Big Lift

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Hans Biesmans, 23 dec 2020.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Verder terug had ik wat eCalc sheets gepost van drives…
    De power aan de prop was hoger dan een Webra 10 cc op resopijp.

    3 kilo. Dat wetende vliegt de BL dus met zulke set ups..
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Topicstarter heeft het over een verwacht vlieggewicht van 6 kilo.
    Dan moet je echt naar 10S, wat ik al eerder schreef.

    GJ
     
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Gisteren bij iemand met een BL. 14x8 prop. 430kv dpower motor op 6s

    Trok statisch 58 ampère. Zelf gemeten voor de beste man
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je hebt dan weinig trekkracht en ook weinig snelheid.
    Slepen kan dan amper met deze setup en als je 5000 mAh lipo's gebruikt kom je op een vliegtijd van maximaal 6 a 7 minuten.
    Als je lekker wilt vliegen maar 1 keer geld uit wil geven, gewoon op 10S gaan vliegen.
    Aanschaf is iets duurder maar je hebt veel meer mogelijkheden.
    Eventueel 2 pakketten van 5S of eventueel 6S, dan kan je die pakketten ook weer in andere modellen gebruiken.

    GJ
     
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Nou ik betwijfel het KV op die motor. Vond het amperage aardig hoog voor zo een kleine prop. Vermoedelijk 500a550kv?. Toerental meter niet meegenomen. Vergeten.

    Ik zei hem dat een 15 of 16 inch prop ook wel zou gaan met 430kv. Maar de praktijk wees anders uit. Dus denk dat daar qat mis gaat.

    Zelf gisteren een 430kv motor met 18x8 opgehaald. 75a80 ampère.. wil een 17x8 gaan monteren. Maar dit zat er op. Inderdaad wat hoge stromen. Maar op een BL kan het veel minder gek.

    Als je wilt gaan slepen is 10s een goede keuze denk ik. Voor rondtuffen niet noodzakelijk lijkt me.

    Heb evt nog een 300kv axi motor liggen. Denk 2kw. Behoorlijke motor. Specs moet ik nakijken. Heb geen kist voor de motor.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Electrisch is dat ongeveer 1400 W en bij kV 430 zit je dan zo rond de 9300 toeren, wat qua prop net een haartje onder 1200W is, dus die getallen kloppen wel ongeveer bij een rendement van om en nabij de 85%


    De snelheid zal wel goed zijn, en trekkracht is meer dan voldoende om een BL te vliegen, maar slepen zal er denk ik niet mee gaan.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Electrisch is het minder, je moet met 3,5 Volt per cel onder belasting rekenen, dat is een realistische waarde.
    Hele goede en opgewarmde cellen doen 3,6 a 3,7 maar de meeste recreatieve vliegers warmen de cellen niet op.
    Dus met wat geluk zit je op 1100 Watt en dan zit je mechanisch krap aan 900 Watt.
    D Power motoren zijn gewoon el cheapo chinese motoren, je kan net zo goed een Turnigy nemen.

    Ik heb hem even door Ecalc heen gehaald.
    Die zegt met een APC E 14x8 45A.
    En dan haalt ie een horizontale snelheid van 85 km/u en een statische trekkracht van 4500 gram.

    Wat je dan heb is een Big Lift die vliegt alsof ie een 10cc brandstofmotor heeft.
    Vliegt prima maar je hebt niks over.
    Je kan hem waarschijnlijk al met een Watt of 700 prima vliegen als je maar een gladde grasmat hebt om los te komen.

    Maar je geeft voor een 6S aandrijving laten we zeggen (ex accu) 140 Euro uit.
    Een 10S aandrijving zal 200 kosten (ex accu).
    En ik kan nog maar steeds 1 keer mijn geld uitgeven, dus geef ik het liever meteen goed uit.
    Je hebt dan een Big Lift die vanaf elke grasmat loskomt en je ook nog kan slepen.
    Het hoeft niet eens een zwever te zijn maar een reclamebanner of zo kan ook.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Was rond de 1200 watt. Cellen kakten inderdaad behoorlijk in. 21.3volt.

    Inderdaad rond de 3.5volt ongeveer
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel


    3,5 volt per cel is een normale waarde onder belasting.
    Als je ze opwarmt zullen ze een iets hogere spanning afgeven maar daardoor gaat de stroom ook omhoog.

    GJ
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat weegt een standaard MPX BL?
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo uit mijn blote hoofd was het richt-gewicht 5 kilo. Dat is namelijk heel lang het "wettelijk" maximum gewicht voor modelvliegtuigen geweest, dus werd er vroeger niet veel geproduceerd wat zwaarder was.
    Tegenwoordig doet dat er niet meer toe, maar in de jaren 70, toen die Big Lift op de markt kwam, telde dat nog...
    De mijne weegt net rond de 6 kilo, maar dat komt deels omdat er ruim 1200 gram aan motor voor hangt waar ie niet voor ontworpen was...

    Edit: net even op Outerzone gekeken, en inderdaad zegt Multiplex "Fluggewicht AB 4900 gramm" :rolleyes: jaja... net als een charter zeker: zonder bespanning en verf of zo... :p
     
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een duitser heeft een " gewichtsoptimierte" Big Lift gebouwd.
    Licht triplex, overal gaten in, hij komt met moeite aan 4500 gram.
    Denk dat je toch al gauw aan minimaal 5200 gram komt en als je wat zwaardere wielen neemt en wat meer epoxy gebruikt ga je al snel naar de 6 kilo.
    Op zich is dat geen probleem, beetje gewicht vind ik altijd lekkerder vliegen.
    Nadeel is dat ie wat sneller moet vliegen.

    GJ
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zonder rolroeren was een normaal (licht) gebouwde BigLift gewoon een dwarrelbak en mooi-weer vlieger. Plain and simple. 35 jaar geleden had onze destijdse clubvoorzitter er eentje, en dat ding was met turbulentie een drama om aan de grond te krijgen.
    Dat de Tartan wel eens spontaan achteruit wilde gaan draaien bij stationair was ook niet echt fijn natuurlijk :D :D :D
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Tartan was een loodzware motor die heel weinig vermogen leverde.
    Ik had een twin, eigenlijk geen idee waar dat ding gebleven is.
    Gerben had een Big Lift met een Zenoah.
    Die is destijds weggevlogen.
    Hij werd in de avond gebeld door iemand van de club in Heiloo, hij was langs de A9 gevonden.
    Bleek achteraf een defect in een gloednieuwe Robbe ontvanger te zijn, losse soldering.

    GJ
     
  15. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Die van gisteren ook 3 kanaals haha
     
  16. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Gewoon een 40cc mvvs monteren 16344116536531786203016302449843.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ernst je gaat te veel uit van de gedachte dat de grote luchtvaart knappe koppen zitten en de modelvliegers het niet altijd weten.
    Wanneer je de term elk vliegtuig vervangt door de meeste vliegtuigen heb je in die alinea gelijk.
    Een toestel, full size of niet zal het door jou genoemde gedrag hebben, een toestel met een negatieve stabiliteit zal, wanneer het horizontaal getrimd staat bij sneller vliegen gaan dalen. Een vlietuig met neutrale stabiliteit zal in dat geval horizontaal blijven.

    Een ander misverstand is er mbt zgn dragende en symmetrische profielen voor bv stabilo's.
    Binnen de invalshoeken (nederlands voor aanvalshoeken) waarij geen overtrek optreed is het gedrag van een dragend profiel gelijk aan dat van een symmetrisch profiel, mits je de instelhoek aanpast zo dat de nul-liftlijn gelijk is. Alleen zal een positief gewelfd profiel meer positieve lift kunnen leveren en met minder weerstand. Dat is soms een voordeel, maar er zijn ook full size toestellen die juist een negatief gewelfd profiel hebben.
     
    ISOLA2, Arnoud Snel en MicropropSport vinden dit leuk.
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Sorry Rick maar dat is niet juist. Bij elk vliegtuig ongeacht de grootte en de aandrijving zal het vliegtuig gaan klimmen als je sneller gaat vliegen en dalen als je langzamer gaat vliegen. Dat wordt tegen gegaan met de stabilo trim wat bij kleine vliegtuigen zoals een Cessna of zo een extra flapje is aan het hoogteroer maar bij de grote vliegtuigen gaat de voorkant van het gehele stabilo op en neer.
    Wanneer een piloot meer gas geeft om sneller te gaan vliegen zal hij down moeten drukken om te voorkomen dat het toestel gaat klimmen. Dat doet hij tot de gewenste snelheid is bereikt. Dan pas, en niet eerder, zal hij met het trimwiel of bij grote vliegtuigen met de trimknop op het "stuurwiel" of de stuurknuppel de trim instellen tot hij de knuppel niet meer down hoeft te houden om het vliegtuig vlak te laten vliegen.
    Dit geldt dus voor alle vliegtuigen! Ga maar eens met een piloot praten die op een 737, een F16 of een A320 of wat dan ook vliegt, hij of zij zal je het precies zo uitleggen. Dit is de basis van het vliegen en het eerste wat je leert als je je vliegbrevet gaat halen. Ja ik heb mijn vliegbrevet gehad en ik heb ook zelf gevlogen dus weet ik dit ook uit eigen ervaring!

    Een paar voorbeeldjes van een uitleg wat je zelf ook kunt vinden als je er een beetje naar zoekt.





    Deze uitleg is beide met "kleine" vliegtuigen maar het geldt echt voor alle vliegtuigen. Ik heb gezocht naar een zelfde uitleg voor een 737 of een 747 maar het wordt in verschillende filmpjes alleen terloops genoemd omdat het zo standaard is dat er van uit wordt gegaan dat iedereen dit weet juist omdat het de basis van het vliegen is.

    De draagkracht (lift) van een vleugel is evenredig met het kwadraat van de snelheid. Met andere woorden, als je twee keer zo snel gaat vliegen levert de vleugel vier keer zo veel draagkracht. Theoretisch natuurlijk, in de praktijk zal het iets lager uitvallen, misschien 3,8 maal, door allerhanden oorzaken maar de lift wordt aanmerkelijk groter en het vliegtuig zal gaan klimmen en vrij snel ook.
    Je wilt niet klimmen? Dan zal je de lift moeten verlagen en dat doe je door de aanvalshoek te verkleinen. Dat betekend dus down trimmen. Zo simpel is het en niet anders!
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... Om eerlijk te zijn: hoe je het ook wendt of keert, die invalshoek MOET aangepast worden bij een snelheidsverschil. Ik zie daar ook niet zo heel veel wegen omheen.
    Nou kan ik mij wel heel vaag iets voorstellen bij een licht negatieve stabiliteit (dragend stabilo, bij hogere snelheid geeft het stabilo meer lift en drukt de neus naar beneden) maar volgens mij is dat uitermate kritisch.

    Ik heb het bij de meeste van mijn motorkisten min of meer opgelost door een heel klein beetje down op het gas mee te mixen en daar tijdsvertragingen op te zetten, maar dat is nogal een gedoe voordat je dat goed hebt, en het is nooit 100% zuiver.
    Bij een zender zonder tijdsvertragingsfunctie heeft dat helemaal geen zin en vliegt het alleen maar onprettiger.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als iemand het weet is het Rick wel.
    Ieder ander spreek ik tegen maar Rick niet als het om dit soirt dingen gaat.
    Ik weet het alleen uit de praktijk, dat modelvliegtuigen neutraal kunnen zijn.
    Dus ik bestrijd nog steeds wat ernst en brutus zeggen, dat strookt niet met mijn praktijkervaring.

    GJ
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina