De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Ik vraag me af waarom je nooit van Engelse fluitschepen hoor. Was dat een typisch Nederlands schip?
Even heel kort door de bocht. Toen de Engelsen net uit hun (scheeps)luiers kropen voeren de Nederlanders al heel de wereld over...

Het fluitschip werd waarschijnlijk voor het eerst gebouwd eind 16e eeuw, waarbij een lengte-breedte verhouding van 4 op 1 geprobeerd werd. In dit opzicht is de Hoornse koopman Pieter Jansz. Liorne een belangrijke aanjager geweest tot verdere ontwikkeling van dit type schip, met lengte-breedte verhoudingen tot 5 op 1 en zelfs 6 op 1. Naar men aanneemt had de doopsgezinde (en later gereformeerde) Liorne daarbij de afmetingen van de Ark van Noach (300 bij 50 el) als voorbeeld in het hoofd.
Uitgebreidere informatie vind je hier: https://www.oudhoorn.nl/biografie/biografie_pieter_jansz_liorne.php
 
dit model koper /messing kanosloop heb ik 18 cm lang en 25 mm front doorsnede dikker aan de achterend.

ik wil er een rolpaard voor maken maar ik zou niet weten hoe groot die zou moeten zijn en welk model er bij past .
 
Ik gebruik al jaren Brass Black om messing te zwarten. Heb mijn huidige voorraad ooit gekocht bij Modelbrouwers.
Op dit moment zijn er echter leveringsproblemen, ook bij andere webshops.

Zijn er goede alternatieven hiervoor beschikbaar?
 
IMGP4544.JPG
:)
het linkse exemplaar is behandeld met het getoonde product
 
Ik gebruik Amsterdam Ink zwart. Even met een pincet erin dopen en 5 minuten laten rusten en 2e laag eroverheen dan droog binnen 30 minuten.
potje van 35ml kost €2.65. Wel oppassen met hout. dit is zo dun dat het makkelijk uitvloeit tussen de nerven van het hout.
Ik gebruik deze acryl INKT ook onverdund in de airbrush.
 
In Amerika werken ze teveel, 40 tot 60 uur is normaal en dan gaan ze met pensioen en weten niet wat ze moeten doen. 32 uur werk week kennen ze niet. Er zijn velen die blijven werken tot ze erbij dood vallen. De meesten gaan weer werken in een ander vak.

Mijn buurman was truck driver voor een groot expedity bedrijf. Is nu met vroeg pensioen en rijd een kleinere vrachtwagen voor deliveries voor een tuin centrum.

Marcus
 
Back
Top