50/60cc twin benzinemotor in helicopter

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Flyingfloris78, 30 aug 2019.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Succes gewenst!
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  2. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Hij doet het hoor!!
    De temperatuur sensor komt uiteindelijk nog wel tot 130 graden, maar dat is na 4-5 minuten hooveren en langzaam rondjes draaien. Ook heb ik misschien met te weinig toeren gevlogen zodat de motor te hard moest werken. En de carburateur is misschien wat arm in de middle range. Volgende keer ook maar idle up 1 proberen. Ook is ie nog niet helemaal ingelopen. En het was behoorlijk heet op het veld. Uiteindelijk 1 vlucht gedaan, daarna wilde ik tanken om wat langer te vliegen.
    Na het tanken wilde hij niet meer starten, wat nu weer. Uiteindelijk heb ik m flink verzopen met startpogingen, en raakte ook nog m’n starter (boormachine) leeg.
    Ik had inmiddels het zweet goed op m’n kop staan dus heb alles ingepakt. Eenmaal thuis nog eens goed gekeken naar de bougies, heel mooi koffiebruin. Ook even de uitlaat eraf gehaald om de cilinder en zuiger te bekijken, helemaal als nieuw, dus in ieder geval niet te heet gelopen. Wel toen ik de uitlaten aan de kant legde zeek er bij 1 (van de laagste cilinder) behoorlijk wat benzine uit, dus hij was écht verzopen…
    Nu maar alles open gelaten, uitlaat eraf, bougies eruit, even laten drogen.
    Waar ik wel van baal: de binnenzeskant van de starterkop begint al iets uit te lubberen zodat de starterinbus zich iets vast klemt, maar die trekt zich wel weer los als de motor aanslaat. Bovendien zitten er goeie one-way bearings in de starter.

    Na nog wat research op het WWW lees ik wel dat men zich niet zo’n zorgen maakt over hogere temperaturen van zo’n DLE, 130 graden is best te doen, ik hou het goed in de gaten.
    Afstelling fine-tunen, verder inlopen zal ook nog wel wat verkoeling geven. Volgende keer probeer ik ook even zonder die bierflesdempers, gewoon om te checken.

    Wordt vervolgd
     
    Cnn en Johannes59 vinden dit leuk.
  3. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Mooi dat het nu gelukt is! Meestal is het zo hoe meer een uitlaat dempt hoe heter de motor wordt. Starter inbus met zo min mogelijk speling gebruiken, minder last dan van heen en weer slaan bij het starten.
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.549
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Laatst bewerkt: 28 jun 2021
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Super, man!
    Uitgaande van dat je sensors goed gemonteerd zitten, is 130 graden inderdaad prima te doen. Heel veel heter moet je ook niet gaan, ik zou persoonlijk een alarmwaarde van rond de 150 graden aanhouden voor een tweetakt. Inlopen zal denk ik zo ongeveer 10, mischien 20 graden schelen, en goed afstellen kan ook nog wel wat helpen.
    Je zit ongeveer goed als je in de schaduw vliegend (bijvoorbeeld achter een bomenrij) net een vaag blauw rookvaantje ziet.
    Stationair en optoerend mag er gerust een blauw wolkje uitkomen, maar vliegend in de open ruimte moet je eigenlijk net wel/net niet wat zien.
     
    Flyingfloris78 en Cnn vinden dit leuk.
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Gefeliciteerd!

    Qua verzuipen: hevelt je tank toevallig?
    de trex 600 is er berucht om. tank hem vol, en meestal loopt de tank via de carbleiding leeg de motor in.
    start je binnen 15 minuten, gaat soms goed.
    duurt het langer, heb je een rommeltje.

    aangezien benzine nogal wat kritischer is qua hoeveelheid in de kamer..
    kan ik mij voorstellen dat wanneer er tijdens tanken een tik druk op de carbleiding is gekomen, de boel daardoor al enigszins verzopen is geraakt.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  7. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Deze 12.9 bout had ik de eerste keer gebruikt, daarbij hadden zich de made schroefjes vastgevreten in de start-as.
    Naar het blijkt zal ik toch weer een 12.9 bout moeten ombouwen naar starterkop.
    Dan zijn de start moeilijkheden op dat gebied in ieder geval afgedekt.
    De 8.8 bout was gewoon even voor de snelligheid omdat ik daar zelf fatsoenlijk in kan boren en tappen, zo’n 12.9 bout is toch weer iets moeilijker te bewerken.
     
  8. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ze zitten tussen de eerste en tweede koelrib vanaf de cilinderkop. Wel aan de onderkant, de uitlaatpoort zit aan de zijkant.
    Als het inlopen nog 10 à 20 graden scheelt hebben we een winnaar, dan maak ik me over de temperatuur geen zorgen meer.
     
  9. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Volgens mij hevelt de tank niet, ook zit er een goeie ontluchting op waardoor de tank geen druk opbouwt.
    Ik zag wel een luchtbelletje in de aanvoerleiding van tank naar carb en die bleef gewoon staan als ik niks deed. Die kon ik uiteindelijk aanzuigen door te starten, dus ik geloof dat het wel goed zit.
    Het is een hele crime om fatsoenlijk bij de motor en carb te komen dus ik laat het deze keer nog even. Eerst weer een keer testen nu alles weer droog is, als het dan weer gebeurt haal ik alles uit elkaar om de benzine toevoer te checken.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    V.w.b. je "verzuip-probleem"... die motor is natuurlijk wel ontworpen om met horizontale as en de carb/uitlaten naar onderen ingebouwd te worden...

    Het is maar een theoretisch verzinsel, maar het zou natuurlijk maar zo kunnen dat er TOCH iets hevelt/danwel door temperatuur/drukopbouw de motor in piest, en dat kan goed het kamertje van de drukregelaar zijn. Na de regelnaald van de drukregelaar is er verder een open verbinding via de sproeiers naar de luchtinlaat.
    Ik zou me zo, heel ver gezocht en met toegeknepen ogen kijkend, voor kunnen stellen dat na het vliegen de warmte doortrekt naar de carb, er daar dampvorming ontstaat en die halve tot hele mililiter brandstof de luchtinlaat in geperst wordt, en vervolgens door de ongebruikelijke opstelling het carter inloopt, waar het nét even te veel is voor de motor om te behappen.

    Het lijkt me stug, maar ALS het zo is, tsja, dan zul je de heli met (ik denk) de staart naar beneden weg moeten zetten tot hij afgekoeld is...
     
  11. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Heb ik ook aan gedacht hoor, dat zou wel zuur zijn. Heb het de vorige keren niet gemerkt, maar toen heeft de motor ook niet zo lang gelopen/gevlogen.
    Dan moet ik dus op zoek naar een betere insulator tussen carb en carter.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    of proberen of de carb verplaatst kan worden
    of een hitteschild ertussen

    of de motor uitzetten door de slang dicht te knijpen, niet door de ontsteking uit te zetten?
    trekt ie de boel vacuum richting tank, zou de boel eerder de andere kant op lopen.

    of ga ik nu heel erg rare praat doen:D
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk niet dat een isolator veel gaat doen, want het is warmte wat uitgestraald wordt, of via de lucht overgedragen wordt.
    Persoonlijk zou ik eerst eens iets verzinnen om de heli direct na een vlucht met de carb naar beneden en de motor-as horizontaal weg te hangen.
    Gewoon, kijken of dat het probleem oplost... Dan weet je meer, vóórdat je een verbouwing begint die wellicht helemaal niet werkt omdat dat mischien het probleem helemaal niet is.
     
  14. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Gelukkig kan de carb theoretisch oneindig ver naar achteren, daar is ongeveer het laatste beetje ruimte dat over is in de heli, misschien nog maar eens iets laten 3D printen. Eerst checken hoe het zit met die reed valves.

    Op dit moment zet ik de motor uit met throttle cut, gewoon de gasklep helemaal dicht doen.
    Misschien dat nu in dit geval “fuel starvation” beter is door alle brandstof in de carb op te gebruiken.

    Je rare praat klinkt wel aannemelijk in ieder geval…
     
  15. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Eerstvolgende vlucht gaat zijn met andere, iets armere carb settings en zonder bierflesdempers.
    Daarna nog maar eens kijken of ie weer verzuipt, nadat ik de brandstof afgeknepen heb ipv throttle cut.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    in feite is gasklep dicht een beetje het zelfde, al kan ik mij voorstellen dat de motor dan nog aanzuigt tijdens de laatste slagen.
    slang dicht is dan een leuke. of ontsteking uit, net weer ff een andere manier om hem uit te gooien.

    zelf heb ik mn benzine tufjes op een 3 weg schakelaar staan. stand 1: alles aan. stand 2: ontsteking uit. stand 3: carb 100% dicht.
    alleen is stand 2 altijd voldoende om zonder gekke dingen verder te gaan.
     
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Hele vlucht armer mengsel ivm het uit doen van de motor?

    Gewoon slang dicht knijpen. Slaat hij ook af omdat het carter leeg is.

    Vlotter naald dicht nog wel goed af?

    Evt een een benzine kraantje in de aanvoer leiding?
     
  18. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Indien mijn volgende vlucht weer bij warme of hete temperaturen gaat zijn ga ik iets armer vliegen, anders laat ik het zo.

    Het idee van brandstof toevoer afsluiten staat me wel aan zodat de carb leeg is als de motor uit is, dus de toevoer leiding ga ik onderbreken met een kraantje of extra nippeltje die ik makkelijk los kan halen of gewoon flink dicht knijpen.

    De carb is nog zo goed als nieuw, ga er vanuit dat de vlotternaald nog goed is, dit verzuip probleem is nu pas de eerste keer opgetreden, voorheen (toen het beduidend koeler was) startte de motor gelijk weer als ie uit gezet was.

    Mijn DLE start altijd super makkelijk, wat kan duiden op een te rijke low speed needle. Dus als de motor goed op temperatuur is, is ie eigenlijk te rijk afgesteld.
    In combinatie met de hogere temperaturen en misschien ook wel de extra opwarming door de bierflesdempers staat alles nog een keer rijker afgesteld.

    Eerst weer ff weekje werken, daarna weer testvliegen bij goed weer…
     
    Cnn vindt dit leuk.
  19. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    IMG_6461.JPG

    M’n tijd in het buitenland ook nuttig besteed:
    Een nieuwe M10 bout gehaald en een kleine M4 bout om op de startas te klemmen, beiden klasse 12.9.
    Ook maar gelijk een goeie boor 3,3mm en een goeie tap M4 om een nieuwe sterke starterkop te maken als ik weer thuis ben…
    Mijn huis-draaier had er geen tijd voor voorlopig, dan doe ik het zelf wel
     
    Cnn en Johannes59 vinden dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.549
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Gefeliciteerd met je aankoop.
    Hopelijk kan je nu de koppeling goed maken.
    Maar ik heb toch een opmerking.
    In je bericht #440 staat volgens mij een een hoogwaardigere moer, klasse 8, treksterkte 800N/mm2.
    De lange, koppelmoeren worden uit automatenstaal gemaakt en hebben ongeveer de helft van de treksterkte van de eerdere moer klasse 8.
    Over de boor, is deze Cobalt gelegeerd? : zie bericht #436.
    Het mooiste vind ik het tappenset mooi, HSS volgens DIN.
    Bij voorbaat sorry voor mijn opmerkingen, commentaar op gereedschap en materialen.
    Maar indien men de installatie niet mechanisch correct kan laten werken, dan kunnen tig Arduino's of andere software de fout niet herstellen.
    Groet. Henk.
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina