Prestige 2PK

Discussie in 'F5J' gestart door PascalvO, 24 jul 2020.

  1. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Vanochtend tussen half 8 en half 9 in zeer rustige omstandigheden vijf vluchten gemaakt met de 2PK FAI Limit van 1100 gram.

    Het was voor 95% bedekt, nagenoeg geen wind en 9 graden. De eerste twee vluchten op 110mm gevlogen, daarna iets verder naar achteren. Blij de uitkomsten, zeker gezien de luchtdruk.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    F3J-Karel vindt dit leuk.
  2. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Vandaag nog een aantal vluchten met de prestige standaard. Nog een paar keer onder de 25 meter kunnen starten en prima weg kunnen draaien.:)
    Ook een paar keer verkeerd gegokt:D

    2.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 2.jpg
      2.jpg
      Bestandsgrootte:
      55,1 KB
      Weergaven:
      177
    funpeter7823 en Lyckele vinden dit leuk.
  3. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    En die logjes dan niet posten :p:D
     
    Superior vindt dit leuk.
  4. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Nee joh. Na 14 meter motor uit en dan na 1,5 min weer terug is niet interesant
     
    hstruyk en Lyckele vinden dit leuk.
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Anderhalve minuut met 14 meter vind ik aardig indrukwekkend anders.
     
  6. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Valt me nu net op, waarom gooi je zoveel expo op de rollen en hoogte..?

    Of is dat meer persoonlijke beslissing?
     
  7. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Denk dat het idd een meer persoonlijke manier van vliegen is.
     
  8. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Gisteren de laatste ronde van het NK 2021 vlogen. In lijn met de andere wedstrijden van dit jaar was er weinig wind, geen zon en was de thermiek lastig te vinden.

    Succes voor de Prestige 2. Zowel op het dagpodium als het NK 2021 podium staan alleen 2PK's. Een fantastisch resultaat.

    Dat het gisteren lastig was kun je zien in de logjes . Ik vloog met een Limit FAI van 1150 gram, Schambeck 1015 (3S), YGE 65 en een GM 13 keer 8 prop.

    Op naar volgend seizoen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Justus vindt dit leuk.
  9. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Thermiek was inderdaad lastig te vinden, echter kwam je onderweg tijdens de vlucht wel eens wat lift tegen maar veel was het niet.
    Ik vloog met een Prestige FAI die 50 gram zwaarder was dan die van Peter.

    Vlucht 1.jpg Vlucht 2.jpg Vlucht 3.jpg Vlucht 4.jpg Vlucht 5.jpg Vlucht 6.jpg Vlucht 7.jpg
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2021
    Justus vindt dit leuk.
  10. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
     
    Lyckele en Superior vinden dit leuk.
  11. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Unbox filmpje (Duits) van een GPS-versie.



    En de geadviseerde instellingen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Afgelopen weekend was de Samba Cup in CZ. Het evenement wordt georganiseerd door de familie Vostrel, de bouwers van Prestige 2PK.

    Dit jaar zou de "Wim Hof" editie worden. Hij was fris (overdag 9 tot 15 graden) en twee van de drie dagen waaide het flink, 8-12 meter. Daarnaast regende het regelmatig. Vanwege het grote aantal deelnemers (123) was er gekozen om vrijdag na de lunch met de wedstrijd te starten. Achteraf een goede keuze, er konden zo uiteindelijk zes ronden gevlogen worden, verder waren er drie Fly-Off ronden.

    Na twee jaar als enige Nederlander deel te nemen was nu ook Adrie van Brouwenshaven deelnemer. Hopelijk komen er volgend jaar meer Nederlandse deelnemers bij. Het is een mooi event om je te meten met de beste piloten uit midden Europa.

    Het veld is groots en lastig. Ondanks steeds honderd plus deelnemers is het percentage om de Fly-Off te halen verrassend laag, 93,32 % in 2020, 97,7% in 2021 en dit jaar ging nummer 14 met 92,29 % door. Dat het lastig was blijkt wel dat de nummer 30 van de eindlijst 80,57 % had. Er werd gevlogen in groepen van maximaal 16 deelnemers.

    Dit jaar was de herstart-optie van de motor toegestaan, hier werd dan ook door de omstandigheden veel gebruik van gemaakt. Dit zorgde voor minder schade aan de modellen en minder stappen om de kisten te gaan halen.

    Kijkend naar de Prestige is mij, mede na de NK wedstrijd in Dalfsen, duidelijk geworden dat in turbulente en winderige omstandigheden een F3J vleugel de voorkeur heeft. Samba heeft de F3J limit (1875 gram) en de 130% F3J uitvoering (2050 gram) in het assortiment. De stijvere F3J vleugel doet het gewoon beter dan een Normaal/Storm versie met flink wat ballast in de romp of vleugel.

    Over mijn eigen vliegen kan ik kort zijn, dat was weer prima, voor het derde jaar op rij de Fly-off gehaald (8ste). Ik ben daar erg blij mee. Mede door een mid-air in de Fly-off heb ik mij niet verbeterd.

