50/60cc twin benzinemotor in helicopter

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Flyingfloris78, 30 aug 2019.

  1. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ja precies, die buizen perforeren en dan alsnog in de bierflessen steken.
    Ik ben dik tevreden met het dempende vermogen van die bierflessen, en ik denk dat ik met die ophangbeugels van Krumscheid precies heb gevonden wat ik nog nodig heb.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat doet, zoals ik al zei, heel iets, ALS je de pijpjes ook afdopt. Maar het effect is eigenlijk teleurstellend weinig.
     
  3. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Vanmorgen even snel een tijdslotje kunnen vinden om even snel de Trex uit te laten, dit keer gelukkig met de bierfles dempers erop, dit klinkt zoveel beter. De pijpjes van de originele can mufflers heb ik gewoon origineel gelaten, geen gaatjes erin geboord. Het was best winderig vanmorgen maar daar heeft de heli aan…
    Dit vliegt zo fijn!!

     
    Raymond3D en Johannes59 vinden dit leuk.
  4. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Maar weer eens een update over de twin cylinder.
    In de winter niet gevlogen, alleen de heli ge-upgrade. Nieuwe Servo setup, direct to swash van de Align Trex 700L. De tailboom verdikt, vond die dunne van de stretch 800 wel erg dun. Nieuwe sterkere start-as en vooral de start-as hexagonal, nu zit ie écht vast op de as!
    Nu dacht ik eindelijk alle kinderziektes gehad te hebben, maar nee hoor, tijdens het vliegen liep de cilinder temperatuur behoorlijk op terwijl een beter ingelopene motor toch eigenlijk wat koeler zou moeten lopen.
    Vorig jaar liep de temp op tot +/- 130 graden, nu is het weer 150 graden…
    Omdat ik toch start-as bevestiging 2.0 moest inbouwen meteen maar een de koelfan bekeken.
    Wat blijkt: het 3D geprinte nylon blijkt behoorlijk uit te rekken door de centrifugale krachten .

    IMG_6977.JPG

    In stilstand klemt de fan op zijn hub en was geborgd tegen verdraaien door 2 nokjes (op de foto zie je alleen nog de halve maan vormige gaten waar vroeger nokjes zaten) die in de doorlopende schroefgaten voor de koppeling vallen. Door het uitrekken bij 7500 rpm is de fan langzaam gaan slippen en minder gaan koelen.
    Wil nu radiaal een paar pennetjes in de hub maken en bijbehorende nokjes in de fan, eventueel nog wat lijm erbij en dan hopen dat ie niet meer gaat slippen en weer koelt zoals voorheen.
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    wel mooi dat de reden van het warmer lopen zo goed aan te wijzen is:D

    maar, als er blijkbaar bij die toeren zoveel beweging in de fan zit, zou een kleine extra ondersteuning extra dan niet beter zijn?
    ander materiaal, wat extra gepast materiaal, de onderkant van de fan dubbelen met iets?
    zou jammer zijn als de boel bij langdurig gebruik een keer eraf spettert
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  6. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ik zat al te denken om om de buitenrand een ijzerdraad of iets in die trend te spannen die de boel bij elkaar houdt.
    Of een fan laten spuitgieten, maar dat is voor een enkele fan niet echt rendabel schat ik.

    Ik ga eens bellen met m’n 3D printer, wie weet weten zij een steviger materiaal.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    een paar strengen carbon langs de rand verlijmen met epoxy oid?
    rond passend plaatje alu eronder, goed door en door vastmaken?
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als de fan te printen is, is hij vermoedelijk ook CNC te frezen uit volmateriaal.
     
  9. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Als de fan te printen is, is hij vermoedelijk ook CNC te frezen uit volmateriaal.

    Vast wel Brutus, maar probeer voor zulke klusjes maar eens een goedkoop adresje te vinden!
     
  10. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Inderdaad Johan.

    En inderdaad Brutus, het is echt wel te frezen maar dan loopt de prijs behoorlijk op ben ik bang, dat is voor de hobby niet meer leuk denk ik.
    Ik heb een redelijk goedkoop adresje voor m’n freeswerkjes, ik zal hem voor de grap eens vragen wat dat zou gaan kosten.
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zou ik niet weten... Ik ken verscheidene mensen die freestafels hebben waarmee CNC gefreesd kan worden, en je hoeft geen metaal te gebruiken, he? Een fan kan ook uit POM of zoiets gefreesd worden, en dat lijkt mij een stuk sneller en betaalbaarder, en op "hobby-grade" machines te doen.

    Het zou mij totaal niet verbazen dat mensen die bijvoorbeeld short-kits maken (zoiets als RC Europe denk ik) ook in staat zouden kunnen zijn om jouw fan te frezen uit POM of Delrin.
     
  12. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Het is PA (6, 6.6 of 12?) van welke fabrikant?
    Als ik de fan zo zie zou ik eerder denken aan plastische vervorming door teveel aan warmte?

    Het is overigens uit te rekenen of de krachten op de fan inderdaad te hoog zijn. Wellicht kun je daarmee beter duiden of dit Nylon filament niet sterk genoeg is.

    Mijn sterkteleer docent zei altijd: "een fietsframe kun je ook van peperkoek maken, dan ziet het er alleen anders uit!" Wat hij daarmee bedoelde is dat met de vorm van een object de stijfheid kan toenemen (en vice versa) waar nodig.

    Als je niet veel haast hebt wil ik wel een berekening maken. Dan moet ik wel het 3D model hebben, en liever niet als STL.
     
    Flyingfloris78 en Johannes59 vinden dit leuk.
  13. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Plastische vervorming is het niet volgens mij: als ik de fan in stilstand op m’n werkbank bekijk is deze nog precies hetzelfde als toen ik deze monteerde, de fan klemt nog precies evenveel op de hub als toen deze “nieuw” was. Alleen zie je op de hub en aan de binnenkant van de fan “slipsporen”, de nokjes die in de schroefgaten van de hub zouden vallen zijn inmiddels weg daardoor kan de fan bij genoeg uitrekking (rpm) draaien om de hub. De fan is SLS geprint met PA12, geen idee welke fabrikant.

    Haast heb ik niet, dit project loopt inmiddels al enkele jaren .
    Ik heb op dit moment m’n laptop met de 3D files niet bij me, maar vanaf woensdag zou ik je een 3D tekening kunnen sturen voor een berekening, ben wel benieuwd!
    Ik werk met Fusion 360, daarin zou ik die berekening ook zelf moeten kunnen maken alleen heb ik (nog) geen idee hoe…
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  14. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik heb hier enkele impellers voor mijn waterjet laten printen in hetzelfde materiaal. In SLS bij ShapeWays. Daarvan kan ik de benodigde gegevens wel achterhalen.

    Dat is erg sterk materiaal!
    Maar alles heeft een grens.

    Inderdaad zou je dit zelf kunnen simuleren in Fusion 360. Maar FEA/FEM vergt wel wat voorkennis.
    Zodra je de files kunt versturen, laat maar weten. Ik zal je mijn e-mail toesturen via pb.
     
  15. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Inmiddels het Fusion 360 model gehad van Floris, en in SolidWorks Simulation gezet.
    Dit kun je overigens ook in Fusion doen met het juiste abonnement, echter voor de snelheid doe ik het in de software die ik ken.

    Helifan_Nylon12_SLS_7500RPM_785RadSec.JPG
    Hier de zog. stressplot.
    Dit is een weergave van de maximale spanningen in het materiaal wanneer dit wordt bloot gesteld aan 7500 RPM, oftewel in wetenschappelijke notatie 785 rad/sec.

    Het materiaal moet een maximale spanning aankunnen van 48 Mpa, wat overeenkomt met 48 N/mm^2.
    (zie PDF van Shapeways)

    Dat vertaald zich:
    Als je ergens willekeurig deze fan doorzaagt, dan kan een vierkante millimeter van dit materiaal zowel in trek- als duw/drukrichting 48 Newton weerstaan.
    Omgerekend naar "Janboerenverstand" is dat 4,9 Kg per vierkante millimeter.
    Dus theoretisch als je met CA lijm een haakje weet te lijmen aan een vierkante millimeter aan dit materiaal, dan bezwijkt het materiaal pas als je daar 4,9Kg aan hangt.
    En aangezien het veel meer vierkante millimeters zijn mag je dit gewicht vermenigvuldigen met de oppervlakte.

    Ter referentie, "pisbakkenstaal" (goedkoopste constructiestaal, of in deze tijden van schaarste beter minst dure te noemen) doet minimaal 160N/mm^2, oftewel ruim 16 Kg per millimeter oppervlakte van de doorsnede.
    Dus 1000 vierkante millimeter kan maximaal 16 ton dragen!
    Dat is een staaf met een diameter van Ø36mm.

    De maximale spanning die ik meet is minder dan 3,0 Newton/mm^2, oftewel stelt weinig voor.
    Je zit ver van de 48N/mm^2 toelaatbaar af.
    Overigens werk je met ieder product of constructie altijd in factoren dat je daar vandaan moet blijven, ook wel veiligheidsfactor of marge genoemd.
    Zo hanteren bouwkranen een factor tussen de 5 en 9, al naar gelang het specifieke onderdeel.
    Vertaald betekent dit dus dat de kraan 5 tot 9 meer gewicht aan zou kunnen.
    Maar dan kom je in een gevaarlijke situatie...

    Hier de verplaatsing, of uitzetting in dit geval onder invloed van 785 rad/sec:
    Helifan_Nylon12_SLS_7500RPM_785RadSec_displacement.JPG
    Op de totale diameter iets meer dan 2 millimeter.


    Wat heb ik niet meegenomen in deze studie:
    • Zwaartekracht 9,81 m/s^2.
    • Weerstand veroorzaakt door de lucht die deze ventilator verplaatst
    • Warmte
    Zwaartekracht is eenvoudig toe te voegen, echter op 7500 RPM zal dat weinig toevoegen.
    Verwaarloosbaar ws.

    Weerstand door de lucht moet je berekenen in zog. CFD (Computed Fluid Dynamics) simulatie software.
    Hier gebruikte ik tot 19 april jl. SimScale voor, maar die hebben voor hobbyisten de deur dicht gegooid.
    Ben bezig om hier een alternatief voor te krijgen via mijn werk op dit moment.

    aangezien 7500RPM niet een heel hoog toerental is en lucht vrij goed vloeit verwacht ik hier ook niet heel veel van.

    Voor mij blijft de warmte nog steeds een zorgenkind.
    Echter ik lees in de sheet van ShapeWays dat de smeltemperatuur 176°C is, en de viscoze temperatuur daar 13°C lager ligt.
    Dat is de temperatuur waarin de technische eigenschappen vrijwel verdwijnen omdat de faseverandering van vaste stof naar vloeistof is ingezet.
    Overigens gaan kunststoffen meestal al bij lagere temperaturen dit gedrag vertonen, hetgeen niet in de sheet vermeld is helaas.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Wat gaaf Michiel, hartstikke bedankt!

    Ik ga toch eens kijken of ik dit met mijn educational subscription van Fusion 360 ook voor elkaar kan krijgen.
    Maar goed om te zien dat het “maar” 2mm uitrekt, zover ik kan zien rekt de ring rondom de hub ongeveer 0,3-0,4mm uit, dat is genoeg om te gaan slippen.

    Ik heb vandaag de fan nog eens goed bekeken en gepast en gemeten om de hub maar ik kan geen tekenen van scheuren of plastische vervorming vinden, de fan blijft nog wel even heel.
    Ik heb in de hub radiaal een paar bolkopboutjes aangebracht en in de fan daarvoor bijbehorende nokjes gevijld, die zouden het slippen moeten tegenhouden.
    Verder ga ik na dit seizoen een stalen hub in plaats van deze aluminium hub laten maken met waarschijnlijk een vierkante opname voor de fan. De stalen hub werkt dan ook beter als vliegwiel (wat zwaarder). Het gat in het midden van de fan wordt dan dus ook vierkant, dit zal niet meer gaan slippen.

    Volgens mij valt dit wel mee, de fan zit vooraan in de koelingsstroom, op de hub op de krukas. De crankcase zal zeker warmte uitstralen maar de cilinders worden continue koel geblazen, deze worden ook “maar” 130 graden, zodra de koelfan weer doet wat ie moet doen.
    Ook de fan-shroud die strak om de koelribben van de cilinders zit is geprint met dezelfde PA12, zelfs daar zie je nauwelijks hitte sporen.

    Ik ga de aangepaste fan en hub binnenkort weer in elkaar zetten en dit seizoen lekker verder vliegen, zodra de nieuwe fan en stalen hub getekend zijn zal ik die ook maar eens laten maken.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Het sheet kan ik niet openen.
    Wel met veel respect de beide afbeeldingen, waarop de inwerking van de krachten duidelijk staan.
    Henk
     
  18. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Omwille van de rekensnelheid heb ik het model "cyclisch symmetrisch" gemaakt door die gaten en nokken te verwijderen. De software is in staat 1/18 taartpunt zo uit te rekenen al ware het een compleet wiel.
    Wat sterkte betreft doen die nokken en gaten weinig af aan de sterkte van het totale ontwerp.

    Ik vermoed ook dat de warmte mee valt. Echter vloei is bij alle thermoplastische kunststoffen een aandachtspunt. Met name warmtebronnen (denk aan de 3D geprinte vliegtuigen in de zon) alsook flinke en langdurige belasting. Een helikoptervlucht valt daar zeker niet onder ;)
    130°C lijkt mij al voldoende voor vloei problemen, permanente vervorming!

    Standaard zag ik het niet in de user interface van Fusion 360. Het is volgens mij een add-in of cloud-dienst. Ik heb werk gezien van studenten die Fusion gebruiken (vanwege dat dit het enige 3D cad programma is wat ook op Apple beschikbaar is). Dit soort simulatie software wordt ook FEM of FEA genoemd.

    Op zich is statische simulatie niet moeilijk. Geheel anders wordt het wanneer er warmte bij komt of stromingsleer (CFD). Letterlijk hogere wiskunde!

    @Stoompomp : ik meen mij te herinneren dat dit niet de eerste keer is dat u een pdf bestand niet open krijgt ;)
    Ligt aan de PC of browser.
    Tip: download dit PDF bestand naar Mijn Documenten. En dan in de internetbrowser File/Bestand > Open...browse/navigeer naar de PDF en het zal openen!
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Nu op de Android, morgen kijken op de Windows pc.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  20. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    IMG_7062.JPG
    De cooling fan blijkt toch ook limieten te hebben. Ik had de fan lichtelijk aangepast zodat deze niet meer zou slippen.
    Slippen deed ie inderdaad niet, wel uit elkaar knallen. Gelukkig gebeurde dit al op de grond bij iets meer dan stationair toerental, dus de schade valt mee. De fan shroud valt nog te lijmen.
    Dus we gaan iets eerder beginnen met Cooling fan V2.0, de aluminium hub kan ik nog wel aanpassen.
    Zou dit dan écht het laatste zijn wat nog aangepast moet worden om fatsoenlijk te kunnen vliegen?
     

Deel Deze Pagina