de Havilland Chipmunk (2x) | Aerographics Kit | Rubber Power | Open Scale

ramses

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
.
Bouwverslag van de Aerographics de Havilland DHC-1 Chipmunk

Rubber Power Free Flight Scale Model
Wingspan 21" = 530mm
Stick & Tissue constructie

Deze Chipmunk is ongeveer vergelijkbaar in grootte met de Veron Chipmunk.
Deze Aerographics Chipmunk is echter heel veel meer schaal, ik zal de verschillen tijdens de bouw laten zien.
De mooi verzorgde kit:

full


De tekening op de bouwtafel opgespannen met dun transparant plastic eroverheen:

full


Binnenkort beginnen met het uitsnijden van de balsa delen :yes:

_______________________________________

ps. (later toegevoegd) tevens bouwverslag van een:

Vergrote Aerographics de Havilland DHC-1 Chipmunk

Rubber Power Free Flight Scale Model
Wingspan 25.7" = 653mm
Stick & Tissue constructie

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Binnenkort beginnen met het uitsnijden van de balsa delen :yes:

Done :D
Klaar om te gaan bouwen/lijmen:

full


Kleurenschema en versie wordt (...waarschijnlijk niet verrassend) de BBMF DH-T.10 WG-486 in haar voormalige zwarte kleurenschema.
Dezelfde DH-T.10 als het rc-model in m`n profielfoto.
Ik had voor het rc-model zelf decal vellen gemaakt voor allle registratie, teksten, symbolen, roundels, etc.
Die ga ik naar de schaal van deze chipmunk verschalen en gebruiken.
Tevens heb ik voor het rc-model erg veel informatie verzameld, kan ik hier ook mooi gebruiken.
Maar vooral, ik vind de zwarte BBMF WG-486 Chipmunk gewoon een bloedmooie kist :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
.
Vandaag de nieuwe bouwzolder ingewijd
full

Begonnen met de bouw van de Chipmunk.

Eerst de uitgesneden balsa onderdelen op de tekening gelegd en alles bestudeerd, erg fraaie kit!
Maar vooral ook mooi schaal waar de vleugels de romp ontmoeten, ben wel benieuwd naar het maken van de fairings straks...
Op tekening staat een opgebouwde cockpitkap, maar er zit ook een voorgevormde cockpitkap in de kit inclusief de side blisters :yes:
Spant no. 7a uit het printwood gesneden lijkt later toegevoegd (logische keuze) maar staat niet op de tekening,.. en past niet...
Maar dat was een minimale aanpassing, de rest klopt geheel, ik vind het een heel mooi ontwerp! :thumbsup:

full


Als eerste de samengestelde spanten en longerons verlijmen:

full


De samengestelde longerons op de bouwtekening met spelden gefixeerd en de halve spanten van de linker romphelft erop gelijmd:

full


De samengestelde longeron voor de zijkant in de linker romp verlijmd.
Volgens de bouwbeschrijving moet de romp nu los van de bouwtafel om de rechter spant helften te verlijmen...

full


Ik heb de romp van de tafel los gehaald, maar vond deze nog te 'zwak' om de rechter zijde te verlijmen.
Veel te kwetsbaar nog voor scheluwtrekken of andere vervorming.
Dus de linker romphelft weer terug op de bouwtafel gefixeerd en de stringers verlijmd:

full


Door de stringers was het geheel wel stijf genoeg en heb ik de linker romphelft los gehaald van de bouwtafel.
Begonnen met de spanten van de rechterzijde:

full


En de longeron en stringers in de rechter rompzijde gemaakt:

full


Chipmunk rompje zover:

full


full


Schaal is ca. 1/20, het rompje is op onderstaande foto 37,5 cm lang en weegt nu 6.24 gram:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
Vanmorgen de motorkap ingedekt en een klein stukje van de bovenzijde van de neus heeft indekking/infills.
Deze indekking en infills moesten gemaakt worden van het plankje 0.8mm balsa uit de kit.
Dit plaatje 0.8mm balsa heb ik echter ook nog voor de vleugels nodig, dus spaarzaam te werk gaan.

Er staan van de motorkap en bovenzijde neus geen sjablonen op de bouwtekening, dus eerst met een stukje papier passen en meten.
Wanneer de vorm van het papieren sjabloon uiteindelijk goed is deze overnemen op het 0.8mm balsa en uitsnijden.
Nadien de neus nog wat geschuurd dus er zal op sommige plekken misschien 0.6mm balsa van over zijn... licht en toch heel sterk!

full


Ik twijfel nog over de positie van de peg...
Óf volgens bouwtekening óf een baai naar voren (wat mag volgens reglement).

full


full


full


Groeten, Ramses
.
 
