Electro vs brandstof

  • Topicstarter Topicstarter flyer600
  • Startdatum Startdatum
F

flyer600

Guest
Waarom zijn jullie met electro begonnen of overgeschakeld naar electro ipv brandstof?
is altijd wel is leuk voor te weten :)

mijn reden is :

ik had een kyoscho OS50 gekocht 2dehands omdat ik wist dat ik toch veel ging crashen en dit was ook beetje goeikoper (buite de gyro servo's zender enz.)
+ je hebt geen wachttijden als je wilt vliegen : tankje leeg bijvullen en terug de lucht in
nu de doorslag gaf bij mij dat ik konstand problemen had,
deze heli viel letterlijk uit elkaar + al het vet en brandstof sporen etc..
ik heb ermee leren hooveren maar elke keer kwamen er vijsjes los of onderdelen en als beginneling was dit niet evident omdat je niet weet wat waar en hoe :)
nu ik was eens aan het vliegen in de tuin en ik blies de motor op: putje in piston enz..
dus ik was het beu
dus ik ben naar de winkel gereden en heb me de trex 600 besteld met 6 cell batterij en lader
buiten de batterij opladen is dit het enigste nadeel dat ik vind aan electro
ik vind electro veel leuker dan brandstof + ook minder lawaai he :)
en kom nu niet af brandstof kan meer dan electro want dit is niet waar
ik heb al filmpjes gezien waar deze veel krachtiger is dan brandstof :)

hoe zit het bij jullie?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Ik vind eerlijk gezegd ook electro leuker om mee te vliegen maar een brandstof vraagt gewoon meer onderhoud. Je moet na een dagje vliegen toch wel een uurtje vrijmaken om alles eens te controleren en dit zou je eigenlijk ook moeten doen bij een electro. Ik vind persoonlijk de mikado's prachtige electro heli's. Mss voor de toekomst, wie weet...
 
Het enige grote nadeel van zulke grote electro helis vind ik, is dat de prijs van 6s lipos (nog) zo enorm duur zijn.
 
Voor mij is elektro vliegen een bewuste en "logische" keuze, aangezien ik een electronika achtergrond heb. De basisbegrippen zijn zeer bekend voor mij. Daarom kan ik vaak zelfstandig problemen oplossen.
Ik ben dan ook gelijk met elektro-vliegen begonnen. Ik heb ooit eens 1 maal met een brandstofmotor iets geprobeerd maar dat lukte niet, ik heb daar ook geen verstand van ....

Elektro vliegen is bovendien erg stil en schoon. Ik kan op een veld bij mijn huis gewoon met mijn logo vliegen zonder dat ik iemand ermee stoor.

Na de opkomst van de brushless motor en de lipo accu's doet dit niet meer onder voor brandstof , sterker nog, het is soms nog wel beter ook , door het hogere koppel bij lage toeren wat voor 3D kisten erg fijn is.
Kortom, voor mij blijft het "electric flight forever " .....
 
Ik heb zelf geen ervaring met brandstof, maar mijn keuze viel op electro omdat ik de heli vaak, vlakbij huis vlieg, dus akku erin en vliegen maar, akku leeg, verse akku erin of de heli oppakken, terug op de kast en klaar.
Niks handen wassen of andere kleren aan.
Of bij een familie bezoekje in het weekend bij mijn zwager, die groot grasveld heeft, heli uit de auto, vliegen, terug in de auto, terug naar de koffietafel.
En je hoeft, mits goed in/afgesteld, niets meer aan je motortje te doen.
 
Ik heb lang brandstof gevlogen en ben nu een jaar 100% omgeschakeld naar elektro. De grootste voordelen zijn:

- Geen vuiligheid
- Geen brandstof hoeven kopen
- Minder trillingen dus minder slijtage
- Minder slijtage door minder vuiligheid (vuil trekt stof aan, stof schuurt)
- Stiller
- Meer vermogen
- Altijd hetzelfde vermogen
- Geen motoren hoeven afstellen
- Iets kapot? Gewoon vervangen en hij is weer 100% hetzelfde, zonder inlopen etc.

Nadelen:

- Duurdere initiele aanschaf (lange termijn kosten zijn gelijk)
- Dure laders + voedingen + eventueel aggregaat nodig (kan je ook op de club al hebben)
- Tenzij je veel accu's hebt niet constant doorvliegen. Met 2 accu's en 2 laders kom je overigens al ver. Elk half uur 2 vluchten vind ik acceptabel.
- Dure accu's die kapot kunnen gaan als je ze niet goed behandeld.

Persoonlijk vind ik de voordelen groter dan de nadelen, dus vlieg ik lekker elektro. Persoonlijke voorkeur heb je natuurlijk altijd, sommige mensen vinden dat een heli herrie moet maken, roken en stinken.

Cheers,

Richard
 
Ik heb in het verleden ook met brandstof gevlogen (vliegtuigen).
Eigenlijk nooit echte problemen gehad, er was gewoon geen betaalbaar alternatief.
Electro (goede prestatie)was er wel, maar was toen nog behoorlijk prijzig.
Ben een jaar geleden opnieuw begonnen met vliegen maar dan met een electro heli.
Ben er super enthousiast over, vooral de technische betrouwbaarheid.
Mijn balsa vliegtuigen, allemaal zelfbouw, werden door de brandstof en uitlaatgassen toch vrij snel aangetast.
Ben blij dat ik van die vette zooi af ben.
Verder vind ik persoonlijk een heli natuurgetrouwer vliegen met electro (vooral schaal), vind het gejank van een tweetact in een heli niets toevoegen aan de beleving, en je hoort de bladen beter in een e-heli.
Verder zal brandstof alleen maar duurder worden en accus goedkoper...
Ik ga echt niet meer terug naar brandstof.

Eric
 
Ik heb lang brandstof gevlogen en ben nu een jaar 100% omgeschakeld naar elektro. De grootste voordelen zijn:

- Altijd hetzelfde vermogen

Op het eerste zicht zou je toch denken dat brandstof in tegenstelling tot batterijen wel altijd hetzelfde vermogen geeft, van begin tot eind. Temperatuurschommelingen buiten beschouwing gelaten.
 
Ik heb lang brandstof gevlogen en ben nu een jaar 100% omgeschakeld naar elektro. De grootste voordelen zijn:

- Geen vuiligheid
- Geen brandstof hoeven kopen
- Minder trillingen dus minder slijtage
- Minder slijtage door minder vuiligheid (vuil trekt stof aan, stof schuurt)
- Stiller
- Meer vermogen
- Altijd hetzelfde vermogen
- Geen motoren hoeven afstellen
- Iets kapot? Gewoon vervangen en hij is weer 100% hetzelfde, zonder inlopen etc.

Nadelen:

- Duurdere initiele aanschaf (lange termijn kosten zijn gelijk)
- Dure laders + voedingen + eventueel aggregaat nodig (kan je ook op de club al hebben)
- Tenzij je veel accu's hebt niet constant doorvliegen. Met 2 accu's en 2 laders kom je overigens al ver. Elk half uur 2 vluchten vind ik acceptabel.
- Dure accu's die kapot kunnen gaan als je ze niet goed behandeld.

Persoonlijk vind ik de voordelen groter dan de nadelen, dus vlieg ik lekker elektro. Persoonlijke voorkeur heb je natuurlijk altijd, sommige mensen vinden dat een heli herrie moet maken, roken en stinken.

Cheers,

Richard

ik ben ven dezelfde mening electro heeft meer voordelen
ben net terug van de winkel ik heb daar servo's gekocht 3010 ipv 3003 ofzoiets
heb het in elkaar gestoken en hopla beetje afstellen en verder niets doen en vliegen
bij mijn brandstof was het altijd motor afstellen en al die andere zever + starter enz...

maar idd die 6 cell lippos zijn fucking duur :s de mijne kost 375€ :s of was het nu 275 allesins ze zijn te duur :s daarmee dat ik er maar 1 heb :s
 
Op het eerste zicht zou je toch denken dat brandstof in tegenstelling tot batterijen wel altijd hetzelfde vermogen geeft, van begin tot eind. Temperatuurschommelingen buiten beschouwing gelaten.


klopt toch niet echt hoor :)

zoals je zei temperatuur doet veel :)
 
Voor mij alleen maar electro!
Veel stiller en schoner. Ik heb het met brandstof geleerd. Dat gehannes met een startkist...je sjouwt je een breuk. Na het vliegen overal blebber van de olie en motoruitval kwam ook nog weleens voor.
De druppel was voor mij, toen er een jerrycan brandstof in de auto omviel en toch maar dacht, kom, laat ik eens gaan lekken door de dop:( .....kortom mijn hele bekleding van mijn auto naar de chalamiezen. IK WAS ER KLAAR MEE!

Ik vlieg nu 3 jaar electro en met de komst van brushless en lipo's wil ik niks anders meer.
Het is een redelijke hype bij ons op de club geworden.

Lang leve de amperes en de voltages!!!!!!!!!!!!:)
 
Persoonlijke voorkeur heb je natuurlijk altijd, sommige mensen vinden dat een heli herrie moet maken, roken en stinken.

Cheers,

Richard

Zo denken sommige mensen ook over hun vrouw, geef mij maar liever een lekker ruikende niet rokende beschaafde vrouw :rolling:
 
Ik vind dat er een grens ligt qua formaat, of elektro leuk is of niet.
Bij mij ligt die grens bij de Logo 10 of logo 500. De accu`s zijn dan nog betaalbaar en je kunt op kleinere lokaties lekker vliegen. Bij de 600 formaten worden de accu`s schreeuwend duur en ook de vliegtijd dendert omlaag. En een schaalheli mag best een ronkend geluid maken in plaats van een gierend en gillend geluid.
 
leuk topic, en zo te lezen is iedereen pro electro. Electro heeft ook zeker voordelen, behalve dan de prijs nog, maar dit zal op ten duur ook wel goedkoper worden.

En het is waar dat een brandstof motor veel nauwer luisterd, je hebt er meer werk aan, maar het heeft ook wel iets, het geluid, de brandstof, het afstellen... allemaal onderdeel van de hobby.
Net zoals het heli vliegen zelf, je kan makkelijk een auto piloot kopen, but whats the fun in that, zo zie ik dat ook met een nitro motor.

Op ten duur denk ik dat ik ook wel zal overstappen op electro, als de prijzen van de lipo's wat gaan zakken, maar voor nu vind ik t wel een uitdaging om de heli met nitro motor mooi vliegend te krijgen en te houden, ik ga wel voor de ervaring.
 
Wat ik bedoelde met altijd hetzelfde vermogen is dat het vermogen ALTIJD VERGELIJKBAAR is met de vorige vlucht... en die ervoor en die erna... Dus geen vermogensverschil als het warm of koud is, vocht of droog. Met brandstofmotoren is het afstellen om max. vermogen te halen erg kritisch en toch vrijwel altijd afhankelijk van het weer. Kijk 90% vermogen haal je er altijd uit, maar om alles eruit te knijpen ben je dus elke vliegdag aan het schroeven (al zij het maar enkele klikjes).
Ook als je motor kapot gaat... pak een nieuwe, schroef hm erin... 10 minuten later ga je weer voluit, niet inlopen en/of afstellen...

Overigens heb ik lang brandstof gevlogen en vlieg ik regelmatig nog brandstof tijdens het lesgeven aan anderen / invliegen. Ook brandstofmotoren zie ik nog regelmatig om nieuwe lagers in te zetten en om ze af te stellen voor anderen...

Toch vind ik persoonlijk elektro fijner omdat het minder slijt, minder onderhoud vergt, altijd een zelfde vermogen levert... kortom, betrouwbaarder. Met mijn brandstofheli's had ik veel vaker problemen dan nu met elektro.

Cheers,

Richard

ps. De temperatuur maakt voor "goede" lipo's niet veel uit. Het scheelt echt bijna niks... dat zuig ik niet uit mijn duim, maar heb ik uit metingen. Mijn accu's worden sowieso altijd erg snel goed warm aangezien ik meestal pieken trek van 120 ampere.
 
Laatst bewerkt:
ik weet 1 ding : dat ik een serieuze wijze beslissing genomen heb met een electro te kopen ipv nog een 2de brandstof heli :)

EN LAAT DIE PRIJZEN VAN DE LIPPOS ZAKKEN :P
ik wil een 2de en heb echt geen zin voor nog eens 375€ te betalen :)
 
De ervaring van het bezigzijn met een brandstof motor is i.d.d. ook leuk.
De geur van Nitro en olie is ook erg verslavend ;)
Maar met Electro krijg je hetzelfde gevoel maar dan anders.
Je setup is minstens zo belangrijk, zoeken van een goede motor/regelaar combo, afstellen van je zender en de regelaar, laden+apparatuur etc.etc.
Zat te doen dus buiten het vliegen, alles blijft lekker schoon, minder herrie en is minder belastend voor het milieu...

Maar het blijft een persoonlijk iets.
Dat is ook het leuke van de hobby vind ik.

Eric
 
Een voormalige goede collega van mij is lang geleden begonnen met de hobby toen er nog niks anders was dan cox motortjes .....
Later (in de tijd van de nicadcellen) is hij overgestap op elektro en heeft ook wedstrijden gevlogen. Sinds die tijd heeft hij nooit meer brandstof aangeraakt, behalve dan om zijn eigen auto mee te tanken ......
Een uitspraak die ik nog regelmatig mag horen is dan ook :
"van die vieze vette olietoestanden moet ik niks hebben"
, prachtig toch !
 
Bij de heli's heb ik geen brandstof motor gehad, alleen bij de rc auto en dat vond ik maar niets.

Altijd fatsoenlijk afstellen (door het weer etc.) en dan hing er ook altijd olie aan. Dus toen ik met heli's ging beginnen heb ik geen moment stil gestaan bij een heli met brandstof motor.
 
Back
Top