De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Volgens mij hoef ik je niet uit te leggen dat je soms wat kort door de bocht kan zijn/ overkomen. Dat is jammer. Je bedoelt het dan goed. Alleen irriteert dat soms mensen. Zo mist men de boodschap.

2 identieke kisten van hout en schuim. Is hout beter.

Maar hoeveel leuke betaalbare houten modellen zijn er? Ik wil dolgraag een grote timber 110 hangar9. Wat upgrades en andere wielen en je zit op 2.5 a3k. Gelukkig maakt men een foam timber. Dat is voor mij wel financieel haalbaar. Ontvanger erin en vliegen.

Hout is beter. Maar nogmaals schuim kan je ook lol mee hebben. En met langzame modellen merk je het niet zo extreem hoor. Ik heb genoeg houten referentie materiaal.
 
Volgens mij hoef ik je niet uit te leggen dat je soms wat kort door de bocht kan zijn/ overkomen. Dat is jammer. Je bedoelt het dan goed. Alleen irriteert dat soms mensen. Zo mist men de boodschap.

2 identieke kisten van hout en schuim. Is hout beter.

Maar hoeveel leuke betaalbare houten modellen zijn er? Ik wil dolgraag een grote timber 110 hangar9. Wat upgrades en andere wielen en je zit op 2.5 a3k. Gelukkig maakt men een foam timber. Dat is voor mij wel financieel haalbaar. Ontvanger erin en vliegen.

Hout is beter. Maar nogmaals schuim kan je ook lol mee hebben. En met langzame modellen merk je het niet zo extreem hoor. Ik heb genoeg houten referentie materiaal.

Ik geef mijn mening en ik weet dat ik met dit soort dingen gewoon gelijk heb.
Als er dan (sorry dat ik weer direct ben) een paar kneuzen zeggen dat schuim net zo goed vliegt en dan een beginner als leskist om bij een club het motorbrevet te gaan halen een Easystar aanraden dan neem ik die mensen echt niet serieus.
Op een forum, en dan vooral bij een vraag die door een beginner gesteld is, moet je zeker weten dat je informatie klopt en geen onzin, want anders kan ik het niet noemen, gaan vertellen.
Als je het niet weet, zeg dan niks.
Dit heb ik ook al in dat Funcub RR draadje geschreven, ik heb heel veel mensen gelest en ik weet waaraan een leskist moet voldoen.
Een schuimpie en dan helemaal een Easystar is niet de ideale leskist, niet duurzaam, slechter te vliegen onder slechte weersomstandigheden waardoor je minder lesuren kan maken.

Er zijn in de beginnersklasse heel veel betaalbare houten modellen.
Als je per se een grote Timber wilt die betaalbaar is dan moet je zoeken en dan niet bij de grote merken.
Er zijn heel veel merken, ook bedrijfjes in Duitsland, Tjechie, Roemenie, die mooie modellen leveren.
Hangar 9 is een duur merk, en die hebben ook nog eens een dure importeur dus daar betaal je de hoofdprijs.
Je kan ook zelf bouwen, je besteld een shortkit en je gaat bouwen.
En om dan een foam Timber te kopen, dat is geen vergelijking.
Ik wil een Ferrari maar die kan ik niet betalen, dus dan koop ik maar een Fiat Panda, dat is hetzelfde concern.
Of in modelbouw, ik wil een volgfk hotliner, die is kaal 1000 euro, dat is te duur dus dan koop ik maar een Blizzard.
Je koopt dan een ding wat er kwa model op lijkt maar totaal andere vliegeigenschappen heeft, dus geen optie zou ik zeggen.
Wat Serge zegt klopt ook, schuim word zacht, vervormd, dat is dus ook wat ik met duurzaamheid bedoel.
Als IK al merk dat een vol carbon model na 1 jaar vliegen al anders is, omdat dat ook meer gaat flexen, dan is dat met een schuimpie 100 keer erger.
Waarom denk je dat wedstrijdvliegers elk jaar een nieuw model gebruiken, omdat het beste er dan vanaf is.

Maar ach, ik heb het natuurlijk allemaal fout en druk een mening (die door heel veel goede piloten gedeeld word) door.

GJ
 
ik kon prima met de (kloon) easystar overweg terwijl ik nog maar een paar lessen aan de kabel had gehad. Het heeft ook wel zin gehad voor mij om er mee te vliegen. Met name inschatten van afstanden, en het circuit vliegen had ik zo onder de knie met dat apparaat.

Het kan dus wel degelijk zin hebben.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Een beginner een easystar adviseren noem je een kneuzen actie?

Daar hebben veel mensen mee leren vliegen. Nogal een bewering die mensen allemaal kneuzen te noemen maar goed.

De geweldige charter vroeger ook mee leren vliegen. Pak liever mijn foam Timber.

Heb je die cub die de man wilde kopen? Ik wel. Kan je wel vertellen dat dat geen beginnerskist is.
 
Met de Easystar kan je jezelf leren vliegen.
Maar voor een club is het te simpel, dat heb ik gezegd.
En je kan er geen motorbrevet mee halen.
Dus ja, een kneuzen actie, mensen die geen idee hebben waar ze over praten of nog nooit iemand les gegeven hebben.
Met een Easystar bij een club lessen, dan ben je na 2 weken uitgeleerd, het is een motorzwever.
Met een echt model duurt het langer maar ben je ook beter voorbereid op je volgende model, een wat snellere hoogdekker of een laagdekker.
Als je een Easystar kan vliegen moet je volgende model iets als een Calmato zijn maar dan kan je weer overnieuw beginnen plus.. nog een keer geld uitgeven.
Dan had je beter meteen een Calmato kunnen kopen, had je 150 Euro of zo bespaard.


En waar je kissie van gemaakt is maakt normaal gesproken niet uit, maar wel bij een beginner en een leskist.
Als jij een schuimpie wil vliegen als je al kan vliegen, prima.
Maar ga dan ook niet zeggen dat het net zo goed vliegt als hout, dat is gewoon onzin.

En die Cub waar het over ging, die ken ik.
Heb ik wel eens gevlogen.
Dat is een saai ding wat fladdert, niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Calmato.
En al helemaal niet met die WOT.

GJ
 
Zeggen dat een Tiger 2(oer calmato laagdekker) te hoog gegrepen is en de man een piper cub die voor aerobatics is ontworpen laten aanschaffen zie ik persoonlijk wat somber in. Niet elk foampje vliegt als een slow flyer nl. Dan zegt deze kneus, dan kan je beter een easystar halen


Ik kan alleen voor mezelf praten.

Met al mijn onkunde en fouten red ik mezelf prima. Die fouten ondertussen ook op 2 andere vliegers geprojecteerd die nu beiden ook zelfstandig vliegen.

Ik ben van een easystar naar een mx2 gegaan. Nooit een Calmato gehad?


Die cub ken je? Niet in de war met de normale funcub?
 
Laatst bewerkt:
GJ , even een vraagje tussendoor. Wat vindt jij de betere kist om te beginnen met vliegen? Een Wot trainer, of een Calmato hoogdekker ?
Bvd Gr Teun
 
Met de Easystar kan je jezelf leren vliegen.
Maar voor een club is het te simpel, dat heb ik gezegd.
En je kan er geen motorbrevet mee halen.
Dus ja, een kneuzen actie, mensen die geen idee hebben waar ze over praten of nog nooit iemand les gegeven hebben.
Met een Easystar bij een club lessen, dan ben je na 2 weken uitgeleerd, het is een motorzwever.
Met een echt model duurt het langer maar ben je ook beter voorbereid op je volgende model, een wat snellere hoogdekker of een laagdekker.
Als je een Easystar kan vliegen moet je volgende model iets als een Calmato zijn maar dan kan je weer overnieuw beginnen plus.. nog een keer geld uitgeven.
Dan had je beter meteen een Calmato kunnen kopen, had je 150 Euro of zo bespaard.


En waar je kissie van gemaakt is maakt normaal gesproken niet uit, maar wel bij een beginner en een leskist.
Als jij een schuimpie wil vliegen als je al kan vliegen, prima.
Maar ga dan ook niet zeggen dat het net zo goed vliegt als hout, dat is gewoon onzin.

En die Cub waar het over ging, die ken ik.
Heb ik wel eens gevlogen.
Dat is een saai ding wat fladdert, niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Calmato.
En al helemaal niet met die WOT.

GJ


Schuim is per direct te repareren. Hoezo ongeschikt voor beginners? Wat een onzin allemaal. Troyan ook een goede leskist. Niet stuk te krijgen. Ging het toch mis, klodder foamtac of seconden lijm er tussen. Bak koffie en mijn broertje kon weer vliegen. Enige nadeel is is dat ze op ten duur zwaar worden van de reparaties. Maar goed dan moet je wel veel crashen. Dan is het tijd voor een frisse.

