LF-109 Pionyr

jan brilman

Forum veteraan
upload_2024-12-26_14-59-14.png


Die moest ik maar even hebben, dacht ik . . .

Binnenkort meer.


jan.
 
succes Jan. Ik heb de tekening want ik wil hem zelf ook een keer bouwen. En dan in blauw-wit afwerken zoals ik hem in Tsjechië heb zien vliegen (als model)
 
Gisteren opgehaald en vandaag maar eens even beter gekeken.

Wat gisteren direct duidelijk was: bekleed met gele zijde! :)

Wik 2-componenten-lak er overheen?

In de romp 2 MS-X6 servo's, vleugel: moet ik nog kijken (zitten in hoezen).

Voor zover mogelijk (wie ontwerpt er zo'n romp???) ziet het er strak uit. :)

Even een doekje er overheen . . .

upload_2024-12-30_18-58-34.png


upload_2024-12-30_18-58-56.png


upload_2024-12-30_18-59-15.png


upload_2024-12-30_18-59-35.png


upload_2024-12-30_18-59-55.png


upload_2024-12-30_19-0-16.png


Verend wiel!

Gewicht: komt denk ik op zo'n 2.100 gram uit.

Bij 50 dm2 vleugeloppervlak . . .

Komt vast goed.


jan.
 
Voor zover mogelijk (wie ontwerpt er zo'n romp???) ziet het er strak uit. :)
jan.

LET Kunovice? Er staat geen naam van de ontwerper bij dus we houden het maar bij de fabriek.
Overigens denk ik dat het een slim ontwerp is als het gaat om de kosten. Geen dure kap maar alleen gebogen plexiglas platen. Er zijn er maar liefst 470 van gebouwd. 6 jaar later werd dit ontwerp natuurlijk volledig ingehaald door de volledig aluminium Blanik waar er zelfs meer dan 3000 van zijn gemaakt……

Ik vind het een geweldig ding Jan! Hij ziet er mooi uit, en ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben. Ik ga gauw een datum prikken voor het sleeptreffen 2025 ;)
 
Nou . . .

Trouble in paradise.

Na weer wat schuren aan de 600 dacht ik: ik ga gewoon beginnen aan het plaatsen van de ontkoppelhaak.

Midden van de neus bepaald, en boren.

Bijna een routineklusje, zou je zeggen.

Zo niet hier.

De neus is bijna helemaal hol en gevuld met kleine stukjes lood. :confused:

Boor daar maar eens een gat doorheen!

Puinhoop.

upload_2025-1-1_22-31-36.png


Gat helemaal uitgelubberd . . . :mad:

Ik denk dat er weinig anders op zit dan de neus er af te zagen en het zaakje opnieuw, met haak, op te bouwen . . .

( 'Gelukkig nieuwjaar!' zeggen ze dan. . . :hammer:)


jan.
 
Voordeel Jan.
Kan je er een flinke zware sleephaak in monteren om het gewicht van het lood te compenseren.
 
Jan,

als je een sleephaak model "buisje met dwarsstangetje" maakt, kan je waarschijnlijk wel een wat groter gat boren en het hele buisje
voorin de neus en het lood eromheen lijmen. In mijn ka6 zat dat ding letterlijk voorin gegoten met verdikte epoxy. Daarna kan je wel
weer het missende lood toevoegen.

Succes met de verbouwing, kijk er naar uit om hem te zien vliegen!
 
Als je in balsa een gat wil hebben, is het misschien ook een optie om in plaats van te boren een puntig voorwerp te nemen zoals een vijl en hiermee een gat te maken.
Met een boor wordt het gat vaak ook niet mooi rond.
 
Lijkt me een goed plan.


Hoe harder het materiaal, hoe langzamer moet de boor draaien, heb ik ooit geleerd.

En andersom.

Komt goed.
Jan kijk alsjeblieft naar mijn eerdere advies, gebruik niet de boor met boormachine.
Balsa is namelijk niet hard. Als je een boor wil gebruiken dan gewoon met de hand, voorzichtig heen en weer draaien en een beetje druk zetten.
Boren hebben de neiging om te gaan ” happen” en daardoor wordt het gat veel groter.
En als het lood in de neus tegenwerkt, kan je altijd overwegen om een stuk neus er eerst recht af te snijden, het is hout en met goede houtlijm weer gewoon aan te plakken.
 
Je kan ook je dremel pakken en dan met een klein boortje freesje frezen.
Dan heb je wel een hoog toerental nodig.
Dat heeft altijd mijn voorkeur bij dit soort projecten.
 
Geen zorgen!

Gaatje in balsa boren, met de dremel cirkel verder uitzagen, schuurpapiertje om batterij en voor je het weet is het gat groot genoeg.

Wat ik heb opgevangen en bewaard is plm. 150 gram lood.

upload_2025-1-3_12-39-39.png


Eerst maar eens kijken hoeveel dat in de vorm van strips is . . .


upload_2025-1-3_12-40-6.png
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren een plank balsa 10 mm gekocht en moest daarvoor € 11,50 neerleggen. :eek:

Nou is het vast mogelijk om ergens minder voor balsa te betalen, maar zo'n Skyvan van 2,4 m. wordt toch wel een heeeeeel duur grapje, ben ik bang . . .


jan.
 
Ik heb al heel lang het gevoel alsof ik hier (op het Mbf) op een soort camping sta, met honderden plaatsen, waarvan ik er een aantal vanaf mijn plaats kan zien (en die zijn leeg), en waarbij, als ik naar de afwas-/douche-locatie ga, er ook maar zelden iemand is.

Van de honderden plaatsen zijn er maar een paar bezet.

Ik probeer vriendelijk te zijn tegen mijn mede camping-gasten, maar er is bijna niemand!

Dat stemt vrij treurig . . .

Het was zo'n fijne camping.

Zal ik ook maar vertrekken?
 
Het bloed ook langzaam leeg Jan helaas.
Dat zien we met z'n allen.
De vergrijzing in onze hobby eist zijn tol.
Nieuwe aanwas is er nauwelijks.
Deze zomer was ik op onze club waar het ledenaantal bijna is gehalveerd.
Verder weet ik nog in het begint tijdperk van het forum ontdekte we het internet.
Heel veel info werd hier gedeeld met elkaar.
Maar ja alle vragen die je maar eventueel kan bedenken is met 1 druk op de knop te vinden.
Dan blijf je hier nog voor de gezelligheid.
Als dat ook minder wordt of het forum stopt gaat de deur op slot.
Het forum draag ik zo'n beetje de helft van mijn leven een warm hart toe, maar aan alles komt een eind, ook een keer aan dit forum, al hoop ik dat het nog een poosje door kabbelt.
Wij horen bij de eerste generatie en daar zijn er in het vlieg gedeelte niet zo veel meer van. (En ik vlieg ook al 8 jaar niet meer)
 
Back
Top