Mathea Vll speedboot

Discussie in 'Speedboten' gestart door Taylorcraft, 5 dec 2020.

  1. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Dan ken je mij nog niet goed genoeg:koud:
     
  2. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.011
    Ook eens zoiets gedaan,noten met abachi latten.
    Geeft een prachtig resultaat.[​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Dit is ook een boot naar mijn hart.
    Alle vintage boten en vliegtuigen werden met gevoel voor het oog ontworpen.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  4. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Klaar om met G4 af te lakken.
    Achtersteven is ook redelijk gelukt(afgewerkt met fineer). IMG_20210217_135331.jpg IMG_20210217_135339.jpg IMG_20210217_135327.jpg
     
  5. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Erg fraai, leuk om te volgen!
     
  6. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.011
    Dat ziet er al heel mooi uit,ik heb de lucht happer zo gemaakt.
    [​IMG]
     
    Taylorcraft vindt dit leuk.
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ja, dat waren in het echt ook wel stevige buizen:
    [​IMG]
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  8. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Ziet er al strak uit! Geniaal in die tijd zo’n Mathea waar komt die naam eigenlijk van daan? Matheus Mathieu mathiew Matilde?
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Het begon voor de Tweede Wereldoorlog met Christoph Heinsius von Mayenburg - zoon van aportheker Dr Ottomar Heinsius von Mayenburg, uitvinder van de tubetandpasta chlorodont. In 1938 verbrak hij het eerste snelheidsrecord. Pas in 1949 kon hij verder trainen met de 500cm³ Mathea V op de Main.Op 7 juli 1956 kwam het wederom tot een nieuw wereldrecord in de 800-kilo-klasse met de Mathea VII. Romantiek mag in de motorsport niet ontbreken. De boten zijn vernoemd naar een jeugdliefde, de Amerikaanse actrice Mathea Merryfield (oorspr. Mathea D. Wilson in 1947 overleden aan TBC in Italië opgelopen tijdens tournee).

    Leuk historisch detail voor de èchte brandstof liefhebbers: Voor de recordpoging werd de Mathea VII, volgens de overlevering, gevuld met 170 liter sterk naar alcohol riekende benzine :D.

    @Carbohans Zou dit ook een leuk bouwproject voor jou zijn, Hans :)?

    Als er nog meer r/c Mathea's gebouwd gaan worden, ligt een Mathea-meeting aan de Wörthersee, of liever de Nederlandse variant 't Wolderwijd, voor de hand (Covid-maatregelen niettegenstaande).

    Veel van dit soort rompjes, zoals de Mathea VIII, werden vervaardigd door San Marco:
    https://www.threepointhydroplanes.it/san-marco-1958-7_c301_en.htm
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2021
    Carbohans, Taylorcraft en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  10. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Zo, begint ergens op te lijken.
    Om een geluidsreducerende uitlaat te maken zal ik er één moeten fabriceren zoals op de Ferrari speedboot.
    Eerste buis al gebogen.
    En nu de foto van d stand tot nu toe.
    Het glimmende spul is 4G.
    Eerste laag.
    En de stootrand zit er ook op.
    IMG_20210219_145654.jpg IMG_20210219_150635.jpg
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2021
    Dirk Jan en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Prachtig! Dat ziet eruit als een knetterharde laag. Is de binnenkant ook al gesealed tegen invloeden van water?
     
  12. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    G4 is ook zeer hard en bijna, na het uitharden, niet te schuren.
    Volledig uitharden duurt ongeveer vijf dagen.
    Na de éérste dag, na het aanbrengen, is het goed te schuren.
    Binnenkant romp is voorzien van een glasmat en 24 uurs epoxy.
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2021
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  13. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Jaaaaa lijkt me leuk om te bouwen hele mooie boot maar eerst moet mijn riggertje nog af. Ik heb al een snelkoppeling gemaakt om hem te bestellen. Nog bedankt dat je de geschiedenis van de Mathea wilde delen
     
    Taylorcraft en eric_laermans vinden dit leuk.
  14. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.011
    Die beplanking is zeer mooi geworden.
    Toch goed dat je de neus opnieuw hebt gedaan.
    Prachtig zo!
     
    Taylorcraft vindt dit leuk.
  15. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Beslist bouwen.
    Er zit veel kennis in dit forum die je graag willen helpen.
    Hoef je niet alles zelf uit te zoeken.
    Ik heb er ook veel baat bij(gehad).
     
  16. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    klopt.
    Was te oneffen en bij hoogglans afwerking zie je elke hobbel.

    T'is een leuk ding om te bouwen.
     
  17. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    mooie detail foto's.
    komt mij goed uit dat de Mathea een zes cilinder motor had.
    Vereenvoudig de bouw van een uitlaat.
     
  18. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Nu de Mathea dit stadium heeft bereikt, heb ik besloten om toch af te zien van Upgrades die het bootje snel zullen laten keren.
    Het aluminium roerblad zal ik niet toepassen en hiervoor in de plaats de eigen in elkaar geknutselde versie gebruiken.
    Voor mij is het van belang dat het als standmodel enigszins moet lijken op een authentiek bootje.
    Ook zal het roerblad in het midden worden gepositioneerd.
    Ik weet dat ik eigenlijk niet thuis hoor
    In de speedboot categorie maar neem mij dit niet kwalijk.
    Het bootje is bijzonder leuk om te bouwen en ik ben zelf ook een beetje verbaasd zoals hij mij nu weet te pakken.
    Vandaar dus mijn besluit.
    Nog even een tweetal foto's om aan te geven waarom ik hiertoe heb besloten.
    Hierop is ook het verschil van het bovendek en de achtersteven in houtsoort zichtbaar.
    De onderzijde en zijkanten moet ik nog lakken.
    De messing stootrand past leuk bij d kleur van het fineer.
    IMG_20210221_112546.jpg IMG_20210221_112444.jpg
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  19. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Je moet de boot bouwen zoals jij het wilt. En dat is levert een prachtige boot op!:thumbsup:

    Ik heb je eerder deze week een PB gestuurd. :)
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Een groot voordeel van brandstof tov electro is dat je je geen zorgen hoeft te maken over efficiency. Genoeg energie en koppel aan boord. Snel keren doe je met een roundnose sowieso niet (eerder een flauwe bocht). ‘t Is wel goed even te letten op de plaatsing en de diepte van het roer. Je wilt niet te diep (werkt als anker) en ook niet te weinig roerblad in het water om een bocht te kunnen draaien. En je zou al kunnen nadenken over de turnfin (plaatje carbon, aluminium of titaan). Ook hier; net voldoende voor een flauwe bocht naar rechts...
     

Deel Deze Pagina