Hallo, failsafe vraag.

Ik ben verleden jaar gecrashed met een brandstofvliegtuig, omdat de ontvangerstroom richting 3volt ging.
Gas stond vol open, dus dat was geen mooi einde voor de kist.
Servo,s konden vroeger zich nog naar het beginpunt brengen als de spanning te laag werd.
Ik heb er 3 uit de jaren tachtig die dat perfect doen. Met de nieuwe servo,s lukt dat niet, tenzij je ze kan programmeren, of met de zender, ik heb een graupner mx20.
Iemand ervaring hiermee?
 
Gewoon zorgen dat die spanning niet zo ver kan vallen, zonder stroom doet niets het.
maar vooral je ontvanger gaat uit onder de 3,5 volt
je servo's hebben, indien digitaal, ook een printplaat die uit gaat onder de 3,5 volt.
van de jaren 80 niet, die zijn analoog.

dus als jouw accu extreem zwak is (moet wel... analoge servo's trekken bijna niets...)
en de boel gaat uit vanwege onderspanning, met het opstarten gaan meteen 5 servo's verplaatsen, wat een piekstroom geeft
waardoor het voltage meteen weg is.

Vroegah dat een servo zich naar een punt kon zetten, dat was idd fail safe.
maar dan moet er wel stroom zijn.
zonder stroom gebeurt er gewoon niets, en fail safe al helemaal niet.

Dus jouw punt gaat zijn: accu (denk nimh) 10 keer leegtrekken en weer vol.
dan gaat een groot deel van het geheugeneffect weg, en kan de accu weer een beetje lading ontvangen
je zal waarschijnlijk zien dat bij laden met een computerlader dat er extreem weinig lading in gaat...
vroegah met een simpel 4 cel pakketje kon je meerdere dagen vliegen..

dat is in ieder geval de test of de accu je probleem is.
is dat zo, liefst verse accu.
verklikker erbij, waarmee je aan de buitenkant met gekleurde lampjes de lading van de accu kunt zien (heeft me bij nimh vaker gered...)
bijvoorbeeld:https://www.toprc.nl/prolux-lipo-ni...qua5wfUajyMzpCgeYHdIZjp88GagRD9BoCXJQQAvD_BwE
als je dan op de grond flink de roeren beweegt, zie je aan de lampjes of de accu onderuit gaat of niet.

Kan ook nog dat er draadjes te dun zijn
schakelaar kapot (vaak veercontact, veercontacten worden lam, en bij trilling kunnen ze gaan rammelen (dus aan / uit = geen stroom in het toestel)


Ik ben persoonlijk van nimh afgestapt als ontvanger batterij.
heb nu lipo (8,4 volt max) en heb er een BEC achter zitten om terug te komen naar 5 of 6 volt voor de ontvanger.
alles heeft voor en nadelen.
Maar ook bij nimh mag de boel nooit richting de 4 gaan, zit echt aan de ondergrens.
oude nimh's kunnen rare dingen doen.

Wat men nog wel eens doet (auto's met name) is een dikke veer aan de gasservo hangen.
bij bewegen wordt de veer gewoon mee getrokken .
zonder stroom trekt de veer het gas dicht.
maar het is beter om je stroomvoorziening op orde te hebben, alles onder de 4 volt is echt te laag.
 
Probleem bij NiMH is dat als ze wat ouder zijn, de lader vervroegd afslaat en meld dat hij vol is.
 
Heel cru gezegd: Als de spanning zo ver wegzakt, heb je nagelaten je ontvangeraccu te controleren. En met NiMH, moet je ALTIJD een vorm van controle hebben.

Daar zijn heel veel verschillende methoden voor.

Mischien zit ik fout, maar uit de eerste post proef ik een beetje de smaak van "het is fout gegaan, en nu zoek ik een apparaatje wat dat voor mij voorkomt".
Zo'n apparaatje bestaat niet: Zelfs als je een gesschikte failsafe vind, dan nog: op het moment dat die fail safe aanspreekt, IS HET AL FOUT GEGAAN... Je bent namelijk linksom of rechtsom gaan vliegen met een accu die hetzij niet goed geladen was, hetzij niet gecontroleerd was op "capaciteitsproblemen".

Ik heb zelf, heel lang geleden (20 jaar of zo terug) een hele mooie heli de grond in geboord door een eigen fout/onkunde, en dat is ook de laatste keer geweest want ik heb het roer radicaal omgegooid, maar ik ben wel NiMH blijven gebruiken (en nog steeds).

Wat ging er fout? Ik had een ladertje aangeschaft met automatische ontlaad/laad functie. Geen capaciteitsaanduiding of spanningsindicatie.
Ik was niet op de hoogte van dat lege NiMH accu's soms "valse delta-peak" vertonen. Dus de lader gaf aan dat hij klaar was, maar in werkelijkheid had hij de accu leeggetrokken en daarna slechts een paar minuten geladen voordat een valse delta-peak de boel stopte. Heli gestart, en de boel viel 4 minuten in de vlucht uit.

De ontvanger had een failsafe op het gas, die ook werkte, maar ik herkende het niet, ik dacht dat er een motorprobleem was, want landen vanwege vermogensverlies, en de boel werkte weer normaal nadat ik het gas dichtgetrokken had... OEPS!

Sindsdien: Een keer per 3~4 maanden doe ik een volledige ontlaad-laadcyclus met capaciteitsmeting. Ter controle van de capaciteit=>indicatie of de accu goed is.
Bij meer dan 10% markeer ik die accu, en bij 25% keur ik hem af.
Ik laad 's avonds na het vliegen, waarbij ik check of de teruggeladen capaciteit ongeveer kan kloppen met het die middag gevlogen verbruik => indicatie of de installatie in het vliegtuig nog goed functioneert.
Vóórdat ik ga vliegen (de avond er voor op zijn laatst) hang ik alles nog geven preventief aan de lader, en check of inderdaad de accu vol WAS=>indicatie dat de accu niet aan excessieve zelfontlading lijdt.
Ieder toestel krijgt een accu die MINIMAAL de dubbele capaciteit heeft van wat ik mogelijkerwijs OOIT in één middag kan verbruiken.
Dat laatste is gebaseerd op dat ik nog nooit een NiMH heb gezien die meer dan 50% capaciteitsverlies vertoonde, en dus is dat "veilig".

Ik heb sindsdien ondanks VEEL vlieguren en toc minstens 10 toestellen met een NiMH accu, nooit meer een probleem met de ontvangervoeding gehad.
 
als ik mij niet vergis, moet ik op mijn fourstar (volledig analoog qua servo's) heel erg goed mijn best doen om 200 ma op een dag te verstoken
meeste nimh accu's beginnen vanaf de 2200 mah, dus in theorie zou nimh het erg lang vol moeten houden zonder onderuit te gaan.
ALS je voor iedere vliegdag ff checkt wat de accu doet..
 
als ik mij niet vergis, moet ik op mijn fourstar (volledig analoog qua servo's) heel erg goed mijn best doen om 200 ma op een dag te verstoken
meeste nimh accu's beginnen vanaf de 2200 mah, dus in theorie zou nimh het erg lang vol moeten houden zonder onderuit te gaan.
Met vliegtuigen zul je niet heel snel in de problemen komen, ik heb tegenwoordig in alle kisten een ontsteking zitten die meesnoept van de ontvangeraccu, en zelfs dan moet ik aardig mijn best doen wil ik 1000 mAh wegstoken met de BigLift (dubbele ontsteking).

Maar met de heli's wilde het wel, en gebruikte ik minimaal 3000 mAh omdat een drukke middag lessen wel eens 1500 mAh weg wilde snoepen...
 
Dan te bedenken dat toen ik in 1977 begon met modelvliegen de zender en ontvanger accu's DEAC accu's waren. In de zender zaten twee stuks 4 cellen NiCad accu's in serie wat samen 9,6V voeding was. De ontvanger accu was één 4 cellen NiCad accu dus 4,8V voeding. De capaciteit van de accu's was een enorme 500mAh. Dit was genoeg om een hele middag mee te kunnen vliegen.
Natuurlijk was dat een heel andere tijd, in het model zaten slechts 4 servo's die niet eens zo gek veel werk deden. De rolroeren en het hoogteroer waren de enige twee servo's die moesten werken. Het richtingsroer werd vrijwel alleen op de grond gebruikt en het gas stond vrijwel constant op "vol". Met een 6,5CC Webra blackhead en een 200cc tank kon ik mijn Snoopey ongeveer 15 tot 20 minuten in de lucht houden. De meeste vluchten duurden echter niet veel langer dan pakweg 10 minuten. Tijdens een vliegmiddag maakte ik misschien 8 vluchtjes die samen misschien net 60 minuten duurden.
Nu heb ik een model (170cm span) dat met een kleine elektromotor en een 3S 2200mAh LiPo makkelijk 15 minuten kan vliegen. Voor indoor heb ik bv een kleine Tigermoth (76cm span) met een 2S 750mAh LiPo kan ik ook makkelijk 15 tot wel 20 minuten rondvliegen.
Er is veel veranderd.
 
Bedankt voor de reacties

Ik kan via telemetrie zien hoeveel volt mijn ontvanger accu heeft.
Mijn zender geeft nu een alarm bij 4,8 v.
Het is een nieuw pakketje en altijd eerst opladen voortaan.
 
Mijn zender geeft nu een alarm bij 4,8 v.
Zet die maar wat lager... je pakket is leeg bij 4 volt onder belasting. Als je je alarm op 4,8 volt hebtstaan heb je binnen de kortste keren valse alarmen.
4,3 volt is vaak een goede waarde, vind ik.
 
Back
Top