glassen van model

De spanten zitten dicht bij elkaar en het balsa is middel hard en 2 mm dik schuin aangebracht.

Dat is een hele goede toevoeging welke ikzelf vergeten was te melden!! :oops:

Als een kist ingedekt is met soft 1,5mm balsa en de ribben/spanten daaronder ver uit elkaar staan dan kan het water in de Glitsa het balsa doen laten uitzetten, waardoor het kan gaan "golven"...
Is de afstand tussen de ribben/spanten onder de indekking niet groot en/of het gebruikte balsa voor de indekking iets harder of dikker (2mm) dan zal dat zeker niet gebeuren.

Zoals jij het hebt ingedekt (middel hard en 2 mm dik schuin aangebracht) gaat het zeker goedkomen :thumbsup:
Succes!

Groeten, Ramses
.
 
Ik, en velen, zouden eerder 49 grams gebruiken.
Ik gewicht scheelt het bijna niets maar het is iets dichter geweven, dus hoef je minder spuitplamuur te gebruiken bij afwerking.
Als je gaat kijken wat een model dat met 25 gram of 49 gram bewerkt is scheelt het in gewicht niets, ik heb zelfs gehoord dat sommigen met 49 grams lichter uitkwamen.

GJ

het spijt me maar dat is onjuist,
25 grams glasweefsel is geweven van EC5 5.5 vezels en de 49 grams is gemaakt van EC5 11 vezel
Wat betekend dat zou je zeggen:
E staat voor Electric. (Er is ook ECR glas, dat is E glas maar dan zonder Boron en Fluorine)
2e letter (in dit geval C) is de aanduiding van het type filament, C is een “Continuous filament
5 is de aanduiding van de filamentdikte (let op…. Een glasdraad bestaat uit duizenden filamenten)
Het laatste cijfer geeft de texwaarde aan, 11 betekend dus 11 gram per 1000 meter

conclusie, 49 grams is gemaakt van een dikker zwaarder glasdraad vergeleken met de 25 grams
En ja….. de 49 grams is iets dichter geweven namelijk 24 draden/cm tegen 22 draden/cm vor de 25 grams

Daarnaast is het ook zeer goed om te weten welke sizing een glasweefsel bevat, dit bepaald namenlijk de hechting aan een bepaalde harssoort (epoxy/ polyester/vinylester/ phenol/ etc)
Vrijwel alles wat in de hobbywinkel verkocht word bevat een Amino silane sizing (Hexcel TF-970) en dat is een universele sizing die je met epoxy en polyester kunt. Gebruiken.

79CA79EA-DDF8-4F74-ACB4-4372CC8C1AD1.jpeg
 
Laatst bewerkt:
het spijt me maar dat is onjuist,
25 grams glasweefsel is geweven van EC5 5.5 vezels en de 49 grams is gemaakt van EC5 11 vezel
Wat betend dat zou je zeggen:
E staat voor Electric. (Er is ook ECR glas, dat is E glas maar dan zonder Boron en Fluorine)
2e letter (in dit geval C) is de aanduiding van het type filament, C is een “Continuous filament
5 is de aanduiding van de filamentdikte (let op…. Een glasdraad bestaat uit duizenden filamenten)
Het laatste cijfer geeft de texwaarde aan, 11 betekend dus 11 gram per 1000 meter

conclusie, 49 grams is gemaakt van een dikker zwaarder glasdraad vergeleken met de 25 grams
En ja….. de 49 grams is iets dichter geweven namelijk 24 draden/cm tegen 22 draden/cm vor de 25 grams

Daarnaast is het ook zeer goed om te weten welke sizing een glasweefsel bevat, dit bepaald namenlijk de hechting aan een bepaalde harssoort (epoxy/ polyester/vinylester/ phenol/ etc)
Vrijwel alles wat in de hobbywinkel verkocht word bevat een Amino silane sizing (Hexcel TF-970) en dat is een universele sizing die je met epoxy en polyester kunt. Gebruiken.


Bla bla bla.... Heel verhaal maar de praktijk blijkt anders te zijn.
Ook fabrikanten als Paritech, niet de eerste de beste, gebruiken 49 grams en om de reden die ik schrijf.
Gewichtstoename is verwaarloosbaar of is er niet maar de dichtheid van het weefsel is hoger dus stijver.

GJ
 
Ik begrijp dat het vervelend is als iemand iets verteld wat je nog niet wist, je kan het ook gewoon aannemen en er iets van leren.
Dat laatste is waarom ik het ook neerzet, de gegevens van de glasproducent spreken toch voor zich…
Dan kan je wel zeggen van …… jaaaaaaa maaar iemand van paritech ofwie ook maar zegt dit of dat

je zet jezelf enorm voor schut op deze manier en dat is niet nodig, jij hebt enorm veel kennis en vaardigheid en dan is het toch fantastisch als je weer iets nieuws leert…
 
Ik begrijp dat het vervelend is als iemand iets verteld wat je nog niet wist, je kan het ook gewoon aannemen en er iets van leren.
Dat laatste is waarom ik het ook neerzet, de gegevens van de glasproducent spreken toch voor zich…
Dan kan je wel zeggen van …… jaaaaaaa maaar iemand van paritech ofwie ook maar zegt dit of dat

je zet jezelf enorm voor schut op deze manier en dat is niet nodig, jij hebt enorm veel kennis en vaardigheid en dan is het toch fantastisch als je weer iets nieuws leert…

Ik ga altijd uit van de praktijk.
En alle fabrikanten en bouwers zeggen wat ik ook zeg.
Theorie en praktijk zijn niet altijd gelijk, dat zeg ik ook vaker.
Misschien dat het in andere toepassingen anders is maar in modelbouw en dan zeker mallenbouw gebruikt niemand 25 grams weefsel om de reden die ik noem.
Als 25 grams beter en ook lichter zou zijn zouden ze het zeker gebruiken, geld is geen issue.
En dat doen ze niet.
Vroeguh gebruikte ik altijd 25 grams, dus als ik iets nieuws leer, zoals 49 grams gebruiken, dan pas ik dat toe.

GJ
 
In mijn vakgebied is er een gezegde; Je moet eerst leren timmeren voor je kunt gaan knoeien.
Of wel je moet eerst weten waar je mee bezig bent (en natuurlijk de vaardigheid bezitten) om iets daarna op een praktische manier eventueel anders te kunnen doen (waarbij knoeien niet staat voor prutswerk).

Of wel je kunt niet iets maken zonder de theoretische achtergrond. Dat is de basis.
Als je die meester bent weet je waar je mee bezig bent en kun je keuzes maken.
Van proberen komen soms ongelukjes o_O

Ik houd mij nog altijd aanbevolen om kennis te vergaren over deze materie.
Ik moet toch eens leren hoe te kunnen knoeien. :)
 
Ik heb geleerd door te knoeien met polyester mallen en modellen.
En ik heb onder begeleiding van een topbouwer een echte 1:1 speedboot gebouwd en die ook met 120km/u over het IJmeer geknald.
Pas toen ik vliegtuigen wilde bouwen moest ik me verdiepen in epoxy.
Omdat ik niet beter wist kocht ik mijn spullen bij Polyservice.
En die hadden alleen 25gr weefsel.
Op een gegeven moment kwam ik in contact met andere bouwers en bedrijven.
Die kochten hun spullen ergens anders en die waren kwalitatief ook beter.
Paar dagen met een goede bouwer meegekeken en meegebouwd.
Toen zijn moedermallen geleend en zelf gaan bouwen.
Ook nog een seminar bij Webershock gevolgd en een dag bij HKM en Paritech meegelopen.
Dat zijn allemaal topfabrikanten.
En ze doen het vrijwel allemaal zoals ik het doe, om de reden die ik zeg.
Dat een fabrikant iets zegt kan voor een bepaalde toepassing kloppen maar in modelbouw, of specifiek vliegtuigbouw, gebruikt niemand 25 grams, allemaal 49 grams en dan verder met aramide (voor een deel van de romp) en carbon, voor een deel van de romp en de vleugels.
Ik heb ook andere mensen uit mijn mallen leren bouwen en die doen het nog exact zo en ook redelijk succesvol.
Ook de duitsers op rc network doen het zo.
Als topfabrikanten het zo doen waarom zou ik het dan anders doen, omdat een weefselfabrikant iets zegt?
Nuhh, ik ga uit van de praktijk.
Modellen van 7-8000 euro worden zo gebouwd, dus geld is geen issue, als het beter zou kunnen door bijvoorbeeld extrusion zullen ze dat zeker doen maar zelfs dat word maar zelden gedaan.
Een enkele propellerfabrikant doet dat.
En dingen als onder druk en vacuum in een verwarmde autoclaaf, er is maar 1 fabrikant waarvan ik weet dat die dat kan, maar ook dat gebeurd voor zover ik weet niet.

