Problemen met pitch, mijn heli (380) reageert langzaam op de stick met pitch tijdens het vliegen. De pitch reageert zonder problemen als hij gewoon stil staat op de grond. Kan ik in de instellingen de reactie op de sneller maken en zo ja welke instelling. Zie geen aparte instelling voor pitch.
Je kan de pitchcurve in je zender naar behoefte afstellen , dit zal je niet vinden in het FBL menu Vraag een ervaren helivlieger hoe je dit kan instellen of zoek even op het internet H
Hoi Johan Wellicht je toerental aan de lage kant of de pitchcurve wat aanpassen Meestal gewoon diagonaal van linksonder naar rechtsboven
Pitch curve heb ik gewoon diagonaal staan, weerskanten naar 100%. Toerental zou kunnen, tijd terug kleiner motor tandwiel gemonteerd omdat ik toen dacht dat de motor te zwaar moest trekken, bleek later ergens anders aan te liggen.
Ik bedoelde eigenlijk , Gas/pitch curve Meestal zijn de opgegeven waardes van de heli fabrikant een prima uitgang's punt om te beginnen H
Dit komt mede door het vlieggewicht en de headspeed (rpm) Je kan bij de setup je min en max pitch ingeven, dus + / - pitch 10-12graden dit kun je wellicht nog even nameten en laten weten. Met vriendelijke groet, Patriek
Je pitchcurve zou ik laten staan zo die is. Je hebt wel een wijziging aangebracht in je aandrijving waardoor je een lager rotor toerental krijgt en dat merk je dus aan het vlieggedrag. Dus schroef je throttle omhoog om weer op eenzelfde toerental te komen.
Pitch gecontroleerd en op advies collega heli vliegers op -3 en +10 gezet. Motor toerental weer opgehoogd. Lijkt nu allemaal stuk beter!
-3° op een 3D heli? Ik lees dat soort adviezen wel vaker maar snap dit echt niet. Wij raden altijd aan om vanaf het begin af aan met evenveel positief als negatief te leren vliegen. Dan leer je het meteen goed aan en hoef je later niet alsnog deels opnieuw aan de slag met leren omgaan met meer negatieve pitch.
Er zijn ook mensen die geen enkele affiniteit hebben met 3D vliegen en het prettig vinden om de helikopter op midstick te hooveren. Net als schaalvliegers.
Klopt, nooit mijn bedoeling geweest om 3D te gaan vliegen. Nu eerst leren goed vliegen en later een schaal heli.
Pas je je sim ook aan naar die pitchcurve? Ik ben er ook voorstander van om gewoon evenveel positieve als negatieve pitch te hebben. Ongeacht je vliegstyle.
als je toch gern -10_0/+10 gaat vliegen kan je er ook nrt zo goed eea debiele s slag bocht in je curve inwringen
Voor schaal-heli's? Alsjeblieft niet zeg... Je hebt als minimum -3 graden, als maximum rond de +10, en je wilt voor schaal zo ongeveer rond de +5 hoveren. En dan ook nog mid stick.... Dat sluit een lineaire curve flink uit: Lineair ligt midstick op +3,5 graden, en dat brengt je hover-punt op ruim boven midstick. Daarnaast: het gedrag van een rotor is nogal non-lineair voor schaalheli's. Heeft te maken met de toerentallen en de rotorbelasting. Die liggen beduidend anders, en je moet ook HEEL anders omgaan met zo'n ding. Je wilt voor een schaalheli ideaal een curve die grafisch neergezet ongeveer de vorm heeft van 0-40-70-90-100 waarbij 0 de -3 graden representeert, en 100 de +10 graden. Dan komt je midstick heel ruwweg rond de 5 graden uit (als mechanisch alles goed ingesteld is) en vervolgens kies je het toerental zodanig dat de heli bij midstick ongeveer hoovert. Bij voorkeur een regelaar met governor functie gebruiken, in plaats van een gas/pitch curve. Ik kan iedereen garanderen dat een schaalheli met die instellingen verreweg het meest natuurlijk aanvoelt. Ondanks de afvlakkende curve zul je merken dat de heli zo veel lineairder aanvoelt op pitch, met name in een "schaal-stijl" klim of landingsaanvlucht.. Niet vergeten dat (om maar wat te noemen) een standaard 450 ergens tussen de 700 en 800 gram weegt, maar met een schaalrompje er omheen al gauw in de buurt van de 1,2 kilo. Da's 50% zwaarder, en nogal een verschil. 3D heli's zijn hele andere apparaten, met een volledig andere vermogens/gewichtsverhouding, dat kun je niet vergelijken. Wat voor nut heeft dat in godesnaam, als je dat onderste bereik bij schaalvliegen nooit en te nimmer gebruikt? Het enige wat je bereikt is dat je een heel stuk van de stick-uitslag NOOIT gebruikt in de lucht, en dus het resterende deel wat je wel gebruikt kleiner wordt. Dat gaat ten koste van de precisie, en die precisie, DAAR gaat het nu juist om: Niet alleen ziet een onrustig op en neer hobbelende heli in hover er minder goed uit, maar je wilt een relatief zware schaalheli, met vrijwel altijd een nogal hard en stug landingsgestel (of een kwetsbaar setje intrekbare wieltjes bijvoorbeeld) erg graag iedere keer boterzacht kunnen neerzetten. Met schaalheli's zet je nu eenmaal niet, zoals je veel 3D vliegers ziet doen, op 50 cm hoogte domweg je motor uit. Natuurlijk KAN het, wat jij zegt, maar je maakt het jezelf alleen maar onnodig moeilijk.
schaalheli's kunnen wat springerig worden met een 3d curve.. wat vliegbeeld niet mooier maakt. en punt bij paal, afstelling is persoonlijk. 3d mensen houden van de ene manier. schaaljongens van de andere.
Diverse dingen geprobeerd met andere instellingen. Nog steeds reageert de heli sloom op de pitch stick. Wordt beetje moedeloos over wat nu nog te veranderen.