Beginner

Hangt af van de motor die hij heeft.
Dus dat moeten we eerst helder hebben.
Verder vraagt hij om 'een setje'.
Bedoelt hij daarmee een kit, of ook lijnen, motor, brandstof, etc.?
Want zoiets bestaat niet.
Enige zelfwerkzaamheid, zoals gebruikelijk bij modelvliegtuigbouwers, mag worden verondersteld.
Al staan we natuurlijk wel klaar om dat proces zo succesvol mogelijk te laten zijn.
Misschien is het in dat licht interessant om hier de 'zo deed ik het' verhalen van recente LB instappers hier te lezen.
Wie mag ik de pen geven?
Zelf ben ik wat dat aangaat niet representatief, het is over twee jaar 60 jaar terug dat ik de eerste gemotoriseerde luchtsprongetjes maakte....
 
Ja, en iemand die je de eerste beginselen bijbrengt. Of heb je al een LB verleden?

Foto's van het overgenomen model. Kunnen we daar, indien nodig, ook nog advies over geven.
Zet in elk geval de 2e LB dag van 2024 in je agenda, want daar zie je het allemaal, kun je vragen stellen en krijg je ook nog eens gratis vliegles.
 
Ja, en iemand die je de eerste beginselen bijbrengt. Of heb je al een LB verleden?

Foto's van het overgenomen model. Kunnen we daar, indien nodig, ook nog advies over geven.
Zet in elk geval de 2e LB dag van 2024 in je agenda, want daar zie je het allemaal, kun je vragen stellen en krijg je ook nog eens gratis vliegles.
Dat zou zeker fijn zijn als er iemand bij is voor de grondbeginselen . Heb in het verre verleden wel een lijnvliegtuig gehad dat was een cox model. Het toestel wat ik nu heb heb ik overgenomen van Hans van Gelder foto’s staan al op dit forum .En ik ben zeker van plan om naar Almere te komen.
 
De Cox plastic modellen waren vrijwel allemaal underpowered en te zwaar.
UItzondering was wellicht de PT-19 trainer, maar daar zag je er maar weinig van.
De meeste waren look-a-likes van militaire kisten uit WWII, die vlogen als de spreekwoordelijke dr*l aan een touwtje.
Voor een geoefend LB vlieger al een hele kluif om boven de grond te houden, laat staan voor een beginner (uiteraard zijn er natuurtalenten die de uitzondering op deze regel zijn).

De Ace trainer van Hans van Gelder is daarentegen alles dat je van een trainer wilt zien:
Bijzonder stevig, goede vleugelbelasting, kan heel dociel worden afgesteld, maar kan in een later stadium ook eenvoudige kunstvlucht aan.
Als ik het mij goed herinner zat daar een Enya 19 op. Plenty power en toch goed te temmen.
Over dat lessen, de instructeur staat (loopt) naast je (om je heen) en laat het model opstijgen.
Als je er klaar voor bent neem je het handvat over, terwijl de instructeur nog steeds stuurt.
In het begin overstuurt bijna elke leerling, waardoor het model steeds grotere stijg- en daalbewegingen gaat maken.
De kunst is, met een gestrekte arm vanuit de schouder het handvat maar enkele centimeters op en neer te bewegen.
Ter geruststelling: de instructeur zorgt er voor dat je de kans niet krijgt om stuurfouten te maken.
Als je niets doet dan zal het model met de wind mee willen dalen en tegen de wind in weer klimmen.
Dat moet je soms corrigeren en als je dan overstuurt is het einde oefening.
Vaak krijgen volslagen beginners vroeg of laat last van het draaien, dan neemt de instructeur het handvat weer terug.
Wat je kunt doen om dit alvast te trainen, is iedereen het huis uit sturen (als anderen dit namelijk zouden zien gaan ze ernstig twijfelen aan je gezondheid, niet iedereen - inmiddels vrijwel niemand- weet wat LB is) en zelf met alleen het handvat in de kamer te gaan staan en rondjes draaien van ongeveer 4,5 seconden.
Als je dat 50 rondjes volhoudt ben je al een heel eind.
De leerling probeert dan meestal nog te gaan zitten, maar landt voor die tijd al op handen en voeten.
Geen punt, na een vlucht of 10 is dat meestal voldoende gezakt om het model de baas te blijven..
Er komt vroeg of laat een moment dat je echt enige controle over de kist begint te krijgen ( meestal doordat je eindelijk zo weinig stuurt dat het model uiteindelijk horizontaal blijft vliegen op 5 m hoogte)
Lukt dat eenmaal, dan zal de instructeur alleen nog je elleboog ondersteunen omdat de meeste beginnners anders hun hand laten zakken en de kist zo de grond in sturen. Geeft niet, helpen we bij.
Wie in dat stadium geen hulp meer nodig blijkt te hebben kan solovliegen. Maar geen paniek, dat doen we nooit zonder overleg, je moet het wel willen...
Op een van de eerste LB dagen maakte @Harold een video, waaruit deze stills komen van een instructievlucht, te beginnen met de uitleg van de besturing.
Verderop zie je daar ook dat ik het model weer terugneem wegens tijdelijke draaierigheid van de leerling.
En daarna zelfs het alleen nog ondersteunen van de elleboog...
full
 
Back
Top