Ik ga de SAAB Tunnan van RBC kits bouwen met de aanbevolen 90mm EDF unit. Die geeft de keus uit een 6S 5800 of een 8S 5000 setup. Zie afbeelding voor de kenmerken. Het gaat mij minder om de snelheid dan om de vliegtijd. Zou dan de 6S de betere optie zijn? Ik heb wel eens begrepen dat een hoger voltage efficiƫnter is waardoor je bij dezelfde snelheid minder stroom verbruikt. 8S is wel weer duurder (zowel de ESC als de lipo's: 2 x 4S 5000 of 2 x 3S 5800). De Tunnan gaat ongeveer 4,5kg wegen. Graag jullie mening. En nog een aanvullende vraag: wat zou de minimale C-waarde van de lipo's moeten zijn? N.b. de rbc website lijkt problemen te hebben op het moment. (edit: dat lag bij mij: VPN instelling)
zo te zien geeft dat staatje wat je plaatst ( 6s, 7s, 8s ) de mogelijkheden van een bepaalde fan+motor aan op diverse spanningen. Uiteindelijk gaat het om het opgenomen vermogen U x I, Je kan een 6S op 100Amp laten werken met een motor met een hogere kV of een 8S op b.v 80A met een motor met een lagere kV. Ga er vanuit dat een 6S aandrijving die 4Kg mag leveren minimaal rond de 100ampere nodig heeft. Dus dan ook een dikkere accu (meer mAh en hogere C waarde) bij 8S is de maximale stroom minder hoog, dus kan je kleinere accu en minder hoge C waarde. Over het algemeen zijn veel mAh + hoge C waarde accu's zwaarder en duurder Een tip is om bij diverse fan leveranciers te kijken hoeveel stuwdruk bij welk vermogen ze opgeven. Dan kan je naderhand kijken of je dat vermogen wilt opbouwen met een lage spanning (6S) en hoge stroom, of b.v. zelfs een 10S met hele lage stroom daar kan je dan de Kv van je motor op kiezen
Bedankt. Maar ik kom er niet helemaal uit. Volgens het staatje zijn alle waarden bij 6S lager dan bij 8S. Dat kan ik niet goed plaatsen in jouw toelichting. Het gaat overigens om een 1500 kV motor.
precies, omdat het dezelfde motor + fan is, dan zal er bij een lagere spanning (6s) minder vermogen opgenomen worden dan op 8s. Oftwel, de unit die je hier gekozen hebt, zal op 6S gewoon niet aan het vermogen komen wat je nodig hebt om te vliegen. Dat vermogen is zowel stuwdruk alswel de (lagere) uitstroom snelheid, (eflux) verkijk je niet te veel op stuwdruk, een hoge(re) uitstroomsnelheid helpt je om makkelijk half-gas te vliegen omdat er dan nog genoeg 'push' over is. Wil je op 6S iets doen, dan zal je naar een hogere kV motor moeten. Wat beveelt RBC zelf aan? Je zit vaak ook met de ruimte voor je accu
Rob geeft op de website (die ik momenteel niet kan openen, maar dat zal aan mijn pc kunnen liggen) zowel 6S 5800 als 8S 5000 setups aan met deze EDF. Ik heb begrepen dat hij voorkeur heeft voor 8S. Qua accuruimte gaat het in beide gevallen om 2 lipo's die in serie worden aangesloten.
logisch , op 8S met die specifieke setup (motor+fan) levert 8S je meer stuwdruk en meer Eflux op.... en dan is 3.7Kg op 8S nog een relatief lage waarde.. een moderne 80mm EDF op 6s/96ampere doet iets van 3.5kg
niet dat deze site zaligmakend is, maar vergelijk hier de diverse fans + specifieke kV in combinatie met het aantal cellen https://www.turbines-rc.com/en/jp-hobby/1059-edf-ducted-fan-jp-hobby-90mm-6s-motor.html
niets komt voor niets, C-waarde is afhankelijk van je continue belasting en de groote van je accu, voor een 2000mh lipo is 100Ampere al 50C, voor een 5000mAh is diezelfde 100amp maar 20C
Je moet even contact opnemen met Wemotec. En daar je vraag voorleggen, welke motor bij 6S en welke bij 8S. Een EDF moet een bepaald toerental hebben om een bepaalde stuwkracht te krijgen. Dat plaatje wat je afgebeeld hebt zegt helemaal niets. Zoals WVR al zegt is dat met exact dezelfde fan en motor. Je zou bij 8S een lager KV motor kunnen gebruiken en dan zakt de stroom behoorlijk. Stel je hebt 1500 Watt nodig voor die fan. Dan trek je op 6S (6x 3,5 Volt = 21V) 72 Ampere Op 8S (8x 3.5 Volt = 28V) 53 Ampere. Dat is nogal een verschil. Je kan dan bij gelijkblijvende capaciteit accu's naar een langere vliegtijd of je neemt een kleinere capaciteit accu voor gelijkblivende vliegtijd. GJ
Wemotec levert zelf deze combi die van 6S t/m 8S gebruikt kan worden en geeft daarbij de gegevens in het staatje: https://shop.wemotec.com/Midi-Fan-e...led-precision-balanced-and-harmonically-tuned
daar is toch ook duidelijk zichtbaar dat met een hogere kv motor er meer stroom gaat lopen, maar de stuwdruk en eflux ook omhoog gaat. met b.v. de 1600 op 8S wordt het al leuker , maar wel bijna 100amp op 8S om aan 4kg te komen.
maak het een no-brainer: - Midi Fan evo ducted fan unit / HET 650-68-1130 - 2 stuks 3300mAh/ 6S in serie - 100Amp / 12 S regelaar Je hebt dan : - 4.5kg statisch - eflux van 85m/s - bij 74amp bij 75% gas, heb je dan ongeveer net zoveel Eflux als op 8s met de 1500kv, dus dan gaat de stroom nog een keer omlaag als je aan het rondvliegen bent, en bij start en flink doorklimmen heb je echt voldoende snelheid en stuwdruk. je kan met 30C lipo's aan de gang. Ik vlieg een dergelijke setup met de 'admiral' lipo's die zijn erg licht, zit je onder de 980gr voor de lipo. een 5800/6S/45C weegt als voorbeeld ook gewoon 856gr volgens opgave , maar daarbij heb je een zwaardere regelaar nodig. Het is misschien schrikken '12s' , maar dan heb je een probleemloze setup
Het heeft weinig zin om een 6S motor op 8S te gaan gebruiken en dan proberen het stroomverbruik te reduceren door gas terug te nemen. Ten eerste kan dat je regelaar kosten en ten tweede stook je dan energie op in warmte. Ik zou Wemotec vragen naar toerentallen van de fans en de bijbehorende stuwdruk. Dan kan je op die manier berekenen wat je KV van de motor moet zijn bij 8S. En wat betreft lichte lipo's. Een lipo moet toch echt een bepaald specifiek gewicht hebben om een bepaalde capaciteit te kunnen opslaan. Een lichte lipo levert meestal niet wat er opstaat, dat hebben we al zo vaak gezien en het is ook uitgebreid getest door verschillende bronnen. GJ
Het maximum waar ik nu mee vlieg (prop kist) is 5S, dus dan is 12 inderdaad wel even schrikken. Zou je dan met 3300 mAh een even lange vliegtijd hebben als met 8S/5000?
Je moet weten hoeveel Watt je trekt. Dan kan je doorrekenen wat de stroom gaat worden bij een hogere of lagere spanning. Een hogere spanning is vrijwel altijd efficienter. In F5B trokken we vroeger op 4S ruim 400-450 Ampere. Dat kwam uit 3300 mAh lipo's. Dus 6000 Watt. Daarna ben ik naar 9S gegaan, stroom was toen rond de 200A. Ook 6000 Watt. Maar de cellen konden veel kleiner worden, 1800 mAh. En nu vliegen ze zelfs met 1600 mAh. Totale accugewicht blijft wel ongeveer gelijk omdat je zit met je energiedichtheid die een lipo kan bevatten. Een lipo van 100 gram kan maar een bepaalde hoeveelheid vermogen leveren. GJ
Dit is de fan: https://shop.wemotec.com/Midi-Fan-evo-11-blades Er worden maxima aangegeven (50.000 tpm).
Ik weet dat Wemotec vroeger tabellen had van fans, bij dit toerental drukt ie zoveel Newton, bij dat toerental dat. Als je dat weet dan kan je exact berekenen wat het KV moet zijn om een bepaalde druk bij een bepaalde spanning te halen. Daarom zeg ik, Wemotec even mailen. Stel je hebt 35000 rpm nodig voor 3500 gram. Dan ga je kijken met welk KV je die 35000 toeren haalt bij 8S (28 Volt). Ik gok dan zo'n 1500KV. Maar voor 6S zou je dan een 2000 KV motor nodig hebben. Ga je nu een 6S motor, dus 2000 KV op 8S laten draaien dan neemt de stroom quadratisch toe. GJ
Even terug naar mijn basisvraag: dat was of de 6S of 8S optie beter zou zijn als het mij meer om vliegtijd dan snelheid gaat. Met de 8S vliegt hij, gelet op het filmpje van Rob prima: ruim voldoende stuwkracht. Ik ben dankbaar voor alle technische input, waar ik zelf uit heb opgemaakt dat ik beter voor de 8S 5000 kan gaan. Met daarbij een nieuwe optie om voor 12S 3300 te kiezen. Uitgaande van verder gelijke omstandigheden (vlieggedrag / wattage) rest mij nog de vraag wat het qua vliegtijd zou uitmaken. Uit de rekenvoorbeelden maak ik op dat er een redelijk rechte verhouding is tussen de diverse aspecten. Met een 50% hoger voltage zou je dan 1/3 kleinere capaciteit nodig hebben. 5000 x 2/3 = pakweg 3300. Oftewel: min of meer uitwisselbaar?