De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik had ook ooit een Multiplex Evo 9, die zender bedoelde ik in mijn vorige post.
Het vreemde is dat bij de voorgangers van die zender de trims wel op een logische plek zaten. Met die voorgangers heb ik vele jaren met veel plezier gevlogen.
Ik had er niet op gelet toen ik de Evo 9 bestelde.

Jeti heeft diezelfde trims. Laatst hoorde ik een vlieger op de club er ook al over.

Elektronische trims ? Het is even wennen in het begin. Weet je het eenmaal dan is het geen enkel probleem.
Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn modellen altijd zeer goed uitmeet voor de eerste vlucht. Motordomping, zijwaartstelling, instelhoek van vleugel en stabilo en roeruitslagen worden vooraf goed bekeken.
Wat je dan uiteindelijk trimt om perfect horizontaal te vliegen is minimaal. Meer dan een paar klikjes is het niet.

Grt,

Arnoud.

Je zou eigenlijk moeten kunnen praten tegen je zender. Dat kan ook wel, alleen zegt hij niks terug :D.
 
Maar de electronische trims vind ik ook niet vreselijk, als ze maar op een normale plek zitten, dus naast de knuppels en niet ergens onder de knuppels, zodat je eerst braille moet leren voordat je kan trimmen.
Bij de Taranis zitten de trims absoluut prima qua bereikbaarheid en vindbaarheid.
Het probleem is zichzelf versterkend: Als een kist weinig trim nodig heeft kun je de sticks gerust even loslaten voordat de boel uit de klauw loopt, en die paar piepjes trim zijn zo gegeven, niks aan de hand.
Maar als een kist onverhoopt flink krom is, zo krom dat als je je stick los laat, dat ie dan binnen 1 a 2 seconden op zijn rug ligt, dan moet je die trimknop soms wel 4 of 5 seconden vasthouden voordat je voldoende trim hebt. En die 5 seconden, die heb je dus niet...

En dat vind ik mega-irritant, want dan is het iedere keer "loslaten=>trimmen=>terugsturen=>opnieuw trimmen=>weer wat trimmen=>" enzovoort enzovoort.
Op die manier ben je gewoon drie rondjes lang alleen maar je rolroeren aan het trimmen. Volkomen kut, waardeloos en klote.
Dus ik heb eigenlijk altijd iemand naast me staan bij een maiden. Gewoon voor het geval dat...
 
Als je echt zoveel trim nodig hebt dan is het model in basis al niet goed gebouwd.
Die speedkist die ik voor Wil gebouwd hen heeft bij het werpen iets up nodig, zodra hij op snelheid komt moet ie naar neutraal.
Dus moet je je trim blind weten te vinden.
De Taranis is wat ergonomie een heerlijke zender, zelfde als de graupner MX22.
Daarom heb ik dus na de Jeti een Taranis gekocht, die voelt echt stukken fijner dan dat veel te dure ijskoude ding.
Jammer van het opentx, maar ook daar zijn de meningen over verdeeld.

GJ
 
Je zou eigenlijk moeten kunnen praten tegen je zender. Dat kan ook wel, alleen zegt hij niks terug :D.

Kwestie van tijd dan praat de zender ook terug. In principe kan het al, stemherkenning heb je tenslotte ook al in auto's, die praten ook al terug.
De vraag is wat het toevoegd, weinig denk ik. Als men het marketing technisch ziet zitten komt het vanzelf op de zenders beschikbaar.

Grt,

Arnoud.
 
Als je echt zoveel trim nodig hebt dan is het model in basis al niet goed gebouwd.
Die speedkist die ik voor Wil gebouwd hen heeft bij het werpen iets up nodig, zodra hij op snelheid komt moet ie naar neutraal.
Dus moet je je trim blind weten te vinden.
De Taranis is wat ergonomie een heerlijke zender, zelfde als de graupner MX22.
Daarom heb ik dus na de Jeti een Taranis gekocht, die voelt echt stukken fijner dan dat veel te dure ijskoude ding.
Jammer van het opentx, maar ook daar zijn de meningen over verdeeld.

