Hallo allemaal, Wat ik in doos vond vind je in deze link... https://www.modelbouwforum.nl/threads/toro-1m-dlg.275206/ hieronder probeer ik mijn bouwervaring mee te delen, misschien heeft iemand er iets aan... Er zit geen handleiding of instructie bij ... online zijn er een paar te vinden, maar niets van de leverancier of fabricant. De kit is heel volledig en van heel goede kwaliteit... ik ben linkshandig, en werp links !!! dus montage voor een linkshandige !!!
De servo tray pas goed, maar is gemaakt voor de bluebird servo's, ik koos echter voor de (iets duurdere) nieuw KST06 servo's... De bluebirds zouden wel eens slecht centreren... (ondertussen biedt superfly deze bluebird servo's niet meer aan) De KST servo's zijn net iets langer dan de bleubirds waardoor de servo tray iest bijgeschuurd moet worden... de lengte wordt echt nipt. 1 mm extra aan elke zijde zou comfortabeler zijn. Een maal gepositioneerd heb ik alles vastgezet met CA lijm. Wel goed opletten, de ruimte is krap. Dus goed uittesten of alles er in gaan... Ik heb met een FRSKY GRX6 gewerkt... Ook de buisjes voor de geleiding van de kabels voor hoogte en roer heb ik onmiddellijk vastgezet. (met epoxy)
Plaatsing van de control horns voor de rolroeren: tape plaatsen, markeren waar je wil snijden, voorzichtig de carbon huid uitsnijden met een scherp mes, schuim uitkrabben, en alles monteren met mengsel epoxy/microballons. (CA zou wsch ook gaan en iets lichter zijn, maar weinig kans op correctie eenmaal vast). Ze moeten volledig evenwijdig aan elkaar staan, dus niet loodrecht tov van de vleugel. Op 1 mm van de rand van de aileron gebleven, maar 2 mm was misschien beter geweest... Voor de stevigheid ook een smalle fillet epoxy/microballons toegevoegd.
monteren veertjes voor hoogteroer en roer: de bijgeleverde veer gebogen in U vorm zodat er een lengte van 5cm verkregen werd... De bijgeleverde veren zijn echter 0.5mm en veel te hard naar mijn gevoel. Ik heb plastic buisjes geplaatste om de delen te ondersteunen die in het schuim gaan ... maar dan nog is 0.5 mm veel te dik en te hard voor deze kleine zwever. Ik heb ze vervangen door 0.3mm die ik nog liggen had, en dat zal ok zijn... iets dikker zou mogen. zal ik later doen mocht dat nodig blijken. De plastic buisjes zijn gemaakt van isolatie van elektrische draad, voorzichtig voorboren, inschuiven en vastzetten met CA en op maar snijden.
roer vastgezet met epoxy (zo weinig mogelijk) CA zal lichter zijn, maar durfde niet vanwege geen kans op correctie... liever iets zwaarder dan een scheef roer
verbinding van servos naar rolroeren: fuselage aftapen, merken met stift en juist inschatten waar de verbinding zal lopen en door de fuselage gaan. klein sneetje maken met dremel en voorzichtig uitvergroten met vijltjes tot ze gepast zijn. Er zitten 2 carbon staafjes bij de kit en 2 0.8mm staaldraadjes. Ik heb de carbon staatjes met CA vastgezet in de fuselage en laat de staaldraadjes er door lopen... Een variante hierop is de staaldraad in de carbon vastzetten en de carbonbuisjes door openingen in de fuselage laten glijden... dit lijkt me echter een onlogische oplossing omdat er grote gaten in de fuselage blijven... (de verkoper doet het op die manier) Foto's volgend, hiervan foto's vergeten te maken...
Monteren werpstift: rechtshandigen gaan in de linkervleugel een 'hard point' vinden waar ze in kunnen boren. Deze tip is lokaal verstevigd... Linkshandigen blijven in de kou staan: er is geen enkele versteviging in de rechtervleugel. De carbon huid is zo dun, dat een rechtstreekse montage zonder verstevigingen op termijn zeker problemen zal leveren... ik had nog wat UD carbon 70g/m² liggen: 2 stukjes in 1 richting gelamineerd, en dan onder 90 graden een 2e stukje... dit aan beide zijden van de vleugel. Deel aftapen waar je de carbon wil hebben Carbon stukjes op maat snijden vleugen schuren waar je wil lamineren + ontvetten beetje epoxy aanbrengen, carbon aanbrengen, teveel aan epoxy weghalen met keukenpapier, PE folie er over en laten harden.
monteren werpstift: Eerst een sjabloon voor de stift gemaakt in carton, aftapen waar je stift wil monteren op tape merken waar je de stift wil monteren en sjabloon gebruiken om vorm over te zetten met dremel gaatje (sleuf) boren, dit voorzichtig uitboren tot de stift past... Ik heb ervoor gekozen om ze vertikaal tov de vleugel te zeggen en ook recht. (leunt niet naar achter of naar voor)
vast lamineren van de stift: het schuim rond de opening weggekrabd (met metalen tooltje zie foto) om zo een 'hard point' te kunnen maken met mengsel epoxy/microballons. Aan de onderkant 2 lagen tape aanbrengen, maar de eerste doorsnijden zodat de stift er later doorgeduwd kan worden (nadat de buitenste tape weggenomen wordt). bovenkant volledig aftapen behalve de opening natuurlijk. Vullen met mengsel epoxy/microballons, en deze overal goed inwerken. Aan de onderkant 1 laag tape wegnemen, nu kan de stift erdoor geduwd worden...stift natuurlijk opschuren en ontvetten... Net voor het midden van de stift op zijn plaats wordt geduwd heb ik nog extra epoxy/microballon op de stift aangebracht... Dit gaat echt verbazend goed... Alle tape wegnemen en teveel aan epoxy weghalen. hoek stift goed controleren en laten uitharden
Gat voor het hoogteroer: fuselage aftapen en met dremel voorzichtig sleuf maken, en deze met vijl uitvergroten tot net voldoende groot
aankoppelen hoogte en roer: Ik gebruik hiervoor gevlochten staaldraad voor roofvissen en bijpassende cripms. Deze draad heeft een coating en ook al wrijft hij tegen iets geeft dit heel weinig weerstand. Prutswerkje, maar niet moeilijk... Het gaatje voor het roer niet volledig achteraan in de fuselage maken (met je met de meeste 1m50 DLG kan je dat wel doen, hier is het niet ideaal), of de hoek wordt te scherp.
de 'hinge gaps' heb ik nog afgetaped... ik heb graag stille zwevers . gewone bureautape genomen, 2 stukken verpakkingslint op aanbrengen en overlangs middendoor snijden... Per stuk tape 2 bruikbare lengtes.
Na uitbalanceren op 53 mm komt de zwever op 238g met 400mAh batterij... hiervoor had ik 3.25g lood in de neus nodig. Het was even proppen om nog plaatst te vinden voor het lood... Al bij al tevreden... Nog niet gevlogen, ik probeer de maiden te filmen...
Ik zou wsch wat lood kunnen weghalen id neus indien ik 1 van de 2 schroefjes waarmee het hoogteroer vastzit zou vervangen door een nylon exemplaar... Ik denk dat het M3 is maar zou eens moeten nameten... iemand weet waar deze te vinden zijn ? Indien er opmerkingen of vragen zijn, stel ze gerust ik zal proberen antwoorden...