Bouwvwerslag Smit Nederland 1:50 Scratch Build

Mooi stuurhuis, had ik maar van die collega's.
Je maakt mooie vorderingen. Blijf je volgen.

Rene

Dank voor je reactie. Ben ook erg blij met mijn collega's, zonder heb ik ook een probleem. Wel op te lossen maar kost veel meer tijd.
 
Ha Sjoerd,

Heb nog wat projecten lopen maar het is de bedoeling dat het de Rusland wordt,
Heb je er ooit een aantal foto's van gestuurd (de echte Rusland) en hebben het in Biddinghuizen nog even over gehad .
Ik kijk dus graag mee :thumbsup:

Groet ,
Herman
 
Weer een paar weekjes verder met de SN. Voornamelijk bezig geweest met de stuurhuis inrichting. Best wel arbeids intensief. Erg moeilijk om scherpe foto's te maken.

P1020060.JPG




P1020062.JPG


Zo is het wat duidelijker. Wel een erg forse bureaulamp boven de kaartentafel. Mogelijk dat ik die nog ga veranderen. Deze is werkend, kleiner kan eigenlijk niet. Zit een SMD Led in. Als ik hem kleiner maak zal de lamp niet meer werken.
P1020064.JPG


En toch nog een redelijk scherp doorkijkje.
P1020066.JPG


En ook de radar gemaakt, werkend uiteraard.
P1020067.JPG


Nu verder met de stuurhut buitenom. Tot de volgende keer.
 
Hey Sjoerd voor de bureau lamp als je ze kleiner wil weet ik wel wat hoor, hoe dik mag de "buis" van de voet zijn en hoe is de diameter van de lampkap? Trouwens weeral een zeeeeeeeeeeer mooie boot die het wordt, ik was fan ik blijf fan he.
 
Hey Sjoerd voor de bureau lamp als je ze kleiner wil weet ik wel wat hoor, hoe dik mag de "buis" van de voet zijn en hoe is de diameter van de lampkap? Trouwens weeral een zeeeeeeeeeeer mooie boot die het wordt, ik was fan ik blijf fan he.

Hey Jan, bedankt voor de reactie. Ik heb ergens in het verslag al gezegd dat het een beetje een tussendoorprojectje is. Heb ook niet alle gegevens maar het ontbrekende vul ik zelf zo veel mogelijk in. In de betreffende lamp heb ik een SMD gezet, volgens mij de 0402 van Ali. Die heb ik klemgezet in een styreen pijpje van 2mm met een gat van 1mm.Daar weer overheen een stukje messingbuis van 3x2 mm. De draden heb ik samen met een stukje messingstaf 0.8 mm ( messingstaf zorgt voor de boog zeg maar) in een krimpkous gestoken. De dikte van de lamp zou ik al met 1 mm kunnen verkleinen als ik het messingbuisje weglaat. Wat de exacte maten van de lamp zijn weet ik niet. Maar voor het oog is het te grof, helemaal mee eens.
 
Je binnen inrichting gaat weer knap worden, eens ze nog eens een kleurtje heeft gekregen zal ze niet van de echte te onderscheiden zijn op een 0.5m afstand.
Voor de bureau lamp kan je een transparant plexy staafje nemen van de juiste doormeter. Dit kan je plooien door het wat te verwarmen en laat je doorlopen tot in het manschappen verblijf , Net zoals je nu gedaan hebt. zet er onderaan een led tegen aan en de lichtstraal volgt het gebogen plexy staafje. Je kan het een beetje vergelijken met glasvezel kabel maar dan de goedkope uitvoering.
Bij mijn vorige project heb ik gewoon de bureau lamp zonder led gemaakt en de led tegen het plafond van de stuurhut gehangen, kwestie van hoeveel tijd je er wil insteken.
amuseer je met het vervolg :)
 
Voor de lamp boven de kaartentafel van mijn Smit Finland heb ik wat dikker trafodraad genomen en dat in elkaar gedraaid als steun en daar op het eind een ledje aan. Om het ledje een papieren lampenkapje gemaakt. Maar Marc zijn "systeem" zal ook goed werken. In mijn treinen zat ook zoiets. Twee koplampen gevoed door een gloeilampje. Om een 90° bocht te maken zat er een prismaatje in.
Hieronder een plaatje van het lampje. Gr. Klaas.

2018 12-06_11-24-35-28.jpg
 
Marc en Klaas, bedankt voor jullie reacties. Zoals altijd, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik vind de oplossing van Klaas een hele mooie, alleen de Led ( ik neem aan een 3mm Led) is in verhouding ook te groot. Wel knap gemaakt en niemand die het op zal merken als er gevaren wordt. Neemt niet weg dat hetgeen ik gemaakt heb, me wel stoort. Ik ga dus eens kijken wat ik met Marc zijn suggestie kan doen. Nogmaals bedankt mannen.
 
Ha Sjoerd,

Heb nog wat projecten lopen maar het is de bedoeling dat het de Rusland wordt,
Heb je er ooit een aantal foto's van gestuurd (de echte Rusland) en hebben het in Biddinghuizen nog even over gehad .
Ik kijk dus graag mee :thumbsup:

Groet ,
Herman

Bedankt voor je reactie Herman. Ik heb je compleet over het hoofd gezien. Vandaar mijn wat trage reactie. Uiteraard van harte welkom om mee te kijken. Heb je waarschijnlijk destijds wel bedankt voor de foto,s en anders bij deze.
 
Hallo, weer een paar stapjes verder. Heb inmiddels de schoortenen ook gereed. Staan er nog dry Fit op want er moeten nog een aantal details op aan worden gebracht. Op deze foto zijn nog de opgangen te zien om van het werkdek op het stuurhuisdek te komen. Deze ga ik verwijderen.

P1020069.JPG


Ik vond de constructie van 0,5 mm styreen toch wat te iel. Dus de styreen constructie gedemonteerd en de complete trap met bordes van messing gemaakt. Die staat nu ook Dry Fit gemonteerd. Gelijk wel de leuningen er op gemaakt.
P1020071.JPG


SB zijde hetzelfde verhaal. Deze moet uiteraard nog voorzien worden van de leuningen. Ook zijn hier een aantal details te zien op de schoorstenen. Alles nog steeds afneembaar. Scheelt veel afplakwerk met spuiten/schilderen.
P1020072.JPG


En dan nog een tweetal plaatjes.
P1020073.JPG


P1020074.JPG


Tot de volgende keer.
 
Macrabbit, ik kom per ongeluk je nieuwe boot tegen, en ik zag wat over je burolamp.
Hier kun je ook een glasvezel boven hangen, en het andere eind van de vezel laat je boven een lichtbron hangen.
De glasvezel zal het licht oppakken, en naar de andere kant van de vezel brengen. Dit heb ik jaren gelden in het verzetsmuseum in Leeuwarden toegepast zien worden om items aan te lichten in een vitrinekast. Een hele hoop vezels in de kast en maar 1 lichtbron nodig.
Het grote voordeel is, dat je het ledje heel ergens anders neer kunt hangen.
 
Macrabbit, ik kom per ongeluk je nieuwe boot tegen, en ik zag wat over je burolamp.
Hier kun je ook een glasvezel boven hangen, en het andere eind van de vezel laat je boven een lichtbron hangen.
De glasvezel zal het licht oppakken, en naar de andere kant van de vezel brengen. Dit heb ik jaren gelden in het verzetsmuseum in Leeuwarden toegepast zien worden om items aan te lichten in een vitrinekast. Een hele hoop vezels in de kast en maar 1 lichtbron nodig.
Het grote voordeel is, dat je het ledje heel ergens anders neer kunt hangen.

Hallo Pingu57, het principe is me bekend, heb het echter nog nooit toegepast. Is zeker een idee. Heeft nog geen prioriteit dus laat het nog even bezinken. Bedankt.
 
Hallo allemaal,
Verder gegaan met de railing op het brugdek. Leuk werk waar behoorlijk wat tijd in gaat zitten. Ook het manschappen verblijf voorzien van de nodige details. Behoeft weinig verduidelijking dus laat de beelden maar spreken.

P1020083.JPG


Railingen, deuren , patrijspoorten, liferafts en reddingsboeien geplaatst. Tevens wat roosters
P1020084.JPG


P1020085.JPG


P1020086.JPG


P1020087.JPG


Dis nog wel een lastig gedeelte. Maar is wel goed gelukt. Bij het nogmaals bekijken van de foto's, hebben 4 staanders nog een versteviging naar het dek. Dat toch maar even gecorrigeerd.

P1020088.JPG


P1020090.JPG


P1020091.JPG


P1020092.JPG


En dan nog een misser. Bij het inspringende gedeelte achter het stuurhuis moesten ook nog 2 staanders:(. Goede raad is duur. Om de achterkant te slopen zag ik niet zitten. Na het bekijken van de opties heb ik nog twee gaten kunnen boren en heb de raiingen, daar waar de dwarstraverses doorheen gaan, ingeslepen. Vervolgens de staanders geplaatst en de ingeslepen gaten gesoldeerd. Je ziet er niets meer van.
P1020093.JPG


Ik gebruik voor de railingsteunen geëtste onderdelen bij Saemann Atztechnik vandaan. Niet echt goedkoop maar wel de juiste maat. Na het uitnemen uit het frame de paaltjes mooi schoon gevijld. Vervolgens teken ik de plaatsen af waar de paaltjes komen te zitten en boor een gaatje van o,8 mm. Mijn dek is in dit geval gemaakt van Styreen. Ik pak met een tangetje het paaltje aan de bovenkant en houd het paaltje boven het gaatje. Vervolgens houd ik de soldeerbout tegen de onderkant van het paaltje aan. Door de warmte smelt het styreen en het paaltje druk ik vervolgens naar beneden. Perfecte passing. Tot zover deze up-date. Gaat niet zo snel als voorheen, maar ik heb geen einddatum dus gaan rustig door. Tot de volgende keer.
 
Railing ook mijn favoriet werk! ik vind dat de boot er zoveel beter gaat uitzien als die erop zit, het is wat werk maar ik vind het resultaat zeer bevredigend! Heel mooi werk Sjoerd, ik ben ook met een klein bootje bezig maar stiekem kruipt daar ook heeeeeel veel werk in mooi mooi mooi wat je hier doet.
 
JaFa de reling is heel mooi alleen jammer dat je aan de kant van de lier de railing over elkaar gesoldeerd hebt.
ik zou ze doorknippen en dan een klein beetje soldeer en glad maken.
groet Piet
 
Back
Top