Blohm & Voss BV 141 | Rubber Power

ramses

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
.
upload_2024-11-27_11-14-44.jpeg


Bouwverslag van een rubber aangedreven vrije vlucht schaalmodel van een Blohm & Voss BV 141.

De bouwtekening is recent toegevoegd aan de Outerzone website, gegevens model:

Blohm und Voss BV 141

Free flight scale model of the WWII German reconnaissance plane.
Design: Al Lidberg
Year: 1987
Span: 28" / 71cm



upload_2024-11-27_11-17-40.jpeg


Je zou verwachten dat het een one-off experimenteel testmodel was,.. maar niets is minder waar.
Wat foto`s van het origineel:

upload_2024-11-27_11-18-1.jpeg


upload_2024-11-27_11-19-10.jpeg


Close up:

upload_2024-11-27_11-19-21.jpeg


Vluchtfoto`s:

upload_2024-11-27_11-19-47.jpeg


upload_2024-11-27_11-19-56.jpeg


(in)gekleurde foto:

upload_2024-11-27_11-20-13.png


Zojuist de bouwtekening op m`n werk geplot.
Binnenkort start bouw :yes: (de bouwtafel is al drie weken leeg, en dat kan natuurlijk niet.. ;))

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Je durft wel! Maar Al Lidberg is een gerenommeerde ontwerper, dus het moet wel lukken. Bouw van de romp en de gondel lijkt me wel een uitdaging, met al die minieme langsliggers. Ik zie dat er geen uitsparingen in de schotjes zijn, dat is natuurlijk om te voorkomen dat de liggertjes gaan golven.
 
.
Ik ben ook benieuwd Henk!

Ik zie dat er geen uitsparingen in de schotjes zijn, dat is natuurlijk om te voorkomen dat de liggertjes gaan golven.

Klopt! Dat zie ik wel vaker op bouwtekeningen of in bouwkits en heeft ook mijn voorkeur.
Het voordeel is dat je na het verlijmen van de liggertjes de spanten niet hoeft te scaloppen.
Wanneer de rompspantjes 'vol' zijn met uitsparingen voor de liggertjes dan moet je achteraf de spanten tussen de liggertjes scaloppen zodat ze niet zichtbaar zijn onder de tissue, hier bijvoorbeeld bij m`n Veron Chipmunk:

upload_2024-11-28_10-5-46.jpeg


upload_2024-11-28_10-7-59.jpeg


De rompspanten van de Aerographics Chipmunk heeft enkele spanten met uitsparingen waarvan de rompspanten ook zichtbaar moeten zijn onder de tissue.
De rest van de rompspanten zijn echter zonder uitsparingen, alleen wat streepjes erop waar de liggertjes moeten komen.
Die hoef je naderhand dan niet meer te scaloppen:

upload_2024-11-28_10-10-7.jpeg


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
In photoshop heb ik de rompspanten, vleugelribben, etc op een A3`tje opgemaakt.
Deze met de laser printer geprint zodat ik met de strijkbout weer het printwood kan maken:

upload_2024-11-28_10-12-59.jpeg


Binnenkort start bouw :yes: (de bouwtafel is al drie weken leeg, en dat kan natuurlijk niet.. ;))

... er ligt weer wat op de bouwtafel, zin om te beginnen aan de BV141:

upload_2024-11-28_10-13-50.jpeg


Groeten, Ramses
.
 
Goed idee! Maar liever niet op 22-2 en 19-4 want dan kan ik niet....
Is al bekend wat de data zijn van de Engelse indoor Nats?
 
.
Met de strijkbout het printwood overgezet op verschillende diktes/hardheden balsa plankjes:

full


Verse scalpel gepakt en begonnen met het uitsnijden van de onderdelen:

full


De vleugelribben:

full


Klaar om met de bouw van de BV-141 te beginnen:

full


Ik ben begonnen met de gondel of "crewcompartment" op tekening:

full


Een voor een de halve spanten ertussen lijmen:

full


Hoofdconstructie van het neusje gemaakt, de verticale frames in de neus moeten nog:

full


full


Cockpitframe afgemaakt en alles een lichte witte waas gegeven.
Begonnen met het bekleden met tissue,.. het is niet veel, bijna alles wordt 'glas' straks:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
Het tissue twee laagjes spanlak gegeven en begonnen met de 'motorromp':

full


full


Ik heb helaas geen dun styreen meer voor de beglazing, morgen bestellen dan kan de gondel afgewerkt worden:

full


Stringers op de linker motor rompzijde gemaakt:

full


Van tafel gehaald en de motor romp wat verder afgemaakt, motorkap en kielvlak moeten nog:

full


Zo ligt de BV-141 nu op de bouwtafel:

full


full


Verder met de vleugel en het stabilo:

full


Groeten, Ramses
.
 
Verder met de vleugel en het stabilo:

Toch niet... eerst verder met de 'motorromp'.
De infills achter de motorkap en de infills waar de vleugel door de romp gaat gemaakt van 1.5mm balsa.
Ook de basis van het kielvlak afgemaakt:

full


Richtingsroer in opbouw:

full


Stabilo en hoogteroer gemaakt en de opzet van de vleugel begonnen.
De vleugel heb ik eerst vlak over de bouwtekening gebouwd en daarna door de cockpit en motorromp gevoerd en vastgelijmd:

full


Het vlakke vleugel middenstuk is vastgelijmd en ruwbouw klaar, de liggers etc. van de vleugeltips zijn echter nog niet verlijmd:

full


Straks de reden waarom niet...

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Straks de reden waarom niet...

De vleugel heeft v-stelling bij de vleugeltippen.
Zoals de cockpit en motorromp zijn opgebouwd kan je daar geen vleugel met v-stelling doorheen voeren...
Dus eerst de vleugel vlak bouwen, dan door de cockpit en romp voeren en pas daarna de tippen met v-stelling maken.
Maar wanneer de cockpit en motorromp aan de vleugel zitten kan de vleugel niet meer vlak op de bouwtafel...
Dat is wel nodig, dus begonnen met een vleugel-jig:

full


Eerst de opzet/onderbouw gemaakt, hierop komt de nieuwe bouwplank met ingebouwde v-stelling:

full


Eerst de gehele plank erop, daarna de stukken verwijderd waar de cockpit en motorromp komen:

full


De kist op de jig gefixeerd en de tippen met de juiste v-stelling afgemaakt:

full


Op advies van Lars Tolkstam dit mooie boekje aangeschaft:

full


Tevens heb ik wat tips van hem ontvangen voor de bouw van een F4D versie.
Maar ik ga eerst dit BV-141 testmodel volgens tekening van Al Lidberg afbouwen.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Bij de aansluiting van de cockpit en de motorromp met de vleugel waren nog wat infills nodig om de tissue aan te hechten.
Ook wil ik graag verstelbare ailerons op deze kist dus die moesten nog gescratched worden:

full


Infills en ailerons gereed:

full


full


Alles nog een keer licht schuren, dan is de ruwbouw van de BV-141 gereed:

full


Voor m`n VERON modellen had ik andere tissue gebruikt dan in de kits zat.
Dus ik had nog flink wat oude VERON tissue over... die heb ik gebruikt voor deze BV-141.
Begonnen met de onderzijde van de vleugel:

full


Vleugel dicht en begonnen met de motorromp, de tissue strookje voor strookje aangebracht met de lijmstick:

full


Als laatste het passtukje en dan is alles bekleed met tissue, ik vind het heerlijk werk om te doen:

full


De vleugel bouwplank ter plaatse opgehoogd om de vleugel op te fixeren na het spanlakken.
Ook een plank gemaakt om de rest van de onderdelen op te fixeren:

full


Alles is van een eerste laag spanlak voorzien.
Morgen gaat een tweede laag spanlak erover en dan laat ik alles een week zo gefixeerd op de planken uitharden:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Dank je André!

Morgen gaat een tweede laag spanlak erover en dan laat ik alles een week zo gefixeerd op de planken uitharden:

Voor de tweede laag heb ik spanlak verdund met 'nitroverdünnung für spannlack' en er een beetje licht grjize Humbrol doorheen gemengd:

full


Dit mag weer een weekje uitharden gefixeerd op de planken:

full


En zo ligt de bouwtafel weer vol, twee CO2 projecten en een rubber power experimenteel project:

full


Dit vrije vlucht vliegen blijft enorm uitdagend, ik geniet er vol van :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Die bouwtafels zijn wel heul errug clean!
Dat kennen we bij de NLC niet..

Hahaha, ik had het er toevallig met Henk en Bruno tijdens de maaltijd van de IIFI2024 nog over.
En ook in mijn rc bouwverslagen valt dat kennelijk op, ik krijg er namelijk vaker een opmerking over.
Iedere gek zijn gebrek, in m`n kop is het al chaos, ik hou m`n werkomgeving graag overzichtelijk en clean.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top