Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat is denk ik toch minder verstandig: Dat motorschot creëert een soort van "boeggolf" van stilstaande lucht, en geloof het of niet, die boeggolf kan zomaar een cm of 3 a 4 dik zijn. Het gevolg is dat de luchtstroming rond de cylinders bijna tot stilstand komt aan de achterkant, en dat betekent dat de cylinders ovaal gaan trekken van de ongelijke warmteafgifte. De zuigers doen daar niet aan mee, dus dat gaat de motorloop beïnvloeden.zoals te zien is heb ik het motortje laten verzinken in de voorkant i.v.m het gewicht van het motortje en ik vindt het net iets mooier staan in het geheel.
Die motorkap is GAAF! Echt mooi!
Di vuistregel klopt niet... De lucht warmt maar nauwelijks op en zet dus ook nauwelijks uit. 10% extra oppervlak is voldoende.Ik heb als vuistregel dat in principe de openingen voor het afvoeren van de opgewamde koellucht in totaal 3x groter moeten zijn dan de opening die de motor moet koelen.
Dat klopt wel, en kun je al héél goed bereiken door de achterrand van de motorkap 45 graden om te zetten naar buiten toe, zodat het een soort konus wordt. Een beetje zoals wanneer bij en Corsair de koelkleppen volledig openstaan.Daarom moet eigenlijk de opgewarmde lucht geforceerd afgevoerd worden.
Wat ik juist probeer te zeggen, is dat die verhouding tussen inlaat en uitlaat er gewoon TOTAAL niet toe doet, en dat "dat principe" werkelijk geen ENKELE garantie geeft op goede doorstroming. De locatie van de openingen, en de vormgeving ervan, heeft tien keer meer invloed dan de afmetingen.Ik blijf bij dat principe omdat er dan een goede luchtdoorstroom is.
Dat zou theoretisch kunnen, maar de effectiviteit van een fan neemt min of meer tot de 3e macht af met de afmetingen, en de fan van de originele FW draaide met (als ik het me correct herinner) 3 x het motortoerental.Dit zou je ook in het schaalmodel kunnen gebruiken voor de koeling.
Dat is dus een geforceerde koeling.
Bij jouw BigLift zou het NU een hele verbouwing zijn, maar inderdaad... Bij mijn FockeWulf zit het motorschot min of meer gelijk met de vleugel-voorrand, en zit daar een kleinere "box" op, waar je de motor weer aan vastschroeft. Op die manier is er redelijk wat ruimte achter de cylinders.Wat ook eigenlijk een dingetje is is het motorschot wat bij de modelvliegtuigen plat is.
Deze zou eigenlijk een soort trapezium vorm moeten zijn zodat de ingaande luchtstroom mooi afgebogen kunnen worden naar de buitenkanten als we het helemaal goed willen doen.
Als het alleen maar een plaat is, is het effect inderdaad bijna nul, want de lucht raakt dan alleen de koelribben dáár waar de plaat aansluit, en verder niet.In de FW190 1/4, met de penta 102cc 5 cil, zit een baffle plaat én