andere ESC meer verbruik

Discussie in 'Model elektronica' gestart door nayy, 26 jan 2021.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ernst, het is wel degelijk juist!

    Hij heeft een klapprop en dan praat je over een spinner.
    Kijk maar bij RFM, Mirov, dat zijn de fabrikanten van spinners voor klapprops.
    Er staat nergens propnaaf, dat geldt alleen bij vaste props.
    Dan heb je een as van laten we zeggen 8mm en daar zit dan een prop op van 10 inch.
    Daar kan je dan een spinner van 30mm opzetten of 1 van 100mm, dan blijft de propmaat gelijk.
    Bij een klapprop hangt de maat van de prop af van de maat van de spinner, ja spinner, geen propnaaf.

    GJ
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Sorry maar dat klopt dus niet. Ook een klapprop kan een echte spinner hebben. Dat is de "dop" die over de naaf en de bladhouder, die een deel van de naaf kan zijn, heen gaat. De spinner is echt alleen die "dop".
    Een voorbeeld van de definitie van een "spinner": "A spinner is an aircraft component, a streamlined fairing fitted over a propeller hub or at the centre of a turbofan engine. Spinners both make the aircraft overall more streamlined, reducing aerodynamic drag and also smooth the airflow so that it enters the air intakes more efficiently. Spinners also fulfill an aesthetic role on some aircraft designs."
    Laten we het er over eens zijn dat we het niet eens zijn. :cool:
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je hebt echt geen idee waar je het over hebt.
    Als ik bij Freudenthaler een spinner van 38mm bestel dan zitten de gaten op ongeveer 40mm van elkaar.
    Dat is bij heel veel klapprop zo en ook is het een gegeven dat de spinnermaat bij een klapprop in verhouding staat tot de afstand van de gaten waar de prop aan wordt bevestigd.
    Je kan geen 40mm spinner nemen en dan de gaten op 30mm van elkaar.
    Zoek maar eens op spinner klapluftschraube, dan zie je zoiets als onderstaand.
    Dat heet gewoon een spinner in modelbouw.
    Ik heb jaren electro en met klapprops gevlogen, zou niet weten hoe ik het anders zou moeten noemen.
    Als ik zou vragen naar een "propellernaaf" dan zou iedereen me heel raar aan staan te kijken.

    Bij brandstof of normale props is het wel zo dat een spinner een spinner heet en jouw zogenaamde propellernaaf een meenemer.
    Maar bij klapprops werkt het anders.

    rfm.jpg
     
  4. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    141
    De gebruikte ESC zou goed moeten zijn... is zeker niet spotgoedkoop te noemen...
    Maar de motor is duidelijk oververhit thv de windingen heb ik nu gezien bij het vervangen van de motor (en wsch ook kortsluiting)... ik vermoed dat die ESC veel te hoge stroomsterktes te verwerken gekregen heeft...
    Normaal kan die volcontinu 15A aan, en tijdelijk zelfs 20A.
    Alle schuim rond de motor is duidelijk vervormd door de hitte, en waar kabels uit de motor komen ook duidelijk beschadigd...
    De boel is gewoon zwaar overbelast geweest... geluk gehad dat er niets in brand gevlogen is...

    Nayy
     
  5. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    141
    Dag Erst en GJ,

    interessante discussie eigenlijk, en hierdoor heb ik mijn motor vebrand...

    De neus van mijn zwever heeft diameter van 30mm, ik heb dus een 'dop' met een diameter van 30mm nodig.

    Bij de originele zitten de klapschroeven 16mm uit elkaar. (dat klapt ook niet goed toe)
    Bij mijn nieuwe in Alu zitten de klapschroeven 32mm uit elkaar...

    Is logisch dat het verbruik hoger ligt, maar had er niet bij stil gestaan dat het zoveel hoger ging zijn...

    De meeste leveranciers spreken van 'spinners' en van de diameter, soms staat de afstand tussen de schroefbladen erbij maar niet altijd...
    je moet dus eigenlijk niet enkel naar de schroefbladen kijken, maar ook naar de grootte van de afstand tussen deze... de schroef wordt ineens veel groter dan verwacht...

    Nayy
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als je de diameter en spoed van je schroef + het aantal cellen van je lipo geeft kan ik even uitrekenen welke motor je nodig hebt..
    Diameter meten na de wijziging
    Wat is de max diameter van de motor die je kan monteren ?
    Maar laat je motor geen 90 sec in stilstand volgas draaien, dan word alles te warm, je trekt meer stroom en hebt minder koeling.
     
    nayy vindt dit leuk.
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er is geen discussie mogelijk, bij klapprops praat men over spinners.
    Als je neus van je model 30mm is dan hoort er een 30mm spinner op.
    Gevolg is dat de bladen dan meer dan die 30mm uit elkaar zitten, vaak 32 of 34mm.
    Je totale prop diameter word dan groter dan met een 16mm spinner.
    Fabrikanten geven vaak de maat van een prop bij een bepaalde maat spinner.
    RFM doet dat bij een 40 of 42mm spinner.
    Dat is nog iets uit het verleden.
    Als je die bladen dan op een 32mm spinner zet dan is een prop bijvoorbeeld 17" geen 17" meer maar 16,5.
    Bij de wedstrijdkisten was het dan ook altijd, een paar sets verschillende bladen kopen en dan uitproberen welke het beste waren.
    Kocht je dan een set bladen van Mirov en zette die op een spinner van RFM dan was de prop ineens wel 17 of meer inch omdat Mirov uitgaat van een 36mm spinner.
    Als normale recreatievlieger zal je dat amper merken maar in wedstrijden is het verschil enorm.
    Als je dus je spinner groter neemt, zoals in jouw geval, dan is het verstandig om de bladen een diameter kleiner te nemen.
    Dan weet je zeker dat je niks afbrand.
    Wij meten altijd alles, dus we konden zien of een prop 200 of 240A trok.
    En dan gemeten in de lucht, statische metingen stellen niet zoveel voor, je kan de motor een paar seconden laten draaien en als ie dan niet te hoog in de stroom zit dan kan je er mee vliegen, in de lucht zakt de stroom behoorlijk terug.
    En dan altijd, na een minuutje vliegen, landen en voelen of de motor niet te heet is, je moet hem met de vingers lange tijd aan kunnen raken.


    GJ
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Veel fabrikanten van "verbindingelementen tussen motoras en propbladen" om hier maar even een neutrale beschrijving te geven, leveren één unit waarbij de propelleruithouder en de stroomlijn kap uit één deel bestaat. In alle gevallen worden deze producten "spinner" genoemd.
    Sommige leveranciers, bv Reisenauer voeren deze producten ook als "spinner", maar Reisenauer is ook producen van een eigen systeem met losse onderdelen en daar maakt hij het onderscheid tussen "spinnerkappe" en "mittelteil".

    Voor de vaste propellers is vrijwel unaniem sprake van "spinner" ook al is er een propellermeenemer in geïntegreerd of niet.

    Al met al hebben zowel @GJVO als @Ernst Grundmann gelijk vanuit hun eigen wereld, maar die wereld is groter dan ze beiden beseffen. Maar ook is duidelijk uit de posts #7 en volgende dat de verschillen in interpretatie van benamingen tot problemen kunnen leiden.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De normale term voor het ding wat aan de prop zit, wat op de motoras komt, bij klapprops, is spinner.
    Aeronaut, Simprop, rfm, mirov, allemaal hoden ze die term aan.
    Reisenauer maakt een onderscheid en noemt het spinnerkappe en mitnehmer.
    Maar dan nog zit er een relatie tussen die 2.
    De maat is afhankelijk van elkaar, een 30mm mitnehmer past niet in een 40mm spinnerkappe.
    99,9% van de mensen houdt het woord spinner aan.
    Dat het in de 1:1 wereld anders is doet er niet toe, we zitten over modelbouw te praten.


    GJ
     
  10. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    citaat Rick: Al met al hebben zowel @GJVO als @Ernst Grundmann gelijk vanuit hun eigen wereld, maar die wereld is groter dan ze beiden beseffen.

    Ja beiden gelijk, maar wel een verschil in bejegening naar elkaar.

    Erik
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  11. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    141
    Interessant voorstel René,

    Mijn huidige setup is:
    een 5.5X2.3 inch schroef.
    max diameter van de motor is 20mm.
    2S lipo

    Hoe berekend je dit juist ? Programma voor ?

    alvast bedankt,

    Nayy
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    5.5 inch heb je dat gemeten met de nieuwe spinner ?
    20 mm voor de motor dat is wel zeer weinig ?
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als jij merk en type van de motor geeft kan ik het wel ongeveer berekenen.

    GJ
     
  14. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    141
    Ja, klopt... schroef opgemeten...

    die 20 mm klopt ook, er zijn bijna geen zo'n kleine motoren op de markt. zwevertje is heel erg DLG-achtig met spitse relatief lange neus...
    De meeste die de motor vervangen moeten een stuk van de neus halen en een nieuw brandschot maken...
    Maar daar had ik geen zin in ...

    Nayy
     
  15. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    141
    Hier is de link van de motor...
    http://www.hookll.com/en/2211-brushless-motor
    19g, 3300 KV

    Hoe bereken jullie dit ongeveer ?

    Nayy
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    nayy vindt dit leuk.
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Verschillende regelaars kunnen verschillende vermogens opleveren. Sterker nog in sommige gevallen kan een andere firmware een ander vermogen opleveren.
    Dat zal mede verzoorzaakt worden door het feit dat de timing (punt in de rotatie waarop het magneetveld bekrachtigd wordt) niet bij iedere regelaar gelijk is, alhoewel je beide bijvoorbeeld op 5 graden ingesteld had.

    En nog even terug naar je eerste post: je gaf aan dat de motor doorbrandde toen je de looptijd wilde bepalen.
    Als je de looptijd hebt proberen te bepalen door een lipo leeg te draaien op de grond, dus niet in de vlucht, kan dat zeker een oorzaak zijn.
    Statisch draaiend heb je:
    A: minder koeling. Er komt geen ´vliegwind´ langs de motor.
    B: een hoger vermogen dan in de vlucht, statisch trekt de motor meer stroom dan in de vlucht. Zeker bij een prop met weinig spoed (je noemt 3") kan dat verschil behoorlijk groot zijn, tot 50%. Meer vermogen betekent dat de motor meer warmte genereert.

    De combinatie van beide, meer vermogen en minder koeling, zal de motortemperatuur duidelijk hoger op laten lopen dan in de vlucht. Het zou niet de eerste keer zijn dat dat tot een oververhitte motor heeft geleid.

    Groet,
    Gerben

    EDIT: zoals Isola al aangeeft in een eerdere reactie
     
    nayy vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina