een kleine update voor dit punt, waar ik door mee blijf gaan qua uitwerken (met mijn gebrek aan wiskunde skills), ik zag een filmpje van Veritasium.
er komt een punt, waar blijkt, dat het optimum voor e.e.a. optimalisatie, is bereikt als F=ma
in mijn geval is dit, als de propeller trekkracht, (bijna) gelijk is aan m (vliegtuig gewicht) maal de zwaartekracht versnelling.
dit punt klopt ook, bij mijn benadering! het is een instelling punt dat ik eerder beschreef als kenmerk, van hoe die klim eruit ziet. welke hoek, welke snelheid enz.
ik had al eens een punt gevonden, waarom niet-verticaal, niet-optimaal klimt.
als men 45 graden steil klimt, maakt men twee lift vectoren, 1 van de prop en 1 van de vleugel. elk zijn ze ~ 0,7 van het gewicht. dit houdt in dat men dan 1,4 maal het gewicht, aan totale lift genereert,
en dat geeft meer verlies, vergeleken met mijn aandrijf configuratie concept, waarbij de propeller trekkracht 1 is.
edit: typo en voorbeeldje.
ik heb een voorbeeldje, om het thuis uit te beelden. :
stel men doet een touw door een gewichtje heen, en houdt elk eind in een hand.
als men de handen bij elkaar houdt en het gewichtje hangt er onder, hangt in elk touwdeel
0,5 het gewicht, samen het gewicht (1). (situatie van verticale klim met lage luchtweerstand, bijna verwaarloosbaar (als het niet teveel is dit is snel bereikt)).
als men nu de handen uit elkaar beweegt tot het touw 90 graden vormt, een haakse hoek,
is de kracht in elke helft groter, 0,7 van het gewicht elk. situatie van 45 graden klimmen, opzij gezien.
de verticale componenten van elke lift vector, is wel 0,5 elk (samen 1)
in dat geval, is F totaal, 1,4 ma
nog iets interessants dat erbij te vermelden is, is dat de vleugel en de propeller elk wel efficient
zijn, zelfs efficienter dan de propeller in de kist met verticale klim, maar dat de vermogen omzetting zo
is dat de klimsnelheid vermindert in verhouding tot de grootte van de totale lift.
iets van 0,7 de klimsnelheid, bij zelfde vermogen. (dit klopt met eigen observaties iig).
ook, neemt de efficientie van de aandrijving net zo af als ik 45 graden klim met de kist. (of in die regionen iig, efficientie is dan niet gedefinieerd dusver).
nog een ander punt waar ik nog mee bezig ben, is dat de propeller minder efficient is,
maar dat dat komt door de combinatie van Thrust (diameter voornamelijk), en een niet al
te hoge voorwaartse snelheid, in combinatie met het vermogen, toerental. daaruit resulteert
een propeller met een verhouding van diameter en spoed, welke niet het efficientst is.
het "kan" niet anders (voor zover ik weet, iig). dit nadeel lijkt kleiner dan het voordeel tenminste.
er komt een punt, waar blijkt, dat het optimum voor e.e.a. optimalisatie, is bereikt als F=ma
in mijn geval is dit, als de propeller trekkracht, (bijna) gelijk is aan m (vliegtuig gewicht) maal de zwaartekracht versnelling.
dit punt klopt ook, bij mijn benadering! het is een instelling punt dat ik eerder beschreef als kenmerk, van hoe die klim eruit ziet. welke hoek, welke snelheid enz.
ik had al eens een punt gevonden, waarom niet-verticaal, niet-optimaal klimt.
als men 45 graden steil klimt, maakt men twee lift vectoren, 1 van de prop en 1 van de vleugel. elk zijn ze ~ 0,7 van het gewicht. dit houdt in dat men dan 1,4 maal het gewicht, aan totale lift genereert,
en dat geeft meer verlies, vergeleken met mijn aandrijf configuratie concept, waarbij de propeller trekkracht 1 is.
edit: typo en voorbeeldje.
ik heb een voorbeeldje, om het thuis uit te beelden. :
stel men doet een touw door een gewichtje heen, en houdt elk eind in een hand.
als men de handen bij elkaar houdt en het gewichtje hangt er onder, hangt in elk touwdeel
0,5 het gewicht, samen het gewicht (1). (situatie van verticale klim met lage luchtweerstand, bijna verwaarloosbaar (als het niet teveel is dit is snel bereikt)).
als men nu de handen uit elkaar beweegt tot het touw 90 graden vormt, een haakse hoek,
is de kracht in elke helft groter, 0,7 van het gewicht elk. situatie van 45 graden klimmen, opzij gezien.
de verticale componenten van elke lift vector, is wel 0,5 elk (samen 1)
in dat geval, is F totaal, 1,4 ma
nog iets interessants dat erbij te vermelden is, is dat de vleugel en de propeller elk wel efficient
zijn, zelfs efficienter dan de propeller in de kist met verticale klim, maar dat de vermogen omzetting zo
is dat de klimsnelheid vermindert in verhouding tot de grootte van de totale lift.
iets van 0,7 de klimsnelheid, bij zelfde vermogen. (dit klopt met eigen observaties iig).
ook, neemt de efficientie van de aandrijving net zo af als ik 45 graden klim met de kist. (of in die regionen iig, efficientie is dan niet gedefinieerd dusver).
nog een ander punt waar ik nog mee bezig ben, is dat de propeller minder efficient is,
maar dat dat komt door de combinatie van Thrust (diameter voornamelijk), en een niet al
te hoge voorwaartse snelheid, in combinatie met het vermogen, toerental. daaruit resulteert
een propeller met een verhouding van diameter en spoed, welke niet het efficientst is.
het "kan" niet anders (voor zover ik weet, iig). dit nadeel lijkt kleiner dan het voordeel tenminste.
Laatst bewerkt: