Staartrotor

Goedemiddag allemaal.
Ik ben Arie van duyn.
Heb een assault 700 dfc electro.
Laatst een crach gehad met de achter kant.
Die heeft een aardige klap gehad.
Heb alles vernieuwd nieuwe tandwielen
Nieuw achter stuk ook 4 andere servo s op gehad maar de heli stijgt wel op maar gaat daarna schudden.
Is er iemand die dit ook meegemaakt heeft en kan iemand mij daar bij helpen.
 
Beste allemaal,
Ik ben Arie van Duyn.
Ik vlieg met een assault 700 dfc.
Weekje terug een crash gehad op de achterkant
Alles vernieuwd ook staartservo
Maar tijdens optoeren als de heli omhoog wil schiet de staart naar rechts
Heeft iemand een idee wat dit probleem is en wat ik eraan kan doen?
 
Wat meer informatie over hetgeen je hebt vervangen ( assen , bladen e.d. ) zou meer inzicht geven , Alles vernieuwd zegt ook niet alles
 
En schudden is een weinig zeggend iets.
Of bedoel je wiebelen? (Zegt ook weinig). Maar je moet dit zeer nauwkeurig beschrijven. En da is het vaak nog steeds lastig.
 
Wat meer informatie over hetgeen je hebt vervangen ( assen , bladen e.d. ) zou meer inzicht geven , Alles vernieuwd zegt ook niet alles
Beste rheli
Ik heb nieuwe staart buis, aandrijfas,servo,compleet nieuwe hekrotor onderdelen
Ik denk dat er toch wat krom is anders doet die heli niet zo
 
En schudden is een weinig zeggend iets.
Of bedoel je wiebelen? (Zegt ook weinig). Maar je moet dit zeer nauwkeurig beschrijven. En da is het vaak nog steeds lastig.
Beste,
Optoeren blijft de heli goed maar zodra hij van de grond komt blijft hij effe recht en daarna gaat hij van links naar rechts bewegen
 
Even een filmpje maken van het probleem , maar ik zou toch even de rotor kop Assen even controleren, die kunnen na een lichte klap ook een opdonder hebben gehad , vooral blad Assen zijn gevoeliger dan men denkt .
Hoofdas is natuurlijk simpel te controleren .
 
ik ken je niet, dus ik weet niet hoe ervaren je bent in de heli's..

maar het kan vanalles zijn..
- Servo niet goed bekrachtigd (geen kracht)
- correctierichting verkeerdom op de gyro /fbl systeem
- misschien corrigeert de staart in het geheel niet met optoeren...
- link van servo naar staart buigt weg (al is dat meestal alleen bij sturen/vliegen)
- verkeerde hevel
- staartrotor wordt niet goed aangedreven, dus te weinig toeren = te weinig vermogen op de staart

mn gevoel zit ergens dat de kracht van de servo niet in de staart komt..
dus OF er verschuift iets, of er gebeurt iets niet...
 
Dit is dus de reden dat het niet is toegestaan om op meerdere plekken op het forum dezelfde vraag te stellen.
ik heb de boel samengevoegd, nu weten we weer waar we staan in het verhaal..
mijn eerdere reactie is dus al beantwoord..
 
Laatst bewerkt:
Beste,
Optoeren blijft de heli goed maar zodra hij van de grond komt blijft hij effe recht en daarna gaat hij van links naar rechts bewegen

van links naar rechts, langzaam, is simpelweg de gain niet goed
hij corrigeert te traag, overcorrigeerd, waardoor hij weer te laat is met zijn volgende correctie etc
dus je nieuwe servo is trager, of je hebt de boel anders aangesloten.

als hij steeds sneller heen en weer gaat, noemen we dat een hunt.
als de staart hunt, staat de gain (gevoeligheid gyro) te hoog, en probeert hij te agressief de boel recht te houden.
alleen is de servo/systeem niet snel genoeg om bij te houden, dus zit de boel constant net mis.

Of je staartservo is stevig langzamer of sneller dan de eerste
Of er trilt iets (hoogfrequent) wat de gyro van slag gooit.
hoogfrequente trilling zit in de staart (staartbladen gebalanceerd? as in de staart recht?) of motor
als je even de link van de servo los gooit, loopt de boel wel soepel?
je hoort zonder enige kracht de boel te kunnen bewegen, geen zware of afwijkende plekken
 
En schudden is een weinig zeggend iets.
Of bedoel je wiebelen? (Zegt ook weinig). Maar je moet dit zeer nauwkeurig beschrijven. En da is het vaak nog steeds lastig.
ik ken je niet, dus ik weet niet hoe ervaren je bent in de heli's..

maar het kan vanalles zijn..
- Servo niet goed bekrachtigd (geen kracht)
- correctierichting verkeerdom op de gyro /fbl systeem
- misschien corrigeert de staart in het geheel niet met optoeren...
- link van servo naar staart buigt weg (al is dat meestal alleen bij sturen/vliegen)
- verkeerde hevel
- staartrotor wordt niet goed aangedreven, dus te weinig toeren = te weinig vermogen op de staart

mn gevoel zit ergens dat de kracht van de servo niet in de staart komt..
dus OF er verschuift iets, of er gebeurt iets niet...
Bedankt man mij gaan staat ook goed
Heb alles al vernieuwd
 
Dit is dus de reden dat het niet is toegestaan om op meerdere plekken op het forum dezelfde vraag te stellen.
ik heb de boel samengevoegd, nu weten we weer waar we staan in het verhaal..
mijn eerdere reactie is dus al beantwoord..
Sorry man ben nieuw op forum weet nog niet goed hoe het gaat
 
maakt niet uit :D

ff paar vragen, die je wel weet:
- wat is je ervaring in heli's (dit maakt nogal uit)
is dit de eerste keer dat je een reparatie gedaan hebt, of heb je vaak aan zo'n ding gesleuteld?

- Heli's zijn erg kritisch. zeker in de staart.
dus dat alles nieuw is, wil niet zeggen dat het goed is.
soms heb je ff een schuurpapiertje nodig, soms past een lagertje niet 100% en klemt de boel.
als dingen klemmen of zwaar lopen in de staart, kun je precies je probleem krijgen

- wat is nu exact het probleem?
in de ene post meld je dat de staart weg draait (1 kant op en tollen)
andere post meld je dat de staart heen en weer gaat. 2 volledig andere probleemgevallen en oplossingen
bij heen en weer gaan is het belangrijk te weten of het snel heen en weer gaat, of langzaam..

Graag even rechtstreeks antwoordt hierop, dan kunnen wij kijken of we je kunnen helpen..
 
Beste,
Dit is wat de heli doet.
Optoeren gaat goed maar als hij van de grond wil opstijgen gaat de staart rotor heen en weer van links naar rechts
 
graag even goed naar mijn vragen kijken..
ik stel 2 vragen, en je geeft 1 half antwoord.

links rechts had je al vermeld.
maar meteen?
komt het er langzaam in, steeds sneller en sneller?
of gaat hij gewoon langzaam heen en weer?

onze antwoorden zijn 100% afhankelijk van wat jij zegt, ik heb geen kristallen bol
waarzeggerij mag ik niet. dus ik moet het van jouw antwoorden hebben.
en tot nu toe zeg je alleen dat hij links rechts gaat.

ik heb ook tussendoor al een paar hints gegeven van wat het kan zijn...
daarom is mijn vraag 1 belangrijk, ik weet niet wat ik kan verwachten/wat ik mag verwachten

heb je de stroefheid/soepelheid van de aansturing al gecontroleerd?
met de weinige informatie die ik heb, klinkt het me in de oren als een stroeve aansturing, of je hebt een servo met compleet andere eigenschappen gebruikt.
dus check de stroefheid
check de specs van de oude en de nieuwe servo
 
Beste man
Het kan van alles wezen.
Ik weet het ook niet meer.
Heb alles vernieuwd voor de achterkant.
Had een tikkeltje de grond geraakt achter
De heli gaat na opstijgen van links naar rechts
En dat probleem zoek ik wat daar de oorzaak van is das mijn vraag
 
Waar woon je, wat is je vlieg ervaring? Bij welke club vlieg je? Welke servo heb je nu geplaatst, welke zat er eerst op?

Welke fbl unit en zender gebruik je?
We willen graag helpen maar dan is dit wat we minimaal moeten weten.
 
Beste,
Ik woon in katwijk
Ik zit bij de mvkv vliegclub valkenburg.
Maar ben de enige heli vlieger.
Op onze club zijn er geen ervaringen er mee.
Vlieg al 10 jaar op brandstof dat gaat prima.
Nu electro maar het zit mij niet mee.
Kan het kloppen dat als ik een minder snelle
Servo op staart zet ook dit probleem veroorzaakt?
Bedankt voor reactie.
 
Back
Top