Ok Bert, maar dan moet je nu ook nog met de gasklep stand en motor toerental aan de slag om de verschraling in de lucht op te vangen!
Nou...
Weet je... die dingen zijn vreselijk moeilijk in werkbare formules op te vangen. Om je een idee te geven: als een autofabrikant een nieuwe motor ontwikkelt (en dat gebeurt VEEL minder vaak dan je zo zou denken, de BMW formule 1 motor was een destijds 30 of 40 jaar oud ontwerp, geloof het of niet), dan spenderen ze een paar duizend test-uren aan het vastleggen van de karakteristieken van die motor (gasklep stand en toerental en dergelijke).
Die dingen vallen niet in een algemene formule te vangen, en lineaire correcties werken niet vanwege het nogal extreem non-lineaire gedrag van zulke mechanismes.
Maar de uitzetting van lucht bij temperatuursverandering is redelijk vast te leggen: ((P1 x V1)/T1)=((P2 x V2)/T2) betekent gewoon niet meer of minder dan dat (als P constant wordt verondersteld) de temperatuur in Kelvin en het volume van een gas (wat weer het omgekeerde van de dichtheid is) gelijke tred met elkaar houden.
Dus bij de kleine veranderingen die wij in het dagelijks leven tegen komen (van 0 tot 30 graden is ruwweg 10% als je het in Kelvin noteert), er ook ongeveer 10% meer of minder brandstof nodig is.
En dat valt nog wel ongeveer weg te regelen met "vaste" correcties.
Het komt ook ongeveer overeen met die 1 a 2 klikjes verschil die ik zie tussen zomer en winter (op gemiddeld 20 klikjes totaal-opening is dat tussen de 5 en 10%, ruwweg).
Het zal vast niet perfect zijn, en het grootste probleem is dat er zo ontzettend veel tijd gaat zitten tussen het vliegen bij 0 graden en het vliegen bij 30 graden, dus het vaststellen van weight en offset gaat echt lastig worden. Vandaar dat ik ze probeer te berekenen.
Gisteravond heb ik met ijsblokjes en een Föhn zitten klooien om te proberen zo goed mogelijk die 10% verandering te creëren van nul tot 30 graden.
Nog even en we zien het merk “Brutus” als electronische optie bij een van de grote motormerken in de lijst staan..
Ik zit dit met verwondering te lezen en ik weet zeker als dit draadje internationale bekendheid krijgt dan zal het me niets verbazen als Bert hier voor benaderd gaat worden door een electronica of motoren fabrikant
Neuh... Het idee is leuk, maar onverkoopbaar voor motorfabrikanten. Een fabrikant kan alleen iets met een dergelijk systeem als het stand-alone is (niet afhankelijk van randapparatuur zoals een Taranis).
Maar het zou me niet verbazen, als bijvoorbeeld Zenoah het op een akkoordje gooit met Stihl, om hun M-tronic systeem te mogen gebruiken, of dat ze hun eigen "patent-omzeilend" vergelijkbaar systeem op de markt gaan brengen.
Wat ik doe, is in principe patent-vrij (modulerende brandstofkleppen werden al lang geleden in auto's toegepast). Dus ALS je het ooit terug ziet, zal daar met 100% niet mijn naam op staan
Maar ik heb inderdaad wel heel sterk het vermoeden, dat er inderdaad een aantal R&D mensen met interesse mee zitten te lezen op o.a. RCGroups, zo nu en dan zie ik dingetjes waarvan ik denk "dat komt me bekend voor". Maar het kan best zijn, dat ze gewoon tegelijkertijd op hetzelfde idee gekomen zijn.
Ik heb zelf ook wel eens wat ideetjes voor verbetering naar GO (inmiddels ter ziele gegaan Taiwanees motormerk, die o.a.de GH56 en de HobbyKing Rotorstar Apache produceerden) geschoten. Heeft niet geholpen, want ze gingen toch failliet. Jammer, kwalitatief extreem goede motoren.