Dat is, in alle eerlijkheid, puur de verdienste van die uitlaatring... Zonder dat is het maar een naar schel gekef wat het ding voortbrengt.

Die ring was zijn geld méér dan waard...
Daar valt geen éénduidig antwoord op te geven. Het hangt heel erg sterk af van de exacte plek waar je meet op de motor, en de constructie van de motor speelt ook een tamelijk grote rol.
Waar het op neerkomt, is dat op een gegeven moment het vermogen vrij plotseling inkakt en de motor "arm" gaat klinken. dat is een uiterst gevaarlijke situatie, en daar moet je minstens 10 tot 15 graden onder blijven. Wat er gebeurt, is dat de uitlaatklep zo heet wordt dat hij als gloeiplug gaat functioneren, en de motor gaat ontsteken vóór de vonk.
Dit heb ik proefondervindelijk met minder dure motoren dan deze reeds uitgezocht, en ik hou de marges aan die ik met andere motoren al vastgesteld heb.
Bij mij (maar let wel, dat is dus bij
mij, met
mijn manier van meten en
mijn specifieke meetlocatie, en met de motoren die ik gebruik) ligt de absolute grenswaarde ergens rond de 140~145 graden, en voor deze motor, heb ik het alarm wat ruimer staan, bij 130 graden, gemeten op iedere individuele cylinder. Ik krijg dus reeds een alarm als één van de vijf, maakt niet uit welke, te heet wordt, en het maakt dan ook niet uit of de gemiddelde temperatuur nog verder helemaal niet kritisch is.
LET WEL: als jij anders meet dan ik, moet je zélf de voor jouw geldende grenstemperatuur opzoeken. Je kunt NIET domweg mijn getalletje overnemen en hopen dat het goed komt.
Niet doen. Met IR heb ik bij viertakten nog nooit een zinnige temperatuur meting voor elkaar gekregen, daarvoor is de temperatuurverdeling veel te grillig, de vorm te onregelmatig, en zo'n IR-gun meet een "vlek", en je weet dus nooit precies wáár je nu eigenlijk meet.
Bij tweetakten gaat het vrij redelijk, maar hou er wel rekening mee dat bij koelribben een IR gun zomaar 20 graden afwijkt.
En ja, ik heb twee IR guns, een goeiekopie en een hardstikke duur professioneel ding, ik weet hoe ik er mee om moet gaan, ze zijn allebei gecalibreerd, en TOCH meet ik dingen die nergens op slaan.
Nogmaals, NIET doen! Vertrouwen op een IR gun is ongeveer hetzelfde als aan een Amsterdamse straatjunk vragen of hij op je auto wil passen.
Euh... altijd, toerental maakt niet uit. En ALLE cylinders... je hebt er niks aan cylinder 1 te meten terwijl #3 in elkaar staat te draaien.
Je krijgt alleen een bruikbare meting, als je contactvoelers gebruikt, en dan nog zijn die waardes uitsluitend bruikbaar als alle voelers op zo exact mogelijk dezelfde plek zitten. Wáár ze zitten maakt uit: het heeft geen zin om bijvoorbeeld aan de bovenkant van de cylinder te meten bij een motor met losse cylinderkoppen, je moet dan écht de voeler aan de kop bevestigen. En zelfs dan, heeft het bijvoorbeeld geen zin de voeler vooraan in de volle wind te zetten.
Ikzelf plaats de voelers in de onderste koelrib van de kop, bij voorkeur midden tussen de inlaat en uitlaat. Bij bijna alle viertakten is daar de voeler het meest beschermd tegen de luchtstroom, en meet je dus het meest betrouwbaar de kop temperatuur (uitzondering is de boxer, daar meet ik in de vliegrichting gezien achteraan de kop.Gelukkig heeft zo'n Boxer de uitlaatkleppen pal in de luchtstroom zitten, dus valt het met de miswijzing wat mee).
Een paar mm meer naar links of rechts maakt al dat je meetafwijkingen krijgt, en op zich is dat helemaal niet erg,
zolang je maar op iedere cylinder dezelfde afwijking hebt. vandaar het belang van de voelers op iedere kop zo goed mogelijk op dezelfde plek te zetten.
Dan is het ook nog zaak, de boel zo op te zetten dat je ook nog wat hebt aan die meting.
Ik kwam er al snel achter, dat naar je zender kijken om 5 getallen af te lezen gewoon domweg niet werkt. Je hebt je ogen veel te lang van je kist af.
Nu kan zo'n Taranis praten, prachtig, maar vijf getallen (het ding zegt achter ieder getal ook nog eens "degrees celsius" dus het is een heel verhaal), dan ben je het eerste getal alweer vergeten als het ding het volgende getal afroept, dus dat leid niet alleen vreselijk af, je hebt er ook weinig aan.
Zoals ik de boel opgezet heb: Ik meet alle temperaturen individueel, maar op afroep, krijg ik de gemiddelde temperatuur (één getalletje dus) en dat werkt goed.
Maar ja, dan weet je nog steeds niet of er iets te heet wordt. Dus dat houdt het ding apart in de gaten, en als er één cylinder te heet wordt, begint ie die temperatuur continue af te roepen.
Verder kan er natuurlijk ook nog iets anders fout gaan (hangende klep, kapotte bougie) waardoor een cylinder niet meer meedoet, dus hij vergelijkt ook continue iedere aparte cylinder temperatuur met het gemiddelde, en zodra een cylinder daar 25 graden onder zakt, is dat een teken dat er iets mis gaat, en wordt dat dus ook afgeroepen.