Welk vliegtuig om mee te beginnen?

Discussie in 'Beginners' gestart door bdoets, 19 nov 2011.

  1. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Je kan t ook moeilijker maken dan t is hé....
    Iedereen snapt dat er een Piper Cub bedoeld wordt....en dat dat geen prettige leskist is weet je ook.

    Wat wel had geholpen is als je de goede man even had bevestigd dat de Mentor (what's in a name) een prima leskist is.

    Dus kop m maar in....
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ben die meneer met de twee Mentor's. Hij woont in Antwerpen en ik bij 's-Hertogenbosch.
    Ik heb aangeboden om elkaar in Breda te ontmoeten.
     
  3. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ik weet wie je bent;)
    Zou altijd nog s trombone komen spelen....maar door allerlei privé toestanden is dat niet gelukt toen.
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ach ja, natuurlijk.

    Ken misschien de hifi winkel in Nuenen?
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Waar wordt er hier ergens gewag gemaakt van een Piper Cub? Funcub lees ik, is echt wel een ander dingetje.
    Soit, met een FunCub, Tundra, Timber e.d. is het prima te leren samen met een instructeur.
    De instructeur is veeeeel belangrijker dan de kist... Behalve als het een slecht vliegende kist is, maar dat is geen enkel van die bovenstaande.

    Maar wat wel waar is, een tandje groter dan die 1,3-1,4m span van bovenstaande modellen is wel redelijk handig. Rond de 1,5-1,6m spanwijdte vind ik prettiger om les mee te geven.
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Koop mijn mooie Mentor's, koop ze, koop ze ! :D
     
    femmo vindt dit leuk.
  7. tomdm84

    tomdm84

    Lid geworden:
    30 dec 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Belgium
    Bedankt voor de reactie's.
    Ik heb bij een lokale modelshop in de buurt nog een Funcub gevonden en deze gekocht.
    De zender die ik kocht is een spektrum DX6e.
    Ik ga nu op zoek op het forum naar welke servo's ik kan gebruiken in plaats van de mutiplex varianten zodat ik deze kan bestellen en starten met bouwen.
     
  8. JaapW

    JaapW

    Lid geworden:
    29 sep 2020
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik ben een groentje in het RC vliegen. Heb een Firebird Stratos gehad en er met plezier mee gevlogen, tot hij aan de horizon verdween...

    Denk er nu over bij een vliegclub te gaan, geduldig instructie te krijgen en brevet te halen.

    Heb een oogje op de Apprentice, maar ben ook wel gefascineerd door de drijvers (als optie). Wat zijn de ervaringen met en mogelijkheden voor vliegen op water, en specifiek met de Apprentice?

    Dank voor al jullie inspanning om dit forum zoveel content te geven!
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Heb je een boot?
     
    femmo vindt dit leuk.
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Graag gedaan, Jaap. Dat is ook onze dagtaak, het vullen van het MBF met content. Geheel belangeloos. Echt een aanrader en prima zelf te bouwen is de 6mm Depron Extra300. Leer maar eerst vliegen voor je er floats onder zet.

     
  11. Eddy van Kasteren

    Eddy van Kasteren

    Lid geworden:
    15 feb 2021
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Antwerpen
    Klopt het als je begint met vliegen dat men het best start met een toestel waarvan de vleugels bovenop liggen ik lees dat deze stabieler zijn dan de toestellen waar de vleugel in het midden of onderaan liggen ?
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, dat klopt Eddy. De romp hangt daardoor onder de vleugels. Dat maakt hem wat stabieler en minder kritisch.
    In het begin heb je al genoeg waar je op moet letten.
     
    Eddy van Kasteren vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het zit niet in de stabiliteit. Die is voor laagdekkers exact hetzelfde als voor hoogdekkers. Dat wil niemand geloven, maar het is ECHT zo (het pendule effect bestaat niet, tenminste, NIET zolang de mechanische verbinding tussen romp en vleugel onbeweeglijk is).

    Het grotere probleem van laagdekkers is dat je veel preciezer moet zijn bij landen, omdat die vleugels veel dichter bij de grond zitten.
     
