Osprey V22

Landingsgestel bijna klaar om in te bouwen.
20230223_161627.jpeg
 
Echt bizar dit. Wat gaaf. Respect hoe je dit allemaal aan pakt en door zet. De bouwkwaliteit is ook bijzonder mooi om te zien.. Well done! Volg met interesse.
 
Ik volg dit draadje met interesse. Wat een mooi project! En mijn complimenten voor je kwaliteit van bouwen.
Ben zelf geen rc vlieger, maar het is ook wel een heel bijzondere machine, de Osprey.

Succes!
 
Heb heel erg spaarzaam het draadje gelezen.
Maar kwam laatst een discussie tegen over dubbel-rotor heli's, schaalmodellen van de Chinook en soortgelijke.
Daarbij is het blijkbaar redelijk gangbaar dat er per kop maar 2 servo's worden gebruik, 3 kan ook maar is dus niet strikt noodzakelijk.

Bij een dubbel-rotor werkt het blijkbaar niet om de voor het nicken (vooruit-achteruit) de beide rotors/tuimelschijven naar voren/achter te kantelen, maar moet je verschil in collective pitch aanbrengen. Voor rol kun/moet je dan wel de tuimelschijf kantelen.

Bij een V22 zou dat net andersom moeten zijn dan, bij Rol verschil in collective pitch (en niet de tuimelschijven kantelen) en voor Nick juist wel.

Dit geeft het voordeel dat de gyro maar 4 servo's hoeft aan te sturen en dat kunnen de meeste FBL-units standaard al (3x tuimelschijf, 1x staart).

Volgens mij kwam ik op de RotorFlight discord ook al voorbeelden tegen dat het aansturen van 6 servo's op sommige FBL's met de Rotorflight hardware ook mogelijk is.
Vraag is dan wel of je RotorFlight zo kunt configureren dat het nog werkt wanneer je de units voorwaarts kantelt. Vanuitgaande dat je dat ook wilt (draad eigenlijk niet gelezen).
 
Heb heel erg spaarzaam het draadje gelezen.
Maar kwam laatst een discussie tegen over dubbel-rotor heli's, schaalmodellen van de Chinook en soortgelijke.
Daarbij is het blijkbaar redelijk gangbaar dat er per kop maar 2 servo's worden gebruik, 3 kan ook maar is dus niet strikt noodzakelijk.

Bij een dubbel-rotor werkt het blijkbaar niet om de voor het nicken (vooruit-achteruit) de beide rotors/tuimelschijven naar voren/achter te kantelen, maar moet je verschil in collective pitch aanbrengen. Voor rol kun/moet je dan wel de tuimelschijf kantelen.

Bij een V22 zou dat net andersom moeten zijn dan, bij Rol verschil in collective pitch (en niet de tuimelschijven kantelen) en voor Nick juist wel.

Dit geeft het voordeel dat de gyro maar 4 servo's hoeft aan te sturen en dat kunnen de meeste FBL-units standaard al (3x tuimelschijf, 1x staart).

Volgens mij kwam ik op de RotorFlight discord ook al voorbeelden tegen dat het aansturen van 6 servo's op sommige FBL's met de Rotorflight hardware ook mogelijk is.
Vraag is dan wel of je RotorFlight zo kunt configureren dat het nog werkt wanneer je de units voorwaarts kantelt. Vanuitgaande dat je dat ook wilt (draad eigenlijk niet gelezen).
Het is wel de bedoeling dat de pods straks ook kunnen kantelen.
Zal eens kijken of ik een Rotorflight beschrijving te pakken kan krijgen.
20221224_131403.jpeg
20221122_113354.jpeg
 
ff voor mijn vermaak: hoe ga je het exact aansturen?
wat ben je van plan/heb je in je hoofd?

Als ik het linkje naar de vario site volg, ff op 1 van de fuselages, handleiding
dan zie je dat vario de chinook met 2x swash, alleen wel maar 2 servo's per swash

an sich logisch
links rechts met de twee servo's, pitch kan daar ook mee gemixt worden

pitch voor lager dan achter, gaat de kont omhoog, en het toestel vooruit

Voor de osprey kun je bijna datzelfde doen, alleen de voorwaartse factor zou je in de beweging van de gondel kunnen houden
zijwaarts zou je net als de chinook met pitch op kunnen lossen

OF, als je graag de volle bestuurbaarheid van de beide koppen wilt
met y kabels je servo's spiegelen
een gyro corrigeert, en als beide koppen hetzelfde doen, zal dat goed moeten gaan
Enigste punt van aandacht is hoe je een roer-actie gaat krijgen.

om eerlijk te zijn, weet ik ook ff niet hoe ze dat bij de chinook op schaal hebben gedaan
die heeft ook 1 doorgaande as, dus geen rotorsnelheids verschil
 
Back
Top