Graupner Dandy

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Ton van Munsteren, 14 dec 2020.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Kijk, dat kon ik hiervandaan niet zien, dus dat zit wel goed.:thumbsup:
    Dat maakt het ergens ook wel weer leuk...:)
    Want Sebastiaan als CEO zou wel heel erg wennen zijn voor de meesten van ons...:rofl:
    Ik meen zelfs dat dit ook bij het origineel zo zat. Even kijken...
    Ja hoor, conform het origineel:
    Dandy ingelaten ribben achterlijst.jpg
    Is ook wel weer zo...
    Hij is vaak meegeweest naar verre oorden, maar... zonder ailerons.
    Ik denk ook dat ze in dat soort situaties qua sturen niks toevoegen, 45 graden richtingsroeruitslag met 50% exp. daarentegen...
    Heb hem ooit eens in een supersterke hellingsstijgstroming naar beneden gehaald zonder de max. airspeed te overschrijden door hem met een halve loop op de rug te leggen.
    Het profiel is met die platte onderkant zó inefficient dat de extra weerstand als luchtrem werkt.
     
    peytr vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    We zijn allen kinderen van onze tijd, dus op het modernisme van de techniek liften we mee.

    De keuze heb je om hem als 100% vintage te bouwen, of hem te tweaken in klassieke uitstraling.
    Ik vraag me af of er veel profielen zijn getest voor de Dandy? Ooit.
    Waren de peperdure stansmessen klaar, dan werd en oplage gedraaid.
    Dat was dat.

    Thans zijn er digitale windtunnels voor op je PC.

    Maar thans vlieg je met handige onderdelen aan boord die enkele eigenschappen verbeteren.

    Dandy was vroeger relatief duur. Puur op een luxere uitstraling gericht, bouwgemak, goede verzorgde tekeningen, afwerking materialen etc.
    Die stond in een andere marktomgeving en informatie voorziening dan nu.

    Mijn UHU, de echte oude. Minieme deeltjes ABS...
    Je opende een doosje met feest.
    Een catalogus was er aan vooraf gegaan, vele tijdschriften.

    Nu kijk je anders naar oud en revival.

    Nu bezig met van alles en nog wat.
    De Beta van Graupner.
    Wat doe ik met de restauratie?

    Geprofileerd stabilo? Dat van de Mosquito? Elektro motor voor zelfvoorzienendheid, rolroeren inbouwen en naar 7 graden V stelling...

    Of zoveel mogelijk laten wat het was... en als shiney zondagsvlieger inzetten.

    Voor gebruiksgemak is de geostationaire foamy ARF uitgevonden. Het vliegt, als een kerstbal aan een kerstboom. Velen een goed gevoel gevend, en bron van plezier.

    Deze vintage vliegers vliegen gewoon. En zijn er voor meer inhoud, andere status... of andere overwegingen.

    Ik ben al de oude generatie aan het worden. Houdt vast aan die modellen van vroeger.

    De jongere denkt anders. Is anders beïnvloed. Daar tussen steken nog constructeurs.
    Maar tegenwoordig is dat multi-disciplinair... en de bouwwijze is wat het beste past.