GJ

Deze Curare is binnenkort niet meer.

Vermoedelijk krijg ik morgen trim les. Het trainingspak hangt al klaar.

Als de grenzen open zijn kun jij me met de Speeder leren vliegen in de meivakantie
 
Trim op ander kanaal zetten bij het invliegen. Dit kan bij Futaba.
Ik draai ze om bijv hoogte draai ik om met motor.
Bij mode 2 kan ik dus links hoogte trimmen.
Kan is ook met rudder en ailerons. Vooral als je weet dat rudder recht staat.
Tip van Willem [emoji6]
 
Trim op ander kanaal zetten bij het invliegen. Dit kan bij Futaba.
Ik draai ze om bijv hoogte draai ik om met motor.
Bij mode 2 kan ik dus links hoogte trimmen.
Kan is ook met rudder en ailerons. Vooral als je weet dat rudder recht staat.
Tip van Willem [emoji6]

Hele fijne tip van je Willem. Als ik er nou ook nog iets van snapte was het goed :D.
 
Net als Arnoud meet ik de kisten ook goed na.. en die dikke RC1 hoefde ik niet te trimmen. Balans goed.
Maar heb ook een kist die rekt als ie warm wordt van het zonnetje... gaat je hoogte en richting de mist in... moet je trimmen. Maar maak me er amper druk om.
Trims zitten OH en dat heeft met de mono printplaat gedachte van doen.
Extreem modulair. Toen geavanceerd in 2002. En de eerste sythesized en ontvanger evenzo.
Te binden, de vooravond van 2.4Ghz... in die zin.
Zender is nog steeds goed. Kasten zijn bagger en een nieuwe bovenkast heb ik bij een spuiter laten clear-coaten. Brandstofbestendig en blijft nu puik. Derde exemplaar, maar dan nu gespoten.

Verder ligt die zender extreem goed in de hand en is licht.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Als je echt zoveel trim nodig hebt dan is het model in basis al niet goed gebouwd.
Soms is het gewoon even niet anders, met name met tweedehands gekochte kisten. Dan heb je dat niet altijd voor het kiezen.
En soms mis je gewoon de afstelgegevens, of hebben ze een inherente ontwerpfout: Als je een Charter volgens tekening bouwt en het hoogteroer vlak zet, dan heb je best wel wat te trimmen, bijvoorbeeld...
 
Als de grenzen open zijn kun jij me met de Speeder leren vliegen in de meivakantie

Nou ik heb nieuws.
De gevallen in Duitsland zijn stukken lager dan in Nederland en de vaccinatiegraad ligt stukken hoger maar toch stijgt het aantal gevallen en hebben we sinds maandag een Ausganssperre en gaan er weer winkels en scholen dicht.
Nederland versoepeld en Duitsland gaat dicht.
Hoe krom.
Dus meivakantie, nee, ik denk eerder ergens augustus.


Trim op ander kanaal zetten bij het invliegen. Dit kan bij Futaba.
Ik draai ze om bijv hoogte draai ik om met motor.
Bij mode 2 kan ik dus links hoogte trimmen.
Kan is ook met rudder en ailerons. Vooral als je weet dat rudder recht staat.
Tip van Willem [emoji6]

Maakt het voor mij een stuk onlogischer, een trim zit voor mij (maar ik ben ook heel oud) altijd naast de knuppel die het bediend.
Ik vind het al lastig als er zo'n vierkantje met knopjes 2 cm schuin onder de knuppel zit, laat staan als ie ergens aan de andere kant zit.


Soms is het gewoon even niet anders, met name met tweedehands gekochte kisten. Dan heb je dat niet altijd voor het kiezen.
En soms mis je gewoon de afstelgegevens, of hebben ze een inherente ontwerpfout: Als je een Charter volgens tekening bouwt en het hoogteroer vlak zet, dan heb je best wel wat te trimmen, bijvoorbeeld...
Een tweedehands kist controleer ik extra goed.
Een tweedehands heli koop ik niet, dat is vaak andermans ellende.
Zelfs bij mij eigen ontwerpjes hoef ik zelden enorm te trimmen.
Een originele Charter, gebouwd zoals Robbe dat bedacht heeft maar dan met een 6,5cc erop zoals velen hem vlogen, word getrimd door gas te geven of gas terug te nemen, dat word dan eigenlijk je hoogteroer.
Ik weet nog dat mijn Charter, ik gok ergens in 1977, zo krom was als een hoepel, wist ik veel hoe je een vleugel moest folien.
Maar het vloog wel... heel even, maar het vloog.
Enkele kisten later had ik mezelf leren vliegen en wist ik eindelijk waar die schuifjes naast de knuppel voor waren.
Tja... Internet bestond niet, clubs zaten er niet rond Amsterdam, dus moest alles zelf uitvinden.

GJ
 
Soms is het gewoon even niet anders, met name met tweedehands gekochte kisten. Dan heb je dat niet altijd voor het kiezen.
En soms mis je gewoon de afstelgegevens, of hebben ze een inherente ontwerpfout: Als je een Charter volgens tekening bouwt en het hoogteroer vlak zet, dan heb je best wel wat te trimmen, bijvoorbeeld...

Ik zou niet graag mijn leerlingen een trompetconcert van Haydn laten spelen op een slecht instrument en in een slechte akoestiek.
(leerlingen = ik, nog een beetje / slecht instrument = slecht vliegtuig / slechte akoestiek = harde haakse crosswind)
 
Laatst bewerkt:
Loftrompet? Deze moet je kennen Wil. Dit is al oud.. in de 70er jaren lagen we al dubbel. Een vrind van me had een aantal LP’s. Ontrimbare muziekalaria...


En het kan nog erger...



Wees gewaarschuwd, je dag kan niet meer stuk na het beluisteren van deze muze en harmonie...

Om de links te kunnen plaatsen, moest het geluid even uit. Je crasht van het lachen...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik weet het.
Tijdens het onderzoek een paar weken geleden hadden ze geen anesthesist dus ik moest alles onder bewustzijn ondergaan.
En ik zou afgelopen week een CT scan krijgen, kon ook niet doorgaan.
En het EMC is echt een enorm ziekenhuis!
Dus mensen, uitkijken, geen ongelukken maken want er is geen plek.

Iets positiefs...
Wil, ik kom volgende week wel even langs met der Flitzer.
Gaan we driftend door Vught.
Ik moet mevrouw de fret nog ophalen.

IMG_20210425_115720.jpg
 
Plek schijnt niet eens een grootste probleem te zijn. Meer het personeel, of het ontbreken daarvan.....
Ook leuk: ze laten bij mijn vrouw haar werk bijna iedereen tegelijk inenten op de zkh-afdeling. 3x raden hoeveel mensen zich tóch de volgende dag niet zo lekker voelen en thuisblijven.....
 
  • Like
Reactions: Cnn
Het gaat om de IC bedden. die liggen vol. Dus als er iemand naar de IC moet, moeten ze keuzes gaan maken waar je niet aan wil denken.
 
Nou, het gaat ook de totale zorg aan.
Er worden nu mensen op de IC ingezet die er normaal gesproken niet werken.
Dus alle soorten van zorg komt in de problemen.
Bij mij was het een ERCP, een operatie via de slokdarm.
Normaal krijg je een roesje, nu was er geen anesthesist dus ik heb 41 minuten marteling meegemaakt.
En ik zou volgende week een scan krijgen, dat zou al gebeuren in het kinderziekenhuis omdat er ook geen mensen meer waren in het normale ziekenhuis, maar dat is nu verplaatst naar begin mei.
Ik lees nog niks dat de versoepelingen niet door gaan.
Als het ingetrokken word zullen er zeker weer idioten gaan demonstreren.
Oppakken en schoonmaakwerkzaamheden laten doen op de corona afdeling, zonder beschermingsmiddelen.
Het is toch maar een griepje...


GJ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top