Wel even een stomme vraag, hoe lessen jullie? Ik heb één lesje gehad met futaba. Dat was echt perfect en gelukkig genoeg omdat ik mijzelf al had leren vliegen(met een blade nano en een 230s gewoon buiten, voor mij was de 450 een verademing). Maar kan mij voorstellen dat lessen met een schakelaar tussen leeraar en leerling waardeloos is. Je bent altijd te laat en weet nooit hoe je pitch staat tijdens omschakelen. Futaba is volgensmij de enigste waar je op je leeraar/leerling systeem een mix aan kan zetten zodat je beide de heli kan besturen, of zit ik helemaal mis?
Beide besturen is een recept voor crashes.
dan heeft de leerling niet door dat een ander meestuurt, en gaat extra zitten sturen.
Persoonlijk (ik zie er meer dit doen) sta ik altijd mee te sturen met de heli (ook al heeft de ander de controle en ik dus niet)
zeker de eerste lessen.
maar dat gaat dus mis als je beide stuurt.
Dus ik heb hem altijd zo staan dat hij stuurt, OF ik.
Persoonlijk zet ik mn pitch een tik hoger dan ik normaal zou doen als ik hoover.
oftewel, als ik hem terugpak, gaat hij net ff een slag omhoog.
wat 90% van de keren verrot handig is
Omdat ik mee sta te sturen, heb je ook automatisch meteen een goede correctie als de heli gecorrigeerd moet worden.
het formaat van de correctie is misschien niet 100% correct, maar daar ben je instructeur voor..
Dan heb je alleen nog het punt, hoe ver laat je het komen?
wanneer pak je hem over?
Persoonlijk pak ik hem in het begin vlot terug.
Ik begin met het punt dat de leerling het hooveren moet leren.
dus ik hang de heli op een mooie hoogte. voor 600 hang ik hem op +/- 5 meter of zoiets
een hoogte dat je hem nog goed ziet, maar ook nog wat gelegenheid hebt om over te pakken.
even goed aangeven wanneer je de controle naar hem overgeeft.
de eerste keren even goed controleren waar zijn sticks uithangen...
meestal geef ik eerst de rechter stick (mode 2), laat ze maar wennen aan de kop.
hebben ze dat een beetje door, komt links er vlot bij.
in het begin pak ik vlot over. zie ik dat ie niet onder controle meer dan een paar meter een kant op gaat, pak ik terug.
de stress van dat ding in een noodvaart weg te zien gaan, daar leer je weinig van.. zeker in het begin.
hebben ze wat meer controle, wat meer lessen, ga ik eens kijken of ze het opgelost krijgen.
wel binnen mijn eigen veiligheidsgevoel, zie ik dat ding met een noodvaart de gevarenzone in gaan pak ik hem weer vlot terug.
ik heb een hekel aan schade.
en in feite vlieg je met het toestel van een ander, ga ik geen risico's mee nemen.
Als het gaat over de zender en leraar leerling opties:
Ikzelf heb er een reeks (futaba)
maar ook dat is per zender nog wel eens anders.
1: leerling zender stuurt kanalen, mijn zender stuurt het toestel.
in deze optie hoef je de leerling zender niet in te stellen. alles gaat via de mixers van de leraarzender.
je kan wel instellen natuurlijk... ik beperk de uitslagen van de leerling wel eens als ze erg van het roeren zijn..
2: Beide zenders sturen. dus 2 zenders instellen op het toestel, alleen mijn zender heeft de connectie en de knop, dus bepaalt wie van de twee vliegt.
heeft niet mijn voorkeur, hoop gerommel om het goed te krijgen.
maar potentieel zou je de leerling gevoelsmatig een heel andere instelling kunnen geven. op heli niet doen..
in feite zowieso niet handig, als de kabel ertussenuit gaat moet de leerling opeens wennen aan een heel ander gevoel in het toestel.
3: Beide zenders sturen, beide mensen sturen tegelijk.
daar heb je ook weer 2 uitvoeringen in. als ik stuur, is mijn correctie meteen 100% van kracht.
2e is dat mijn correctie op zijn correctie wordt gezet.
Dit heb ik trouwens ook bij spectrum gezien..
persoonlijk hou ik niet van deze optie. maar, dat ben ik. als het voor je werkt, dan werkt het
zoals vermeld, ik hou van alles aan of uit bij de leerling.
Heli doe ik nog in 2 fases bij een echte starter (linker/rechterstick)
vliegtuig alles in 1 keer.
maar mijn knop gaat om, en mijn controle is daarna weg.
knop los, en ik heb meteen alles.
grappig genoeg, meestal binnen 2 a 3 vluchten gaat het overschakelen zodanig vloeiend dat er feitelijk in de heli niets te zien is.
dus de leerling heeft zijn pitchstick steeds redelijk goed staan, en als ik terug pak gaat het ook vloeiend.
voor de instructeur verwacht je dat ergens wel, dat de leerling het zo vlot goed doet verwacht je dan vaak niet
op een bepaald punt krijg je last van je vinger, omdat je zo weinig over hoeft te pakken.
en dan ga je er eens aan denken om de kabel ertussenuit te halen.
de leerling kan dan de heli redelijk gericht sturen, zichzelf uit de problemen halen, geen gevaarlijke situaties.
landen en opstijgen kan hij dan ook.
daarna figuren oefenen..