Methanol; waar te koop?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door J o h a n, 25 feb 2007.

  1. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Neen, echt niet.... :)

    Het zit een klein beetje anders.....ga het maar eens uitzoeken......

    Wat de rest betreft, natuurlijk nitro geeft meer vermogen en gaat pingelen tegen....

    Daarintegen, die 800 toeren bij volgas......

    Je moet je afvragen, heb ik dat nodig?

    Beter, sneller, meer.....

    of toch goed genoeg zonder nitro.......eventueel met wat wasbenzine?

    De motor wordt wel iets gekoeld door de nitromethaan, maar het effect is weinig.

    Dit komt doordat het bij een bepaalde temperatuur en druk van vloeibaar overgaat naar gas.

    Door de gasexpansie is meer warmte nodig dan er vrijkomt. Het neemt dus wat warmte over van de motor (dus koeling).

    Maar!!!over het algemeen kun je zeggen, dus te meer nitromethaan, des te meer power,
    de motor wordt heter, en motor zal sneller verslijten.

    Een ander aspect van nitromethaan is wanneer het in contact komt met water (welk geproduceerd wordt bij het verbranden van de brandstof) “nitric zuur” of te wel salpeterzuur vrij komt.




    Johan
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    de koeling komt niet van de nitro, maar van het feit dat je motor veel rijker moet en er meer olie (dat koelt, niet de nitro) door je motor gejagen word.

    dat en de reden die johan opgeeft.
     
  3. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Gerard....


    Da's voorzeggen......

    Johan
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Allereerst wist ik dat al, en als je mijn tekst leest haal je dat er ook uit. Ik geef zelf al aan dat het komt doordat je relatief meer brandstof verbruikt.

    Ten tweede, ja die 800 toeren heb ik nodig. Met 5% nitro gaat hij niet ongelimiteerd verticaal, met 10% wel..

    Ik had dit al uitgezocht hoor, zo'n noob ben ik nu ook weer niet ;)
     
  5. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Als je die kracht echt nodig hebt, zou je een grotere motor kunnen overwegen.

    Deze stook je dan zonder de dure nitromethaan.

    Je vliegt dan per saldo goedkoper, en je motor loopt niet meer op het uiterste.

    Gezien, je vlieguren kan dit uit.

    Johan
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Gezien mijn vlieguren, ben ik gek dat ik niet benzine of electro vlieg, maar ja, de initiële investering die daarvoor nodig is, is voor mij te hoog.

    Een grotere motor is niet echt een overweging, deze motor is prima geschikt voor wat ik er mee wil. 10% is niet strikt nodig en ook zonder nitro zou deze motor wel lopen. Of hij stationair dan meer toeren nodig zou hebben, durf ik niet te zeggen, omdat ik het nog nooit geprobeerd heb.

    Ik betaal nu voor 5l (10% nitro, klotz) € 24,50.

    Als ik uitga van het eerder besproken 200l vat methanol en daar dezelfde brandstof van wil maken, kom ik tot de volgende rekensom:

    - 200l methanol (=72%) € 100 (houdt het iets hoger aan)
    - 27,7 liter nitro (=10%) € 500 (hobbyin, 5*5l + 3*1l)
    - 50l klotz (=18%) € 431 (hobbyin, 10*5l)

    totaal volume brandstof is dan 277l. Totale kosten (ex transport) € 1031. Dat houdt in € 18,61 per 5 liter, oftewel een besparing van € 5,40 per liter

    Dat is een besparing van 23%, louter door de methanol elders te betrekken.

    Maar 200l methanol gaat mijn verzekering niet trekken :p
     
  7. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.032
    Locatie:
    evergem
    hallo, waar koop je een vat methanol voor 100 euro,
    200l methanol (=72%) € 100 (houdt het iets hoger aan)
     
  8. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    hey Simen:

    Overmorgen krijg ik een nieuwe levering binnen, dan weet ik de exacte huidige prijs
     
  9. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Delen door 4 hezik.......

    :)


    Je zult wat clubgenoten moeten motiveren...

    Je hebt slechts 3 fanaten nodig.

    Enne, dat nitro, dat hapt er aardig in.....


    200 L meth. 100,--
    40 L klotz 344,--

    240liter voor 440,--

    9,20 euro voor 5 liter.






    Johan
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Huh?

    Ik doelde op zo'n brandstof:

    18% klotz
    10% nitro
    72% methanol

    Als je gaat delen door 4, kom je op 80/20 uit, en met nitro nog op iets anders. Mijn berekening klopt volgens mij wel.

    Als 200l 72% methanol is, dan kloppen de aantallen die ik noem.

    Overigens zie ik her en der ook als advies staan om 2% aceton toe te voegen, hoe zijn de gedachtes daar over?
     
  11. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Ik bedoel delen door vier of meer vrienden.....


    Aceton is rotspul, slecht voor je lak en verf.

    Probeer wasbenzine.

    2% Is voldoende bij temperaturen onder 10 graden voor
    een vlottere start.


    Johan
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Ah ja op zo'n fiets.. tsja het probleem is een beetje dat ik in utrecht op dit moment de enige gek ben die nog zoveel vliegt met brandstof. De meesten vliegen minder of electro..
     
  13. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Dan wordt het dus een rondje verfhandels voor je.

    2x een 25 litersvat


    Hmmm, moet lukken.

    Johan
     
  14. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    gisteren levering al gehad, 95.7€ voor 160 kg ofwel 202L

    als aditief werd er op de club wel eens een paar procenten gewone super benzine bijgedaan, wat goed scheen te werken. Ik heb het zelf niet geprobeerd. Ik vlieg zelf met de oeroude 20/80 - recinus/methanol
     
  15. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.032
    Locatie:
    evergem
    en is dit zuivere methanol,
    ga me dan volkswagen kopen, die met methanol draait.
     
  16. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Voor een " echte " auto heb je (bio) ethanol nodig.......

    Ga methanol NOOIT gebruiken als autobrandstof......

    stel je voor zeg...

    straks zit er accijns op.

    Johan
     
  17. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Bij een prijs van € 97,xx voor ca 200 Liter moet je heel wat kilometer maken om het voordeel eruit te halen.

    Je moet je motor zowieso behoorlijk ombouwen om hem methanol bestendig te maken .... en je verbruik verdubbeld minimaal ....
    Je brandstof kost dus ca. € 1,-- in vergelijk met € 1,29 voor benzine met en gelijke verbrandingswaarde, dus je "verdient" nog maar € 0,29 per liter en daarvan moet je ombouw naar methanol nog bekostigd worden.

    Tevens is Methanol behoorlijk giftig ......
     
  18. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.032
    Locatie:
    evergem
    als ik goed kan rekenen ( kan ik echt niet hoor ) is 97 : 200 = 0,485 euro de liter
     
  19. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    "
    Ja maar om één liter benzine qua energie te vervangen heb je minstens twee liter methanol nodig .... dus kom je op één Euro voor één liter benzine-equivalent ..... of te wel als je auto nu 1:10 loopt loopt ie op methanol nog hooguit 1:5 .....
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Hoe zou het volgende mengsel zijn?

    10% nitro
    16% klotz
    2% ricinus (wonderolie)
    2% wasbenzine of aceton
    70% methanol

    Castrol MSSR heb ik niet kunnen vinden, ook niet hier bij de BP.. op internet vind ik wel verhalen dat het niet meer geproduceerd wordt? Castrol M schijnt gewone wonderolie te zijn en dan ook nog eens niet 'degummed'.. die sla ik dus maar over..
     

Deel Deze Pagina