Regelaar en instellingen voor Dualsky GA6000.9

Beste allen

Heb op de Hangar 9 3 meter Xcub een Dualsky GA6000.9 motor gemonteerd met 160 kv. Packs zijn 12 s 11000 mAh. De prop is een 24x12.

De motor heeft 28 polen....

De regelaar die ik tweedehands kocht is een Hobbywing Flyfun 130A V.

Ik kan op deze regelaar geen PWM regelen. Timing kan ik regelen als in xx- 18-20-25-30 °

Soft cut-off ingesteld, normale motorstart (dus geen soft)

Motor cut-off op 3.4 V/cell

Delay van 0,5 seconden op het gas-kanaal

Batterijen geladen naar 3.75 volt per stuk voor deze test.

Als ik naar volle gas ga vermoed ik dat de regelaar de motor niet meer kan volgen, zelfs niet met timing 30° (ook geprobeerd met 20 en 25). De motor loopt enkele seconden volle gas, dan drosselt ie wat en de regelaar begint vreemd te piepen. Stroom eraf, stroom er terug op (dus eigenlijk regelaar initialiseren) en hetzelfde tafereel.

Ik vermoed dat ik een regelaar nodig heb met wat meer opties om te regelen...

Heb nog een YEP 120 amp liggen geschikt voor 4-14S lipo. Vermoeden jullie dat het daarmee gaat werken? En met welke settings dan?

Opties:
Timing 0-6-12-18-24-30°
PWM 8-9-10-11-12-13-14-15-16 khz
soft cut-off
cut-off -->3,3 V?

't Is voor een elektrische sleper, die gaat zowel op half gas vliegen (lichtere zwevers) als bijv. 2-3 minuten volgas (grote zwevers)

Heb eventueel ook nog een Turnigy Dlux120... maar denk dat de YEP"s meer opties hebben...
 
Laatst bewerkt:
denk eerder dat je timing te hoog staat, terug naar 0-6 graden en dan eens proberen. Heb je de stroom ook gemeten?
 
Dank voor je snelle reactie.

Ik zie meestal hoge timings aangeraden worden.

Kijk bijv. even naar de Hacker Q80-9M V2 --> ook 160 kv, vergelijkbaar gewicht en 25° aangeraden.

Of de Rotomax 50 --> 24 °

Wil het wel testen, maar bezorgd de elektronica van de regelaar te beschadigen

De PWM van de Flyfun-regelaar zou (vast) 16 kHz zijn....
 
Heb je het getest met volledig geladen LiPo's? Als je tot 3,75 volt laadt, dan kan de ESC een verkeerd aantal cellen detecteren. Verwacht dat de timing 25- 30 graden moet zijn.
 
  • Like
Reactions: wvr
Beste

Als ik naar volle gas ga vermoed ik dat de regelaar de motor niet meer kan volgen, zelfs niet met timing 30° (ook geprobeerd met 20 en 25). De motor loopt enkele seconden volle gas, dan drosselt ie wat en de regelaar begint vreemd te piepen. Stroom eraf, stroom er terug op (dus eigenlijk regelaar initialiseren) en hetzelfde tafereel.

Wat je hier beschrijft is precies wat een regelaar doet als de spanning onder belasting onder de 3,3 volt per cell komt, de cuttoff voltage.
Of de motor wordt stil gezet of geknepen.

upload_2023-4-10_21-42-43.png


Mvg Hans
 
Inmiddels de lipo's behoorlijk geladen (er was 5000 mah bij gegaan en ze zaten vooraf op 3.75 volt). De motor gaat naar volle gas en dan na enkele seconden drosselt hij naar +- halve gas. EC5-stekkers.lengte kabels zoals origineel; wel een serieel bruggetje van +- 10 cm in grote diameter om er 12S van te maken.

Telkens drie korte biepjes...

Bij de error codes

“BBB, BBB, BBB……”

The ESC output suddenly reduced to 50% during the flight, the motor kept beeping after the flight completed but the battery was still connected to the ESC.
The low-voltage cutoff protection has been activated.
--> Change another pack; lower down the cutoff voltage or disable the LVC protection (we do not recommend this).

Regelaar ingesteld op en herkent ook 12 cellen....

Kan het eigenlijk moeilijk geloven dat hij dan onder 12 x3,4 volt gaat = < 40,8 volt

Momenteel even geen mogelijkheid om stroom en spanning te meten (verkeerde stekker op de Amp meter) en moet nog uitzoeken of de Unisens tussengeschakeld mag worden bij de blitz-stekker (dan zit hij in de serie-brug, dus hij wordt +- tussen geplugd zoals te zien op de foto). Het is nu zoals de afbeelding onder, alleen heb ik de brug nu rechtstreeks gemaakt ipv via het verloopstuk... Dus kabels korter en één EC5-stekker minder....

regelaar en stekkers.jpg
 
De unisens niet aansluiten op de twee connectors zoals te zien op de foto. Dan zit de unisens tussen de twee accupakketten. Hij behoort in de plusdraad die naar de ESC gaat.
 
