Ik mis de 4 Proppeler bouten voor mijn DLE 55. Blijkbaar zijn deze vrij lastig te vinden of zijn moeilijk leverbaar. Weet iemand eventueel waar ik vervangers hiervoor kan vinden of dat het mogelijk is dat ik deze met m4 inbus bouten kan vervangen.
Als de draad M4 is, en je gebruikt een hoge staalkwaliteit, zou ik niet weten waarom niet. Maar gebruik alsjebliegt niet "zomaar bouten van de Karwei" of aanverwantte, dat is meestal kauwgom-ijzer.
Minimaal 8.8 bouten nemen. Gewoon verkrijgbaar bij de fabory of welke andere leverancier voor bouten en moeren.
??? 8.8 is toch min of meer de laagste kwaliteit? Geloof dat er nog een lagere is maar die hoef je in feite niet eens vast te draaien, die rammelen zo al wel kapot. Voor alle duidelijkheid, ik weet niet wat DLE voorschrijft/toepast, en ik weet ook niet wat de feitelijke belasting van zulke bouten is, maar juist daarom...
Oh? Volgens mij is het op zijn allerbest een "gecertificeerde" kwaliteit, maar van de diverse gecertificeerde kwaliteiten de laagste. Begrijp me niet verkeerd, ik ben in dat opzicht absoluut geen kenner, maar als ik bouten en moeren voor de voorraadkast bestel "voor algemeen gebruik", dan krijg ik normaliter 8.8 Als ik bouten bestel waar in het machine instructieboek een bestelnummer bij staat, krijg ik 12.9 of zo. Ik weet eigenlijk niet beter, dan dat 8.8 absoluut een staal is wat aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet, maar dat die eisen eigenlijk de laagste uit het rijtje keuzemogelijkheden zijn.
Ik weet ook niet beter als dat 8.8 de standaard bout is en qua kwalificatie de bout met de laagste treksterkte.
8.8 treksterkte is al een degelijke bout maar minder zou ik niet nemen , er bestaan ook nog 4.6 en 4.8 maar die laat je beter liggen . Vroeger heb ik bij Nedschroef gewerkt , daar worden machines gebouwd om bouten en moeren te maken , bij Nedschroef in Helmond staat er een productie fabriek , 8.8 was de standaard voor zeskant kop bouten en 12.9 voor inbus bouten . Of het 100 % juist is weet ik niet zeker maar wij hanteerden de regel , bv 8.8 vermenigvuldigen geeft een treksterkte van 64 kg/mm² , 12.9 dus 108 kg/mm² Groeten Jef
Je moet wel precies weten wat voor boutjes jij nodig hebt. Waarschijnlijk voldoen zwarte M4 inbus boutjes, maar welke lengte ? en volle draad of borstbout ? Op mijn werk heb ik aardig wat dus kan ik voor je kijken.
Eventjes opgezocht. Het onderstaande vond ik HIER. Klasse-aanduiding: bouten en schroeven. De klasse-aanduiding van de mechanische eigenschappen van bouten en schroeven bestaat uit 2 getallen, gescheiden door een punt. • Het eerste getal komt overeen met 1/100 van de nominale treksterkte in N/mm² (Rm in tabel). • Vermenigvuldiging van beide getallen geeft 1/10 van de nominale vloei(rek)grens. In het geval van 8.8 betekent dit een nominale vloei(rek)grens Rel of Rp0,2 van 640 N/mm² zijnde (8x8)x10.[/URL]
Ik zal vanavond ff zoeken, ik ben wel wijzer geworden wat beter is qua sterkte. Welke soort bouten dle gebruikt weet ik niet maar ik ga op zoek naar een zo hoog mogelijk sterkte nr
Ik zou toch echt wel 10.9 of 12.9 gebruiken. Denk dat er nogal wat spanning op de bouten komt. Ook als de motor warm word en die aluminium naaf gaat uitzetten. Zo bij fabory te halen.
Ik zou ook zeggen boutkwaliteit 12.9 nemen. Zit je zeker goed. Heeft een dle55 trouwens niet M5 bouten i.p.v. M4? Hier vind je ze bijvoorbeeld: https://www.bigplanes.nl/contents/nl/d213_M5.html#p543
8.8 bout: Treksterkte = 800 N/mm2 , vloeigrens = 640 N/mm2 12.9 bout: Treksterkte = 1200 N/mm2 , vloeigrens = 1080 N/mm2
@Wes56, Dank je voor de link, ik had de site wel gezien maar dan onderdelen van de motor, en dat zijn toch net andere bouten. Dus ik ga nu zo bestellen.