Een indoor model van de Horten Vi Man, dat zou mooi zijn.
Constructief wel een uitdaging. Bij 1 meter spanwijdte is de wortelkoorde maar 5 cm en de tip slechts 1 cm. Hoe passen daar nog rolroeren en servo's in?
Toen kreeg ik de volgende ingeving:
Twee motoren met de propellers parallel aan de neuslijst en daardoor in een hoek t.o.v. elkaar. Draaien de propellors even hard dan gaat het vliegtuig rechtuit, bij een verschillend toerental gaat het vliegtuig draaien. Up/down sturen kan ook met 1 klep in het midden (dat moet net passen) en daarmee zouden de roeren in de vleugetippen kunnen komen te vervallen. Als, mits, tenzij, het vliegtuig ook de juiste kant op rolt en giert. Dat is ingewikkelde materie, dat weet ik wel. Hieronder een plaatje van de krachten van de motoren op het vliegtuig.
Als de linker motor meer toeren maakt dan de rechter, resulteerd dat in een rotatiekracht rechtsom en een versnellingskracht naar links (haaks op de vliegrichting). Hierdoor gaat het vliegtuig roteren en schuiven, met als gevolg dat de lucht aanstroming bij de linker vleugel rechter van voren komt en bij de rechter vleugel schuiner. Dat doet het vliegtuig rechtsom kantelen om zijn langsas. Of te wel gieren en kantelen naar rechts, precies wat je wilt.
Iemand hier ervaring mee in de praktijk?
Constructief wel een uitdaging. Bij 1 meter spanwijdte is de wortelkoorde maar 5 cm en de tip slechts 1 cm. Hoe passen daar nog rolroeren en servo's in?
Toen kreeg ik de volgende ingeving:
Twee motoren met de propellers parallel aan de neuslijst en daardoor in een hoek t.o.v. elkaar. Draaien de propellors even hard dan gaat het vliegtuig rechtuit, bij een verschillend toerental gaat het vliegtuig draaien. Up/down sturen kan ook met 1 klep in het midden (dat moet net passen) en daarmee zouden de roeren in de vleugetippen kunnen komen te vervallen. Als, mits, tenzij, het vliegtuig ook de juiste kant op rolt en giert. Dat is ingewikkelde materie, dat weet ik wel. Hieronder een plaatje van de krachten van de motoren op het vliegtuig.
Als de linker motor meer toeren maakt dan de rechter, resulteerd dat in een rotatiekracht rechtsom en een versnellingskracht naar links (haaks op de vliegrichting). Hierdoor gaat het vliegtuig roteren en schuiven, met als gevolg dat de lucht aanstroming bij de linker vleugel rechter van voren komt en bij de rechter vleugel schuiner. Dat doet het vliegtuig rechtsom kantelen om zijn langsas. Of te wel gieren en kantelen naar rechts, precies wat je wilt.
Iemand hier ervaring mee in de praktijk?