Ok.

Dacht dat de ec5 tot 120 amps ging. Daarom ook die gehouden ipv xt90

Zal die antiblitz dan leggen in de plus leiding. Dus meer naar links boven op de tekening en dan onderaan gewoon door verbinden... Wel eens zien dat ik er dan nog aan kan om aan te sluiten. Vrees dat ik dan onder het dashboard zit...
 
Spanningen zonder belasting zeggen niet zo veel. Het is interessanter als je met de unisens de spanning onder belasting kan meten.
 
Spanningen zonder belasting zeggen niet zo veel. Het is interessanter als je met de unisens de spanning onder belasting kan meten.

helemaal mee eens
Helaas zie ik dat bij ins op de club wel vaker dat ze met een lipo checker kijken wat de spanning is en die is dan goed.
Laat dan zien met de lipo checker aangesloten dat de spanning dan bij volle belasting totaal inzakt, als voorbeeld 3S onbelast 11,6 volt rn tijdens de volle belasting test amper 9 volt.
Meten is weten he

Groet Hans

Heb zelf een taranis X9D met telemetry en weet ik precies stroom, spanning tijdens testen
 
Zo'n lipo checker meet toch alleen een vast moment? Of zij er ook die "real time" meten?

Inderdaad is telemetry handiger.
 
En het verhaal gaat verder...

Mailtje van SM Modellbau terug gekregen. Unisens moet inderdaad tussen gestoken worden in de rode draad die naar de regelaar loopt. Bij opto-regelaar moet ook een dun zwart draadje vanuit de Unisens met de zwarte kabel richting regelaar verbonden worden. Dus terug wat solderen... alles in EC5 of met 5,5 mm goudcontacten om spanningsvallen te beperken....
De anti-blitz is blijven zitten en maakt dat ik ook makkelijk en vlot de stroom kan onderbreken... Zie het plaatje...
IMG_20230417_202857858.jpg


En dan gaan meten met de Unisens via de telemetrie van de MZ32 zender.

Uiteindelijke doel: met deze combinatie prop 24x12, de 6000-9 motor en de packs van 2*6s11000 40c naar +- 120 Amps gaan...

Batterij volledig geladen, ik dacht tot 50,2 Volt of zo...

Slow cut-off op 3.4 volt/cel en timing 25 graden. De regelaar zachtjes tot 70 Ampere brengen en de motor dan zachtjes terug naar stilstand brengen--> terug de groepjes van drie biepjes, die zouden aangeven dat ie onder de 3,4 volt/cel gegaan is. Echtgenote benoemde wel dat ie laag was geweest (40,6 of zo) maar dacht niet dat ie onder de drempel (3,4*12=39,6) was gegaan.

Getest met tot 45 Ampere te gaan en dan geen drie biepjes, dus blijkbaar niet door de knieën gegaan bij 45 Amps....

Twee parameters aangepast (20 graden en slow cut-off naar 3 volt/cel). De motor ging bij volgas naar 104,6 Amps en mijn echtgenote dacht dat ie op 37,6 Volt zat (3,13 volt/cel) en zachtjes afzakte in spanning (0.1 volt per seconde of zo).

In de run-up die heel zachtjes gedaan werd om geen pieken te maken, telkens een tweetal momenten waarop de regelaar naar iets meer schriel piepend geluid ging (beetje timing probleem?) om dan weer wat normaler te gaan klinken.

Om de parameters van de regelaar te wijzigen, doe ik er telkens de prop af voor alle zekerheid (regelaar moet onder spanning staan), dus niet zo evident om heel veel settings te checken.

De packs zijn van maxamps.com en zijn een duo van 6s 11000mAh true 40c.... Hele nette staat....

Ik kan spelen met de cut-off en met de timing (0-30 graden met als hoogste mogelijke waarden 20-25-30)

PWM frequency niet instelbaar. Ik lees ergens dat die bij deze regelaar standaard op 12 zou staan, elders lees ik dat die actief bijgestuurd wordt tijdens het gebruik. Bij de fabrikant lees ik er niets over....

Start-up op normaal

Graag wat feedback/suggesties ...

IMG_20230417_214606378.jpg
 
Heb je geprobeerd om het aantal cellen handmatig in te stellen op de regelaar? Normaal staat ie op "auto calc".
 
Dit is wat ik op de website van maxamps.com lees over de packs (6s 11000 40c)

  • Nominal capacity: 11000mAh
  • Nominal voltage: 6S 22.2 volts
  • Maximum voltage: 25.2 volts
  • Minimum voltage: 18 volts
  • Recommended landing voltage: 21 volts ---> 3,5 volt per cel....
  • Chemistry: Lithium-Polymer
  • Maximum constant discharge: 110 amps
  • Maximum charge current: 55 amps
  • Watt hours: 244.2 Wh
  • Energy Density: 192 Wh/Kg
  • 40C rating
  • Main lead and balance lead wire length is 6.50" (custom lengths available upon request)
  • 164mm x 59mm x 61mm, 1280g
 
Back
Top