Dank je...Ziet er goed uit!
Hopen dat het ook werkt.
Ik heb even zitten puzzelen hoeveel "3,5 milibar" nu eigenlijk precies is.
Het blijkt dat de Föhn die ik gebruik voor folie, en om lijm sneller te drogen of epoxy te laten vloeien, dat die bij open blaasmond nog geen 0,5 milibar genereert, en bij afgesloten blaasmond maakt hij er ongeveer 3.
Bij 3 milibar "perst" de lucht behoorlijk, het water van de meetopstelling vloog alle kanten uit.
Dus ik denk wel dat de luchtstroom langs die motor behoorlijk krachtig gaat zijn, maar nog steeds geen flauw idee of het "krachtig genoeg" gaat zijn.
Ik verwacht in die motorkap ongeveer 3,5 mb te hebben, mischien nog wel meer als Bernouilli gelijk heeft (als stromende lucht snelheid verliest, neemt de druk toe, en de lucht remt als het goed is behoorlijk af onder die motorkap). Maar ik durf niet te zeggen hoe veel die extra drukverhoging bedraagt.
De 3,5 milibar heb ik van een standaard berekening voor de windbelasting van gebouwen, die formule zegt dat je bij 50 mph een druk opbouwt van 6,4 psf (pound per square foot) en dat is dus ongeveer 3,5 milibar,
Wat voor invloed de draaiende spinner en prop op de instroom in die motorkap hebben, weet ik eerlijk gezegd niet.
De instroomopening (motorkap opening minus spinner) is 110 cm2, de doorstroom van de baffle zelf is effectief zo'n 135 cm2, maar dat is zonder motor gerekend, die (geschat) ongeveer 50% van dat oppervlak weer invult. De uitstroom onder de kap is ook weer 110 cm2, wat denk ik geen probleem is, omdat het bijna twee keer zo groot is als de geschatte doorstroomopening van de baffle.
Geen idee of wat ik hierboven allemaal bij elkaar gefantaseerd heb, ook daadwerkelijk klopt, Ik denk niet dat ik manieren weet om het te testen (mischien met een hoogtemeter onder de kap en een hoogtemeter in de romp, en dan het verschil in uitlezing terugrekenen, maar dat is allemaal leuk en aardig, ik heb geen twee hoogtemeters).