Ervaringen Jeti DS-12

Kijk even op You tube naar een filmpje van Jaap Greve over het programmeren van een zwever met een DS12, hier kun je vast wat mee.
 
Ik heb een stomme vraag, en kom er in alle filmpjes niet echt uit. Ik heb een vliegtuig met ailerons en flaps. 4 servo's. Maar ik heb zowel de ailerons als de flaps op een y kabel zitten. Nou kan ik dit nergens in de jeti zender instellen. De flaps kunnen wel op een y kabel. En alleen ailerons ook. Maar beide kent hij niet. Nou werkt het op zich prima in de 2 om 2 wing type setup menu. Maar ik heb een loos kanaal nu die ik nergens voor kan gebruiken. Ik zou er geen retracts of zo op kunnen zetten nu.
Doe ik iets verkeerd of moeten de ailerons gewoon appart en is het niet anders?
 
Ik heb nu 2 ailerons en 1 flap geselecteerd. En dat werkt gewoon met de normale y kabels. Ik heb volgensmij alleen een loos kanaal(5) nu op mijn 6 kanaals ontvanger. Want hij denkt dat er 2 aileron servo's aan hangen. Of zie ik dit verkeerd? En kanaal 6 heb ik de flaps op zitten.

Maar je kan niet 1 aileron en 1 flap selecteren. En misschien is daar een hele goede reden voor. Vandaar mijn vraag.
 
Bij iedere moderne zender/ontvanger wordt voor ailerons en flaps nooit gewerkt met Y kabels.
Je wilt iedere servo apart aansturen. Dan kan je mixen maken zoals differentieel voor de rolroeren, je kan de flaps een beetje mee laten lopen met je rolroer en je kan snapflap gebruiken als je dat zou willen, om sneller een bocht om te gaan.
 
Ja, die man heeft wel in het begin menu 2 ailerons aangegeven en gebruikt er maar 1.
Dus het zou moeten kunnen, flaps en retracts met een 6 kanaals ontvanger.
 
Ik snap je probleem, en dat loze kanaal is vervelend. Maar ben je niet beter af te doen zoals Rick zegt en het gewoon los te koppelen naar 4 kanalen? Je zender kan dat makkelijk aan, je hebt alleen wel een 8 kanaals ontvanger nodig waarschijnlijk.

Maakt het leven (instellen model) veel makkelijker.
 
Bij iedere moderne zender/ontvanger wordt voor ailerons en flaps nooit gewerkt met Y kabels.
Je wilt iedere servo apart aansturen. Dan kan je mixen maken zoals differentieel voor de rolroeren, je kan de flaps een beetje mee laten lopen met je rolroer en je kan snapflap gebruiken als je dat zou willen, om sneller een bocht om te gaan.

Dit snap ik, en op zich is dat al antwoord op een deel van mijn vraag. Alleen snap ik niet dat je dat niet zelf kan kiezen. Ik snap dat je veel meer kan variëren met losse aansluitingen. Maar soms is het gewoon erg makkelijk als het recht toe recht aan is. En zonder flaps kent hij hem.wel als 1 aileron.

Maar ik ga volgende week eens stoeien met de kanalen. Want volgensmij moet ik kanaal 5 zeg maar ook anders in kunnen richten.
 
Even om te laten weten wat ik nu heb gedaan. Ik heb nu flaps en retracts op een 6 kanaals ontvanger. Gewoon op de ouderwetse manier. 1 aileron geselecteerd en verder gewoon de schakelaars toegewezen aan de kanalen. Zo is het alleen wat moeilijker met het mixen, maar op zich prima te doen. Wil je echt alles appart kunnen afstellen en de flap mixen kunnen gebruiken moet je gewoon alles los aansluiten. Dat is wel beter. Maar voor een schuimpje van 1.2m werkt het prima zo.
 
Kijk even op You tube naar een filmpje van Jaap Greve over het programmeren van een zwever met een DS12, hier kun je vast wat mee.

Goeie suggestie, daar had ik zeker wat aan (nog niet helemaal gekeken).

De Infusion is nu klaar (nu pas? Ja, nu pas, weer veel gebeurd ondertussen); ik denk, morgen de maiden.

Zit me wel af te vragen: ik heb de flaps nu op een drie-standenschakelaar, en de flight modes ook.

Wie overruled nu wie, wie gaat voor?

(Kan natuurlijk ook de boel aansluiten en proefondervindelijk vaststellen, maar heb eea. net weer uit elkaar gehaald . . .)

Wat heeft meneer Jeti daarvoor bedacht?

(En heeft al iemand hem gemaild met de vraag waarom je bij een nieuw model niet voor geen ailerons en geen flaps kunt kiezen? Anders doe ik dat even.)


jan.
 
Dat moet je zelf bepalen. Kan allemaal namelijk.
Waarom moet je een model hebben met geen ailerons en flaps. Na je keuze kan je namelijk alles veranderen en instellen zoals jij wil.

Toch maar even meer filmpjes kijken van Harrie :weetnie:
 
Goeie suggestie, daar had ik zeker wat aan (nog niet helemaal gekeken).

De Infusion is nu klaar (nu pas? Ja, nu pas, weer veel gebeurd ondertussen); ik denk, morgen de maiden.

Zit me wel af te vragen: ik heb de flaps nu op een drie-standenschakelaar, en de flight modes ook.

Wie overruled nu wie, wie gaat voor?


(Kan natuurlijk ook de boel aansluiten en proefondervindelijk vaststellen, maar heb eea. net weer uit elkaar gehaald . . .)

Wat heeft meneer Jeti daarvoor bedacht?

(En heeft al iemand hem gemaild met de vraag waarom je bij een nieuw model niet voor geen ailerons en geen flaps kunt kiezen? Anders doe ik dat even.)


jan.

ik weet niet wat je hebt ingesteld.. maar als je op 1 schakelaar flightmodes en flaps hebt geprogrameerd.... bij het overhalen van de schakelaar gaan beide functies werken... dus de geselecteerde flightmode en ook de flaps
het is maar net hoe jij dit het liefst wilt programeren... wil je flightmodes voor take off, landing en gedurende vliegen dan stel je die in met de door jouw geliefde expo en dual rate of verlichting of wat je maar wilt..
op een andere schakelaar kan je nog meer flightmodes zetten... althans dat kan met de DC/DS16 wel
 
Ik krijg het idee dat je de werking van de functies nog niet goed begrijpt !

de ene schakelaar overruled de andere niet, tenzei je op verschillende manieren bv expo en dual rates gaat aansturen..
Hou het voor jezelf nou gewoon overzichtelijk en ga lekker experimenteren met een toestel op de grond

ennuh… waarom zou je flaps niet in een flightmode gebruiken ?
 
Vanavond gehoord dat
- als je twee schakelaars gebruikt (zoals ik dat nu heb), niet een van beide leading is, maar dat Jeti de waarden per stand van elk van de schakelaars bij elkaar optelt;
- dat het vooralsnog misschien inderdaad wel slim is om maar een (1) schakelaar te gebruiken: alleen flight modes.

Eerdaags maar eens kijken hoe eea. in het model uitpakt.

En Harry en de manual bestuderen . . .


jan.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top