Mathea Vll speedboot

Vlug even een proefstukje in elkaar geknutseld om het effect te zien en of het overeenstemt met hetgeen ik in mijn hoofd had.
Dit zou wel eens een volgend project kunnen worden.
Riva of zo iets;)
Fineer met strookjes balsa 1mm
Afgelakt met 4G
Bekijk bijlage 422884
Ook eens zoiets gedaan,noten met abachi latten.
Geeft een prachtig resultaat.
140966300ef7d6d0ce01082f7e60171b.jpg
aadd7692ccc59c3383c00f44a39e4205.jpg
230ece1c1766788638f7088e4e1429ed.jpg
 
  • Like
Reactions: Cnn
Ziet er al strak uit! Geniaal in die tijd zo’n Mathea waar komt die naam eigenlijk van daan? Matheus Mathieu mathiew Matilde?
 
Het begon voor de Tweede Wereldoorlog met Christoph Heinsius von Mayenburg - zoon van aportheker Dr Ottomar Heinsius von Mayenburg, uitvinder van de tubetandpasta chlorodont. In 1938 verbrak hij het eerste snelheidsrecord. Pas in 1949 kon hij verder trainen met de 500cm³ Mathea V op de Main.Op 7 juli 1956 kwam het wederom tot een nieuw wereldrecord in de 800-kilo-klasse met de Mathea VII. Romantiek mag in de motorsport niet ontbreken. De boten zijn vernoemd naar een jeugdliefde, de Amerikaanse actrice Mathea Merryfield (oorspr. Mathea D. Wilson in 1947 overleden aan TBC in Italië opgelopen tijdens tournee).

Leuk historisch detail voor de èchte brandstof liefhebbers: Voor de recordpoging werd de Mathea VII, volgens de overlevering, gevuld met 170 liter sterk naar alcohol riekende benzine :D.

@Carbohans Zou dit ook een leuk bouwproject voor jou zijn, Hans :)?

Als er nog meer r/c Mathea's gebouwd gaan worden, ligt een Mathea-meeting aan de Wörthersee, of liever de Nederlandse variant 't Wolderwijd, voor de hand (Covid-maatregelen niettegenstaande).

Veel van dit soort rompjes, zoals de Mathea VIII, werden vervaardigd door San Marco:
https://www.threepointhydroplanes.it/san-marco-1958-7_c301_en.htm
 
Laatst bewerkt:
Zo, begint ergens op te lijken.
Om een geluidsreducerende uitlaat te maken zal ik er één moeten fabriceren zoals op de Ferrari speedboot.
Eerste buis al gebogen.
En nu de foto van d stand tot nu toe.
Het glimmende spul is 4G.
Eerste laag.
En de stootrand zit er ook op.
IMG_20210219_145654.jpg
IMG_20210219_150635.jpg
 
Laatst bewerkt:
Prachtig! Dat ziet eruit als een knetterharde laag. Is de binnenkant ook al gesealed tegen invloeden van water?
G4 is ook zeer hard en bijna, na het uitharden, niet te schuren.
Volledig uitharden duurt ongeveer vijf dagen.
Na de éérste dag, na het aanbrengen, is het goed te schuren.
Binnenkant romp is voorzien van een glasmat en 24 uurs epoxy.
 
Laatst bewerkt:
Zo, begint ergens op te lijken.
Om een geluidsreducerende uitlaat te maken zal ik er één moeten fabriceren zoals op de Ferrari speedboot.
Eerste buis al gebogen.
En nu de foto van d stand tot nu toe.
Het glimmende spul is 4G.
Eerste laag.
En de stootrand zit er ook op.
Bekijk bijlage 423355 Bekijk bijlage 423356
Die beplanking is zeer mooi geworden.
Toch goed dat je de neus opnieuw hebt gedaan.
Prachtig zo!
 
Jaaaaa lijkt me leuk om te bouwen hele mooie boot maar eerst moet mijn riggertje nog af. Ik heb al een snelkoppeling gemaakt om hem te bestellen. Nog bedankt dat je de geschiedenis van de Mathea wilde delen
Beslist bouwen.
Er zit veel kennis in dit forum die je graag willen helpen.
Hoef je niet alles zelf uit te zoeken.
Ik heb er ook veel baat bij(gehad).
 
Nu de Mathea dit stadium heeft bereikt, heb ik besloten om toch af te zien van Upgrades die het bootje snel zullen laten keren.
Het aluminium roerblad zal ik niet toepassen en hiervoor in de plaats de eigen in elkaar geknutselde versie gebruiken.
Voor mij is het van belang dat het als standmodel enigszins moet lijken op een authentiek bootje.
Ook zal het roerblad in het midden worden gepositioneerd.
Ik weet dat ik eigenlijk niet thuis hoor
In de speedboot categorie maar neem mij dit niet kwalijk.
Het bootje is bijzonder leuk om te bouwen en ik ben zelf ook een beetje verbaasd zoals hij mij nu weet te pakken.
Vandaar dus mijn besluit.
Nog even een tweetal foto's om aan te geven waarom ik hiertoe heb besloten.
Hierop is ook het verschil van het bovendek en de achtersteven in houtsoort zichtbaar.
De onderzijde en zijkanten moet ik nog lakken.
De messing stootrand past leuk bij d kleur van het fineer.
IMG_20210221_112546.jpg
IMG_20210221_112444.jpg
 
Je moet de boot bouwen zoals jij het wilt. En dat is levert een prachtige boot op!:thumbsup:

Ik heb je eerder deze week een PB gestuurd. :)
 
Een groot voordeel van brandstof tov electro is dat je je geen zorgen hoeft te maken over efficiency. Genoeg energie en koppel aan boord. Snel keren doe je met een roundnose sowieso niet (eerder een flauwe bocht). ‘t Is wel goed even te letten op de plaatsing en de diepte van het roer. Je wilt niet te diep (werkt als anker) en ook niet te weinig roerblad in het water om een bocht te kunnen draaien. En je zou al kunnen nadenken over de turnfin (plaatje carbon, aluminium of titaan). Ook hier; net voldoende voor een flauwe bocht naar rechts...
 
Back
Top