Er hoeven geen rakken mee gevlogen te worden. Zijn simpele kistjes. Carbon strip erin lijmen als het teveel buigt en klaar
 
IMG-20210221-WA0017.jpg
Dit beschouw ik als een prima trainer. Je hebt er diverse formaten in. Het kan een stootje hebben, diverse motorvermogen, kan in heel veel weertype vliegen qua wind. En je kunt hem als werkpaard inzetten.
 
Met de Easystar kan je jezelf leren vliegen.
Maar voor een club is het te simpel, dat heb ik gezegd.
En je kan er geen motorbrevet mee halen.
Dus ja, een kneuzen actie, mensen die geen idee hebben waar ze over praten of nog nooit iemand les gegeven hebben.
Met een Easystar bij een club lessen, dan ben je na 2 weken uitgeleerd, het is een motorzwever.
Met een echt model duurt het langer maar ben je ook beter voorbereid op je volgende model, een wat snellere hoogdekker of een laagdekker.
Als je een Easystar kan vliegen moet je volgende model iets als een Calmato zijn maar dan kan je weer overnieuw beginnen plus.. nog een keer geld uitgeven.
Dan had je beter meteen een Calmato kunnen kopen, had je 150 Euro of zo bespaard.


En waar je kissie van gemaakt is maakt normaal gesproken niet uit, maar wel bij een beginner en een leskist.
Als jij een schuimpie wil vliegen als je al kan vliegen, prima.
Maar ga dan ook niet zeggen dat het net zo goed vliegt als hout, dat is gewoon onzin.

En die Cub waar het over ging, die ken ik.
Heb ik wel eens gevlogen.
Dat is een saai ding wat fladdert, niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Calmato.
En al helemaal niet met die WOT.

GJ

De vraag ging toch echt over een Funcub XL en niet over een easystar :D

GJ, deze discussie begint uit de hand te lopen en mensen worden uitgemaakt voor kneuzen en uitspraken doen als “ mensen weten niet waar ze over praten” is niet goed voor de sfeer hier en ook niet voor het beeld wat men van een ander schept .......en dat lijkt me niet de bedoeling (beetje respect voor elkaar is niets mis mee)
Om je niet op de tenen te trappen heb Ik bij een aantal van mijn reacties erbij gemeld dat je het nogal doordrammend en narcistisch overkomt. Maar je het vast niet zo bedoeld !!..

Dat hout beter is weten we allemaal, maar dat betekend toch niet dat een goede schuimkist ongeschikt is

Nogmaals: laten we elkaars mening respecteren en hier op een normale manier over discuseren zonder eigen mening er door te rammen, we weten intussen dat jij al jaren deze hobby beoefend en enorm goed kan vliegen en kan bouwen... vergeet niet dat er meer zijn die al jaren (in mijn geval 35 jaar) de modelbouw hobby uitoefenen..

Moest dit wederom even kwijt.... No hard feelings :bye:
 
  • Like
Reactions: Cnn
k mag niets verkeerds meer zeggen over schuimpies want ik ben een narcist en probeer een mening door te drukken... Dat hout beter vliegt.

Tsja.... Je kunt ook even kijken naar hoe er gereageerd wordt. Zegt men "bedankt voor de tip, dat wisten we nog niet" of zegt men "ja joh, nu weten we het wel"? Dan kun je daar je toekomstige berichtgeving op aanpassen. Iets met positieve en negatieve feedback en zo...

Ik maak me er ook wel eens schuldig aan...
 
GJ , even een vraagje tussendoor. Wat vindt jij de betere kist om te beginnen met vliegen? Een Wot trainer, of een Calmato hoogdekker ?
Bvd Gr Teun

Wat vliegen betreft doen ze niet veel voor elkaar onder.
Met de Calmato hoogdekker kan je ook kunstvlucht vliegen, denk dat de WOT dat ook wel kan maar dat heb ik niet geprobeerd.
De WOT is iets groter, 171cm, wat fijner is voor een beginner, zicht is beter en door de grootte vliegt ie wat fijner.
En de WOT is kwalitatief veel beter gebouwd dan de Calmato, dat vind ik het grote pluspunt van de de WOT.
Maar de WOT is nogal lastig te krijgen en hij is duurder geworden, ik zie ze nu voor 179 euro ipv de 135 die ik er voor betaald heb.

De vraag ging toch echt over een Funcub XL en niet over een easystar :D

GJ, deze discussie begint uit de hand te lopen en mensen worden uitgemaakt voor kneuzen en uitspraken doen als “ mensen weten niet waar ze over praten” is niet goed voor de sfeer hier en ook niet voor het beeld wat men van een ander schept .......en dat lijkt me niet de bedoeling (beetje respect voor elkaar is niets mis mee)
Om je niet op de tenen te trappen heb Ik bij een aantal van mijn reacties erbij gemeld dat je het nogal doordrammend en narcistisch overkomt. Maar je het vast niet zo bedoeld !!..

Dat hout beter is weten we allemaal, maar dat betekend toch niet dat een goede schuimkist ongeschikt is

Nogmaals: laten we elkaars mening respecteren en hier op een normale manier over discuseren zonder eigen mening er door te rammen, we weten intussen dat jij al jaren deze hobby beoefend en enorm goed kan vliegen en kan bouwen... vergeet niet dat er meer zijn die al jaren (in mijn geval 35 jaar) de modelbouw hobby uitoefenen..

Moest dit wederom even kwijt.... No hard feelings :bye:

Waarom ik misschien wat doordram is omdat ik zo vaak beginners gezien heb die met iets aankwamen waar ze niets aan hadden om te lessen op een club.
Zoals die Easystar, ze moeten dan weer een nieuwe kist kopen om hun brevet te kunnen halen, en misschien hebben ze daar het geld niet meer voor, dus haken ze af, weer een modelvlieger minder.
Een beginner moet meteen een goed model kopen waar ie ook na zijn brevet nog een half jaar tot een jaar mee verder kan vliegen.
En het ding moet in lastige weersomstandigheden kunnen vliegen zodat je niet bij windje 4 al moet stoppen omdat het model wegwaait.
Allemaal redenen om met hout te gaan vliegen.
En als mensen dan een Easystar aanraden dan weten ze niet waar ze over praten, dus kneuzen.
Of.. zoals een oud clublid het zei, andere bewoordingen maar zelfde idee, amateurs.
Ik ken geen enkele goede, let op goede, instructeur die de voorkeur zou leggen bij een schuimpie.
Ze zullen allemaal kiezen voor hout, alleen als de leerling dan zelf schuim wil, nou, dan moet dat maar.
De vliegschool die ik geholpen heb lestte vrij veel mensen en dat was ook allemaal hout, dat is duurzamer (ook wat betreft milieu, daar moet je tegenwoordig ook verantwoording voor afleggen), maar vooral omdat hout gewoon goed en netjes te reparen is.
De vliegeigenschappen van een gerepareerd model zijn gelijk aan die van een nieuw model, dat kan je bij een in elkaar geflanst schuimpie niet zeggen.

Ik heb Wil steeds het advies gegeven, doe dit, doe dat.
En ook, doe die schuimpies weg en koop een houten kist.
Hij heeft toen die WOT gekocht en heeft, in tegenstelling tot met die schuimpies, binnen een paar weken zijn brevet gehaald.
Ik heb de WOT door hem zelf in laten vliegen en zijn reactie was meteen, zooo, dit vliegt echt veel beter, veel stabieler.
En de weken erna kon hij ook met wat hardere wind gewoon lessen, dus uren maken.
En uren maken is wat je moet doen, als je maar 1 keer per week komt lessen dan schiet dat niet op dus moet je elk vrij uurtje komen vliegen.
En als het dan net even te hard waait voor je schuimpie dan mis je uren.
En zijn clubgenoten die hier ook geweest zijn kochten steeds nieuwe schuimpies omdat ze wegwaaiden of totaal ongeschikt waren om als beginnerskist te gebruiken (Tundra).
Wil zijn WOT kostte vliegklaar, met goede spullen erin, zonder accu, hooguit 400 Euro, met 6S motor.
Het schuimpie wat een clubgenoot gekocht had, zag ik, als kit met motor en regelaar, en daar zitten dan low budget spullen in, voor 459 Euro bij W&W staan.
En dat was binnen een week aan stront, weggewaaid en gecrasht.
Voor mij weer een bevestiging dat schuim niet werkt.

Wat ik al schreef, op een forum, en helemaal als een beginner iets vraagt, moet je heel goed weten of je antwoord klopt.
Als je het niet zeker weet, hou je mond dan of zeg, volgens mij....

Wat betreft narcistisch, jij kent mij niet persoonlijk, dus dan heb ik iets van, laat maar lullen.
Maar ik vind dat ik mij in de afgelopen 40 jaar dat ik vlieg genoeg bewezen heb, niet veel mensen hebben een KNVvL prestatiebrevet en hebben zoveel wedstrijden gevlogen en mensen gelest als ik.
Er zitten hier wat mensen op het forum die echt veel beter vliegen dan ik, van diegenen weet ik dat omdat ik ze persoonlijk ken.
Ik ken ook mijn beperkingen, je moet mij geen kunstvlucht laten vliegen, zo precies figuren vliegen, dat is niks voor mij.
Mijn ex-collega instructeur Ruud Kroes is daar veel beter in, ieder zijn ding.
Maar ik weet wel dat ik mensen op een goede en rustige manier kan lessen en ook bij mensen die al redelijk goed vliegen toch nog wat tips kan geven zodat ze nog wat beter gaan vliegen.
Afgelopen zomer kwam er ook iemand die redelijk goed vloog, eind van de week vloog ie nog een heel stuk beter, door een paar tips.

Dus ja... ik mag best wel zeggen dat ik goed ben in sommige dingen, dat is niet narcistisch, dat is zelfkennis.

En dan toch maar... sorry als men het woord kneuzen kwetsend vond.


GJ
 
Je lijkt er gewoon overheen te lezen. Veel mensen hebben leren vliegen met easystar achtige toestellen.

Ik heb vroeger ook leren vliegen met een charter. Ik had het met een easystar sneller onder de knie. Dat is geen mening maar een feit. Tot in den treure de circuits moeten vliegen. Vond er geen moer aan. Heeft er ook mede tot geleid dat ik er pas 15a20 jaar later weer mee verder ging. Met de easystar vond ik het wel leuk. Afvliegen ging inderdaad niet met de easystar( die ik eigenlijk had gekocht om mijn vader weer opnieuw te laten vliegen. Maar hij als ex instructeur zei dat ik hem beter zelf kon gebruiken om weer te gaan vliegen). Trouwens ook nooit die intentie gehad met dat ding te gaan lessen. Puur om mezelf het vliegen weer eigen te maken.

Toen een mx2 gehaald met de intentie daar mee te vliegen als ik mijn brevet had gehaald met de club calmato. Maar voor ik daar mee gevlogen had was die al aan puin omdat er een orange ontvanger in zat.

Ik heb toen in een sneeuwstorm afgevlogen met een schuim mx2. Men wilde het cancellen. Maar ik vond het juist leuk. Met vlag en wimpel geslaagd. (Cumlaude)





Weggewaaid en gecrasht... nog nooit gehad eigenlijk..

Gisteren beaamde je nog dat ze het zelfde wegen. Maar dat het aan het model van je piper lag. Hoge romp enzo.


Dat je goed kan vliegen en veel verstand hebt van bepaalde zaken twijfelt niemand aan.

Maar sommige dingen slaan echt nergens op. Klinken meer als vooroordelen.

Dat andere mensen compleet andere ervaringen hebben maakt je niet uit. Die bestempel je simpelweg als amateurs


Dat ik zowel hout als schuim heb maakt ook niet veel uit.

Ik hoor van vele dat je in het echt een toffe peer bent, aardige man, en zeer goede vlieger, jij kan letterlijk alles vliegen zegt men. Dus dat je soms als een enorme klootzak op het scherm overkomt is je bij deze vergeven:rofl:
 
Laatst bewerkt:
Wat ik al schreef, op een forum, en helemaal als een beginner iets vraagt, moet je heel goed weten of je antwoord klopt.
Als je het niet zeker weet, hou je mond dan of zeg, volgens mij....


Dat klopt wat je zegt. Maar het ging over een piper cub!

Zie hier de vraag van de topic starter:

Een goedemorgen iedereen ik zal me eerst even voorstellen
Mijn naam is Eddy en ben 57 Jaar uit België
Ik ben nieuw in het RC vliegtuig gebeuren maar ik zou er heel graag mee willen starten
Nu is mijn vraag ik wil een Multiplex Funcup XL RR aankopen maar vermits ik graag knutsel, ben ik aan het overwegen een Funcup kit aan te kopen. maar is dit te doen om hem in elkaar te zetten want ik vind daar nergens filmpjes over er zijn meer dan genoeg filmpjes maar niet over dit model.
De reden waarom ik dit zou willen doen is gewoon indien deze een crash zou maken en stuk is weet ik wat waar en hoe het in elkaar zit
Alvast bedankt en hopend op een antwoord en wie weet ook links met de nodige uitleg
Mvg Eddy
 
Ik ga eerst maar eens kijken of men sowieso wel lesgeeft bij ACK ivm de Corona. Kan er op de site weinig info over vinden..
ik heb geen haast ook , kom er tm eind mei toch nog niet aan toe ..

@GJVO , bedankt voor de info ..
ik kom er wel uit zo
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top