SS Oriana (Revell) RC

Mijn 1:1 boot ligt het hele jaar door te water.
En zodoende doe ik 's winters ook wel het één en ander.
Maar er zal inderdaad ook weer het nodige geverfd moeten worden.
En de motor moet van verse filters en olie voorzien worden.

En ook daar heb ik klusjes waar ik me geen raad mee weet, en ja, ook die hebben met elektra te maken.
De standkachel doet niets meer.
En dat lijkt een elektrisch probleem.
Ook het toplicht is er spontaan mee opgehouden.
Dat leek hem in de dekdoorvoer van de stroomvoorziening te zitten.
Maar na het vervangen daarvan doet hij nog steeds niets.
Ga daar maar aanstaan met mijn elec-compenties...
 
En ook daar heb ik klusjes waar ik me geen raad mee weet, en ja, ook die hebben met elektra te maken.
De standkachel doet niets meer.
En dat lijkt een elektrisch probleem.
Ook het toplicht is er spontaan mee opgehouden.
Dat leek hem in de dekdoorvoer van de stroomvoorziening te zitten.
Maar na het vervangen daarvan doet hij nog steeds niets.
Ga daar maar aanstaan met mijn elec-compenties...

Heb je hulp?
 
Ben over twee weken (en een beetje weer thuis), en het is voor mij mischien iets meer dan een half uurtje rijden.
Wil wel even kijken, kan nooit moeilijk zijn.
 
...Wel eens gehad dat ik er op het laatste moment achter kwam dat de balk die over drie spanten onder de hoofdmast lag verrot was. De vuren balk was netjes met eiken gefineerd. Net op tijd een Bankirai balk gescoord en die geplagieerd. Was nauwkeurig werk want aan de kopse kanten van die balk waren de tafelpoten bevestigd. Door het vaste middenstuk van de tafel ging de mast. Op de balk lag een alu T-stuk, waar de mast op rustte en met een pen kon worden geborgd tegen het heen en weer glijden. Als de hoofdmast éénmaal op dat alu spoor stond met de pen erin kon je de rest op je gemakje doen. Al met al was je eer de zeilen waren aangeslagen een dag zoet. Gr. Klaas.

Hoe was het ook alweer?
"Koop een boot en werk je dood."
Toch?
 
Nou, dat viel wel mee hoor Roel! Heb het altijd met veel plezier gedaan. Natuurlijk zijn er altijd verrassingen en uitdagingen, maar als je op een schip bent opgegroeid dan leer je al snel in oplossingen te denken. En meestal in de trant van Coöperatie Selfhelp. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Nou...
Dat kan ik niet afslaan, natuurlijk.
Neem twee weken na NU maar even via PB contact op...
Hoe was het ook alweer?
"Koop een boot en werk je dood."
Toch?
Nee...

"Een schip is een gat in het water waar je je geld in gooit..."

En ja... een modelboot is een klein kuiltje in het water waar nog precies het overgebleven wissel,- koffie,- en kleingeld in past, en dan ben je blut...
 
Het is inderdaad altijd weer een aardig bedrag dat je investeert in een bootje.
Zelfs die kleintjes van mij.
Al met al, inclusief de kit, zit ik meestal wel op €200-250.
Wel exclusief een zender.
Die heb ik al.

In de jaren 80 bouwde ik de Smit Rotterdam van BB.
Daar heb ik in een schriftje toen van bijgehouden wat ik zoal aangeschaft had.
Al was het een rolletje afplakband.
Dat is uiteindelijk richting de Fl 3000,- gegaan.
Maar goed, de prijzen waren toen ook een stuk hoger.
(De Robbe F14 zender was al Fl 600 weet ik nog.)
Ter vergelijking: ik verdiende toen Fl 1675 netto.
(Staat ook in dat schriftje. Anders had ik dat echt niet meer geweten, hoor.)

Gelukkig hoef je dat totaalbedrag niet in één klap uit te geven.
 
Menno, In 1976 schrok ik al van de 800 gulden die ik in mijn Bugsier 3 had geïnvesteerd. De bouwdoos had ik voor mijn 31e verjaardag gehad. De 4-kanaals afstandsbesturing zelf gebouwd. Kwam nog heelhuids door de keuring bij de PTT. Was destijds wel lid van EMCR in Rozenburg. Toch een voordeel als er een hoop kennis aanwezig is. Reed, door gebrek aan een eigen auto, met een vriend mee. Als tegenprestatie bouwde ik een paar regelaars voor in zijn duwboot. Mijn latere projecten bouwde ik op basis van low budget. Veel zelf gemaakt en zenders vaak 2e hands gekocht. Maar alle kleine beetjes opgeteld tikt het aardig aan. Aan de andere kant geeft het ook een hoop plezier en wat uitdagingen. En door de hobby ook een hoop kennis opgedaan. En als pensionado een tijd om iets uit de denken, op te zoeken en uit te proberen. Gr. Klaas.
 
Ja, geld is een raar iets.
Toen ik begon met modelbouw, halverwege de jaren '70, kostte een servo een vermogen...
Als het ding kapot was, stuurde je het naar de reparatiedienst; de zeer gewaardeerde Jan van Mouwerik.
Dat kostte een tientje, inclusief porto.
Mijn eerste zender, een vierkanaals Robbe, kostte per kanaal iets meer dan 100 gulden.
Een regelaar, zo'n ding wat via een weerstandsdraad de stroom voornamelijk in warmte omzette: 40 gulden.
De eerste elektronische regelaar die ik ooit kocht, zo'n blauw geanodiseerd kastje van Quartel: ik geloof ergens in de vijftig gulden. En ga zo maar door.
Met een salaris van 100 gulden in de week, als vakantiewerker op de tapijtafdeling van de V&D te Nijmegen...

En nu?
Servo's krijg je bijna cadeau.
Zenders met 8 kanalen op 2,4 gHz kosten nog geen 200 euro.
Regelaars zo klein als een postzegel kunnen 50A verstouwen en kosten 19 euro 50 en nee die komen niet van Ali.
Maar toch:
je moet blijven opletten, anders vliegt je geld tóch ongecontroleerd over de toonbank van de modelbouwwinkel... Of via een of ander digitale betaalwijze richting diezelfde winkel...
 
Back
Top