De avonturen van Willy de Woofer.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 27 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik gebruik het nu wel. Eerder niet echt.

    Tot ik een toestel had wat de tafel af dook. Zat destijds gelukkig in een rolstoel en de prop klapte uiteen in de spaken van de rolstoel. Dat was op 6s. En een 15inch prop. Schrok behoorlijk.


    Ik lette niet goed op. Was bezig met de setup. En boog over het toestel heen. Toen de Gasknuppel naar voor gedrukt met mijn trui.


    Grotere kist op 12s een losse lus van 2x 6.5mm naar de esc toe aan de buitenkant romp. Plug ging er pas in als ik wilde opstijgen. Maar daar zat een Powerbox in. Dus besturing werkte zonder de aandrijfaccu.


    Dingen gaan vaak mis door onoplettendheid. Vaak is dat alleen wel hoe het er aan toe gaat in de praktijk.



    Ik zou iedereen willen adviseren het eigen te maken.

    Google de gevolgen maar. Ik bedank vriendelijk.

    Elektro is wat dat betreft veel gevaarlijker dan brandstof.
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2021
    AHoogendijk en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is vast geen tomatenketchup.
    Het zijn net messen die razendsnel ronddraaien. Voor je terug kunt trekken, zijn ze er al een paar keer doorheen.
     
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    dat gaat zo snel... het gebeurt ook altijd door een onoplettendheid of foutje... het heet ook niet voor niets een ongeluk :stupid
    zo ineens was het: whoeeee ... ffrrrppppp gevolgd door een krachtig gegodver :D... en even later besef je dat je de gasstick per ongeluk hebt aangetikt
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Limburg
    De opmerking over de kans op een onbedoelde beweging van de gas stick is heel terecht. Zodoende moet ik opmerken dat ik het gas op mijn elektrozwevers met een schakelaar bedien in plaats van de stick. De stick gebruik ik voor de butterfly brake. De kans dat een schakelaar abusievelijk wordt bediend is denk ik kleiner dan een stick. Met name het voorbeeld van Cnn is zeer sprekend: Bediening door de trui bij het voorover bewegen.

    De schakelaar zit op mijn zender boven de stick en heeft drie standen: 0, 70% gas en 100% gas.

    Failure Modes moeten worden opgesteld voor elke configuratie.

    Failure Modes voor Elektrozwever met gas op stick:

    Failure Mode: gas stick wordt abusievelijk bewogen als het model nog niet in de lucht is.
    Kans dat dit optreedt: in alle andere situaties dan een geconcentreerde beweging richting start, aanzienlijk.
    Effect: prop gaat draaien; mogelijk letsel voor mensen in de buurt van de prop.
    Remedie: vinger op de stick houden of gas (in drie standen) naar een schakelaar verplaatsen.

    Failure Modes voor Elektrozwever met gas op schakelaar:

    Failure Mode: schakelaar wordt abusievelijk bewogen als het model nog niet in de lucht is.
    Kans dat dit optreedt: klein.
    Effect: prop gaat draaien; mogelijk letsel voor mensen in de buurt van de prop.
    Remedie: Geen. Aanvaardbaar risico voor goed geïnstrueerde en ervaren piloot.

    Failure Modes voor alle vliegtuigen met elektrische aandrijving:

    Failure Mode: accu wordt aangesloten als de zender nog is uitgeschakeld.
    Effect: geen.
    Remedie: niet van toepassing.

    Failure Mode: model wordt geprogrammeerd met de prop op de motor.
    Effect: prop gaat gegarandeerd een keer draaien; mogelijk letsel voor mensen in de buurt van de prop.
    Remedie: prop van de motor halen tijdens programmeren.
    Opmerking: Trimmen lijkt mij geen probleem.
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  5. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Limburg
    Voor een elektromotorkist wil je het gas op de stick denk ik (geen ervaring). Als ik het goed begrijp is het de bedoeling om het effect van een abusievelijke beweging van de stick te elimineren door een schakelaar in serie met de stick te programmeren. Dit is echter een andere schakelaar dan een schakelaar die het gas in zijn eentje bedient zoals in mijn vorige post en de configuratie Elektrozwever met gas op schakelaar. Bij de elektrozwever met gas op schakelaar staat de schakelaar aan het einde van de vlucht altijd en met grote mate van zekerheid op 0. Maar hoe is dat bij de elektromotorkist met gas op stick en schakelaar in serie?
    Mugen, hoe ziet jouw protocol in post #67 er precies uit als ik vragen mag?
    Met de schakelaar in serie beschik je als piloot dus over twee bedieningselementen voor het gas. Zijn die moeilijker te bedienen dan één element? Is dit waar je het als wedstrijdvlieger kunt verliezen?
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2021
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vooropgesteld dat ik GEEN electro vlieg, uitsluitend brandstof: mijn FC-16 kan zoiets niet (die heeft bij mijn weten geneens een throttle-cut als zodanig in de programmering zitten), maar met de Taranis heb ik de boel zodanig staan dat als de ontsteking aan staat en de motor NIET draait, ik de herhaalde waarschuwing "Engine Off" te horen krijg. Dat is wat irritant wellicht, maar er zijn maar twee manieren om die waarschuwing weg te krijgen, en dat is OF de ontsteking uit te zetten, OF dat rotding te starten. Beide opties "lossen het probleem op": de motor kan niet onverwacht bijten.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    @Mugen MRX-3 je hebt wel geluk gehad Richard.
    Ja inderdaad. Prop van de motor tijdens het klungelen aan het model. Dat doe ik ondanks de throttle cut ondertussen ook.
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    GJ is vanmiddag maar 2 minuten binnen geweest. We hebben het niet meer over TC gehad.
    Hij voelde zich beroerd na talloze onderzoeken in het Eramus. De lever is in orde, maar de darmziekte is weer terug.
    De kofferbak lag vol met medicijnen.
     
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Oei... dat is niet goed,
    Beterschap GJ
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Oh... wat een naar bericht.. Als hij meeleest, GertJan, sterkte kerel, en als hij niet meeleest hoop ik dat Wil die gedachte over wil brengen.
     
  11. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Dat is idd geen best nieuws. Beterschap en sterkte!
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik was me (zoals gewoonlijk) kapot geschrokken, maar het blijkt niet levensbedreigend.
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Sterkte GJ!

    Ik heb een soort throttle-cut geprogrammeerd door op een extra schakelaar het motorsignaal 100% terug te regelen en tegelijkertijd elke 5 seconden "engine off" omroept.

    Ik ben er mee begonnen om een startprocedure in mijn f5j training te krijgen door 30s voor de start de zendertimer mee te laten lopen ( ik heb een hele f5j ronde er in staan met piepjes en meldingen) en heb daar die motor-mix bijgezet om ongelukken te voorkomen want juist in wedstrijden zag ik te vaak onbedoelde motorstarts, zowel in de pits als in de wandeling naar de startpunten of bij het aanzetten van het model op de spot. Het is mij zelf nooit overkomen maar wil het ook niet afwachten....daar zijn mijn vingers mij iets te belangrijk voor.

    En ik was daar zo aan gewend dat ik op mijn sleper die extra handeling miste om de motor te activeren dus heb ik het bij mijn motorkisten (heb er wel 2:hammer:) nu ook: als ik de zender aan zet worden alle knuppels en schakelaars gecontrolleerd en gaat pas echt aan als dat motor-uit standje goed staat.(standaard controle op mijn zender)

    De motor-accu sluit ik pas aan als ik de kist uit de pits op de baan zet en al die tijd roept mijn zender elke 5s dat die motor uit staat.
    Pas als ik die motorschakelaar om zet "motor-on" houd dat kreng haar waffel en dat doe ik pas als ik echt wil gaan starten of naar de start taxieen ofzo.
    8S zal voor velen niet heel bijzonder meer zijn maar ik vind het veel vermogen en ben er erg voorzichtig mee.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  14. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Bij mij begint ze te miepen als ik de ailerons even beweeg en die schakelaar nog op uit staat.
    Altijd even voor de start nog even de roeren checken en dan krijg je eventueel de waarschuwing dat motor nog niet actief is.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is an sich een hele clevere...
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is alvast weer heel erg prettig om te horen, maar desalnietemin blijft het oer-kut als je je zo hondsberoerd voelt.
     
  17. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Mijn duit in de zak in verband met motorveiligheid.

    In het verleden regelmatig meegemaakt dat ik bij het insteken van de accu dat de motor spontaan volgas begon te lopen. De zender stond aan en het gas dicht. Ook diverse clubleden hebben dat gezien toen. Het waren altijd regelaars van het zelfde Duitse topmerk.......

    Bij de F5B wedstrijden deden we idd de motor accu aansluiten voordat de ontvanger aangezet werd, maar als je goed keek liet iedereen je met rust als je jezelf en het model aan het voorbereiden was voor de vlucht. Je werkte zelf van achter de vleugel aan je toestel en pakte je model altijd op een manier op dat de prop je niet kon raken.

    1 keer bij het voorbereiden van een trainingsvlucht op het eigen veld 3 keer een clublid gewaarschuwd dat hij niet voor de prop moest gaan staan, hij stond 5 cm voor mijn model te kijken wat ik aan het doen was. bij de 3de keer zei hij die motor kan niet gaan draaien omdat de ontvanger uit was. Maar ik heb toien alles losgemaakt en ben gestopt met opbouwen. Daarna zette iik mijn model dusdanig neer dat hij met de neus bijna tegen het veiligheidshek stond. op die manier kon niemand direct vpoor de prop gaan staan.

    Nu zal iedereen wel gaan zeggen dat het niet kan dat de motor begint te draaien zonder geldig signaal van de ontvanger naar de regelaar, maar mijn eigen ervaringen van de eerste alinea zegt anders, ok, het was toen in de borstelmotor tijd, maar dan nog vertrouw ik die elektronica nog steeds niet..........

    Voor de meeste toestellen die ik de laatste jaren gevlogen heb gebruikte ik wel die throttle hold, maar dan nog blokkeerde ik de gasstick met mijn duim tijdens het lopen of handelen van mijn zender, dat is zo een gewende geworden dat ik dit automatisch ging doen.

    Iedereen moet zich eens wat meer duidelijk gaan worden van die kleine grote gevaren van onze hobby/sport. Blijf opletten en blijf je clubleden wijzen op die gevaren. En laten we het allemaal safe houden voor iedereen.
     
    serge pot, blaauwen en Cnn vinden dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... het verschil tussen geborstelde motoren en borstelloze, is dat een geborstelde motor kan gaan draaien zodra er spanning op staat, en een borstelloze gaat dan slechts roken. Want die heeft minimaal werkende commutatie nodig, anders draait er niks.
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Alleen al het feit, dat het hier uitvoerig besproken wordt, houdt mij scherp ;).
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zo.. ik ben weer in Duitsland en wakker.
    Ik snap nog steeds de discussie niet over throttle cut.
    Het is gemaakt voor brandstofmotoren, vroeger deed je de trim naar beneden om de motor uit te zetten maar toen de digitale trims kwamen ging dat lastiger en kwam er de functie throttle cut.
    Dat sommigen het onterecht voor electro gebruiken, tja, dat heeft de fabrikant niet bedacht.
    Als je gewoon je duim op de knuppel houd kan er helemaal niets gebeuren.
    En als je aan je model of zender sleutelt dan haal je je prop eraf.
    Allemaal hele logische dingen en dus zeg ik nog steeds, als je bewust met je model bezig bent dan gebeurt er niets.
    Throttle cut schakelaar is valse veiligheid.
    Op de wedstrijden is iedereen bewust met zijn model bezig en gebruikt niemand throttle cut.
    Degene die het geprobeert heeft heeft het een model gekost.
    Dat kwam omdat zijn protocol na vele jaren anders was, hij was niet gewend eerst een schakelaar om te halen voordat ie ging vliegen.
    Ik heb ook wel eens mensen zien klooien op het veld, de motor doet het niet.
    Waren ze vergeten dat ze een throttle cut geprogrammeerd hadden.
    Dezelfde personen haalden dan tijdens de vlucht ook weer een schakelaar om zodat de motor niet aansloeg en het model crashte.

    Dus:
    Als je gewoon bewust met je model omgaat.
    Bepaalde stappen aanhoud voordat je gaat vliegen en als je met je model loopt, dan kan er helemaal niets gebeuren.
    En hou je zender altijd bij je zodat niemand er aan kan zitten als jij bezig bent.

    GJ
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina