pompebled
Forum veteraan
Vanmiddag naar het veld met de Mosquito , de Riser en de Albatross.Zo een oude zwever word fragiel, lijm die lost tussen de triplex en zwaar belaste verbindingen.
Windfinder voorspelde 1-2 Bft, dat bleek ter plekke iets meer te zijn, maar goed te doen.
De Mosquito doet z'n naam aan en is een klierig apparaat; starten aan 100 m lijn laat de zwever niet recht omhoog gaan, maar alle kanten uit zwabberen, je schrikt je een ongeluk.
De eerste start was amper genoeg voor een meter of dertig toen de lijn al loste door het zijdelings uitbreken van de steekmug, gelukkig normaal kunnen landen, zij het wel wat te steil, modderige neus.
De tweede start was al even waardeloos, de zwever breekt uit en laat zich met het richtingsroer niet of nauwelijks corrigeren, ook hier weer voortijdig lossen, maar nu had ik amper controle meer, alsof er iets stuk was gegaan.
Dat iets zag ik vlak voor de landing/crash door de lucht vliegen en de Mosquito smakte stuurloos in het gras, natuurlijk aan de ander kant van de enige sloot waar ik rekening mee moet houden, dus een lange wandeling er naar toe.
Wat ik zag vallen was dus het afgebroken richtingsroer:
Ook het hoogteroer hangt er wat vreemd bij:
Moraal: ga niet af op de praatjes van de 80-jarige verkoper: "accu erin en je vliegt zó weg...", maar loop alles goed na en vervang constructies zoals het gammele richtingsroer, een enkel plaatje balsa zonder enige versteviging en het hoogteroer, dat ik vóór de eerste tests al extra verlijmd had.
Wat ook opvalt is dat zowel de achterste vleugel, als de beide hoofdvleugels zich gemakkelijk laten torderen, je ziet de bespanning rimpelen. De gebruikte witte folie is ook vrij flexibel én zit niet overal goed vast meer, bij het loshalen van de tape waarmee ik de vleugelhelften vastplak trek je de folie er zó af...
Kaal halen, verlijmingen nalopen en opnieuw bespannen?
@ René; ik had dus een plaatje van 1 mm onder de achterzijde van de vleugel gezet, dit hielp inderdaad om het overmatige drukken tegen te gaan, maar waarom de Mosquito zich als een dweil gedraagt tijdens de lijnstart is me niet duidelijk, laat staan dat ik weet hoe dit te verhelpen.
Hoe de Riser vloog, ben ik niet achter gekomen, daar ik de batterij hiervoor aan de lader had laten zitten, thuis...
De Albatross vloog als vanouds en was goed te hanteren ondanks de wind en turbulentie van de bebouwing.
Groeten, Jan.
Laatst bewerkt: