WID ( Water Injection Dredger) MERSEY van Oord. Scratchbouw

Sjoerd, mooi spuitwerk. zijdemat denk ik? en de onderkant met de spuitbus of gewoon met de compressor?
 
Laatst bewerkt:
Sjoerd, mooi spuitwerk. Seidemat denk ik? en de onderkant met de spuitbus of gewoon met de compressor?

Bedankt Jan. Alles met de Airbrush. Duurt wel even langer dan met de spuitbus maar is goed te doen. En inderdaad, zijdemat. Wil eerst alle kleuren er op hebben en de decals, daarna nog een laag lak er overheen.
 
Je zegt "er moet nog een MOB boot gemaakt worden en ook de kraan is nog niet gemaakt."
Maar op de laatste foto zie ik een kraan voor de MOBboot, toch?

Haha, dat klopt helemaal. De kraan die er al wel op staat is de kraan voor de MOB boot. De MOB boot zelf moet nog gemaakt worden. Op het werkdek komt nog een werkkraan te staan. De pedestal voor deze kraan is al wel gemonteerd. De kraan zelf moet nog in productie.
 
Snelheid is ook niet aan mij besteed hoor met telkens 3jaar per project :).
Als de update's met regelmaat komen is het al lang goed.
 
De productie planning ligt weer eens in de prullenbak. Wilde eigenlijk eerst de romp afmaken wat betreft het spuiten. Dan zou ook het werkdek definitief bevestigd kunnen worden. Het blijkt nu dat kleuren, met name aan de voorkant, overlopen in de verschansing van de boeg. Mooi te zien overigens op het filmpje van Martin 70. Deze moet er dus ook eerst op. Echter kan dit pas als het voordek exact op maat is gemaakt. De verschansing loopt gelijk aan de ronding van de boeg. Dat betekent eigenlijk dat dit voordek ook eerst op de romp bevestigd moet worden. Er zit nl een bepaalde dekrondte in dit dek maar ook vlak voor de stuurhut gaat het dek licht naar beneden. Om de dekrondte en deze knik te maken wil ik er steunstrippen onder solderen. Om dit goed aan te laten sluiten moet ook eerst de opening onder het stuurhuis gemaakt worden en de opstaande rand worden geplaatst waar het stuurhuis overheen valt. Om dit exact te kunnen doen moet dus ook eerst het stuurhuis gemaakt worden, zeker het deel wat over de opstaande randen geplaatst wordt. Ik ben dus eerst met het stuurhuis begonnen. Zoals eerder gemeld had ik deze al in huis liggen dankzij Pim en Jan.

Dit zijn de sheets waaruit het stuurhuis moet verrijzen. Tesamen met de duidelijke bouw handleiding met plaatjes en een overzicht van de sheets met de verschillende genummerde delen is dit geen hogeschool werk. Geduld met wat goed gereedschap is genoeg. Het samenstellen van de delen doe ik in dit geval met Thinner en een penseeltje. Werkt heel goed zonder dat alles onder de lijm komt te zitten.

P1010608.JPG


De eerste stappen zijn gezet. Ook de dekronding is meegenomen in het pakket en klopt ook precies.
P1010607.JPG


En even een proefpassing op het schip. Ook gelijk weer een heel ander gezicht.
P1010609.JPG


En ik gooi er nog even twee overzichtsplaatjes tegen aan.
P1010610.JPG


P1010611.JPG


Kwam tijdens het maken van de stuurhut nog een dingetje tegen wat ik op moet oplossen. Aangezien mijn intentie is om de stuurhut in te richten moet ik er wel bij kunnen. Ook de verlichting in de stuurhut moet in het dak. Dat betekent dat ik het dak van de stuurhut demontabel moet maken, maar wel weer stevig vast kan zetten. Een andere reden voor het demontabel maken van het dak, is dat de mast die er op komt wordt voorzien van de benodigde verlichting en mogelijk ook draaiende radars. Al de voorzieningen vragen om stroomdraden die via het dak door de stuurhut naar beneden moeten gaan lopen. Ik ga nu dus eerst bedenken hoe ik dit het beste kan gaan doen. Daarna komen de punten aan bod die ik eerder heb genoemd. Weet weer even wat ik moet doen.
Tot de volgende keer maar weer.
 
Laatst bewerkt:
Mooi project Sjoerd. Ben benieuwd naar het eind resultaat.

Ik kwam bij mijn oud werkgever nog een filmpje tegen van een proefvaart van Dredger Maas in Engeland


Hallo Martin, super man, dank je wel. Eerste film die ik zie van haar aan het werk met de U-Pipe naar beneden. Mocht je nog een foto in hoge resolutie hebben van de dame in actie, houd ik me aanbevolen.
 
Even over je stuurhuis, kun je het niet net zo doen als ik met mijn ASD? Gewoon de vloer vast op het dek en het stuurhuis er overheen laten zakken? Dat werkt. Ik zag dat je vloer ook verhoogd was, dus genoeg on de wanderen eroverheen te schuiven.
 

Bijlagen

  • P1090001.JPG
    P1090001.JPG
    183 KB · Weergaven: 199
  • IMG-20210225-WA0014.jpg
    IMG-20210225-WA0014.jpg
    184,8 KB · Weergaven: 209
  • IMG-20210225-WA0013.jpg
    IMG-20210225-WA0013.jpg
    143,6 KB · Weergaven: 187
Even over je stuurhuis, kun je het niet net zo doen als ik met mijn ASD? Gewoon de vloer vast op het dek en het stuurhuis er overheen laten zakken? Dat werkt. Ik zag dat je vloer ook verhoogd was, dus genoeg on de wanderen eroverheen te schuiven.

Hallo Jan, precies zo heb ik het destijds ook bij de Boxer gedaan. Nu maak ik het zo dat het dak van het stuurhuis afkan. Op het dak maak ik dan uiteraard de mast en de verdere details. Dus buiten de vrij uitgebreide mast verlichting, ook zoeklicht(en) rode en groene navigatieverlichting. Deze aansluitingen komen allemaal samen boven in het dak van het stuurhuis, Ik heb een pijpje vanaf de onderkant van het dak naar beneden gemaakt. Hierdoor gaan de aansluitdraden van af het dak, inclusief de binnen verlichting van het stuurhuis, naar beneden door de vloer van het stuurhuis. Het stuurhuis komt uiteindelijk over een verhoogde waterkering te staan. Ik kan nu dus de inrichting van het stuurhuis maken omdat ik er vanaf de bovenkant goed bij kan, dan het voorgemonteerde dak met daarop al de mast met de verdere details op het stuurhuis. Zit zit al redelijk klem zoals je straks in de foto's zult kunnen zien. Omdat deze verbinding zelden gedeeld zal worden, borg ik de hoeken nog met 4 stuks M2 boutjes en moertjes die vrijwel onzichtbaar zullen zijn. Maar er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome. Ik heb voor deze manier gekozen.
 
Back
Top