Veerhaven 9 dolfijn 1:35

Na aanraden van een paar forumleden heb ik besloten om toch een bouwverslag te maken.
Nu een half jaar geleden ben ik gestart met de bouw van een veerhaven duwboot, en wel de veerhaven 9, de laatste duwer van veerhaven gebouwd door werf de biesbosch. Kooiman wilde geen tekeningen vrijgeven van de nieuwere, door hen gebouwde veerhavens, en dus werd het maar een oudere, gebouwd in 1999. Ik heb al eerder een zeilschip gebouwd, maar doordat ik nu matroos in de binnenvaart ben vond ik het toch interessanter om een van de reuzen van de rijnvaart te bouwen.

Mijn veerhaven word gebouwd in schaal 1:35 wat een lengte van 114 cm en een breedte van 42 cm betekent. Een duwbak word op deze schaal 200 bij 30, toch wel groot...

Ondertussen ben ik bezig met de complexe rompvorm. Het vlak word met latjes beplankt, de zijen met vliegtuigtriplex. Dit gaat nig even tijd in beslag nemen:jan:.

Ook waterdichtheid word nog een uitdaging, op schaal ligt het schip amper 3 cm uit! Ook hiervoor maak ik een verslag aan, om wijze tips te krijgen van de ervaren rotten...

De echte:
IMG_20220322_160713.jpg


Boeg van het model:
IMG_20220617_184048.jpg


En van de echte:
1642260664686.jpg


Rompvorm achterschip:
IMG_20220211_112320.jpg


Er komt nog wel een post met fotos hoe het er nu uitziet, dit zijn oude fotos...

Word vervolgd
 
Leuk model Ronk. Zeker omdat de Veerhavens regelmatig hier over de Noord en de Oude Maas varen. Ik zet.mijn stoeltje klaar en lees lekker met je mee. Succes met de bouw, Roelof.
 
Hallo Ronk, Welkom in deze afdeling van het Forum. Goed dat je in de binnenvaart werkzaam bent. Dat geeft meer inzicht in benamingen van onderdelen en ook gevoel voor het gedrag van schepen. Om te bouwen is een duwboot technisch wel een uitdaging. Op schaal 1:33 kun je je lekker uitleven in details. Maar binnenschepen en vooral duwboten hebben een beperkte diepgang. Dat "wreekt" zich min of meer op de diameter van de schroeven, de stuwkracht daarvan en de windgevoeligheid. Maar bij de 1:1 schepen heeft me daar oplossingen voor gevonden en dat moet op schaal ook wel lukken. Morgen verdet. Gr. Klaas.
 
Leuk model Ronk. Zeker omdat de Veerhavens regelmatig hier over de Noord en de Oude Maas varen. Ik zet.mijn stoeltje klaar en lees lekker met je mee. Succes met de bouw, Roelof.
Dan moet u ook maar eens opletten of de Helena Geertje voorbij komt, daar vaar ik op ...
Hard zal het niet gaan hoor voorlopig, want de romp is een hoop werk met die drie tunnels...

Hallo Ronk, Welkom in deze afdeling van het Forum. Goed dat je in de binnenvaart werkzaam bent. Dat geeft meer inzicht in benamingen van onderdelen en ook gevoel voor het gedrag van schepen. Om te bouwen is een duwboot technisch wel een uitdaging. Op schaal 1:33 kun je je lekker uitleven in details. Maar binnenschepen en vooral duwboten hebben een beperkte diepgang. Dat "wreekt" zich min of meer op de diameter van de schroeven, de stuwkracht daarvan en de windgevoeligheid. Maar bij de 1:1 schepen heeft me daar oplossingen voor gevonden en dat moet op schaal ook wel lukken. Morgen verdet. Gr. Klaas.

Is het een idee om bijvoorbeeld vierkante kimmen te maken tegen het verwaaien?

Even over wat ik wil gaan bouwen:
De veerhaven duwboten hebben 2 boegschroeven, alle 2 wil ik ze werkend maken. Voor het varen met een losse boot is een boegschroef al zat, dus waarschijnlijk sluit ik er voorlopig slechts 1 aan. Omdat een boegschroef van raboesch best prijzig is zijn we bezig met het zelf printen ervan.

De veerhavens hebben 3 schroeven, ik wil ze graag ook alle 3 onafhankelijk bestuurbaar maken. Dit was het idee van klaas:
Hallo Ronk, Ondanks dat Herby en ik vaak in dezelfde richting denken, wijk ik deze keer af. Voor mijn Smit Finland had ik een F-14 met Navy-stick gekocht, maar vond het niet prettig navigeren. Voor mij werkt het beter met normale sticks. Als ik het voor een 3- motorige duwboot in moest richten dan zou ik het doen als volgt. De zender moet daartoe wel geschikt zijn.
Sturen rechter stick horizontaal.
Boegschroef linker stick horizontaal.
BB motor linker stick verticaal.
SB motor rechter stick verticaal
Middenmotor met een mix-functie d.m.v. een schakelaar koppelen aan BB en SB motor en bedienen met linker stick verticaal.
Op die manier kun je in kleine ruimtes optimaal manoeuvreren en op de lange strek lekker gemakkelijk varen.
Kijk maar of het je aanspreekt. De zender moet dan wel over mix-functie en schakelaar beschikken.
Gr. Klaas.
Lijkt me inderdaad een goed idee, zijn er nog meer suggesties?

Verder wil ik de boot uitrusten met elektrische koppellieren.
 
Lege duwbakken verwaaien nogal, dus die zou ik vierkante kimmen geven. Bij de duwboot heeft dat, wegens haar korte lengte, niet zoveel effect. Hoe geprinte boegschroeven zich qua slijtage gedragen heb ik geen ervaring mee. Houd wel rekening met onderhoud van die dingen en bouw zo dat je er later nog bij kunt. En nu we toch in die hoek zitten; misschien is het een optie om voorloptig alleen de buizen, voorzien van deksels waar het aandrijvingsmechanisme komt, te plaatsen. Eigenlijk worden die boegschroeven alleen maar gebruikt als er in de dalvaart gestopt moet worden. In wezen is het voor de duwcombinatie dan een hekschroef.
Op schaal varend heb je die situaties niet. Of je moet op de Luntersche beek gaan varen. Geen idee eigenlijk of daar stroom loopt.
Wat voor koppelsysteem heb je in gedachte? Op afstand bedienbaar zou ik voor een soort trekstang met haak of nok kiezen. Die valt dan op het andere schip in een soort houder. Bos en Kalis had op sommige duwboten met zandbakken zo'n systeem. Daarmee voeren ze tussen IJmuiden en Amsterdam. Kijk maar of je iets met deze info kunt. Gr. Klaas.
 
Op zich ben ik nog niet zo bezig met de bakken, die gaan pas komen als de duwer af is. Wel wil ik zoveel mogelijk uitbreidingsopties alvast inbouwen, zodat ik later niet meer hoef te zagen enzo
 
Ja, dat snap ik, maar je zult je toch vooraf een beeld moeten vormen hoe je een en ander aan wilt en nog belangrijker kunt aanpakken. Toen ik in 1962 begon met mijn tankertje (avatar) benaderde ik modelbouw heel anders dan nu. Gelukkig hebben we nu veer meer mogelijkheden dan toen en is RC werk veel uitgebreider en betaalbaar geworden. Aan de andere kant moet je het niet onderschatten en zijn er veel dingen om (alvast) rekening mee te houden. En probeer zoveel mogelijk dingen zelf te maken. Geeft inzicht in de materie en gemakkelijk als het op repareren aankomt. Ik begrijp dat je de duwboot min of meer van tekening bouwt. In een model 1:33 kun je redelijk wat kwijt, maar een van de eerste uitdagingen waar je tgenaan loopt is de ruimte in het model. Een binnenvaartschip is naar verhouding ondiep. Bij deze duwboot zal de afstand tussen dek en vlak ongeveer 9 cm bedragen. Daarvan gaan de materiaaldikten nog af, dus blijft er ongeveer 8 cm over. Waar je meestal over struikelt zijn de spanten. Probeer die zo stategisch mogelijk over de romp te verdelen. Houd rekening met motoren, schroefassen en accu('s). Makkelijker geschreven dan gedaan, want voor je de afmetingen weet moet je eerst de keuze maken welke motoren te gebruiken. Denk dan eens aan brushless. Die gaan wat spaarzamer met stroom om dan borstelmotoren. Maar 3 aandrijfsets (zie) link hakken er financieel wel in.
https://www.rc-point.nl/rc-electron...-incl-regler-wave-25a-pakket/a-16024-20000339
Er zijn wel goedkopere mogelijkheden, maar dan moet je de weg wel een beetje weten. Zelf ben ik een hoop wijzer geworden over bruslhless aandrijvingen uit het bouwverslag van Lex Verkuijl (zie link).
https://www.modelbouwforum.nl/threads/havensleper-yarra-van-deans-marine.236592/page-6
Vaak zie je dat er veel te zware regelaars worden gebruikt, maar dat heeft voor een schip helemaal geen zin. Daar wordt het vremogen in wezen bepaald door de schroef en het toerental. Lex verwijst daar ook naar.
Schroefassen en koppelingen. Kijk wat je inclusief motor aan lengte kwijt kunt. Zelf gebruik ik niet de dure Raboesch assen. Zoveel draaiuren maakt het spul ook weer niet. Gesmeerd met uierzalf loopt het lekker en geen lekkage. Hier een link. Er is ook een kortere uitvoering met een 130 mm lange as en een 90 mm lange koker.
https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...4-x-m4-x260mm-ro1443-envelop/a-71369-20000346
Qua koppeling gebruik ik het liefst cardankoppelingen. Loopt geruisloos en vangt minder goede uitlijning op. Er zijn ook andere mogelijkheden, maar voor de sterke brushless motoren zijn rubber koppelingen (slang) niet sterk genoeg, of slippen. https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...rdan-44-3-2-4-en-4mm-envelop/a-71370-10000257
Diameter van de schroeven zal rond 50 mm liggen. Deze is er in links en rechts.
https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...l-50mm-m4-nr-534-50t-envelop/a-72401-20000467
Raboesch heeft nog mooiere, maar dan betaal je ongeveer 3x zoveel.
Goedkoper kan ook, maar dan heb je plastic exemplaren. Geen idee of ze het geweld van een brushless motor op den duur aankunnen. Zijn er in linkse en rechtse uitvoering.
https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...aiend-3-blads-ro1472-envelop/a-10949-20000344
Bij RC Point zijn ze in jul en augustus met vakantie. Maar je kunt je op die site goed orienteren.
Ga je voor Brushless, neem dan een accu met een laag voltage. Anders maken je motoren veel te veel toeren.
Neem je borstelmotoren kijk dan goed naar het toerental. Maximaal 3.000 tot 5.000 toeren. Met 5.000 toeren en een spoed van 50 mm kom je al op 15.000 meter. Reken voor het gemak even 50% slip, dan zit je op 7,5 km. De theoretische rompsnelheid van je model is iets meer dan 5 km/uur.
Kijk eerst eens of je een en ander in je model kunt passen. Heb vergeten om naar accu's te kijken, maar die in bijgaande link link lijkt me wel iets. Zet wel twee parallel dan heb je 10 Ah aan capaciteit.
Het eerste wat je denk ik nodig zult hebben zijn schroefassen. De rest kan wel even wachten. Quartel heeft de as met 90 mm koker ook. Kijk zelf maar even. Gr. Klaas.
https://quartel.nl/product/robbe-schroefas-90-m-as-4-x-130mm-ro1441/
 
In 1999 ben ik aanwezig geweest bij de oplevering van de IX.
Voor mij vielen twee dingen op:
- De bovenbouw stond op rubbers om de rillingen van de motoren niet door te geven naar de accommodatie,geheel in overeenstemming met de bemanning.
- Er werd wel gelaimd, dat de aandrijving vele procenten efficiënter was, maar niet waardoor.
Op de XI zijn geen Kort straalbuizen gebruikt.
Een wijlen collega van EECV heeft samen met een professor van de TU een manier bedacht om het schroefwater beter te sturen.
De oplossing was een hydraulisch aangestuurde plaat boven de schroeven, die het schroefwater omlaag drukt, om "hees" slaan te voorkomen.
De hydraulische plaat drukte bij groot vermogen het schroefwater omlaag, waardoor het achterschip bij laagwater voldoende wateraanvoer had.
Hij kwam vaak naar mijn afdeling voor ondersteuning.
Of er ooit een patent is gegeven op zijn werk weet ik niet, maar het zou wel een verklaring zijn, dat de werf de tekeningen niet beschikbaar wilt stellen.
 
Wat een hoop info allemaal, bedankt!

Ja, dat snap ik, maar je zult je toch vooraf een beeld moeten vormen hoe je een en ander aan wilt en nog belangrijker kunt aanpakken. Toen ik in 1962 begon met mijn tankertje (avatar) benaderde ik modelbouw heel anders dan nu. Gelukkig hebben we nu veer meer mogelijkheden dan toen en is RC werk veel uitgebreider en betaalbaar geworden. Aan de andere kant moet je het niet onderschatten en zijn er veel dingen om (alvast) rekening mee te houden. En probeer zoveel mogelijk dingen zelf te maken. Geeft inzicht in de materie en gemakkelijk als het op repareren aankomt. Ik begrijp dat je de duwboot min of meer van tekening bouwt. In een model 1:33 kun je redelijk wat kwijt, maar een van de eerste uitdagingen waar je tgenaan loopt is de ruimte in het model. Een binnenvaartschip is naar verhouding ondiep. Bij deze duwboot zal de afstand tussen dek en vlak ongeveer 9 cm bedragen. Daarvan gaan de materiaaldikten nog af, dus blijft er ongeveer 8 cm over. Waar je meestal over struikelt zijn de spanten. Probeer die zo stategisch mogelijk over de romp te verdelen. Houd rekening met motoren, schroefassen en accu('s). Makkelijker geschreven dan gedaan, want voor je de afmetingen weet moet je eerst de keuze maken welke motoren te gebruiken. Denk dan eens aan brushless. Die gaan wat spaarzamer met stroom om dan borstelmotoren. Maar 3 aandrijfsets (zie) link hakken er financieel wel in.
https://www.rc-point.nl/rc-electron...-incl-regler-wave-25a-pakket/a-16024-20000339
Er zijn wel goedkopere mogelijkheden, maar dan moet je de weg wel een beetje weten. Zelf ben ik een hoop wijzer geworden over bruslhless aandrijvingen uit het bouwverslag van Lex Verkuijl (zie link).
https://www.modelbouwforum.nl/threads/havensleper-yarra-van-deans-marine.236592/page-6
Vaak zie je dat er veel te zware regelaars worden gebruikt, maar dat heeft voor een schip helemaal geen zin. Daar wordt het vremogen in wezen bepaald door de schroef en het toerental. Lex verwijst daar ook naar.
Schroefassen en koppelingen. Kijk wat je inclusief motor aan lengte kwijt kunt. Zelf gebruik ik niet de dure Raboesch assen. Zoveel draaiuren maakt het spul ook weer niet. Gesmeerd met uierzalf loopt het lekker en geen lekkage. Hier een link. Er is ook een kortere uitvoering met een 130 mm lange as en een 90 mm lange koker.
https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...4-x-m4-x260mm-ro1443-envelop/a-71369-20000346
Qua koppeling gebruik ik het liefst cardankoppelingen. Loopt geruisloos en vangt minder goede uitlijning op. Er zijn ook andere mogelijkheden, maar voor de sterke brushless motoren zijn rubber koppelingen (slang) niet sterk genoeg, of slippen. https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...rdan-44-3-2-4-en-4mm-envelop/a-71370-10000257
Diameter van de schroeven zal rond 50 mm liggen. Deze is er in links en rechts.
https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...l-50mm-m4-nr-534-50t-envelop/a-72401-20000467
Raboesch heeft nog mooiere, maar dan betaal je ongeveer 3x zoveel.
Goedkoper kan ook, maar dan heb je plastic exemplaren. Geen idee of ze het geweld van een brushless motor op den duur aankunnen. Zijn er in linkse en rechtse uitvoering.
https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...aiend-3-blads-ro1472-envelop/a-10949-20000344
Bij RC Point zijn ze in jul en augustus met vakantie. Maar je kunt je op die site goed orienteren.
Ga je voor Brushless, neem dan een accu met een laag voltage. Anders maken je motoren veel te veel toeren.
Neem je borstelmotoren kijk dan goed naar het toerental. Maximaal 3.000 tot 5.000 toeren. Met 5.000 toeren en een spoed van 50 mm kom je al op 15.000 meter. Reken voor het gemak even 50% slip, dan zit je op 7,5 km. De theoretische rompsnelheid van je model is iets meer dan 5 km/uur.
Kijk eerst eens of je een en ander in je model kunt passen. Heb vergeten om naar accu's te kijken, maar die in bijgaande link link lijkt me wel iets. Zet wel twee parallel dan heb je 10 Ah aan capaciteit.
Het eerste wat je denk ik nodig zult hebben zijn schroefassen. De rest kan wel even wachten. Quartel heeft de as met 90 mm koker ook. Kijk zelf maar even. Gr. Klaas.
https://quartel.nl/product/robbe-schroefas-90-m-as-4-x-130mm-ro1441/
Ik den k dat ik toch mn verslag te laat heb gemaakt, dat had een hoop geld bespaard. Als motor gebruik ik de krick vertragingsmotor 1:6 met als belast toerental 3000 rpm. Ik heb alleen geen idee welke regelaars erbij horen. De schroefassen zijn de goedkoopste van raboesch, met abs koker. Er komt een 4 blads schroef van 65 mm in die afgetopt word naar 58 mm. 2 linkse en 1 rechtse. De ruimte is groot, maar door de kleine diepgang is het inderdaad wel puzzelen om alles kwijt te maken.
Zelf maken is ook veel leuker, opbouw, stuurhuis en details wil ik zoveel mogelijk zelf maken...
In 1999 ben ik aanwezig geweest bij de oplevering van de IX.
Voor mij vielen twee dingen op:
- De bovenbouw stond op rubbers om de rillingen van de motoren niet door te geven naar de accommodatie,geheel in overeenstemming met de bemanning.
- Er werd wel gelaimd, dat de aandrijving vele procenten efficiënter was, maar niet waardoor.
Op de XI zijn geen Kort straalbuizen gebruikt.
Een wijlen collega van EECV heeft samen met een professor van de TU een manier bedacht om het schroefwater beter te sturen.
De oplossing was een hydraulisch aangestuurde plaat boven de schroeven, die het schroefwater omlaag drukt, om "hees" slaan te voorkomen.
De hydraulische plaat drukte bij groot vermogen het schroefwater omlaag, waardoor het achterschip bij laagwater voldoende wateraanvoer had.
Hij kwam vaak naar mijn afdeling voor ondersteuning.
Of er ooit een patent is gegeven op zijn werk weet ik niet, maar het zou wel een verklaring zijn, dat de werf de tekeningen niet beschikbaar wilt stellen.
Interessant, bij ons staat de roef ook op rubbers, maar na 10 jaar droogt dat uit en is het dus afplakken met ductape als je richting de grotere wateren ga... Weet u toevallig ook wat voor roeren eronder zit? Daar kan ik maar niet uitkomen:(
 
