Finse Ijsbreker Kontio

Menno, Vanmiddag nog een uurtje zitten spelevaren met mijn dubbelschroever. Manoeuvreren hoofdzakelijk op de motoren. Vaart lopend beide motoren via een schakelaar en mixer op de linker knuppel en sturen met de Becker-roeren op de rechter knuppel. Heb geen boegschroef. Gr. Klaas.
 
Becker roeren én dubbelschroefs...
Dan parkeer je hem op een dubbeltje.

Op de (echte) Geopotes 15 viel op een gegeven moment de stuurmachine uit.
Terwijl de machinisten druk waren met de reparatie voeren we op de brug rustig de nieuwe Waterweg op naar de werf waar we toch al naar onderweg waren.

Dat de stuurmachine het tijdens het afmeren het wel weer deed was wel erg fijn, overigens.
 
IMG_0229.png
 
Het heeft even geduurd maar ik heb weer tijd en zin in het modelbouwen. Afgelopen dagen bezig geweest met bakboord en stuurboord verlichting. Heb dubbelle 1,8mm Leds gebruikt.. Geeft een betere spreiding van licht overdag. Verder 6 zoeklichten gemaakt. Heb een (gratis) 3D file van een search light gedownload van Thingivers en aangepast met Thinkercad.. Het plaatsen van de 1.8mm led (hel white) in het zoeklicht gaf de nodige problemen maar is uiteindelijk wel gelukt. Liever had ik het zoeklicht nog iets compacter gehad maar dat lukte niet, sluiting met een ledje is zo gemaakt.
Moet nu een oplossing vinden voor de kabelwirwar 14 kabeltjes komen uit in de opbouw en allemaal uit verschillende richtingen. Opgelost met Wago lasklemmetjes Mooi spul om mee te werken
In de tussentijd ook nog de railingen 3Dgeprint en grotendeels geplaatst. Werkt een stuk gemakkelijke dan al het soldeerwerk dat normaal nodig is voor de railing. Of het mooier, beter of slechter is 3D geprinte railingen, tsa, het ziet er zeker anders uit dan het soldeerwerk
 

Bijlagen

  • Search light 1.jpg
    Search light 1.jpg
    224,5 KB · Weergaven: 153
  • Search light 3.jpg
    Search light 3.jpg
    283,7 KB · Weergaven: 144
  • Zijaanzicht railing.jpg
    Zijaanzicht railing.jpg
    262,6 KB · Weergaven: 145
  • Search light 4.jpg
    Search light 4.jpg
    229,5 KB · Weergaven: 101
Laatst bewerkt:
Ik heb in de Kontio bij de koop in twee Graupner 720 speed 6-12 volt mee gekregen. Als vaartregelaars heb ik twee BDESC-S10E RTR waterproof vaartregelaars gekocht via Ali Expres. De bedoeling was om de 2 motoren onafhankelijk van elkaar te kunnen laten draaien. Dit in combinatie met mijn Flysky zender. Dit werkte dus voor geen meter. kreeg de 720 speed amper aan het draaien. Na eindeloos uitproberen (o.a. zenderinstellingen) bracht mij dit geen stap verder. Uiteindelijk heb ik er alles uit gehaald en de twee motoren laten draaien op een Navy V30 R van Graupner die ik er nog had liggen. En kijk alles draai als een tierelier. Op 6 volt maar niet meer onafhankelijk van elkaar. Waar lag nu het probleem? Het blijkt dat de BDESC-S10E vaartregelaars niet met de 720 serie motoren kunnen werken. Stond uiteindelijk ook in de beschrijving van der regelaars bij Alie Expres. Ja ,alleen de link niet gelegd met 720 speed motoren. Een hele dag verloren en een hoop frustratie. De boegschroef met een Graupner 400 motor draait perfect op de Ali vaartregelaar. Dus goede raad kan duur zijn of de motoren vervangen, of andere vaartregelaar erbij zien te krijgen. Denk niet dat er nog een Navy V30R te koop zal zijn.
 

Bijlagen

  • Graupner 720 speed.jpg
    Graupner 720 speed.jpg
    215,9 KB · Weergaven: 96
  • 2 x 6volt accu.jpg
    2 x 6volt accu.jpg
    253,1 KB · Weergaven: 91
  • BDESC-S10E-RTR.jpg
    BDESC-S10E-RTR.jpg
    204 KB · Weergaven: 93
  • Navy V30R.jpg
    Navy V30R.jpg
    231,8 KB · Weergaven: 95
Waarom geen 2 stuks CTI regelaars?
Dan worden de motoren door gelijke regelaars met gelijke karakteristiek aangedreven.
De regelaar voor de boegschroef kan de BEC leveren.
 
Waarom geen 2 stuks CTI regelaars?
Dan worden de motoren door gelijke regelaars met gelijke karakteristiek aangedreven.
De regelaar voor de boegschroef kan de BEC leveren.

Ook mijn gedachte.
In al mijn dubbelschroevers werden de hoofdmotoren via 2 gelijke regelaars aangestuurd. En voor de prijs (20 euro per stuk) hoef je het niet te laten.
Prima regelaars, lekker klein en zeer betrouwbaar.

En Alie...? No thank you. Komt er bij mij niet in.
 
Zo heb ik ook heel lang gedacht.
(En ik probeer het nog steeds te voorkomen)
Maar €3,49 ipv €19.95...
Voor feitelijk dezelfde regelaar.

Tja.
Principes zijn mooi. Tot je je eraan moet gaan houden....
 
Okay bedankt. Zo slecht is Ali nu ook weer niet. Er zijn een heleboel producten die voor de scheepsmodelbouw prima functioneren en voor een fractie v/d prijs. Maar dit even terzijde .
Vind het een prima idee om 2 stuks CTI (s) te gaan gebruiken. En inderdaad met de BEC regelaar van de boegschroef kan ik deze gebruiken Maar kunnen deze CTI regelaars de 720 serie van Graupner aan?
Denk het zo te lezen wel, maar wil het graag zeker weten. Zou voor mij een prima oplossing zijn.
 
Die regelaars kunnen 14 Ampere aan. 10 A. zekering tussen ESC en motor en varen maar. Ik wilde met 1 regelaar weer op de goedkope toer. 2 Dezelfde regelt inderdaad beter. Die Chinese dingen zijn autoregelaars met op achteruit maar 50% uitsturing. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Die Chinese dingen zijn autoregelaars met op achteruit maar 50% uitsturing.

Dit is niet standaard.
In de specificatie staat of deze een consrante uitgangsstroom of een gehalveerde.
Dus lezen van de specificatie, temeer, daar bij sommige ook een uitvoering voor vliegtuigen geleverd worden.
Deze leveren alleen stroom voor vooruit, een vliegtuig hoeft niet achteruit.
 
Laatst bewerkt:
Henk, Had de manual van de genoemde ESC opgezocht. Moeilijk te begrijpen maar wel duidelijk was dat er op achteruit maar 50% vermogen was. Het is mij nog steeds een raadsel waarom men voor zulke zware regelaars kiest als het om schepen gaat. In wezen bepaalt daar de schroef hoeveel vermogen er kan worden afgegeven. Een regelaar voor een auto wordt doorgaans veel zwaarder belast, tenzij de wielen in een slip komen.
Bij mijn kleine scheepjes (3 kg) loopt er hooguit 0,5 A. stroom. Bugsier 3 met haar 4,5 kg neemt genoegen met 1 A. en de motoren in Smit Finland trekken elk 1,5 A. De twee kleintjes hebben brushless buitenlopertjes met een 10 en 20 A ESC, de andere twee een enkele of een dubbele Bühler ZON-V03. Bugsier 3 heeft een CTI HF 15 A. regelaar en Smit Finland 2x 40 A. Navy-regelaars. Die in S-F zijn eigenlijk veel te zwaar, maar bleven gelukkig heel met een geblokkeerde schroef. De (boormachine)motor verdween naar de eeuwige jachtvelden. Door de jaren heen wel enig leergeld betaald. Gelukkig waren 10 jaar geleden de Bühlers bij Hobbieplaza nog betaalbaar. Betaalde toen per motor ongeveer 15 Euro. Gr. Klaas.
 
Back
Top