Hoi,
Ik heb net wat gelezen over decalage, het verschil in incidence tussen de hoofdvleugel en de stabilo.
Wat ik me afvraag (wat in het verhaal niet duidelijk was of ik niet begreep) is of dit altijd over de koorde van de hoofdvleugel gaat (stabilo is niet belangrijk, die wil ik "horizontaal" bouwen en wordt plat dus symetrisch) of over de lijn/hoek waarbij de, asymetrische, hoofdvleugel geen lift heeft.
Weet iemand dit?
(het doel is om de romp recht te laten vliegen op "cruisesnelheid" waarbij de elevator dan uitgelijnd staat met het stabilo voor minimale weerstand, dit houdt in dat de hele decalage dan volgt uit de stand van de hoofdvleugel)
Inmiddels plaatje gevonden, blijkbaar zijn er twee definities.
Er wordt gesproken over 2graden incidence als mooi uitgangspunt, dan is de vraag tussen de wing zero-lift line en stabilo of tussen wing chord line en stabilo.
Ik heb net wat gelezen over decalage, het verschil in incidence tussen de hoofdvleugel en de stabilo.
Wat ik me afvraag (wat in het verhaal niet duidelijk was of ik niet begreep) is of dit altijd over de koorde van de hoofdvleugel gaat (stabilo is niet belangrijk, die wil ik "horizontaal" bouwen en wordt plat dus symetrisch) of over de lijn/hoek waarbij de, asymetrische, hoofdvleugel geen lift heeft.
Weet iemand dit?
(het doel is om de romp recht te laten vliegen op "cruisesnelheid" waarbij de elevator dan uitgelijnd staat met het stabilo voor minimale weerstand, dit houdt in dat de hele decalage dan volgt uit de stand van de hoofdvleugel)
Inmiddels plaatje gevonden, blijkbaar zijn er twee definities.
Er wordt gesproken over 2graden incidence als mooi uitgangspunt, dan is de vraag tussen de wing zero-lift line en stabilo of tussen wing chord line en stabilo.
Laatst bewerkt: