Hangar 9 OV-10 Bronco

Ik ben dan wel geen Berto, maar nee dat hebben ze niet, kosten van ontwikkeling zijn daarvan te hoog en in verhouding te weinig vraag naar. Aangezien de gearbox gedeelte totaal anders is.

Geoff
Die telemetry optie is er voor alle motoren waarvoor de juiste adapter is. Hoeft de motor niets speciaals voor te hebben.
 
Ik zat nog met 1 ding wat niet goed was en dat was de tankaansluiting aan de bovenkant. Ik heb hiervoor een uitsparing gemaakt in de midden vleugel maar de tankkoppeling blijft niet rechtop staan. Daardoor valt deze niet in de uitsparing en wordt de tank in elkaar gedrukt. Dus minder capaciteit en een grote belasting op de aansluiting. Het gat kan niet groter 1 kant op vanwege een spant in de vleugel.

IMG_20230827_160405.jpg


Ik heb een arm gemaakt welke de koppeling in de juiste positie houdt terwijl deze nog omhoog en omlaag kan bewegen. Dit lijkt me de makkelijkste oplossing. Een andere aansluiting welke veel lager is is veel lastiger omdat je niet in de tank kan komen. Lijkt te werken voor nu:
 
IMG_20230828_164228.jpg


De motor is terug van vakantie in Spanje. Snel even ingebouwd en laten draaien en doet het weer prima. Er zat en rubber afdichting ergens niet goed welke tegen de tandwielen aan kwam. Super snelle service (motor lag maar enkele uren bij Xicoy) en dat tijdens hun vakantie periode....
 
IMG_20230828_164228.jpg


De motor is terug van vakantie in Spanje. Snel even ingebouwd en laten draaien en doet het weer prima. Er zat en rubber afdichting ergens niet goed welke tegen de tandwielen aan kwam. Super snelle service (motor lag maar enkele uren bij Xicoy) en dat tijdens hun vakantie periode....
Kijk dat is goed nieuws dat xicoy een klacht ook heel netjes en snel oplost.
 
Vandaag 1 vlucht en de motor kan weer naar Spanje...... Ben benieuwd hoe dit opgelost gaat worden.
 
Dat is balen.
Ik neem aan dezelfde motor of is het nu de andere kant?
 
Dat is heel beroerd.
Hopelijk krijg je een nieuwe motor.
Deze zal je denk ik niet meer vertrouwen.
Het is tenslotte geen potje pindakaas.
 
Gaspar zei dat ik zijn motor mocht lenen terwijl er nieuwe onderdelen voor de mijne worden gemaakt (duur een paar weken). Mijn motor is zojuist op de post gegaan dus even kijken hoe snel alles loopt deze keer.

Nog wat mooie foto's gemaakt van de vlucht op vrijdag door J Bakker:
373065195_618448663607216_7326222444597243860_n.jpg

373079729_618448653607217_2634413568038622789_n.jpg

373305829_618448770273872_6026256720121042352_n.jpg

373548404_618448810273868_2827285469897752853_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben flink met de probleem motor aan het testen geweest en deze blijft een beetje zwaarder aanvoelen dan de andere motor maar wel goed. Zonet nog even een lange test run gedaan in de tuin om een beeld te krijgen van de koeling. Ongeveer 60 graden op het hete deel van de gearbox (met beperkte koeling omdat hij niet vliegt) lijkt me toch niet zo gek. Het lagerblok voor moet koeler zijn, zeker in vlucht. Trillingen zijn er ook heel beperkt en ik heb de spinners nog zuiverder gekregen dus temperatuur en trilling kan de oorzaak echt niet zijn. Hopelijk morgen een paar mooie vluchten.....

Tijdens het draaien vanaf achteren gezien (koel opening boven de spinner is mooi te zien):
MD15162745.jpg


En direct na het uitzetten dus dan warmt alles verder door omdat de koeling wegvalt. Dit keer gezien door de opening boven de spinner.
MD15162926.jpg
 
Hehe, vandaag eindelijk een leuke dag gehad met de Bronco. De eerste vlucht met de probleem motor was nog even zonder spinner voor maximale koeling op de gearbox want die loopt iets warmer en zwaarder dan de andere motor. Na de vlucht waren de temperaturen zo goed als gelijk dus spinner erop en nog 5 vluchten gemaakt :) Het nieuwe lagerblok werkt prima en je voelt alleen nog wat extra weerstand in de second stage maar er zal altijd een verschil zijn. Het is nu alleen geen groot verschil meer. De turbine van de "probleem" motor is wel sneller afgekoeld en hij start nog altijd net iets eerder. De vertraging wordt ook iets warmer maar de temperaturen zijn van beiden heel laag (34 graden in vlucht gemeten met 23 graden buiten). Grootste nadeel is de korte vliegtijd (6:30) maar de telemetrie helpt om het maximale uit de tanks te halen. 750ml gaat er gemiddeld in van de 1000ml dus veel langer moet je echt niet vliegen. Bij wat meer verticale figuren gaat het hard met de brandstof. Komende winter nog eens goed nadenken over de beste oplossing qua tanks edg. 1 grote centrale 4L tank kan ook......

Afbeelding%20van%20WhatsApp%20op%202023-09-16%20om%2020.07.00.jpg

Afbeelding van WhatsApp op 2023-09-16 om 20.07.01.jpg

Afbeelding van WhatsApp op 2023-09-16 om 20.07.03.jpg

Afbeelding van WhatsApp op 2023-09-16 om 20.07.05.jpg
 
Zie een mogelijk antwoord op jouw brandstof capaciteit vraagstuk al zitten op de 2e foto.... [emoji57] Kan je niks met die centerline tank?
 
Zie een mogelijk antwoord op jouw brandstof capaciteit vraagstuk al zitten op de 2e foto.... [emoji57] Kan je niks met die centerline tank?
Ik heb in de romp ook ruimte voor 10L maar wil geen slangen van de gondels naar de romp eigenlijk. Elke gondel heeft nu een eigen brandstofzak van 1L en is een eigen systeem. Dat is wel praktisch verder......
 
Back
Top