50/60cc twin benzinemotor in helicopter

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Flyingfloris78, 30 aug 2019.

  1. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Bedankt Johan,

    Ben ook blij dat het eindelijk werkt!
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  2. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Cnn vindt dit leuk.
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Mooizo. Blijf het een gaaf project vinden!
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  4. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Vanavond eventjes tijd gehad om een klein hovertje te maken.
    Ik moet nog wel de toerentallen in de Brain2 wat aanpassen.
    Het filmpje is met 1600rpm op de rotor, das ongeveer 7000rpm op de DLE. Lager dan dit vind de carb niet fijn, dan draait ie in de midrange en dat heb ik (nog) niet fijn kunnen afstellen.
    Had vanavond zoveel lopen pielen met de high en low naalden zodat ik uiteindelijk de factory settings op de naalden terug heb gezet, daarmee loopt ie eigenlijk al best fijn.
    Tussendoor is de motor wel 20x afgeslagen omdat ie te rijk of te arm stond tijdens optoeren of stationair, altijd startte hij meteen weer op, zonder problemen, gewoon 1 keer met de starter erop en lopen (zonder choke), heel fijn.
    Heb het temperatuur alarm op 145 graden gezet, heb ik vanavond niet bereikt, wel 600ml brandstof erdoor gehoverd. Ik heb de bierfles dempers weer gemonteerd, omdat de demper steun tevens ook boom support brace is, dit helpt staart vibraties voorkomen.
    Ik ben dik tevreden!

     
    Helikapoter, Johannes59, Cnn en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, maar dat is absoluut een aangenaam geluid voor een heli... Dat lage toerental klinkt redelijk vriendelijk...

    Beter dan de mijne in elk geval...
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  6. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ja die bierfles dempers halen net even het knetteren van de standaard uitlaat potjes af, en bij nader inzien warmen ze de motor niet zo heel veel op. Misschien voor de mooiigheid een keer een setje Krumscheid/Zimmermann dempers (laten) maken.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kweenie... Ik vind ze wel ruig staan eigenlijk... In ieder geval een heel erg "eigen" uiterlijk.
    De uitdaging wordt nu om een canopy te vinden die dat uiterlijk recht doet... Iets aparts... Geen Airwolf maar Blue Thunder, als je begrijpt wat ik bedoel.
     
    Cnn en Flyingfloris78 vinden dit leuk.
  8. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb al wel een canopy, maar das “gewoon” een Align canopy
    IMG_6497.JPG
     
    HansH en Cnn vinden dit leuk.
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Proficiat met het behaalde resultaat :thumbsup: Prachtmachine geworden.
     
    Cnn en Flyingfloris78 vinden dit leuk.
  10. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    IMG_6523.JPG
    Vanavond nog snel even 2 tankjes leeg gevlogen voordat ik op vakantie moet.
    Potverdorie wat vliegt dat fijn!
    Eerst nog wat fine-tuning aan de carb moeten doen, uit een 2 meter hoge hover moeten landen met auto-rotatie, omdat de motor uitviel omdat de tank te vol zat en de ontvluchting onder de brandstof zat. Autoroteren gaat heel makkelijk met die 800mm bladen!
    Daarna met knikkende knietjes een soort van loopings gevlogen, verder gewoon wat low passes en lekker rondgejakkerd. Benzineverbruik valt me alles mee. Heb het nog niet precies getimed maar ik haal zeker wel een kwartier met bijna 400ml. En de cilinderkop temperatuur zit ook mooi rond de 130 graden, terwijl buiten nog 20 was.
    Straks nog even de Brain uitlezen om te zien hoe het met de vibraties zit.

    Video’s komen na de vakantie als ik een cameraman m/v mee heb genomen…
     
    HansH, Cnn en Johannes59 vinden dit leuk.
  11. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Geweldig dat het nu zo goed gaat met het vliegen. Zou hem graag een keer zien vliegen in levende lijve!
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  12. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Komt goed Johan, gaan we regelen, na m’n vakantie
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat klinkt allemaal super, Floris!
    Gefeliciteerd met dit (toch wel zwaar bevochten) succes!

    Fijne vakantie!
     
    Flyingfloris78 en Cnn vinden dit leuk.
  14. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Bedankt Bert,

    Ik ben blij dat ik geen geschikte handdoek had om in de ring te gooien! Maar met die koeling had ik er wel even een hard hoofd in…
     
    verfbrander en Cnn vinden dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... dat is dan een van de weinige keren dat het intergalactisch liftershandboek het bij het verkeerde eind had....
     
  16. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ik vond het al vrij cryptisch dus ben even gaan googelen:

    “Onder liefhebbers van Het transgalactisch liftershandboek dient het gezegde "weten waar je handdoek is" als teken om aan te geven dat het prima gaat.” aldus Wikipedia

    Nu snap ik m ook….
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... het handboek raad onder andere aan, om ten allen tijde een handdoek bij je te hebben. Don't leave home without it.

    En jij had er niet een, dus kon je hem ook niet in de ring gooien.
     
  18. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ik had er wel 1, maar die was niet geschikt
     
  19. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Trex start-as (2).jpg Kleine update uit helikopter land:
    Na de vakantie éindelijk tijd gehad (en fatsoenlijk weer) om te vliegen.
    Gisteren 4 mooie vluchtjes gehad, eerst even de carburateur moeten bijstellen om voor de luchtfilter te compenseren, daarna fijn gevlogen.
    De Brain 2 FBL uitgelezen, vooral vibration reports, weet nog niet zo goed hoe ik die moet interpreteren, de heli vliegt er goed mee.
    Vanochtend nog een keer gaan vliegen, weer een fijne vlucht.
    Getankt, klaar voor een volgende vlucht, ik wil starten, en de starter lijkt de motor ineens heel makkelijk rond te krijgen.... huh?
    Wat blijkt: de start-as slipt in de koppeling.

    Op de foto is een one way bearing houder te zien waar normaal gesproken de start-as in steekt en dus 1 draairichting een vrijloop heeft, zo startte ik de eerste keren de heli, totdat die one way bearings het heel snel begaven, teveel koppel.
    Die one way bearing heb ik er toen uitgehaald en vervangen door een bus die in de houder is geperst, daarin is weer de start-as geperst. En ergens slipt nu iets in dat geheel. Wat weet ik nog niet, de heli moet eerst uit elkaar. Daarna maar alles doorboren en een paspin erdoor steken.
    Dan zou het niet meer kunnen slippen.
    Langzaam maar zeker krijg ik de kinderziektes eruit!
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2021
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    One way bearings laten het weleens afweten als er vet of olie (wat aandikt) in het spel is.
     

Deel Deze Pagina