Test: Methanolmotor op benzine

Ik geloof je op je woord Bert ;) , ik zie zeker de voordelen maar was toch wat terughoudend… zie het maar als “ waarom iets nieuws proberen als je weet dat de Babi Pangang lekker is” :D
Die plaatjes van de motor van Student gaan de reden zijn om het te gaan doen :yes: dat is echt verbluffend om te zien.
Nu nog de keuze welke het gaat worden, een saito 15cc of een vrij nieuwe OS 91 FSR (met reso)
Het gaat in een 1,8 mtr F3A toestel komen (super chipmunk van MKato)
Wat is eigenlijk de grens qua rpm ?. Met vonkendoosje kan een OS91 FSR toch wel rond de 12K draaien ?
En zou een reso de zaak verneuken denk je

Ik ben het gaan proberen, gewoon omdat het kan :D
Heb je de boel eenmaal door, staat alles gesteld..
waarom terugbouwen?

Bij mij was de voornaamste aanpassing een lichte schaafsessie aan de backplate, om zo de sensor op de kruktap te laten kijken.
bij een heli heb je de ruimte niet om een nette magneetsensor en zo aan de voorkant van de motor in te bouwen.
bij mij werkt het met een sensor, die het voorbij komen van de kruktap registreert.

En zoals vermeld, bougie wisselen en ff afstellen, boel is teruggebouwd.
ik heb nu 1 blok met de markeringen erop.
heb zelfs een stroboscoop van brutus overgenomen, zodat ik de tijd kan checken.
nu weet ik dat alles goed zit, kwestie markeringen in de gaten houden en het werkt.
 
Maar mijn vonkenheli's op methanol hadden allemaal een resopijp, en daar heeft het nul problemen opgeleverd.

Hoe dan ook, ik zou lekker die Saito op vonken zetten, daar maakt het het meeste verschil.

Bekijk bijlage 462011

nou als je motor er na ruim 1 seizoen vlieger zo uitziet aan de binnenzijde, een lagere idle te halen is, minder verbruik, en met methanol als brandstof nagenoeg geen powerverlies …… tja dan hoef je er niet lang over na te denken :rolleyes:
 
en met methanol als brandstof nagenoeg geen powerverlies
Sterker nog: een lichte vermogenswinst, ongeveer vergelijkbaar met 5% Nitro.
Dat is te zeggen: met 0% Nitro en vonkjes draai je ongeveer hetzelfde vermogen als gloeiplug en 5% Nitro.
Uiteraard heb je met meer nitro ook meer vermogen, maar het grote punt is: sommige motoren hebben Nitro nodig om goed te lopen, en DAT verschijnsel ben je kwijt.

Een klein instinkertje is dat sommige wedstrijdmotoren, die ontworpen zijn voor nul Nitro, willen met een vonkendoosje nog wel eens "op de gloei" gaan lopen (dan wordt de bougie heet genoeg om de motor met uitgeschakelde ontsteking door te laten lopen), en dan moet je even een extra shim onder de kop leggen. Mijn Rossi's deden dat in het begin.
 
En zodra de methanol niet meer te krijgen is dan is er weinig nodig om hem op benzine verder te laten gaan :)
Nu even bedenken welke als eerste onder het mes mag :p
 
Nou, mijn motor liep ook nogal eens op gloei..
een gewone OS 55 HZ. en 5% nitro
Zal misschien ook komen door de koeling, die in een heli altijd wat minder aanwezig is..
Wordt de boel zo heet intern, dat het pieletje van de bougie gaat gloeien.
In mijn geval kon je het ook horen, omdat het geluid van de motor "vlakker" werd.

Bij de eerste start op vonken viel me op dat de motor veel rauwer, grover klinkt.
klopt ook wel, je hebt op vonken 1 klap, waar je bij gloei een zachtjes en teder ontbranding hebt.

Bij mij was het met iridium bougies, en daarna met een tikkie rijker zetten alsnog opgelost.
1 tik rijker, dan ga je weer naar gloei principes en grote hoeveelheden door de carb heen en zo..
dat viel reuze mee.
In mijn geval. op gloei, 8 minuten en je hebt nog een bodempje van de 320 ml hoofdtank aan boord. ik heb nog een header, dus ik heb 400ml totaal
Op vonk zette ik hem uit op 12 minuten, en had ik nog steeds een paar cm in de tank..
 
Bij mij was het met iridium bougies, en daarna met een tikkie rijker zetten alsnog opgelost.
:D ik heb gewoon de compressie wat verlaagd destijds.
Hoe dan ook, het is wel van belang, want als de motor doorloopt zonder vonk, betekent dat per definitie dat hij voortijdig ontsteekt, en dat hoeft op zich nog niet zo erg te zijn, maar je weet dan niet meer HOE vroeg hij ontsteekt, en DAT kan wel ernstige gevolgen hebben.
 
Vandaag weer bezig geweest met de Asp fs 120. Maar nu op benzine gezet ben er nu al gelukkig mee [emoji3] zal proberen de filmpjes er op te krijgen. Wat mij opviel is dat de hoofdnaald maar een paar tandjes open staat. De slijpsessie zal bij deze motor geen overbodige luxe zijn. Maar vind hem al prachtig lopen.
 
Vandaag weer bezig geweest met de Asp fs 120. Maar nu op benzine gezet ben er nu al gelukkig mee [emoji3] zal proberen de filmpjes er op te krijgen. Wat mij opviel is dat de hoofdnaald maar een paar tandjes open staat. De slijpsessie zal bij deze motor geen overbodige luxe zijn. Maar vind hem al prachtig lopen.
:D :D :D dat valt op zich best mee he? En inderdaad, die naald staat echt maar een haartje open.
Had je de timing al wel naar 28 graden gezet? Isolators al geplaatst?

We gaan er over pak hem beet twee weken (als ik weer een beetje gesettled ben) wel eens even grondig naar kijken. Hetzij bij jullie, hetzij bij mij, dat maakt mij weinig uit.
Laat hem eerst maar even een uurtje zo pruttelen (als je dat al niet gedaan hebt, het is ERG verslavend, dat "pielen met motortjes" :D ) zodat alle oude olie er uit is.
Ik zie dat je de klepsmering ook al aangebracht hebt, prima! Voor het mooie kun je even een pakkinkje snijden, dan blijft de kop wat droger (of je gebruikt een dun randje Loctite 577, beste olie-afdichting die er is).

Hoe dan ook, komt helemaal goed, ik heb er al eens zo eentje gedaan:
Zo uit mijn hoofd zat hier een 17 x 6 op, maar dat weet ik niet zeker meer, zou ik even na moeten zoeken.
Dit was een nagelnieuwe motor, nog nooit gelopen toen ik er mee begon, dus het vermogen was nog wat aan de matige kant.

Oh, PS: welke mengverhouding gebruik je? 10:1 of 15:1?
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
:D :D dat valt op zich best mee he? En inderdaad, die naald staat echt maar een haartje open.
Had je de timing al wel naar 28 graden gezet? Isolators al

Timing staat op 28 graden voor bdp.

Isolators voor de gasfabriek ook gedaan.

Hij wou al bijna met de hand lopen maar moest toch de startmotor er bij pakken.
 
Doe maar even rustig bij komen Bert maar kom wel naar jou het zij met Colin of alleen . Kan ook door de week kan heel makkelijk vrij nemen. Jij geeft het maar aan. Probleem waar ik woon vinden ze dit echt niet leuk met name me buren. Snap er niks van want wat is er nou leuker om zo,n motor te horen lopen[emoji2]
 
uit mijn hoofd zat hier een 17 x 6 op, maar dat weet ik niet zeker meer, zou ik even na moeten zoeken.
Dit was een nagelnieuwe motor, nog nooit gelopen toen ik er mee begon, dus het vermogen was nog wat aan de matige kant.

Oh, PS: welke mengverhouding gebruik je? 10:1 of

Op het filmpje daar ik daar een 14x10 op maar draai met mijn os max fs 120 surpass makkelijk een 15x8 op de thunderbolt. Wel nog methanol.Kwa smering zit ik inderdaad op 15:1 E10 bij de pomp vandaan stuk goedkoper[emoji6] Misschien ken je hem nog wel maar dit is de motor van Arnout muisers uit Amersfoort ging over op morris minimotors daarna nooit meer goed gedraaid bij jou vandaan toendertijd wel zij Arnout. Maar goed dat gaat hij zo weer doen en inderdaad het is al een tijdje een verslaving van me [emoji2957] maar wel een hele prettige
 
Bert zal je even een pb sturen met mijn o6 nr is misschien wat makkelijker afspreken mijn voornaam is trouwens Ruud achternaam had je al gezien denk ik
 
Kan ook door de week kan heel makkelijk vrij nemen. Jij geeft het maar aan. Probleem waar ik woon vinden ze dit echt niet leuk met name me buren. Snap er niks van want wat is er nou leuker om zo,n motor te horen lopen
emoji2.png
Ik kan normaliter de hele week, en er kan redelijk onbeperkt getest worden. Desnoods knopen we er een demper achter.
 
Back
Top