De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je lijkt er gewoon overheen te lezen. Veel mensen hebben leren vliegen met easystar achtige toestellen.

Ik heb vroeger ook leren vliegen met een charter. Ik had het met een easystar sneller onder de knie. Dat is geen mening maar een feit. Tot in den treure de circuits moeten vliegen. Vond er geen moer aan. Heeft er ook voor gezorgd dat ik er pas 15 jaar later weer mee verder ging. Met de easystar vond ik het wel leuk. Afvliegen ging inderdaad niet met de easystar( die ik eigenlijk had gekocht om mijn vader weer opnieuw te laten vliegen. Maar hij als ex instructeur zei dat ik hem beter kon gebruiken om weer te gaan vliegen). Trouwens ook nooit die intentie gehad met dat ding te gaan lessen. Puur om mezelf het vliegen weer eigen te maken.

Toen een mx2 gehaald met de intentie daar mee te vliegen als ik mijn brevet had gehaald met de club calmato. Maar voor ik daar mee gevlogen had was die al aan puin omdat er een orange ontvanger in zat.

Ik heb toen in een sneeuwstorm afgevlogen met een schuim mx2. Men wilde het cancellen. Maar ik vond het juist leuk. Met vlag en wimpel gehaald.







Weggewaaid en gecrasht... nog nooit gehad eigenlijk..

Gisteren beaamde je nog dat ze het zelfde wegen. Maar dat het aan het model van je piper lag. Hoge romp enzo.


Dat je goed kan vliegen en veel verstand hebt van bepaalde zaken twijfelt niemand aan.

Maar sommige dingen slaan echt nergens op. Klinkt meer als een vooroordeel.

Dat andere mensen compleet andere ervaringen hebben maakt je niet uit. Die bestempel je simpelweg als amateurs


Dat ik zowel hout als schuim heb maakt ook niet veel uit.

Ik hoor van vele dat je in het echt een toffe peer bent, aardige man, en zeer goede vlieger, jij kan letterlijk alles vliegen zegt men. Dus dat je soms als een enorme klootzak op het scherm overkomt is je bij deze vergeven:rofl:


Ik lees er niet overheen..
Jij leest er denk ik overheen.
Ik heb het over leren vliegen bij een club.
Ik schreef ook in het andere draadje, met een Easystar kan je jezelf leren vliegen.
Ik heb iemand geholpen die FPV wilde gaan vliegen, hij had een Easystar gekocht en was daar mee aan het oefenen.
Hij kwam op de club maar aangezien we geen FPV piloten echt ondersteunden heb ik hem prive geholpen op een braakliggend stuk grond bij Heerhugowaard.
Na een paar avonden had hij het ding goed onder de knie.
En na een tijdje wilde hij iets anders, iets moeilijkers.
Dat werd een Minimag, een echt toestel.
Dat was toch een hele klus om hem van een Easystar naar een Minimag te krijgen.
Dus een Easystar is niet geschikt om bij een club mee te gaan vliegen.
Je hebt snel het idee dat je kan vliegen maar je hebt een tweede kist nodig om echt te kunnen leren vliegen.
Geen optie dus, te duur en te omslachtig.

Wat betreft de Funcub en Calmatoachtige.
Dat ze hetzelfde wegen zegt niets.
Het gaat om de bouw, dat heb ik ook geschreven.
Een Piperachtige is kort, hoge romp.
Het vleugelprofiel is ook al heel anders, dat geeft hele andere eigenschappen.
Een Cub heeft vaak een Clark Y achtig profiel, een Calmato zit meer kunstvlucht, NACA 2415.
De Calmato vliegt dus vlotter en strakker, is door de langere romp ook veel rustiger en strakker in de lucht.
Ik heb hier beneden een Decathlon staan, dus ook een korte hoge romp en helaas, ook een Clark Y profiel.
gfk romp, ribben vleugel.
Leuk modelletje maar een hok om mee te vliegen.
Bij windkracht 3 gaat ie al vervelend doen.
Als iemand hem wil hebben dan mag ie hem op komen halen, gratis.
Hij is van ModelStudio.cz
Dezelfde dag dat ik die Decathlon vloog vloog ik even met de Funcub van een clublid, oudere man, wilde weten of het CG goed lag.
En dat ding vloog gewoon net zo waardeloos.
Iemand met een Calmato achtige vloog wel gewoon prima rond, had nergens last van.
En omdat de Funcub schuim is en dat reageert op weersinvloeden, met warmte is het gewoon flexibeler veranderen je eigenschappen ook.
Ik ben niet anti schuim, indoor is het ideaal en ik zat er zelf ook aan te denken een Easyglider te kopen voor als ik gewoon even snel aan de helling of op een avond wil vliegen.
De enige reden dat ik hem nog niet gekocht heb is omdat ik het belachelijk vind om 180 Euro uit te geven aan een stuk schuim.
Voor dat geld bouw ik een houten zwever die beter vliegt, iets als de Slope Infusion van Hoellein.
Alleen moet ik dan weer bouwen.

En tja, als men denkt dat ik een eikel ben, so be it.
Ik ben geboren Amsterdammer dus dan ben ik wat harder dan iemand van buiten de ring.
Maar ik lees soms onzin van mensen en dan neem ik die al niet meer serieus.
En ik weet nog wel een beetje waar ik het over heb.
Als dat soort mensen dan beginners gaan adviseren dan grijp ik in.
Dan is het een beetje de blinde helpt de lamme.

En ja, ik kan alles vliegen, tenminste, ik KON alles vliegen want ik merk wel dat door mijn ziekte ik minder ben geworden, reactievermogen is minder.
Dus ik ben nu zelfs een beetje nerveus als ik een wat lastiger model de lucht ingooi.
Vroeger was het gewoon, als het zwaartepunt onder de vleugel ligt dan kan ik hem wel hebben, nu denk ik toch even 2 keer na.
Maar ik kan mensen wel adviseren en als ik het niet weet of twijfel, dan zeg ik dat ook.

GJ
 
Ik ga eerst maar eens kijken of men sowieso wel lesgeeft bij ACK ivm de Corona. Kan er op de site weinig info over vinden..
ik heb geen haast ook , kom er tm eind mei toch nog niet aan toe ..

@GJVO , bedankt voor de info ..
ik kom er wel uit zo

Teun, vraag het anders even via Facebook.
Ik denk dat ze wel lessen en anders zondag gewoon even langs het veld rijden.
Je kan ook even vragen of er misschien een gebruikt model ergens ligt wat je kan kopen.
Misschien heeft Siem (de man van de koek en sopie) nog wel wat, die bouwt mooi en netjes.
Je kan ook even naar Pegasus in Enkhuizen rijden, misschien dat er daar ook nog wel wat te koop is, die club is geloof ik ietsje groter.
Je kan het Nico Koning even vragen, @King op dit forum.

GJ
 
De vraag van TS staat letterlijk hier boven.


Het ging erom dat je zei dat schuim in de wind dwarrelt. Toen ik zei dat een funcubxl ongeveer hetzelfde weegt als een cub in dat formaat van hout. Lag het aan de vorm van de kist.

Die hele discussie over hout vs schuim vroeg niemand om. De vraag was: RR versie of KIT

Dat je mij openlijk voor iemand uit maakt die onzin verkoopt en me belachelijk probeert te maken kan me ook niet zoveel schelen. So be it. Heb alle toestellen die in het topic voorbij kwamen in mijn bezit en vaker dan 1 keer gevlogen


Misschien omdat mijn ouders uit betondorp komen. Snap niet wat het er mee te maken heeft maar goed haha. Dan kan je mijn antwoorden ook met een korreltje zout nemen als ze je niet passen?

Ik ga met al mijn onkunde weer opzoek naar nieuwe noobs. Want inderdaad: In het rijk der blinden is eenoog koning.
 
Laatst bewerkt:
Hangar 9 is een duur merk, en die hebben ook nog eens een dure importeur dus daar betaal je de hoofdprijs.
Je kan ook zelf bouwen, je besteld een shortkit en je gaat bouwen.
En om dan een foam Timber te kopen, dat is geen vergelijking.

Je weet dat de Timber 110 van Hangar9 afgeleid is van de foam timber? Niet omgekeerd!
 
Je weet dat de Timber 110 van Hangar9 afgeleid is van de foam timber? Niet omgekeerd!

Ja en?
Dus dan kan je ze vergelijken?
Er zijn ook andere modellen die omdat ze bij een publiek populair zijn door andere fabrikanten gemaakt worden.
Neem de Fox zwever, erg populair.
Maar een foam Fox is echt niet te vergelijken met een volgfk of balsa Fox.
Ja, als je veraf staat lijken ze op elkaar maar kwa vliegeigenschappen zullen ze enorm verschillen.

GJ
 
Of een simpele paf trainer van 2 meter.

Paf trainer zou ook ideaal zijn als trainer, oersterk.
En ook een beetje duur voor een stukje piepschuim met balsa en een romp als een doosje.
Alleen wel een beetje zwaar denk ik, dan moet je wel naar 8-10S.
Dat maakt het allemaal een beetje duurder want regelaars tot 6S kosten bijna niks, daarboven moet je minimaal 100 Euro neertellen.
Of je moet er een benzinetorretje opzetten.
Maar bij veel clubs mag dat al niet meer,

GJ
 
Er komen heel wat oerdriften boven in dit topic :D.

GJ is al jaren een vriend van mij. Ben ik daardoor bevooroordeeld? Een beetje misschien, al is het maar onbewust.
Het is een feit dat hij 9 van de 10 keer gelijk heeft.
Wel vind ik dat het taalgebruik, hier en daar, wat aangepast zou mogen worden ;).

Goed, wiens karakter gaan we nu eens onder de loep nemen?
Toch niet die van mij zeker :D.
 
Het is een feit dat hij 9 van de 10 keer gelijk heeft.

9 van de 10 keer?
Ik dacht 10 van de 10 keer, valt me dan toch een beetje tegen.

Het gaat niet om karakter, iemand die me niet persoonlijk kent mag over me oordelen, dat doet me niets en daar zal ik 9 van de 10 keer (nu wel) me niets van aantrekken.
Als iemand me kent en dan zegt.. je doet dit of dat, dan zal ik daar even over nadenken en me misschien aanpassen.
Ik probeer altijd iedereen zo goed mogelijk te helpen en als mensen dan een ander idee of mening hebben, dan kan dat, er lijden meerdere wegen naar Rome.
Maar er zijn gewoon vaststaande feiten waar je niet omheen kan, je kan echt de vliegeigenschappen van 2 gelijke modellen, de een van hout, de ander van schuim, niet met elkaar vergelijken.
Hout is altijd beter.
En ga je dan tussen hout en volgfk, dan zal volgfk in het voordeel uitvallen.
Waarom?
Een model uit mallen gebouwd is vormvaster of vormechter, hoe je het noemen wilt.
Het vleugelprofiel is exact dat wat het moet zijn, bij hout heb je altijd een verschil, door temperatuurwijzigingen en ook door schuurfouten.
Vroeger was elk profiel zogenaamd gemodificeerd, je zag vaak RG14 mod.
Dus modified.
Dat deden ze omdat ze niet konden garanderen dat het profiel exact was wat het moest zijn.
Bij schuim is dat nog veel erger.
Schuim bestaat voor een groot deel uit lucht en helaas, lucht zet uit als het warmer word en krimpt als het kouder word.
Hout doet dat met vochtigheidsgraad, maar minder extreem, dat is al 1 reden waarom hout beter is.

GJ
 
Dat klopt. Ook logisch. Zelf ook een vol gfk Krill 3.1m gehad. En een knol extra. Van Richard zelf gekocht. Lelijke kist trouwens.

Maar het gaat hier om parkflyers. Geen giant scale toestellen. Vandaar dat er gezegd word appels met peren denk ik..

Wat nog een veel groter probleem bij sommige schuim fabrikanten is, dat is dat de mallen versleten zijn. Dan heb je 'vreemde' vleugels en rompen. Mpx heeft dat veel beter voor elkaar dan andere foam fabrikanten. Die zitten daardoor veel beter in elkaar.

Wil je als beginner nul flex? Harde landing. Crash. Nose over.

Wat gebeurde er met Wil zijn Shark? Ook die vloog als een foampje wat ik begreep. Toch was die Toch echt van hout. Toestel niet gecrasht omdat het houten motorschot eruit brak?

Het kan allemaal.

Foam slijt. Beste is de vleugels op een toestel te laten als dat kan. Sommigen hebben plastic verbindings stukken. Dan heb je daar geen last van.

Vanaf 1.60 meter ongeveer zijn hout kisten in het voordeel. Dan worden krachten te groot op schuim.


Maar een zak hout snippers kan je ook weinig meer mee. Heb een oud foam toestel liggen waar ik met een Stanley mes donor stukken uit snij als er ergens wat stuk is.

Ja dat hout werkt is een feit. Gisteren nog de afdek hoezen van mijn sebart's uit de loods gehaald.

Toestellen eerst op een vochtige plek gehad na de verhuizing. Vleugels van mijn extreme flight mxs sloten totaal niet meer aan op de romp. Hoogte roer krom.

Met foam geen last.

Hoge G krachten houdt foam niet van.

Hout is vorm vaster. Maar weet niet of dat altijd wenselijk is. Als er leuke parkflyers van hout waren dan verkoos ik die ook boven foam.

Maaaaaaaaaaaaar die zijn er niet. Omdat foam goedkoper is te maken in grote aantallen. Alleen de mallen zijn duur. Daarom zijn er veel leuke modellen in foam.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook het eerste brevet mogen halen met een easystar achtig toestel.
Instructeur trok ook z'n neus op, vond het ook minderwaardig, maar heeft me goed op weg geholpen.

Wat ik super vond is dat je snel je motorglider brevet heb en zelfstandig kan vliegen.
Wil de instructeur zelf even vliegen, dan pak je de motorzwever en doe weer ervaring op.
Belangrijkste is dat je veilig bezig ben, niet of de loopings perfect uitgevoerd worden.

Daarnaast kun je dan een 2e toestel nemen en voor het motorbrevet gaan.
Het 2e toestel was een Charter, deze vloog inderdaad veel beter, maar met de easystar heb ik een leuke tijd gehad.

Zitten er ook nog EDF perikelen in de lucht ??
Een jet lijkt me ook wel iets aparts om te vliegen.
 
OK, weer een hoop onzin.

Maar het gaat hier om parkflyers.
Als jij een model van groter dan 1 meter een parkflyer noemt dan ken je het concept parkflyer niet.



Wat gebeurde er met Wil zijn Shark? Ook die vloog als een foampje wat ik begreep. Toch was die Toch echt van hout. Toestel niet gecrasht omdat het houten motorschot eruit brak?
Toestel is niet gecrasht omdat het spant eruit brak, bij de testrun brak het spant eruit, dat heb ik gerepareerd, dat kan namelijk met hout.
De kist is door zijwind, of turbulentie, hoe je het noemen wilt, gecrasht.
Te hoge romp, te licht... hey, komt me bekend voor.



Vanaf 1.60 meter ongeveer zijn hout kisten in het voordeel. Dan worden krachten te groot op schuim.
Juist.. en waar hebben we het over, een Funcub XL, spanwijdte 1700mm, hout in het voordeel.



Omdat foam goedkoper is te maken in grote aantallen. Alleen de mallen zijn duur.
De mallen zijn niet zo duur, weet je waar ik destijds de Easyglider voor gekocht heb, compleet, direct van de fabrikant, want MPX maakt ze niet zelf.
20 Euro.

Waarom schuim nu door winkeliers en fabrikanten zo op de markt gedumpt word, door de enorme winstmarge.

Maar het is prima.. je hebt helemaal gelijk... schuim is echt veeeeeel beter.


GJ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top