ZLin 226A, welke elektromotor en welke propeller?

Zo, de E-motor is dus besteld. Het is de D3548-4 van 1100 kV geworden. Zie specs eerder in dit topic.

Bedankt voor alle tips lui! Zeer waardevol.

Nu moet ik een 12x6 propeller zien te vinden. Want die lijkt volgens de betrekenigen het meest geschikt te zijn voor mijn Zlin 226A met spanwijdte 1420 mm en totaalgewicht, incl. setup, van 2100 gram.
- Welk merk bevelen jullie aan als ik vragen mag?
- En waar zal ik die bestellen?
- Gewoon op Aliexpress of elders?

Misschien moet ik ook één slag groter nemen en één slag kleiner om te proberen?
- Welke zal ik dan nemen?

Groet,
Dirk
 
Wat de ESC betreft denk ik aan deze.
Zou dat wat zijn?

upload_2023-3-27_10-40-9.jpeg
 
Jouw eigen 45 A regelaar kan bij 10 V (3S) al 450 W verstouwen. Op een 4S lipo wordt dat 14 x 45 = 630 W.
Voor een goed 1 kilo model is dat erg veel power en dus ruimmmmm genoeg. Waarom wil je naar een 60 A regelaar?

Erik
 
Een regelaar kies je best met wat extra, vliegtuig weegt 2.1 kg vliegklaar.
Je vliegt natuurlijk niet altijd vol power, maar het is juist als de regelaar niet vol open staat dat de meeste warmte word ontwikkeld.
 
Jouw eigen 45 A regelaar kan bij 10 V (3S) al 450 W verstouwen. Op een 4S lipo wordt dat 14 x 45 = 630 W.
Voor een goed 1 kilo model is dat erg veel power en dus ruimmmmm genoeg. Waarom wil je naar een 60 A regelaar?

Erik

Hoi Erik, ik kom op een 60A regelaar omdat het eCalc programma dat aangeeft voor de 1100 kV / 911 Wat motor.
Ik vrees dat onder bepaalde (piek)omstandigheden mijn 45A regelaar de gest zou geven.

upload_2023-3-23_17-5-38-png.532863
 
Wat je laat zien is waarschijnlijk OK, weet niet waarom er helli op staat , waarschijnlijk van fabriek uit traag op toeren speciaal voor heli.

Deze

Rode Baksteen 50A/70A/80A/100A/125A/200A Borstelloze Esc Electronic Speed Controller 5V/3A 5V/5A Bec Voor Fpv Multicopter|Onderdelen & accessoires| - AliExpress

BLHeli is een standaard protocol meen ik. Ik gebruikt het ook voor mijn drones Je kunt de ESC's programmeren.

Die rode baksteen lijkt mij ook wel wat inderdaad! Veel positieve reacties zo te zien.
Thnx!
 
Een regelaar kies je best met wat extra, vliegtuig weegt 2.1 kg vliegklaar.
Je vliegt natuurlijk niet altijd vol power, maar het is juist als de regelaar niet vol open staat dat de meeste warmte word ontwikkeld.

oke … dus zal ik inderdaad maar die 60A aanhouden?
 
Een regelaar kies je best met wat extra, vliegtuig weegt 2.1 kg vliegklaar.
Je vliegt natuurlijk niet altijd vol power, maar het is juist als de regelaar niet vol open staat dat de meeste warmte word ontwikkeld.

Mogelijk heb ik ergens gemist dat het model 2,1 kilo gaat wegen. Ik ga nog uit van iets meer dan 1 kilo. Overigens levert 450 W dan al 200 W/kilo en bij 4S nog meer.

Een regelaar heeft het het moeilijkst bij deellast. Dat betekent dat ik in mijn zwever met een regelaar van 40 A nog steeds probleemloos 60 A trek in de stijgvlucht. Dat doe ik dan wel op vol gas en maar 8 tot 10 seconden. Kan de regelaar goed hebben. Na 10 seconden zit ik dan al op bijna 200 meter (70 graden stijgvlucht).

Blijf vooral je keuzes, overwegingen en straks ervaringen posten. Is altijd leerzaam en interessant.

Erik
 
Een regelaar kies je best met wat extra, vliegtuig weegt 2.1 kg vliegklaar.
Je vliegt natuurlijk niet altijd vol power, maar het is juist als de regelaar niet vol open staat dat de meeste warmte word ontwikkeld.

Mogelijk heb ik ergens gemist dat het model 2,1 kilo gaat wegen. Ik ga nog uit van iets meer dan 1 kilo. Overigens levert 450 W dan al 200 W/kilo en bij 4S nog meer.

Een regelaar heeft het het moeilijkst bij deellast. Dat betekent dat ik in mijn zwever met een regelaar van 40 A nog steeds probleemloos 60 A trek in de stijgvlucht. Dat doe ik dan wel op vol gas en maar 8 tot 10 seconden. Kan de regelaar goed hebben. Na 10 seconden zit ik dan al op bijna 200 meter (70 graden stijgvlucht).

Blijf vooral je keuzes, overwegingen en straks ervaringen posten. Is altijd leerzaam en interessant.

Erik

Dank je Erik!

Leuk dat iedereen zo is geïnteresseerd, Ik zal e.e.a. blijven posten :-)

Inmiddels heb ik de RedBrick 80A besteld. Flinke overcapaciteit maar ik las bij HobbyKing dat er een erg goede koelplaat op zit. Hij zal er wel tegen kunnen denk ik.
Het belangrijkste is dat ik ook las dat er een heel mooie strakke lineaire regeling op zit. Dat zal ook wel belangrijk zijn. Hoedan ook, in mijn Jumper T16 Pro V2 zender kan ik elke karakteristiek instellen die ik maar wil.

Ik ben heel erg benieuwd wat dit allemaal gaat worden.

Vandaag ben ik begonnen de oude Zlin 226A Acrobat provisorisch een beetje op te knappen. Ik ben benieuwd hoe oud hij eigenlijk is.
Een servo voor het gas verwijderd, gaslink verwijderd, lange antennestengel verwijderd ... ik denk oorspronkelijk 35 MHz. Mijn zender is op 2,4 GHz.
Ruimte gemaakt voor de 3s Lipo. Beetje aan het bestuderen hoe straks de elektromotor moet worden opgehangen.

Verder ben ik met dun karton een nieuwe motorkap aan het modelleren. De oude vas 65% verpletterd ...
Geen idee waar je die zou kunnen kopen, dus moet het maar zo. Ik heb nog een mooi plaatje dun PVC liggen. Komt nog bij Toemen vandaan, uit de Fl. tijd ... 1990 denk ik :-)

Wordt vervolgd!
Grtz,
Dirk
 
Heb je de mogelijkheid om stroom te meten? Is een must voor een elektro vlieger. Meten is weten.

Als je motor, regelaar en prop er is gaan meten.
 
Verder ben ik met dun karton een nieuwe motorkap aan het modelleren. De oude vas 65% verpletterd ...
Geen idee waar je die zou kunnen kopen, dus moet het maar zo. Ik heb nog een mooi plaatje dun PVC liggen. Komt nog bij Toemen vandaan, uit de Fl. tijd ... 1990 denk ik :)
Motorkap?
Gewoon van balsa maken.
Plankjes, wat blokken en snippers. Buitenkant ruw in de vorm maken, dan binnenkant uithollen tot ~5 mm dikte.
Beeldhouwen In Balsa... :D Buitenkant glad maken en bekleden met 20 gr/m2 glasweefsel.
Even wat aanmoedigingsplaatjes....:beer:
full

full

full

full

full


En van een oudere kist met een CAP 230 look-a-like neus:
full
full

full

full
 
Back
Top