GJ
 
Ik ga toch maar over op 49 grams , ik ben al jaren lang een bouwer van hout bouw en oracover, dit is mijn
eerste piep schuim vleugel.
Albert
 
2X25=50

Kan je bij de schuim vleugel de vezels 2 keer 45 of 90 graden over elkaar leggen waar het enigszins sterkte behoeft.
En 1 keer een matje richting de vleugeltips.

Groet:Robin
 
.
@GJVO , het ging hier om de afwerking van een schaalmodel... helemaal niet over mallenbouw...
Student kwam al eerder met de toevoeging dat als je weefsel voor sterkte gebruikt (in bijvoorbeeld mallenbouw) het natuurlijk een andere zaak is, maar dat is de vraag hier niet.

maar in modelbouw, of specifiek vliegtuigbouw, gebruikt niemand 25 grams, allemaal 49 grams

Dat is natuurlijk klinkklare onzin, maar dat weet je zelf ook wel...
En als je daar echt van overtuigd bent moet je toch eens al die bouwverslagen van prachtige schaalkisten op bijvoorbeeld rcscalebuilder of in dit forum lezen...
Beide wordt heel veel gebruikt, zowel 25 grams weefsel als 50 grams weefsel.

En alle fabrikanten en bouwers zeggen wat ik ook zeg.

Nee dus, zowel iemand als Mugen met echt goede theoretische- en praktische kennis niet, en ik met behoorlijk wat bouwervaring ook niet... en dat zijn er maar twee die zich hier uitspreken...

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Afwerking van een schaalmodel, mallenbouw.
49 grams is dichter, minder ruimte tussen de draden dus makkelijker af te werken, ook schaalmodellen.
2x 25 grams is geen oplossing, ook niet omdat je dan luchtinsluitingen tussen de 2 lagen kan krijgen.

Ik ken echt helemaal niemand die 25 grams gebruikt.
Ja, beginners of mensen die 49 grams niet kennen.
En dan Mugen theoretische kennis heeft wil niet zeggen dat ie goed modellen kan bouwen.

Ik ken mensen die enorme theoretische kennis hebben van bepaalde dingen maar er in de praktijk niks mee kunnen.
Je kan best mooie resultaten halen met 25 grams, is mij ook altijd gelukt maar 49 grams werkt gewoon veel beter en lekkerder.
Probeer het maar eens.
Ik wil je desnoods wel een metertje opsturen.
GJ
 
Afwerking van een schaalmodel, mallenbouw.
49 grams is dichter, minder ruimte tussen de draden dus makkelijker af te werken, ook schaalmodellen.
2x 25 grams is geen oplossing, ook niet omdat je dan luchtinsluitingen tussen de 2 lagen kan krijgen.

Ik ken echt helemaal niemand die 25 grams gebruikt.
Ja, beginners of mensen die 49 grams niet kennen.
En dan Mugen theoretische kennis heeft wil niet zeggen dat ie goed modellen kan bouwen.

Ik ken mensen die enorme theoretische kennis hebben van bepaalde dingen maar er in de praktijk niks mee kunnen.
Je kan best mooie resultaten halen met 25 grams, is mij ook altijd gelukt maar 49 grams werkt gewoon veel beter en lekkerder.
Probeer het maar eens.
Ik wil je desnoods wel een metertje opsturen.
GJ
Wat wil je daar mee zeggen GJ ?
Dat ik met ruim 20 jaar fulltime praktijk ervaring geen glasmatje in een mal kan leggen ?
Wil je soms beweren dat een modelvliegtuigje in elkaar plakken zo specialistisch werk is dat je daar seminars en cursussen voor moet volgen ?
 
Mwoh.... Ik heb wel wat dingen van Mugen voorbij zien komen.


Zeer innovatieve manieren om dingen te maken die hij me liet zien. Ook hoe hij zijn mallen maakte voor bijvoorbeeld wielkuipjes van een toestel

Ook de 1op1 race auto waar hij een carrosserie voor maakte. Motorrace teams die bij hem kwamen voor kuipdelen. Jachtbouw.
En het zag er allemaal super gelikt uit!



En niet te vergeten echte vliegtuigen.
Reparatie (carbon meende ik) aan een 1op1 kist die een tailstrike had gehad. En vervolgens ook nog eens door een inspectie heen gekomen. Vermoedelijk wat grondiger dan bij een club keuring.




Als je hem naar informatie vraagt over zijn bouwwerken krijg je inderdaad het daarbij behorende theoretische gedeelte goed onderbouwd te horen.

Ik wist geen niet veel over epoxy en glassen. Daar hebben we toch wel wat uren op Whatsapp over gesproken.

Vandaar ook zijn bijnaam: Carbon boer.

Ik denk dat men zijn advies wel ter harte mag nemen. Of niet natuurlijk.

Maar dat is uiteraard ieder voor zich.
 
Laatst bewerkt:
Owja, en de carbonnen parts voor een Rivall 1/5 prototype gemaakt, chassis, body etc.

Toevallig heb ik dat model in mijn bezit gehad eer ik Richard überhaupt kon.


Screenshot_20220315-213350_Photos.jpg
Screenshot_20220315-213223_Photos.jpg
Screenshot_20220315-213258_Photos.jpg
Screenshot_20220315-213334_Photos.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg niet dat Richard het niet kan maar ik heb nooit 1 model van hem gezien en ik ken vrij veel mensen die theoretisch heel goed zijn maar praktisch niet veel kunnen.
Ik ben van de praktijk en theorie interesseert me niet heel veel.
Om een model te bekleden zou ik nu bespanpapier nemen ipv glasweefsel.
Dat heb ik weer van Bruno van Hoek (ook een oudgediende) geleerd.
Dan heb je vrijwel geen nabewerking.

GJ
 
Nee, het staat niet echt ergens beschreven.
Hier koop je het relatief goedkoop.
https://modellstudio.de/Solartex-Solarfilm-Oracover/Bespannseide-Bespannpapier
Het heet japanpapier.
Normaal gesproken gebruik je spanlak maar ik heb getest en het werkt met PU lak, parketlak en Bruno gebruikt celluloselak.
Beetje opschuren en je hebt een gladde ondergrond die klaar is om te spuiten.
Brengt ook een beetje sterkte (hardheid) maar minder dan weefsel.
Ik ben met de romp van de Blue Angel bezig om die helemaal in het bespanpapier te zetten.
Het is net als vierkantweefsel, om bochten heen zetten is lastig dus je moet vrij veel knipjes zetten.

GJ
 
Ik zeg niet dat Richard het niet kan maar ik heb nooit 1 model van hem gezien en ik ken vrij veel mensen die theoretisch heel goed zijn maar praktisch niet veel kunnen.
Ik ben van de praktijk en theorie interesseert me niet heel veel.
Om een model te bekleden zou ik nu bespanpapier nemen ipv glasweefsel.
Dat heb ik weer van Bruno van Hoek (ook een oudgediende) geleerd.
Dan heb je vrijwel geen nabewerking.

GJ

De foto's zijn van een model dat Richard heeft gemaakt?!

Dus suggereren dat hij praktisch niet veel kan lijkt mij niet geheel op zijn plaats.

Een foto van een vliegtuig model dat hij heeft gemaakt kan ik je niet aanleveren.

Jammer genoeg is mijn telefoon recent stuk gevallen. Anders had ik nog wel wat foto's van zijn bouwwerken kunnen sturen.
Bovenstaande foto's stonden nog in een oude cloud.
 
Back
Top