.
Dank je Eddy!
Het is ook een erg fijne kit om te bouwen.

.
Vanmorgen de vleugel fairings voor de Chipmunk gemaakt.
De sjablonen hiervoor staan op tekening en zijn bedoeld om op "stiff paper" over te zetten en te gebruiken.
Ik vind balsa persoonlijk mooier en fijner verwerken dan papier, en het is lichter dus wilde dat eerst proberen.

De sjablonen van de tekening pasten perfect en deze op 0.6mm balsa overgezet en uitgesneden.
Hier de linker balsa fairing klaar op de romp en de balsa onderdelen voor de rechter vleugel fairing:

full


Het is erg licht, wel dun maar toch ook sterk:

full


full


full


Begonnen met de neusplug van de Chipmunk.
Deze neusplug volgens tekening gemaakt, enig verschil is dat ik de propas verstelbaar heb gemaakt d.m.v. één schroefje.
Het principe heb ik van een video van Maxfliart, het is een simpel en erg doeltreffende oplossing.
De hook van de propas heb ik van Henk afgekeken, een goede oplossing tegen het klimmen in de haak:

full


De twee (tandestoker) puntjes uitde neusplug steken in het motorschot, ook dit afgekeken van Henk.
Misschien komen er nog twee kleine magneetjes in, maar vooralsnog klemt dit mooi strak:

full


Staat van de Chipmunk:

full


Morgen verder met de neusplug vormgeven:

full


Groeten, Ramses
.
 
Je gaat weer als een speer, Ramses, het ziet er prima uit! Ik ga over een maand weer bouwen, ben nu te druk met andere dingen. Ik heb nog wel even een tip over de propas. Zoiets heet een Tsjechische haak, naar de lieden die op het idee zijn gekomen, en is mij op de IFFI 2022 voorgedaan door de super behulpzame Lars Tolkstam uit Zweden. Voor de stevigheid dient het 1 stukje balsa te zijn, niet twee helften, vastgelijmd met cyano en ik doordrenk het daarna nog met dunne cyano. Zie de foto van de haak van één van mijn P-38 assen.
IMG_4192.JPG

Groeten,
Henk
 
Laatst bewerkt:
.
Dank je Henk!
Ik ga m`n Tsjechische haak aanpassen, dank voor de tip :thumbsup:

.
Gisteren en vandaag weer wat gewerkt aan m`n Chippy:
De vleugels hebben insteekliggers/ribben en een ingedekte voorlijst van 0.8mm balsa (alleen bovenzijde).
Heel sterk en toch licht!

full


Neusje van de Chip wat meer in vorm gebracht:

full


De Chip vleugel (53cm span.) ruwbouw klaar (6.53g):

full


Landingsgestel gemaakt en in de vleugelhelften gelijmd:

full


Kielvlak, richtingroer en stabilo gemaakt:

full


De Chip heeft op tekening alleen een afstelbaar richtingroer, de rest van de roeren zijn vast.
Van een 0.4mm stukje vliegtuigtriplex en de vacuüm getrokken spinner uit de kit de neusplug afgemaakt:

full


De vleugelliggers in de romp gelijmd:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
Ik heb aan de titel van dit bouwverslag de toevoeging (2x) ervoor gezet en de eerste post aangepast.
Toen ik deze kit van de Chipmunk via Ebay had gescoord was ik erg gecharmeerd van de gehele kit.
Op één ding na,... de Chip zou voor m`n gevoel eigenlijk net iets groter mogen.

De originele bouwtekening digitaal vergroot naar schaal 1/16, opnieuw gelayout in Photoshop en geplot.
Uiteraard het printwood mee verschaald en met de laserprinter op A3 papier geprint.
Hiermee kan ik het nieuwe printwood op zelf geselecteerd hout strijken met een strijkbout.

Nu de originele Aerographics Chip ruwbouw klaar is, kunnen de originele bouwtekeningen van de plank af:

full


De vergrootte bouwtekening op de bouwplank gespannen en wederom transparante folie erover.
De originele bouwtekening erop gelegd ter referentie:

full


Ik had ook de stempel aangepast in Photoshop, hier de gegevens van het origineel en de vergroting:

full


Maar voor ik aan de vergrote versie begin, uiteraard eerst het origineel afmaken.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Verder met de originele Aerographics Chip, het bekleden van de kist met tissue.
Voor deze Chip heb ik dezelfde zwarte domestic tissue van The Vintage Model Company gebruikt als voor m`n Veron Chip en Hurricane:

full


Staartvlakken dubbelzijdig met tissue bekleedt, natgespoten en met spelden gefixeerd tijdens het drogen:

full


Begonnen met het bekleden van de rechter vleugelhelft aan de onderzijde:

full


Linker helft ook gedaan, nat gespoten en laten drogen.
Zit er al best mooi strak op:

full


Bovenzijde vleugel ook klaar:

full


Verder met de romp...

Groeten, Ramses
.
 
.
De Chip geheel bekleed met de zwarte tissue en twee lagen spanlak erover, steeds gefixeerd drogend:

full


Er zaten wat lichtere plekken op de Chip van vocht icm spanlak en glimmende lijmstick resten.
Er een lichte mat zwarte nevel overheen gespoten en alles laten drogen, staat van de Chip nu:

full


full


full


De A3 laserprint voor het printwood uitgesneden en een mooie lichte plank 1.5mm balsa voor de vergrote Chip uitgezocht.
Oude 'gewone' strijkbout erbij gepakt en deze op de maximale stand gezet:

full


En zo heel eenvoudig zelf het printwood voor de vergrote Chip gemaakt:

full


full


full


Eerst alle delen grof uitsnijden:

full


Ik ben een plankje printwood vergeten te printen, met de vleugelonderdelen...
Deze kan ik maandag op m`n werk printen, de andere onderdelen zijn klaar voor de bouw:

full


Groeten, Ramses
.
 
Wederom prachtig werk Ramses :thumbsup:

Heb je al eens ezdope geprobeerd ipv spanlak ?
De meningen daarover verschillen nogal eens maar ik vind het wel een goed alternatief voor spanlak.

023.JPG


Groeten Jef
 
.
Dank je Jef!

Heb je al eens ezdope geprobeerd ipv spanlak ?

Ik heb dat EZE papier en dope hier wel in huis maar nog niet geprobeerd.
Zal dat bij een volgend test model eens doen.
Jouw resultaten zien er prachtig uit.

Groeten, Ramses
.
 
.
Frans heeft een tijd geleden kleine pilootjes geprint welke we hadden geschilderd, maar we hadden er verder geen doel voor.
Blijkt nu een mooie piloot voor de Chip te zijn!
Welliswaar wat hoog...

full


.... maar dat kan je eraf zagen:

full


full


Pilootje voor de Chip:

full


full


Van strooljes tissue het frame voor de canopy gemaakt en met de lijmstick gelijmd:

full


Het tissue blijft ietwat transparant, het dekt niet geheel, dus met een penseeltje en mat zwarte Humrol overschilderd:

full


De canopy met canopy glue op de romp vast gemaakt, had ik nog niet eerder mee gewerkt maar voldoet prima:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
Van zacht balsa de luchtinlaat voor op de motorkap gemaakT:

full


De decals uit de kit zijn uitgedroogd, gescheurd en gebarsten.
Maar die wilde ik toch al niet gebruiken dus geen probleem:

full


De Chipmunk is in principe vliegklaar nu, alleen de decals en kleine details er nog op:

full



Ik kon niet verder met de decals...
maar wel een motor knopen,.. mooi rustig weer... laatste vakantiedag...:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Eigenlijk net iets te veel wind vandaag, maar was benieuwd en naar een weiland om de hoek gereden:

full


Helaas knakte de achterlijst bij een vlucht waardoor het bij een tiental trimvluchten bleef.
Video van een paar van die trimvluchten van vanmiddag:


Foto na de trimvluchten, nieuwe prop (prop met spinner was gebroken) en een knak in de rechter vleugel achterlijst:

full


Nu weer op de bouwtafel voor een nieuwe prop met spinner en reparatie aan de rechter vleugel achterlijst.
Ook begonnen met de vergrote versie:

full


Groeten, Ramses
.
 
Ik ben een plankje printwood vergeten te printen, met de vleugelonderdelen...
Deze kan ik maandag op m`n werk printen, de andere onderdelen zijn klaar voor de bouw:

Vakantie weer voorbij...
Gelijk maar het ontbrekende printwood voor de vergrote versie op een A3`tje geprint met de laserprinter.
Ook de decals voor de originele versie gemaakt, de G-APLO:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Gaaf he, was er zelf ook blij mee!
Frans had ze voor ons 3D geprint, puur om het schilderen van een pilotenbuste te oefenen voor onze stuka`s.
Gewicht van deze buste was na het afzagen van de onderzijde ca. 1.5g

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top