GJ , even een vraagje tussendoor. Wat vindt jij de betere kist om te beginnen met vliegen? Een Wot trainer, of een Calmato hoogdekker ?
Bvd Gr Teun
Wat vliegen betreft doen ze niet veel voor elkaar onder.
Met de Calmato hoogdekker kan je ook kunstvlucht vliegen, denk dat de WOT dat ook wel kan maar dat heb ik niet geprobeerd.
De WOT is iets groter, 171cm, wat fijner is voor een beginner, zicht is beter en door de grootte vliegt ie wat fijner.
En de WOT is kwalitatief veel beter gebouwd dan de Calmato, dat vind ik het grote pluspunt van de de WOT.
Maar de WOT is nogal lastig te krijgen en hij is duurder geworden, ik zie ze nu voor 179 euro ipv de 135 die ik er voor betaald heb.
De vraag ging toch echt over een Funcub XL en niet over een easystar
GJ, deze discussie begint uit de hand te lopen en mensen worden uitgemaakt voor kneuzen en uitspraken doen als “ mensen weten niet waar ze over praten” is niet goed voor de sfeer hier en ook niet voor het beeld wat men van een ander schept .......en dat lijkt me niet de bedoeling (beetje respect voor elkaar is niets mis mee)
Om je niet op de tenen te trappen heb Ik bij een aantal van mijn reacties erbij gemeld dat je het nogal doordrammend en narcistisch overkomt. Maar je het vast niet zo bedoeld !!..
Dat hout beter is weten we allemaal, maar dat betekend toch niet dat een goede schuimkist ongeschikt is
Nogmaals: laten we elkaars mening respecteren en hier op een normale manier over discuseren zonder eigen mening er door te rammen, we weten intussen dat jij al jaren deze hobby beoefend en enorm goed kan vliegen en kan bouwen... vergeet niet dat er meer zijn die al jaren (in mijn geval 35 jaar) de modelbouw hobby uitoefenen..
Moest dit wederom even kwijt.... No hard feelings
Waarom ik misschien wat doordram is omdat ik zo vaak beginners gezien heb die met iets aankwamen waar ze niets aan hadden om te lessen op een club.
Zoals die Easystar, ze moeten dan weer een nieuwe kist kopen om hun brevet te kunnen halen, en misschien hebben ze daar het geld niet meer voor, dus haken ze af, weer een modelvlieger minder.
Een beginner moet meteen een goed model kopen waar ie ook na zijn brevet nog een half jaar tot een jaar mee verder kan vliegen.
En het ding moet in lastige weersomstandigheden kunnen vliegen zodat je niet bij windje 4 al moet stoppen omdat het model wegwaait.
Allemaal redenen om met hout te gaan vliegen.
En als mensen dan een Easystar aanraden dan weten ze niet waar ze over praten, dus kneuzen.
Of.. zoals een oud clublid het zei, andere bewoordingen maar zelfde idee, amateurs.
Ik ken geen enkele goede, let op goede, instructeur die de voorkeur zou leggen bij een schuimpie.
Ze zullen allemaal kiezen voor hout, alleen als de leerling dan zelf schuim wil, nou, dan moet dat maar.
De vliegschool die ik geholpen heb lestte vrij veel mensen en dat was ook allemaal hout, dat is duurzamer (ook wat betreft milieu, daar moet je tegenwoordig ook verantwoording voor afleggen), maar vooral omdat hout gewoon goed en netjes te reparen is.
De vliegeigenschappen van een gerepareerd model zijn gelijk aan die van een nieuw model, dat kan je bij een in elkaar geflanst schuimpie niet zeggen.
Ik heb Wil steeds het advies gegeven, doe dit, doe dat.
En ook, doe die schuimpies weg en koop een houten kist.
Hij heeft toen die WOT gekocht en heeft, in tegenstelling tot met die schuimpies, binnen een paar weken zijn brevet gehaald.
Ik heb de WOT door hem zelf in laten vliegen en zijn reactie was meteen, zooo, dit vliegt echt veel beter, veel stabieler.
En de weken erna kon hij ook met wat hardere wind gewoon lessen, dus uren maken.
En uren maken is wat je moet doen, als je maar 1 keer per week komt lessen dan schiet dat niet op dus moet je elk vrij uurtje komen vliegen.
En als het dan net even te hard waait voor je schuimpie dan mis je uren.
En zijn clubgenoten die hier ook geweest zijn kochten steeds nieuwe schuimpies omdat ze wegwaaiden of totaal ongeschikt waren om als beginnerskist te gebruiken (Tundra).
Wil zijn WOT kostte vliegklaar, met goede spullen erin, zonder accu, hooguit 400 Euro, met 6S motor.
Het schuimpie wat een clubgenoot gekocht had, zag ik, als kit met motor en regelaar, en daar zitten dan low budget spullen in, voor 459 Euro bij W&W staan.
En dat was binnen een week aan stront, weggewaaid en gecrasht.
Voor mij weer een bevestiging dat schuim niet werkt.
Wat ik al schreef, op een forum, en helemaal als een beginner iets vraagt, moet je heel goed weten of je antwoord klopt.
Als je het niet zeker weet, hou je mond dan of zeg, volgens mij....
Wat betreft narcistisch, jij kent mij niet persoonlijk, dus dan heb ik iets van, laat maar lullen.
Maar ik vind dat ik mij in de afgelopen 40 jaar dat ik vlieg genoeg bewezen heb, niet veel mensen hebben een KNVvL prestatiebrevet en hebben zoveel wedstrijden gevlogen en mensen gelest als ik.
Er zitten hier wat mensen op het forum die echt veel beter vliegen dan ik, van diegenen weet ik dat omdat ik ze persoonlijk ken.
Ik ken ook mijn beperkingen, je moet mij geen kunstvlucht laten vliegen, zo precies figuren vliegen, dat is niks voor mij.
Mijn ex-collega instructeur Ruud Kroes is daar veel beter in, ieder zijn ding.
Maar ik weet wel dat ik mensen op een goede en rustige manier kan lessen en ook bij mensen die al redelijk goed vliegen toch nog wat tips kan geven zodat ze nog wat beter gaan vliegen.
Afgelopen zomer kwam er ook iemand die redelijk goed vloog, eind van de week vloog ie nog een heel stuk beter, door een paar tips.
Dus ja... ik mag best wel zeggen dat ik goed ben in sommige dingen, dat is niet narcistisch, dat is zelfkennis.
En dan toch maar... sorry als men het woord kneuzen kwetsend vond.
GJ