    Peter Den en wvr vinden dit leuk.
  14. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ik ben benieuwd of deze meneer al fijn vliegt met z'n funcub?
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, wat Brutus al uitlegde, zo werkt het niet.
    De stabiliteit die je als beginner nodig hebt is rolstabiliteit en die wordt bereikt door voldoende V-stelling van de vleugels.
    Als je onder begeleiding vliegt (en ik zie niet in waarom je dat tegenwoordig niet zou doen) kun je met minder rolstabiliteit overweg, omdat je begeleider/coach zal ingrijpen als je weinig of te veel stuurt.
    Maar toen ik in 1970, tijdens het helpen van een vriend die zijn eerste vlucht ging maken, onder de woorden "nou, ik weet het niet meer, doe jij het maar", ineens met een zender in mijn handen stond, was ik maar wat blij dat het kistje voldoende V-stelling had en 'niet sturen' het model steeds weer in een rustige klim rechtuit terugbracht.
    Had ik me toen ook nog om een hoogteroer en rolroeren moeten bekommeren, dan had de kist al op de grond gelegen voordat ik wist wat er eigenlijk gebeurde.
    Juist dankzij de eenvoud van het kistje en de besturing kreeg ik het model, nadat de motor was gestopt, en daardoor in een licht dalende zweefvlucht was overgegaan, tegen de wind in voor het veld.
    Het ding kwam keurig op zijn pootjes terecht, 3 meter bij ons vandaan.
    Wees gerust, tussen toen en vandaag heb ik nog zat landingen wel verprutst, maar die eerste zal me altijd bijblijven.
    Koop je nu een ARF met 4 stuurfuncties en wil je daarmee op eigen houtje leren vliegen dan wens ik je heeeel veel geluk, want dat gaat bijna altijd fout.
    Heb je een ervaren vlieger m/v die je wil helpen, vraag hem (of haar) waarmee je het beste kunt beginnen. Dat vergroot je kansen op een goede afloop enorm.
     
    Peter Den en Eddy van Kasteren vinden dit leuk.
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Het pendule effect bestaat. In de meeste vliegtoestanden is het van zeer ondergeschikt belang, maar in heel sommige toestanden, bv in mesvlucht en dan overtrokken kan het wel helpen.
    Het pendule effect is absoluut niet dominant bij de dwarsstabiliteit van een vliegtuig.

    Maar dit houdt niet in dat een laagdekker de zelfde dwarsstabiliteit heeft als een hoogdekker. Voor dwarsstabiliteit moet wanneer een toestel naar rechts giert een rolmoment in de zelfde richting optreden.
    Bij een middendekker kan dit met V-stelling en/of pijlstelling.
    Bij een hoogdekker zal door de invloed van de romp op de vleugel de effectieve V-stelling vergroot worden bij een laagdekker verkleind.
    Een laagdekker zonder V- en/of pijlstelling zal een negatieve dwarsstabiliteit hebben, waarbij een hoogdekker zonder V- en pijlstelling een (geringe) positieve dwarsstabiliteit zal hebben.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan ga je er opeens een tweede effect bij halen, waarbij de lift niet meer loodrecht op de vleugel staat, of waarbij de vleugel niet meer de bron van enige lift uberhaupt is... Dan blijft er "valweerstand" over als "lift" is opeens de lift in plaats van parallel aan de hellingshoek, parallel aan de zwaartekracht gebonden, en ja, DAN is er een pendule effect. Onder normale vliegtoestanden, waarbij lift loodrecht op de dwarsas staat, is er geen pendule effect.

    Dat zijn voor zover ik uit de praktijk kan beoordelen, slechts vrij kleine effecten. Het zal niet heel fijn gaan, maar als het moet denk ik dat ik mijn Spacewalkertje (meen 3 graad V) nog wel met alleen het richtingsroer binnen moeten kunnen krijgen.
    Zal dat komend verlof eens voorzichtig proberen.
     
  19. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Dat mag toch als het er in uitzonderlijke gevallen is...

    Wanneer je maar stelt dat het pendule effect voor normale dwarsstabiliteit niet of nauwelijks speelt. En dat doe ik.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Touche... :D
     

Deel Deze Pagina