    Die overwegingen gelden ook voor de vintage RC... nieuwe wijn in oude zakken. Hightech in een oud blikkie.
    Het goede gevoel... met een intelligente mix elektriek.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2021
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Speak for yourself.... ;)
    Ik vind (in geval van vintage) het zo precies mogelijk nabouwen van een model, zoals ik dat gekend heb, juist waar het mij om gaat.
    Voorbeeld: op een Kwik Fly III hoort een SIG canopy type zoals Kraft dat bedoeld heeft, niet zo'n mislukt Graupner na-aapsel...:D;)
    Constructief wil ik aan vintage zo min mogelijk veranderen, temeer daar het toen ook gewoon goed functioneerde.
    Concessies doe ik alleen waar het gebruik op minder gebruiksvriendelijke locaties (zeg maar gerust, bijna alle huidige modelvliegvelden) anders riskant zou worden (landen buiten het veld, of in bomen, pal er naast).
    Vind ik absoluut een prachtige ontwikkeling. Maar voor vintage een paar (zevenmijls) stappen te ver.
    O, zeker.
    De beste nieuwe ontwikkeling is wat mij betreft de RSSI melding, zodat ik kan horen als de verbinding wat minder wordt. Ik heb dan alle gelegenheid om het model wat terug te sturen.
    Verder is d.m.v. mixers het rechtuitvliegen tot op een hoge graad te perfectioneren. Kwestie van motor / rudder mix.
    En dat blijft niet beperkt tot moderne stickzenders.
    Mijn zelfbouw éénkanaals / drukknop (3 functie)zendertje heb ik van dezelfde mogelijkheden voorzien, met een beetje creativiteit zelfs tijdens de vlucht instelbaar (niet kinderachtig lopen doen, gewoon met een schroevendraaiertje):
    Even trimmen.jpg
    Eerlijk gezegd is dat al zo lang geleden, dat ik die vergelijking zelf niet meer kan maken...
    "De echte oude" en dan ABS? Voor mij was de UHU toch echt een volledig houtbouw model...
    Voor de Dandy was dat zeker zo.
    Absoluut: "Wat we toen deden was eigenlijk pas echt modelvliegen" => "Come on and let's do it again"
    Waarom dan geen volslagen nieuw ontwerp? Dan ga je voor vliegtechnische perfecie. Ook leuk, 'anders' leuk...
    Het eerste, ja, het tweede...:rolleyes:
    Maar die laatsten reken ik niet tot de modelvliegers... Vast prima lui hoor, maar modelvliegers? Neuh... :(
    In principe doen ze hetzelfde als wij ( onze voorgangers bouwden nog hoofdzakelijk van grenen en bamboe, bij ons was het bijna 100% balsa wat de klok sloeg).
    Ik bouwde bijna uitsluitend met cellulose- en epoxylijmen. Witte houtlijm, had ik al afgezworen, was veel te zwaar.
    Bij ons begon de krimpfolie bekleding aan zijn opmars. Daar ben ik inmiddels vrijwel overheen gegroeid (vind die plastic look ronduit lelijk).
    Maar mylar onder dun tissue? Ja graag! Net zo sterk en ziet er gewoon beter uit.
    Ik had in de vroege jaren '80 ( met de opkomst van de 8080 chips) al visioenen van on board processors die zaken konden, die ik van te voren had bedacht.
    Het heeft geduurd tot met Arduino eindelijk een platform verscheen dat ik wel kon hanteren en daarmee mijn ideeën verwezenlijken.
    Zolang afmetingen, basisconstructie, instelhoeken en wijze van besturen gelijk blijven aan het origineel is wat mij betreft van binnen alles geoorloofd. Dat laatste is voor mij een nieuw deel van de hobby geworden.
    Bj gelegenheid gewoon eens komen kijken bij The First Aviators, waar vintage "a work in progress" is...
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kwik Fly Graupner is geen na-aapsel. Als je inleest... Phil Kraft heeft in opdracht van de oude Johannes een van de fraaiste kits opgezet. Tegelijk met de Ugly Stik tot Middle Stik.

    De hele zaak is in samenwerking tot in de puntjes uitgewerkt.

    In de kit zaten veel voorbewerkte delen. Jensen, TopFlite hadden lang niet die mate van uitwerking en detail.
    Kraft beschouwde het als de beste kit ooit op de markt gebracht, naar zijn ontwerp.
    Is met al die beleving en emotie dan ook een verzamelobject geworden.
    Onbezoedelde maagdelijke Geaupner kits gaan door het plafond.
    Doen pardoes 1200 usd. En men maalt niet om die prijs. Beurzen zijn goed gevuld.
    Jammer. 15 jaar gelee kon ik er een kopen voor 100 euro.... vond ik veel te hoog voor verzamelen. Scherpe inkoop de sport...
    Wakker kan Ik er niet van liggen. Het is maar materie.

    Historisch geheel conform de keuzes van de ontwerper opgezet.
    Wat men er van vindt... vanzelfsprekend... de eigen beeldvorming is leidraad in alles wat je doet.
    Mylar gebruik je om elektrostaten te bouwen.
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2021
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Ja Bas..waar blijf je..kom kieken..ik bedoel..vliegen!!
     
    Henk Elkink en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Er wordt druk doorgeploeterd!
    Nu lees ik net weer in de krant dat Duitsland op slot gaat voor Nederland, daar zit mijn omdehoekse modelbouwzaak.
    Mits je een postieve geachte negatief doorgeslagen uitslag hebt en die kan tonen aan een 'dienstklopper'.
    Totale mega jeuk!

    En kan ik mijn hoog nodige spullen niet ophalen... (mail de deur uit of het morgen ook kan)
    Epoxy, Porenfüller... meters folie... serieuze fouragerie!

    De Beta is nu mooi kaal en vlak op de romp.
    Nieuw open vakwerk-stabilo getekend en aanstaande gebouwd te worden. (historische fout in tekening ontdekt...)
    De vleugels kunnen nieuw in de folie, die zijn zo mooi strak gebouwd.
    Foka ailerons nieuw en vers geschaafd en geschuurd in wat als zich als RG8 zou moeten vertalen. (onmogelijk profiel)
    Dan kunnen die ook fris weer in blauw en geel.

    Motorconcept nog aan het aftasten voor hoogst mogelijke rendement, om met 45 kmh loodrechte stijgvlucht te realiseren,
    op een minimale hoeveelheid jus.
    Volgens eCalc kan dat... of het zin heeft?

    En zit ik ook nog een modelboot op te kalefateren... pfffff... geen tijd om eieren te zoeken...
    Liep net een kat met een paashaas in de bek voorbij... absurd!

    Onder de 10 graad op het veld wordt ik later bestraft.
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2021
  7. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    315
    Locatie:
    amersfoort
    De Dandy is nu gereed voor productie, deels al gesneden. Wordt geleverd inclusief alle laserdelen, liggers, geprofileerde neus en achterlijst, canopy, tekening met beide vleugels erop, stuurkabels, een vinyl stickerset "dandy" met hoogte 5cm, 3cm en 2,5cm en vliegtuig triplex starthaak.
    Optioneel zijn rolroertjes voorbereid (graveerlijnen), middels reststukjes zijn rolroertjes evt in te bouwen. (Niet vintage maar in sommige gevallen functioneel).
    De prijs wordt inclusief bovenstaade €99,00 met voor de eerste 10 kits een korting van €10,00. Verzending 1e batch woensdag 14 april.
    Bestellen graag via mail of prive bericht.
    20210323_220647.jpeg 20210323_220706.jpeg 20210319_154122.jpeg 20210319_212441.jpeg
     
    RTrider, beemstra, aurectar en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Amsterdam
    Joepie, de DANDY is binnen, prachtige kit heel blij mee!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Vandaag de Dandy opgehaald bij Sebastiaan. :banana:
     
    Ed_V en MicropropSport vinden dit leuk.
  10. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    Ik nader de afronding van de refit van mijn oude Dandy en zit met een dilemma: Het stabilo zat bij mijn kistje botweg op het plex zadeltje geplakt. Op de tekening van Outerzone staat geen RC ingetekend en is volgens mij de vrijvluchtversie weergegeven. Hoe vond Johannes dat het bij de RC inbouw moest zitten? Ik heb bij andere Graupner modellen gezien dat het met een elastiekje vastgezet werd maar dan moet er een hapje uit het vaste stabilodeel, het stuurvlakje of beide.
     
  11. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Amsterdam
    Hij zat op mijn oude rc Dandy gewoon geplakt op het zadeltje.
     
  12. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Op mijn oude Dandy met elastiek. Helaas geen tekening meer.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je kon daar in kiezen. Constructie typisch Graupner en zag je ook in de Taxi 1 terug. Dat kon met elastiek of verlijmd.
    Zo een tekening bekijken geeft ook weer inzicht.

    Je hoeft geen jaap in hoogte te zagen. En meende dat het langs het scharnierpunt doorgevoerd kon worden, waar het elastiek langs moet iets meer ruimte.

    Ik zou de staart lijmen of een aanpassing het zo maken dat het met 1 nokje richt en met een nylon breekboutje vast zit.

    Elastiek zat daar bijkans voor vrije vlucht met een timer of een brandend lontje...

    En met moderne mini RC is het model zuiver te landen. Dat was in de jaren 60 wel anders...

    Waar geen tekening van is, mag je zelf bedenken. En dat is erg leuk...
     
    RTrider vindt dit leuk.
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Een hapje uit het hoogteroer van ~ 5 x 30 mm is alles dat nodig is.
    Zit bij de mijne nog gewoon met elastiek vast.
    Overigens is de kwaliteit van elastiek achteruit gehold. Na een winter opslag zijn de elastieken steevast geknapt en liggen er in stukken los naast.
    Vroeger deed ik een paar jaar met die dingen en dan nog waren ze redelijk elastisch zonder barsten.
     
    RTrider en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    Ah ja, dank voor alle suggesties en info. Ik ga t doen zoals Bruno aan geeft; die heeft ook een oude.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maak de aansluiting wel zuiver... anders blijf je trimmen. En zet een kogelkopje op de hevel van hoogte en richting.
    Want als je dat met elastiek bind, moet je de stuurorganen ook los kunnen koppelen zonder eeuwig gekloot.
    Bij een harde landing moet het los kunnen schieten. Opdat je servo-gear niet poetst. Met een mini servo is dat bij minste of geringste gestript.

    Op een dag plak je het vast met UHU Hart... zoals 40 jaar gelee... En zit het de komende 40 jaar nog stevig.
     
  17. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Dat noemt men voortschrijdend inzicht :yes:
     
    Bruno van Hoek, peytr en MicropropSport vinden dit leuk.
  18. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    ... en zoals het vaak gaat toch weer anders gedaan en vastgelijmd. Ik kreeg het wel met elastiek op zijn plek maar kreeg het niet stabiel genoeg naar mijn zin. Een kloddertje hobbylijm loste dat op, dus stabilo zit hier nu ook aan het zadeltje vastgeplakt. Intussen staat het kistje te wachten op het gelijktijdig optreden van rustig en droog weer en vrije tijd om ingevlogen te worden. Gewicht zit nu op 675 gram vliegklaar, zonder (eventueel nog toe te passen) kleurverfjes. De oude S148s zitten er nog in (dat is al vast 100gram:)), stalen stuurstangen van een mm dik en voorin ligt een 2s lipo van 1700mAh met een ubec er bij. Klein ontvangertje van een gram of zeven maar wel op 35MHz. Verder geen neuslood nodig, mede door de dikke accu. Ik denk dat het hele zaakje met wat uitkienen ruim 100gram lichter kan maar dat hoeft voor mij niet.

    Geheel in stijl een (wat te recente) Multiplex Europa als dedicated zender aangewezen en een klein liertje onder handen om dit vliegtuigje op hoogte te kunnen brengen.
     
    Ed_V en MicropropSport vinden dit leuk.
  19. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    Vanavond was zo'n avondje dat je voor de duinen ruimtelijk kunt vliegen, zo lang het voldoende draagt. Dandy op het vlakke land vond ik geen groot succes. Teveel betere zwevers maken het ook moeilijk voor zo'n oud dingetje. Aan de duinen vanavond was echter een genot. Met het zwaartepunt een klein stukje naar voren liet ie zich gewillig door de achtjes vliegen en het viel me op hoe leuk het ding er tegen de avondzon uit ziet. Was ik een paar dagen geleden nog van plan het vliegtuigje maar weg te doen: dit is toch wel erg leuk. Ik kijk er naar uit om hem op een Duits of Belgisch zuidhellinkje met wat hellingthermiek te vliegen. Zo komt een mens aan een volle kamer met vliegtuigjes.

    Een keer droeg het net niet genoeg en door iets te lang uitmelken en slecht plannen belandde hij in een duindoornstruik. Spanvlies en duindoorn gaan niet goed samen dus dat was best jammer maar de schade was niet voldoende om em aan de grond te houden. Daarna weer marginaal meer wind en nog twee vluchtjes gemaakt.
     
    MicropropSport, Ton van Munsteren en Ed_V vinden dit leuk.
  20. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb een voorgebouwde Dandy overgenomen uit een TFA verkoop actie. Perfect gebouwd en keurig gefolied daar kan ik niks van zeggen. Qua profiel redelijk o.k., het probleem is denk ik meer dat hij een beetje lijdt aan obesitas. Ik heb een 2m E-res zwever die aanzienlijk lichter is en met 40 cm meer spanwijdte gaat denk ik een flink verschil maken in de prestaties. Voor hellingzweven zal de vleugelbelasting wel goed zijn, maar voor in het veld mag de Dandy wel een beetje op dieet.
     

Deel Deze Pagina