Het meeste werk aan het hele Ingenuity project is gedaan door het Jet Propulsion Lab in Pasadena, meer het basis ontwerp én de eigenlijke constructie en bouw is gedaan door het Nano Air Vehicle Lab van Aerovironment. Hier zijn ook de compacte onbemande vliegtuigen ontwikkeld zoals de Raven en de Puma, die ook in Nederland rondvliegen bij defensie en politie, maar ook de Nano Hummingbird.
Vanuit mijn ontwikkelingen op het gebied van micro radio besturingen en ultralight indoor flight, ken ik Matt Keennon, de grondlegger van al deze ontwerpen al ruim 18 jaar en ook Ben Pipenburg die ik 9 jaar geleden leerde kennen.
Zij zijn de personen die het conceptuele ontwerp én de daadwerkelijke bouw van de Ingenuity die nu op Mars gevlogen heeft hebben gerealiseerd.
Ik wil hier voor de technische modelbouw georiënteerden op het Forum twee video's linken.
Hier een recente redelijk korte commerciële video waar Ben eea vertelt over het ontwerp en bouw:
How NASA’s Ingenuity Helicopter Was Developed for Mars Here on Earth (wsj.com)
En hier een lange video in September 2019 met simpele middelen gemaakt tijdens de Neat Fair in Downsville NY.
Hier geven Matt en Ben een informele lezing voor een kleine groep micro model specialisten over vele aspecten van het ontwerp van de Ingenuity (die toen nog geen naam had).
Het geluid is vaak niet al te best en daarom misschien wat moeilijker te volgen, maar het blijft interessant.
Matt Keennon and Ben Pipenberg - NASA Mars Copter - YouTube
Een van de meest intrigerende zaken vond ik nog die van de temperatuurhuishouding.
Er zijn daar twee grote uitdagingen, warmte en koude.
Omdat de temperatuur op het Mars oppervlak 's nachts erg laag is moeten de accu's goed geïsoleerd zijn maar dan ook nog verwarmd worden gedurende de nacht.
Omdat de luchtdichtheid (eigenlijk CO2 dichtheid) slechts 1/100e is van die op aarde is er vrijwel geen mogelijkheid om convectie koeling toe te passen, alleen de stralingskoeling is nog effectief.
Dat is de voornaamste reden dat de motor maar 90 seconden kan draaien voor de temperatuur zo hoog is opgelopen dat er gestopt moet worden. De kern waarop de stator is bevestigd is gemaakt van AlBeMet een gesinterde combinatie van 62% Berillium en 38% Aluminium die nodig is als een warmte buffer om die 90 seconden daadwerkelijk te halen. In die tijd is dan slechts ongeveer 20% deel van de accu capaciteit gebruikt, de rest is nodig om de accu's 's nachts op temperatuur te houden.