Die had ik ook gezien, maar ik wil vooral graag weten wat voor een soort roeren het zijn, bekkenroeren toevallig?
 
Geen idee of er Becker-roeren achter hangen, maar ben nog aan het zoeken. Heb de foto van de link wat ingezoomd, maar zie niets dat op een Becker-roer lijkt. Hieronder een link naar de motoren die jij waarschinlijk hebt.
https://www.kvmodelbouw.nl/product-107/
Op zich best wel een aardige motor. Voordeel van de vertraging is dat het rendement goed is en de motor geen erg hoge stroom trekt. Bij deze motoren zou ik wel 12 Volt accu's gebruiken. Met een beetje geluk past een 12Volt 7 Ah loodaccu er wel op zijn kant in. Het zijn borstelmotoren. Als regelaar zou je die van cti kunnen gebruiken. Heb ik goede ervaringen mee. Zie link.
https://www.rc-point.nl/rc-electron...vaar-rijregelaar-15a-envelop/a-11629-20000331
Zou je Becker-roeren willen maken dan heb ik ergens nog wel een maatschetsje van mijn Smit Finland. Die heeft straalbuizen met 60 mm schroeven. Zie plaatje hieronder.
Gr. Klaas.

20200322_150333.jpg
 
Laatst bewerkt:
Geen idee of er Becker-roeren achter hangen, maar ben nog aan het zoeken. Heb de foto van de link wat ingezoomd, maar zie niets dat op een Becker-roer lijkt. Hieronder een link naar de motoren die jij waarschinlijk hebt.
https://www.kvmodelbouw.nl/product-107/
Op zich best wel een aardige motor. Voordeel van de vertraging is dat het rendement goed is en de motor geen erg hoge stroom trekt. Bij deze motoren zou ik wel 12 Volt accu's gebruiken. Met een beetje geluk past een 12Volt 7 Ah loodaccu er wel op zijn kant in. Het zijn borstelmotoren. Als regelaar zou je die van cti kunnen gebruiken. Heb ik goede ervaringen mee. Zie link.
https://www.rc-point.nl/rc-electron...vaar-rijregelaar-15a-envelop/a-11629-20000331
Zou je Becker-roeren willen maken dan heb ik ergens nog wel een maatschetsje van mijn Smit Finland. Die heeft straalbuizen met 60 mm schroeven. Zie plaatje hieronder.
Gr. Klaas.

Bekijk bijlage 501138
Als ze er niet onder zitten op de echte komen ze er ook niet onder op het model;)
Is dat wel een rustig bedienbare regelaar, niet zo'n een waarmee je gelijk voll gass zit?
 
Ronk, Die regelaars doen het perfect. Heb er intussen al een 5 tal ingebouwd en ben daar zeer tevreden over. Bij sommige motoren laat de regelaar de motoren een beetje piepen, maar ik denk dat dat geluid niet boven dat van de vertragingen uitkomt. Het gas geven is net als in een auto het gevolg van het doseren.Gr. Klaas.
 
Hallo Ronk,
Mooie uitdaging om alle 3 de motoren onafhankleijk te besturen.
Wat betreft de roeren heb ik nog een uitdaging voor je.
De hoofdroeren zijn visstaart roeren. Maar, volgens mij heeft ze ook Flanking roeren voor de schroeven. Dit voor betere manoeuvreer eigenschappen bij het achteruit varen.

Succes met de verdere bouw.

Groet,
Mathieu
 
Volgens mij hadden de oudere boten flankingroeren Mathieu en deze twee boegschroeven. Een en ander is een beetje onduidelijk. Stoompomp schreef dat ze geen straalbuizen had, maar op de foto van achteren zie ik de naam en 3 straalbuizen. Bij meerdere schepen heb je de zakkende plaat achter de schroeven, maar zo ik heb begrepen is dat om bij achteruitslaan te voorkomen dat de schroeven lucht happen. Complex bij die constructies. En met een gedeeltelijk afgesloten tunnel kun je ook niet te hard achteruit draaien. Zou interessant zijn om er tijdens een werfbeurt eens onder te kunnen kijken. Gr. Klaas.
 
Hallo Ronk,
Mooie uitdaging om alle 3 de motoren onafhankleijk te besturen.
Wat betreft de roeren heb ik nog een uitdaging voor je.
De hoofdroeren zijn visstaart roeren. Maar, volgens mij heeft ze ook Flanking roeren voor de schroeven. Dit voor betere manoeuvreer eigenschappen bij het achteruit varen.

Succes met de verdere bouw.

Groet,
Mathieu
Deze veerhaven heeft inderdaad geen flanking roeren meer, net zoals de 2 vorige, de 8 en 9. Hier de algemene plan waar dit soort dingen slecht te zien zijn
IMG_20211207_174804.jpg
 
Heb weinig van me laten horen, ook weinig gebouwd in het zomerseizoen. Ondertussen ben ik al iets verder met de beplanking en is de scheg beplankt met 2 mm vliegtuigtriplex. Die moet alleen nog afgewerkt worden..
 

Bijlagen

  • IMG_20220707_193530.jpg
    IMG_20220707_193530.jpg
    162,3 KB · Weergaven: 203
Het bouwseizoen is weer begonnen, weer wat planken verder... Een hoop werk, want elke gang moet afzonderlijk op maat geschuurd en gebogen worden. Moest mn verslag wel weer van de 2e pagina halen, leuke projecten tevinden hier!
IMG_20221110_205207.jpg
IMG_20221110_205149.jpg
 
Back
Top