    Deelname aan de Samba Cup zelf kost ongeveer 100 euro. Je hebt daarvoor het inschrijfgeld, vijf maaltijden, vier nachten kamperen en drie loten voor de grote verloting op zaterdagavond. Hoofdprijs een nieuwe Prestige, verder nog 61 andere leuke prijzen. Er is een toiletgebouw met wc's en douche, ook is er stroom voorhanden.

    Ik was 250 euro aan brandstof /tol kwijt en heb ik mijzelf zondag op maandagnacht een hotelkamer kado (70 euro) gedaan zodat ik opgewarmd en fris op maandag naar huis kon rijden.

    Bijgevoegd de vluchten in de wind, je moest soms hoog en ver om zeker te zijn de tijd en je doel te halen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    wvr, Jeroen Kole, reing en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Kan je hier iets meer over kwijt? Als ik het goed begrijp zit verschil met name in de ligger. Dat verschil is tussen een storm (60%) en een F3J limit (80%) toch best te overzien. Zelfs bij een normal heb ik niet echt het idee dat de ligger te zwak is bij een kilo ballast. Nu doe ik er dan wel geen gekke dingen mee. Misschien dat daar nog wel wat in zit afhankelijk van de vliegstijl.
    Als ik wat vaker zou vliegen dan zou ik me misschien een zware uitvoering erbij kopen om te vergelijken en vooral om minder snel te ballasten.
     
  14. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Een Storm zit toch op 80% en F3J 100%? Dan is er ook nog een F3J 130% dacht ik.
     
    PascalvO en funpeter7823 vinden dit leuk.
  15. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    De normaal heeft een 50 procent ligger, de andere opties zijn het rijtje zoals Lyckele ze beschrijft.

    Vergelijk mijn eigen F3J limit met een normaal met ballast in de vleugel of in de romp en in meer dan 9 meter wind.

    Dan zie je bij een normaal dat de optie met ballast in de romp minder stabiel is dan de optie met ballast in de vleugel.

    De stijvere F3J limit vleugel met de 100 procent ligger geeft dan beduidend meer stabiliteit dat de normaal met ballast.

    Je weet toch nog wel waarom je graag de extreme perfection vloog ? De stijfheid van de vleugel is belangrijk voor de vliegprestaties.

    Of je zelf eentje erbij moet hebben ligt vooral of je invulling kunt geven aan je ambitie. Denk dat je voor het WK in Bulgarije sowieso een 130 procent versie nodig hebt. Ook in andere wedstrijden maar ook voor de fun is het prima aanvulling.

    Mocht je er voorgaan dan zou je een GPS vriendelijke romp kunnen nemen, dan heb je een extra optie naar de toekomst toe. Als je over de 3 kilo wilt moet je de lange ballast optie in het middenstuk nemen.

    Voor het komende EK laat ik de keuze voor een Storm of een F3J limit afhangen van de windverwachting van die week.
     
  16. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Vloog je met de Storm of F3J 100% vleugel?
     
  17. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    In Dalfsen en de Samba cup met de F3J 100 procent.
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  18. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Het ging me met name om de bewering dat een storm niet goed genoeg is en een F3J uitvoering wel. Het leek wel een verkoop praatje :)
    Dat je een wat sterker model wil hebben met wind lijkt me logisch. Maar of dat nu een storm uitvoering of een F3J FAI is lijkt me redelijk om het even. De storm is meer geoptimaliseerd voor F5J, met een F3J heb je nog wat andere mogelijkheden.

    Ik had ook een sterke Prestige kunnen pakken. Gezien de condities wilde ik geen risico lopen met goed materiaal. Een wendbaarder model leek me ook handig gezien de turbulentie. Daarbij is hij ook nog eens robuuster met een dikkere carbon mat en dan dubbel carbon. Dat zit hem niet alleen in de ligger.
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2022
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  19. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Het was niet alleen mijn eigen conclusie maar ook van andere ervaren deelnemers tijdens de Samba Cup.

    Maar je hebt vast gelijk, misschien onderschat ik mijn eigen vaardigheden en overschat ik het gebruikte materiaal. Ondanks dat ik ervaring heb in wind condities met zowel de Storm als beide F3J versies.

    Ik zal het middenstuk van de 130 procent versie meenemen naar Doornspijk, dan kun je voelen dat het niet alleen de ligger is.
     
  20. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Als ik het wist stelde ik geen vragen. Dus niet zo uit de hoogte aub. Ik probeerde ter discussie te stellen of het verschil van 20% ligger tussen een F5J storm en een F3J FAI a, het enige is dat je merkt en b, wel zo significant is voor F5J.

    Ik had ook gehoopt op wat meer inhoudelijke details. Met mijn beperkte ervaring is een ligger normaal gesproken slechts een gedeelte van het verhaal. Maar goed, laten we het hier maar bij houden.
     
    Loet Wakkerman vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina