Sub250, een nieuwe vrijheid?

Ja zeker jammer maar als dit doorzet met 250gram modellen, is er misschien een club die een meeting wil regelen voor de Sub250 modellen.
Zou toch geweldig zijn met zijn alle net als in de usa zo'n SMALL meeting maar dan Sub250
 
maar als dit doorzet met 250gram modellen, is er misschien een club die een meeting wil regelen voor de Sub250 modellen.
Zou toch geweldig zijn met zijn alle net als in de usa zo'n SMALL meeting maar dan Sub250
Er schijnt een vrij leuke club in Dordrecht te zitten?

Het gaat een laagdekkertje worden, 70 a 80cm span.
Ben erg benieuwd wat jij er van gaat bakken.

Windsterkte en turbulente;
Voor veel van deze modellen geld zeker dat windsterkte en turbulentie een probleem kan zijn.
Nu ben ikzelf ook geen voorstander van giro's maar ''dat is ook maar een meening'', dus als iemand dat wel leuk of nuttig vind, ook prima natuurlijk.

Afgelopen week de beide modelletjes (ja je gaat bijna in verkleinwoordjes praten, maar qua vliegen is er niks kinderachtigs aan) uit mijn posting #2 (hellingkistjes) ingevlogen bij windkracht 5BF.
Na echt wel wat afstelproblemen ging het heel goed vliegen en kwam nog steeds goed tegen 10meter per seconde in.
Dat is natuurlijk hellingvliegen, maar windsterkte is vooral het probleem of een model snel genoeg is om bij een gegeven winsnelheid boven het veld te houden is.

De gevoeligheid voor turbulentie verschild nogal per type model: een twee-asser met veel v-stelling zal veel meer ronddansen en stuiteren, maar hersteld zichzelf in principe ook wel weer: blijft een fine line wanneer de turbulentie het overneemt of het model het redt.
Een vlakvleugel aileronmodel, als het dan ook nog snel is, zal meer aankunnen, maar redt zichzelf dan wel weer minder.
Niet al te panisch reageren op turbulentie helpt wel en gaat het mis: goed geconstrueerde lichte modellen kunnen dikwijls veel meer aan impact verdragen dan de zwaardere broeders.
 
Ik heb ooit eens een zeer lichte PSS zwever gebouwd , een Vigilante jetmodel.
Wij gingen pas richting duinen bij windkracht 5, dus dat ding eraf gegooid.
Ja, je bent lekker bezig, steeds drukken om hem met de neus naar beneden te houden en uitkijken dat de wind hem niet pakt.
Op turbulentie hoef je amper te reageren want als je een tegenreactie geeft maak je het alleen maar erger, traagheid van servo's kan dat niet aan, ook niet met een gyro.
Maar inderdaad, omdat het ding niks woog kon je hem vol het duin invliegen en daarna weer oppakken en verder vliegen.

Wat betreft mijn model.
Pak een tekening van een Puma 2, verklein die 50% en je hebt de basis van mijn model.
Spantjes zijn gesneden uit 1,5mm balsa, ik ga straks kijken wat ik als ligger ga gebruiken, ik denk 3mm balsa.

GJ
 
Nog maar en keer aanhalen. Mijn mini mustang heeft een spanwijdte van 63cm en weegt incl. 2s lipo 110 gram. Er zit een lipo op van 180 Mah, maar kan gerust naar 500Mah, dan blijf ik nog ruim onder de 250 gram. Je kan daar de gekste capriolen mee uithalen. Hier het bouwdraadje. Het is een gecombineerd draadje waar ik twee mustangs bouw. Die andere gaat wel heel erg hard en kan ik niet op mijn veldje uitlaten. https://www.modelbouwforum.nl/threads/mini-mustang-foam-bouw.271819/

Zou wel leuk zijn als iemand anders dit ook gaat bouwen en zijn ervaring hier neerpent. Trouwens Ton van Munsteren jouw Mustang mag er ook wezen. Vliegt lekker.


P.s. Op de video in dit draadje zit nog een te kleine motor. Degene die er nu opzit heeft een veel grotere trust. Verticale vluchten zijn gaan probleem.
540.jpg
 
Voor de liefhebbers, mini swift met servo's en motor en prop. Mag weg voor 25 euro. Spanwijdte 60 cm vrije vlucht gewicht 50 gram. Dus makkelijk onder die 250 gram te houden. Geschikt voor 2s lipo. Vraagprijs 25 euro en alleen afhalen in de buurt van Sittard of Eindhoven.


20210413_145435.jpg
 
De meest relevante vraag in dit draadje lijkt me: welke spanwijdtes mag je globaal aanhouden, om bij een laag-/midden-/hoog-/dubbeldekker op plm. 240 gram uit te komen?


jan.
 
De meest relevante vraag in dit draadje lijkt me: welke spanwijdtes mag je globaal aanhouden, om bij een laag-/midden-/hoog-/dubbeldekker op plm. 240 gram uit te komen?
Slank en fragiel, dan ga je naar 1 mtr en waarschijnlijk veel meer. Robuust zit ik nu met twee toestellen één van 80 en één van 87cm. Je daagt me nu wel uit hoor.

Helixer
 
Back
Top